Peugeot 406 HDi 110 Hv: käyttökok sedän autosta VIELÄ KULKEE

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Peugeot 406 HDi 110 Hv: käyttökok sedän autosta VIELÄ KULKEE

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Tuollainen tuli sedälle viime syksynä pihaan. Vuosimallia 2002. Automaatti-ilmastointi, vakkarit yms.

Hyvät puolet:
-Erittäin taloudellinen sekalaisessakin ajossa, kuten kaikki commonrailit tuolta ajalta.
-Menee suoraan, ei kuitenkaan vakavuudeltaa W123:sen veroinen tienpäällä.
-hyvä äänieristys
-sievästi käyvä moottori
-Hienosti vääntävä moottori (tosin aivan matalilla kierroksilla ei vääntöä ole)
-kori ei ole ruosteherkkä
-Hyvät penkit
-lämpiää yllättävän hyvin


Viat/huonot puolet (tähän asti tietoon tulleet):
-sivupeilien sähkösäätö ei toimi
-sadetunnistin ei toimi, joten ei tihkuasentoa käytössä
-pitkät välitykset, kakkosella ei lähdetä kovin hiljaisista vauhdeista jyristämättä. 5:nenkin talvinopeuksilla vähän niin ja näin.
-jos haluaa lämpöä jalkatilaan, niin vaikka automaatti-ilmastoinnin nuoli on alhaallepäin, niin sitä ei mene alas. Kojetaulun suulakkeita on suljettava, jotta alas saadaan lämpöä ohjautumaan-erikoinen järjestely-luulin aluksi, että siinä on jotain muuta vikaa.
-Kampiakselin värinänvaimennin on riski moottorivaurion kannalta. Eli sen kunto kannattaa tarkastaa irroittamalla apulaitehihna, jos vaihdosta ei tietoa.
-jotkut ovat pelotelleet myös huohottimen jäätymisestä, mutta ei liene sellainen ongelma kuin varsinkin 405/406 1.8 bensakoneissa?

Korjatut kohteet ja hinnat muutaman kuukauden omistuksen ajalta:
7.1.2010
-Laturi vaihdettu, osan hinta 188 euroa. (Ei ladannut, vanhassa laturissa ei myös näyttänyt toimivan vapaakytkin)
-apulaitehihna, 16,90 euroa.
-apulaitehihnan kiristin 43,50 euroa
-kiristimen vaihdon yhteydessä tunnusteltu kampiakselin hihnapyörä, joka oli selkeästi väljä ja riski, joten sekin vaihdettiin uuteen, joka saatiin motonetista suoraan hyllystä. Hinta on melkoinen tuolle palikalle, 155 euroa, ja merkki oli Gates. Toivottavasti on sellainen nk. "vahvistettu malli", josta sotkun ovat puhuneet Pösö-foorumeilla.
Edellisten lisäksi on vaihdettu kerran öljyt suodattimineen ja ilmasuodin.

Hintaa on kertynyt osille reilu 400 euroa. Jakopäänhihna pitää vaihtaa n. 20 tkm jälkeen.
Auto on tarkoitus pitää sedällä useampi vuosi, joten pitää toivoa, että tekniikka kestää ilman suurempia murheita. Auto oli mielestäni ominaisuuksiin nähden halpa, kun otetaan huomioon, että siinä on nykyaikainen tekniikka ja turvallisuusvarusteet. Tuohon hintaan ei olisi saanut (ehkä sust ja just)kuin alkupään ruosteisen W210 220:sen dieselmoottorilla, joka olisi ollut tähän nähden mielestäni aika huono valinta korin ylläpidon ja lucaksen riskin takia. Todennäköisesti rahalla olisi saanut melko hyvän ja luotettavan 200 D/250D W124:sen, mutta ei samaa suorituskyvyn ja turvallisuuden tasoa.[nettivaraosa][/nettivaraosa]
Viimeksi muokannut kardaani, 01.8.2015 10:40. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Miten lie... Onkohan peruskone sama kuin tuossa minun Citikassa... 110hp HDi.
Mielenkiinnolla luen tätä topiccia jatkossa :D
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

En tiedä onko sama peruskone, mutta vahvasti epäilen, että on PSA:n peruskone, sillä motonetin osalistat näyttää aika samoilta hihnaosien mukaan.
Tuo kampiakselin hihnapyörä kummastuttaa-niitä näyttikin olevan kahta eri mallia motonetissa toinen oli 158 mm ja toinen 162 mm halkaisijalla. Hinta ero on selvä 155,50 euroa vs. 69,90 euroa.

