Marcon E300 TDT "Bella" *laakeri\vetari damage*

Vastaa Viestiin
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Marcon E300 TDT "Bella" *laakeri\vetari damage*

Viesti Kirjoittaja Marco »

Seiskaneljävitosen entinen "Musti" siirtyi omistukseeni jokin aika sitten, kun Väykkä lähti talosta ja joku auto piti saada alle. Kyseessä siis tämä auto: http://mese.fi/forum/viewtopic.php?t=58324

Mitään ihmeellistä en ole vielä ehtinyt autolle tekemään, paitsi pakollinen soitin-päivitys + aktiivi-subin asennus. Niin ja tulihan nuo vilkut savustettua ja takatuikutkin saivat osansa.

Tälläisenä se saapui pihalle:
Kuva

Ja tässä nykykuosissa:
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut Marco, 17.8.2017 8:41. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Laatikko ajoittain oireilee, joten Rassuumiitissä pitäs varmaan vaihtaa laatikkoon jousisarja, kun 2-->3 vaihdossa heittää hetkeksi vapaalle (alle sekunniksi). Öljyt, putsari ja tiiviste vaihtuu samalla. Jälkiasennus vakkarin (Waeco) reagointinopeutta säädin pykälän herkemmäksi ja nyt asetettu nopeus pysyy pienemmässä haarukassa. Aiemmin nopeus seilasi +- 5km/h. Jarrutkin alkaneet hieman vinkumaan, joten levy\palajumppaa tiedossa jossain vaiheessa.
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Nippe
Viestit: 331
Liittynyt: 26.2.2007 20:41
Paikkakunta: Rivervalley

Viesti Kirjoittaja Nippe »

Hyvän näkönen kampe. Mihin sijoitit aktiivi subin?
MB s203 270cdi -04
MB s124 300td -91 tuned by PPD
MB s124 300e24v -91(ex)
MB w210 220d -96(ex)
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Nippe kirjoitti:Hyvän näkönen kampe. Mihin sijoitit aktiivi subin?
Hantin puolen etupenkin taakse lattialle. Täähän on 2-paikkanen, joten tilaa on ;) Sen verran on ahdasta penkkien alla, ettei mahdu matalakaan subi sinne...
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Nippe
Viestit: 331
Liittynyt: 26.2.2007 20:41
Paikkakunta: Rivervalley

Viesti Kirjoittaja Nippe »

Joo samassa paikassa itellä ja samasta syystä 😁
Kaveri laitto pienet korokkeet penkin kiinnikkeisiin, niin sai penkin alle.
MB s203 270cdi -04
MB s124 300td -91 tuned by PPD
MB s124 300e24v -91(ex)
MB w210 220d -96(ex)
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Rassuumiitissä tuli vaihdettua laatikkoon K1 jousisarja ja nyt 2-->3 vaihto pelaa kuten pitääkin. Askiöljyt ja putsari vaihtui tietty samalla.
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Eipä ole Bellalle juuri muuta tarvinut tehdä, kuin ajaa ja tankata ;)

Kuva

Takapuskuri vaatii toimenpiteitä jossain välissä, mutta sekin on lähinnä kosmeettinen ongelma.
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Jarrulevyt\palat tuli vaihdeltua joka nurkkaan ja Hotari keksi vaihtaa myös molemmat etupyörän laakerit. Muutahan tuolle ei oo tullu tehtyä, kuin kovaa ajoa. Tai no... Pitihän se kokeilla, miltä projektoriumpiot näyttää keulalla ja hyvinhän noi istuu. Ainakin omaan silmään ;)

Kuva
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
745
Viestit: 1535
Liittynyt: 20.9.2012 19:28
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja 745 »

Mikä oli laakereissa mukamas vikana? Mä vaihdoin ne keväällä....
Chevrolet S10 Blazer

Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen :ope:
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

745 kirjoitti:Mikä oli laakereissa mukamas vikana? Mä vaihdoin ne keväällä....
Hantin puolella oli ainakin kehässä jälkiä.
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Tänään tuli rassuumiitissä irrotettua perämurikka, että sai katkenneen abs-anturin jämät ulos. Välityskin tuli samalla tarkistettua. Aavikkovälityshän sieltä löytyi eli 2,65 ;)

Abs ja asd valot sammuivat vihdoin, kun sai ehjän anturin paikoilleen. Asd toimii, mutta kolmiovalo syttyy, kun nopeus ylittää 60km\h ja sammuu taas, kun laskee alle kuudenkympin. Onko tuo ominaisuus vai onko jossain vielä vikaa?

