Moniurahihnan kiristimen ohjainrulla

Vastaa Viestiin
Hegu
Viestit: 2
Liittynyt: 09.8.2012 16:38

Moniurahihnan kiristimen ohjainrulla

Viesti Kirjoittaja Hegu »

Nyt aiheuttaa pikkumersu päänvaivaa moniurahihnan vinkumisella. Auto on tarkemmin W169 a180 cdi, vm -07, jolla on ajettu 170 tkm.

Vinkuminen alkoi alkuvuodesta ja kaikki alla luetellut toimenpiteet on tehty autohuollossa. Itse en ole tehnyt autoon toimenpiteitä, enkä sinne ahtaaseen konehuoneseen osaisi mitään tehdäkään.

1. Alku vuodesta huomasin moniurahihnan rispautuneen ulkolaidasta. Huollossa huomattiin kiristinpaketin olevan vaihdon tarpeessa (ohjainrullassa väljyyttä). Siispä hihna+kiristinpaketti vaihtoon.

2. Auto toimi moitteettomasti alkukesään asti. Hihna alkoi vinkumaan varsinkin moottorin ollessa kylmä. Auto huoltoon ja viaksi osoittautui laturin vapaakytkin. Huolto ehdotti vaihtoehdoksi vapaakytkimen tai koko laturin vaihtoa. Sanoin, että koko laturi vaihtoon, kun se on auto on nyt siellä "purettuna". Samalla meni muistaakseni taas uusi hihnakin. Tämän toimenpiteen jälkeen autonkäynti parani huomattavasti.

3. Heinäkuussa taas tuttu hihnan vinkuminen alkoi. Auto nostettiin taas ylös ja auton ollessa käynnissä hihna "pestiin" mahdollisesta liasta, öljystä tms. Vinkuminen loppui ja ajoin kotipihaan. Illalla startatessa sama vinkuminen jatkui ja auto löysi tiensä suoraan huoltoon.

4. Huollossa raavittiin hetken päätä kunnes huomasivat, että auton ollessa sammuksissa hihna kulkee aivan suoraan kuten kuuluukin. Auton kun laittoi käyntiin niin kiristimen ja laturin välissä oleva ohjainrulla "kääntyy/taipuu" jolloin hihna tekee pienen mutkan, joka aiheuttaa vinkumisen ja todennäköisesti hihnan kulumisen.

5. Nyt tultiin siihen johtopäätökseen, että koko kiristinpaketti takuuvaihtoon! Tähän suostui myös varaosaliike (mersun osia myyvä). Ei muuta kuin uusi kiristinpaketti+hihna vaihtoon. Suut korvia myöten hymyssä odoteltiin huoltoliikkeen pomon kanssa, että auto laitettiin kasaan, mutta hymyt hyytyi samointein, kun uusilla osilla sama ohjainrullan "kääntyminen/vääntyminen" jatkui.

6. Nyt ollaan siinä tilanteessa, että kiroilukaan ei enää auta! Huoltoliikkeestä on soiteltu mm. mersuja huoltaviin liikkeisiin eikä kukaan ole törmännyt vastaavaan ongelmaan.

Tekstistä tuli pitkähkö, mutta pakko tämä oli avata alusta lähtien. Olen hakenut netistä suomen- ja lontoonkielellä apuja tuloksetta. Jonkun verran löysin vastaavia ongelmia, mutta en tähän ongelmaan. Kaikki apu on tervetullutta! :D
Avatar
Enins
Viestit: 506
Liittynyt: 27.12.2006 21:31
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Enins »

Rouvalla on kanssa tuollainen 180 cdi, mutta -05:n. Uskoisin kärryjen olevan ainakin tuolta osin täysin yhteneväiset.
En saa päähäni miten tuo rulla voisi taipua. Kun se on oikein paikoillaan, niin laakerointi nojaa kiristimen runkoon. Eri asia, jos rullan laakerointi ei ole kunnossa. Tai ohjainrullien paikat on vaihtuneet, ne kun eivät ole keskenään samanlaisia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W169 moottori”