Sitronen Oy:llä näytti olevan hinnat maksimissaan 95 euroa, mutta täytyypi toivoa, että sedän autoon ostettu kallis malli on se "vahva" versio. Auto-gallialaisessakin muistaakseni hihnapyörä oli sen reilun 150 euroa. No pääasia, että toimii.

Kun katselin hihnapyörää, niin mietin, että mistä se metallisoirot oikein mahtavat kuluneena tulla? Sorvaako se hihnapyörän keskiö siitä hihnapyörän reunoilta niitä soiroja?

Papin tapauksessa selvittäisin, että onko autoosi vaihdettu kyseinen palikka, vai onko siinä jo vahvempi malli tilalla jo uutena, kun kilometrejä "taikamatossakin" jo jonkun verran.

Tuleeko sulla muuten lämmintä ilmaa myös jalkatilaan vaikka yläsuuttimet täysin auki? Onkohan näissä smanlaiset lämmityslaitteetkin?
Jousitus on kuiteskin erillainen. Olisipa kiva tietää meneekö C5 maukkaammin huonolla alustalla kuin 406.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

kardaani kirjoitti:Tuleeko sulla muuten lämmintä ilmaa myös jalkatilaan vaikka yläsuuttimet täysin auki? Onkohan näissä smanlaiset lämmityslaitteetkin?
Jousitus on kuiteskin erillainen.

Olisipa kiva tietää meneekö C5 maukkaammin huonolla alustalla kuin 406.
Eihän tuonne jalkatilaan nyt liikaa lämmintä tule, mikäli puhallus on suunnattu myös tuulilasille.

Hihnapyörästä en osaa sanoa, onko tuossa vaihdettu jo parempaan.

Alustan toimivuuteen ja kyytien erilaisuuteen saa vastauksen koeajolla. Harmi vaan kun meillä on tuota välimatkaa :? Pidettäisiin semmonen ranskisten miitti :lol: Tai, eihän tuo välimatka ole kuin hidaste. :?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olisipa kiva tietää meneekö C5 maukkaammin huonolla alustalla kuin 406.
Kyllä kaasunestejousitus on mielestäni omaa luokkaansa vaikkei 406 alusta huono ole.
...mistä se metallisoirot oikein mahtavat kuluneena tulla? Sorvaako se hihnapyörän keskiö siitä hihnapyörän reunoilta niitä soiroja?
Heh, eipä ole tullut koskaan tutkittua tarkemmin :D mutta muistikuva on että liuskat eivät näytä siltä että olisivat sorvautuneet jostain.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

dealer kirjoitti:
Olisipa kiva tietää meneekö C5 maukkaammin huonolla alustalla kuin 406.
Kyllä kaasunestejousitus on mielestäni omaa luokkaansa vaikkei 406 alusta huono ole.
...mistä se metallisoirot oikein mahtavat kuluneena tulla? Sorvaako se hihnapyörän keskiö siitä hihnapyörän reunoilta niitä soiroja?
Heh, eipä ole tullut koskaan tutkittua tarkemmin :D mutta muistikuva on että liuskat eivät näytä siltä että olisivat sorvautuneet jostain.
Tuon C5:n täytyy sitten olla melkoisen hieno ajettava. Ominaisuuksiin nähden tosiaan ranskalaiset HDi:t ovat melkoisen edukkaita kulkineita. Joku niissä täytyy mättää pahasti, kun jälleenmyyntiarvoa ei juurikaan ole. Se mikä niissä mättää selviää varmasti setäni koeajossa, joka tulee kestämään useita vuosia (siis jos mitään dramaattista ei autosta hajoa). JOtenkin luotan Pösöön enemmän kuin sitikkaan, vaikka mitään omia kokemusta ei ole väitteilleni-kaikki on vaan kuultuja sähköpuoleen liittyviä huhuja.

Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Tuossa yllä kuva kampiakselin vanhasta hihnapyörästä. Keskellä on vaalea kapea raita, jonka on kuluttanut hihnapyörän keskiö. Hihnapyörä keikkui todella selkeästi siitä väännettäessä paikallaan. Ulkokehällä koloissa on kolme metallikohtaa, jotka näyttävät myös kuluneilta. Puuttuuko tuosta osasta jotain-tai siis onko siitä lähtenyt jotain tavaraa pois, joka kuvassa ei enää näy. En nähnyt uutta hihnapyörää, joten en pysty vertailemaan. Hihnapyörä lähti kuulemma vasta isolla pulttipyssyllä auki, joten sitä en olisi pystynyt itse edes pihalla vaihtamaan mekaanisine työkaluineni.[/img]
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

katsastus hylätty

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Ensimäinen katsastus takana: HYLÄTTY.

No kaikki toimi niin kuin pitikin, mutta katsastusmies päätti puuttua syöpyneeseen vasempaan takajarrulevyyn, vaikka jarrujen mittaustulokset olivat hyvät.

Auto toimii hyvin ja menee pienellä, kuten kuuluukin, mutta yksi asia minua häiritsee: öljynmittatikku on aina ajon jälkeen tullut ylös pari senttiä. Onko tässä nyt sitten huohotin tukossa? Mittatikku on kyllä tosi löysä, mutta arveluttaa kuitenki tuollainen mittatikun nousu. Auton rekkariotteessa luki muuten 16/19 (omistajat on vaihtunut hyvin?) ja edellinen rekisterinumero. Liekkö kapistus kolariautoja? No joka tapauksessa Kori on erittäin hyvässä iskussa ja ovet ym. hyvin linjassaan.

Ja sit se suurin v...tuksen aihe. KATSASTUSMAKSU 94 euroa!!!!!!!!!!!!! Voi herranjestas sentään. Pakokaasut yksin 39 euroa!
Asema on pieni yksityinen asema. Se ihmetytti, että miksei jarrudynamometritulostusta ollut katsastuslomakkeessa. Jarrut olivat olleet setäni mukaan mittareilla täysin tasaiset-miksei lukemia kuitenkaan oltu merkattu katsastulappuun-alhaalla ei ollut mitään mainintaa jarrujen tehoeroisat ym. vaan pelkkä jarrulevy syöpynyt.

Osat eivät ole kalliit. Motonetissa lukee muuten osan 22-1252 kohdalla, että jarrupalat Peugeot/MB 14,50 euroa eli onko nyt 406:sessa sitten minkä mersun jarrupalat takana? W124:senko?
Viimeksi muokannut kardaani, 31.1.2011 16:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
cmeli
aktiivimeseläinen
Viestit: 1080
Liittynyt: 03.2.2006 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja cmeli »

öljynmittatikku on aina ajon jälkeen tullut ylös pari senttiä. Onko tässä nyt sitten huohotin tukossa?
Voipi hyvinkin olla, onko sieltä öljyä vielä kurkkaillut. Sitten sen viimeistään huomaa.
Ja sit se suurin v...tuksen aihe. KATSASTUSMAKSU 94 euroa!!!!!!!!!!!!! Voi herranjestas sentään. Pakokaasut yksin 39 euroa!
Tuolla hinnalla melkein kannattaa käydä täällä Pers*-Karjalassa katastaan. Viimeksi oli 29eur päästöjen kanssa.
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

cmeli kirjoitti:
öljynmittatikku on aina ajon jälkeen tullut ylös pari senttiä. Onko tässä nyt sitten huohotin tukossa?
Voipi hyvinkin olla, onko sieltä öljyä vielä kurkkaillut. Sitten sen viimeistään huomaa.

Ja sit se suurin v...tuksen aihe. KATSASTUSMAKSU 94 euroa!!!!!!!!!!!!! Voi herranjestas sentään. Pakokaasut yksin 39 euroa!
Tuolla hinnalla melkein kannattaa käydä täällä Pers*-Karjalassa katastaan. Viimeksi oli 29eur päästöjen kanssa.
Öljyä ei ole vielä kurkkaillut.
SIIS DIESELAUTON KATSASTUSKO 29 eur?
Avatar
cmeli
aktiivimeseläinen
Viestit: 1080
Liittynyt: 03.2.2006 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja cmeli »

jep! Oli vissiin 19euroakin koko paketti välillä, mutta ei kaiketi enää.

edit. ovat nostaneet 34euroon :bondage:

http://www.katsastushinnat.fi/halvimmat
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

cmeli kirjoitti:jep! Oli vissiin 19euroakin koko paketti välillä, mutta ei kaiketi enää.

edit. ovat nostaneet 34euroon :bondage:

http://www.katsastushinnat.fi/halvimmat

Joo eli 39 euroa näyttää olevan dieselauton katsastus-halpa eteläsuomen hintoihin nähden. 55 euron hintaerolla kyllä käy Pösön HDI:lla kauempanakin katsastuksessa, noin 850 kilometriä noilla ajelee varmuudella matkaajoa, jos ajatellaan, että nafta on 1,30 ja kulutus 5 litraa/100 km. Ja liekkö vielä sieltä Joensuusta saisi tankinkin täyteen edullisemmin?
Slaiho
Viestit: 35
Liittynyt: 26.10.2010 23:51

Viesti Kirjoittaja Slaiho »

Tuohon öljyn mittatikku ongelmaan auttaa uusi mittatikku.

Tai niin ainakin tässä 405 se auttoi. Tikun yläosassa oleva tiiviste on kulunut ja ei pidä jonka takia se nousee heti pienestäkin paineenvaihtelusta.


-Santtu
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Slaiho kirjoitti:Tuohon öljyn mittatikku ongelmaan auttaa uusi mittatikku.

Tai niin ainakin tässä 405 se auttoi. Tikun yläosassa oleva tiiviste on kulunut ja ei pidä jonka takia se nousee heti pienestäkin paineenvaihtelusta.


-Santtu
OK. Hieno homma.
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

Ei kannata suin päin sännätä ostamaan uutta tikkua, voisha siihen laittaa lisäpainon :idea:
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Harju kirjoitti:Ei kannata suin päin sännätä ostamaan uutta tikkua, voisha siihen laittaa lisäpainon :idea:
No joo, ei siihen ole tarkoitus mitään vaihtaa. Ei tuo haittaa. Huohottimen lievää tukkeutumista epäilin aluksi. Onhan se toisaalta toiminut kuulemma hyvon kaikki tämän kauden pakkaset-luulisi, että olisi öljyt jo tulleet ylös jos niikseen tulee.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

kardaani kirjoitti:
Harju kirjoitti:Ei kannata suin päin sännätä ostamaan uutta tikkua, voisha siihen laittaa lisäpainon :idea:
No joo, ei siihen ole tarkoitus mitään vaihtaa. Ei tuo haittaa. Huohottimen lievää tukkeutumista epäilin aluksi. Onhan se toisaalta toiminut kuulemma hyvon kaikki tämän kauden pakkaset-luulisi, että olisi öljyt jo tulleet ylös jos niikseen tulee.
Ainakin kiihdytyskäytössä ST-merssussa pitää sitoa rautalangalla tikku kiinni :wink:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Nyt on tullut käyttökokemuksia kohta viiden vuoden ajalta. Listaan tähän muistamiani korjauksia vuosien saatossa alkuviestiin kirjattujen lisäksi. Taka-akseliston auraustanko vasen, oikea jarrusatula etu ja palat eteen kerran, laturin vapaakytkin, raidetanko eteen, jakopäänhihna tarpeineen, molemmat helmat uusittu alusta loppuun. Olivat aivan mädät, ilmamäärämittari puhdistettu kerran, jarruja herkistelty aika ajoin, kun ovat jääneet jumimaan. Takaa vaihdettu myös toinen satula ja molemmat levyt paloineen. Cd-soitin ei aina lähde päälle. Ilmastointi toimii vielä-huoltoja ei ole tehty. Yksi etujousi on ollut poikki. Taka-akselilta on pari muutakin tankoa vaihdettu. Ajoa ei ole tullut kauheasti 80-90 tkm.
Yhteenveto: ei yhtään tiellejääntiä, kulutus 5-6 l koko ajalta. Helmat olisivat varmaan säästyneet, mikäli olisi älynnyt uittaa öljyssä ajoissa, ruoste tuli sisältäpäin. Auto on pesty alle viisi kertaa koko viiden vuoden aikana, silti pintapellit ovat hyvinkin siistissä kunnossa. Joistain kohdista on maali lohjennut ja lievää pintaruostetta tullut-etenkin takaluukun reuna. Öljymittatikku hyppää edelleen ylös muutaman sentin. Yhtään hehkutulppaa ei ole vaihdettu eikä suuttimissa ole ollut mitään vikaa. Ihan hyvä auto tuo on ollut. Ovet ovat aika nihkeäliikkeisiä ja narisevat. Oikea etusähkölasi otettu pois käytöstä, koska kulki vain alaspäin-ei ollut katkaisijavika. Jotain jäi varmasti listasta pois, mutta pääpointtina luotettava peli ja taloudellinen. Ihan hiljainenkin ja sutjakkaasti liikkuvat vaihteet. Alavääntö uupuu, mutta ihan ripeä, jolla pärjää liikenteessä. Kohtuuhintaiset osat. Tämä auto varmaan vielä voi jonkun vuoden mennä sedällä. Suurin uhka on helmojen sisällä muhiva ruoste. Helmojen uusinnassa näkyi selvät korroosiot jo koripalkin puolellakin. Kampiakselin hihnapyörääkin pitää seurata, vaikka se jo alkutaipaleella kerran uusittiinkin. Kilometrejä ei ole kauheasti menty-n. 410 tkm. Lisäys: Pakoputken takaosa myös uusittu.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Matka jatkuu. Pakoputken takaosa vaihdettu ja taka-auraustanko tammikuussa. Pohjaa hitsautettu 200 eurolla helmikuussa, kun katsastuksessa löytyi reikiä. Öljyt vaihdettu joulukuussa-vaihtovälinä näytti olleen 25 tkm.
Auto on ollut täysin luotettava ja olisi mennyt korin puolestakin hitsauksitta, mikäli olisi alusta ja kotelot ymmärretty suojailla alusta alkaen.
Yhteenvetoa. Ei tiellejääntejä. Tasaisen tappava 5-6 litran kulutus-pääosin matka-ajoa.
Ei mitään käynnistysongelmia. Näissä ilmeisesti ei tarvitse suuttimista huolehtia? Ne on laitettu jo tehtaalla valmiiksi kunnolla kiinni!
Kokemattomana asiasta tuntuisi siltä, että polttoainelinjastot ja laitteet suuttimineen ym. taitaisi toimia cdi-koneisia mersuja paremmin. Hehkutulppiakaan ei ole mennyt ensimmäistäkään.
Kampiakselin värinänvaimennin noissa taitaa olla se, jonka kuntoa on hyvä seurailla ja vaihtaa ajoissa.
Ruoste on sedän yksilön ongelma, joka taitaa tämän auton lopulta viedä pellonreunaan autojen hautausmaalle. Auton parkkipaikka on savipohjaisella aina kostealla alueella, joka ei edistä korin kunnon säilymistä. Katsotaan, miten matka jatkuu. Käyttöluotettavuudesta autoa ei voi lainkaan moittia-päinvastoin. Olisikohan mittarissa nyt 445 tkm. Autoa ei edelleenkään ole pesty kuin keskiarvolla 1-2 kertaa vuodessa. Pintapellit tuntuvat olevan lujaa tekoa.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Pahimmat kommellukset isäukon Neljäreikäkuutosessa oli etujousten paukahtelut. Ohjainlaakerit joustinjalassa härmistyy semikiinteiksi, jolloin jouset nitkahtelee alapäästään poikki. Tarvikelaakereilla sama episodi toistuu parin vuoden perästä. Resorin alin kieppi on tietysti kierrehalkaisijaltaan pienempi, joten vieterit sinkoaa jousilautasten ohi alaspäin, särkien mennessään renkaat, jarruletkut, vetarinkortongit ja koiranluut, yms. Etunurkka on tontissa ja matka tyssää niille sijoin. :?

Muutama muu saman sortin tapaus on kantautunut myös korviini.

Muuten uskomattoman vähän rapeita mutta sitäkin sitkempiä patonkeja.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Hyvä tietää. Setä on puhunut iskarin yläpään laakerista, että siinä olisi vikaa. Tuo kannattaakin korjata pian.
Yhtään jousta ei ole mennyt ajossa ainakaan poikki. En muista, onko niitä vaihdettu muutenkaan. Täytyy kysyä sedältä.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Nyt on jakohihnan vaihdon aika. Kori on rapsakoitunut vuosien varrella. Helmat on siis uusittu kokonaan molemmin puolin ja reikiä on paikattu pohjastakin jonkun verran. Ja on tässä matkan varrella ollut korjauksia yleensä aina katsastuksessa jotain. Auto on ollut kuitenkin 100 % luotettava poislukien ihan alkuajan ajonesto-ongelman, joka korjaantui kerrasta pajalla.
Nyt häiriövaloja on jarruihin liittyen, jolloin espikään ei toimi. Muistaakseni kyse olisi etupyörän abs-kehästä, joka olisi korjaamon mukaan halki.
Jakohihnan vaihto osineen on paikasta riippuen ollut 450-600 euroa. Setä on miettinyt jo ajatuksissaan uudempaa 407 -mallia, mutta eilen puhelimessa ei ollut tällä kertaa ollenkaan kiinnostunut vaihtamaan uudempaan. Pakko sanoa, että teknisesti ja lähtökohtaisesti väittäisin 406 hdi -koneista oikeinkin luotettavaksi peliksi. Tiellejääntejä ei ole ollut ensimmäistäkään reippaan 7 vuoden aikana. Se ei ole huono osoitus pösön hdi-tekniikasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”