Kuva
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vikaa, erikokoiset renkaathan tuota tekisi tms. nopeusero.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

dealer kirjoitti:Vikaa, erikokoiset renkaathan tuota tekisi tms. nopeusero.
Renkaat on joka nurkassa samankokoiset :shock: Mutta onko abs-ohjausyksikkö sama riippumatta perävälityksestä?
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eiköhän se ole, kun ABSit toimii samalla boksilla vaikka minkä perän vaihtaa.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
250D
Viestit: 78
Liittynyt: 25.5.2007 11:53
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja 250D »

Minun ymmärtääkseni tuo kolmio voi syttyä myös mikäli etunavan hammaskehä on likainen/ruostunut ja ABS anturi mittaa nopeuseron.

Minulla on sama oire 4-matiissa (vai toimiiko ASD:ssa mittaus eri tavalla?) kun kolmio syttyy yli 120 km/h nopeuksissa. Syttymiskohta on siirtynyt nyt puolen vuoden ja 16 tkm aikana n. 140 --> 120. Onneksi on nyt talvi ja nopeudet alemmat, ärsyttää tuo.
Itse en saanut vielä puhdistettuna, joten varma tietoa tämä ei ole. Pultit liian tiukassa jarrusatulassa...
W124 300D '91 manuaali (varastettu)
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

250D kirjoitti:Minun ymmärtääkseni tuo kolmio voi syttyä myös mikäli etunavan hammaskehä on likainen/ruostunut ja ABS anturi mittaa nopeuseron.

Minulla on sama oire 4-matiissa (vai toimiiko ASD:ssa mittaus eri tavalla?) kun kolmio syttyy yli 120 km/h nopeuksissa. Syttymiskohta on siirtynyt nyt puolen vuoden ja 16 tkm aikana n. 140 --> 120. Onneksi on nyt talvi ja nopeudet alemmat, ärsyttää tuo.
Itse en saanut vielä puhdistettuna, joten varma tietoa tämä ei ole. Pultit liian tiukassa jarrusatulassa...
Tässä on vielä jännä homma, kun ASD:n kolmiovalo syttyy heti, kun nopeus ylittää 60km\h ja ABS-valo syttyy, kun nopeus ylittää 130km\h. Samoista antureistahan nuo pyörintänopeudet mitataan :roll:
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Nuohan on kuitenkin eri boksien takana. Liekö erilaiset toleranssit pyörimisnopeuden eroille tms? :nocando:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Roisto kirjoitti:Nuohan on kuitenkin eri boksien takana. Liekö erilaiset toleranssit pyörimisnopeuden eroille tms? :nocando:

t.
Risto
Mulla on aina ollut sellainen mielikuva, että ASD saisi pyörintänopeustiedon ABS-boksilta, mutta liekkö sitten molemmissa bokseissa erilliset pyörintänopeuden haistelijat?
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Marco kirjoitti:Mulla on aina ollut sellainen mielikuva, että ASD saisi pyörintänopeustiedon ABS-boksilta
Joo. Näinhän se menee. Mutta ABS:n ja ASD:n bokseissa voi olla omat rajat sille, mikä nopeusero (tai puuttuvat impulssit) on niiden mielestä OK.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Tuli tänään käytettyä vanha rouva suikkalakin syynissä ja hyväksytysti meni laakista läpi 8)

Kuva

En tiiä osasko inssi tutkia kunnolla alustaa, mutta ainakin takapään tukitankojen puslat on ihan loppu ja pitäs vaihtaa kaikki sinne. Tukitankosarja (8kpl) on jo valmiina odottamassa inspiraatiota, samoin kuin uudet jousipallotkin, niin sais takapään pomppisen ojennukseen. Muuta tälle ei ole viime aikoina tehty, kuin tankattu ja nautittu ajamisesta :wink:

Kuva
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Tänään vaihtoi paikallinen autokorjaamo taakse Eibachin jouset (Kiitokset Dealerille jousista + vinkistä kolmosen kumeista. Perä on aika alhaalla kolmosillakin ;) ) ja tasonsäädön pallot. Mukava taas ajella, kun perän pomppiminen katosi. Eikä taida viitsiä enää itse autoa rassailla, kun korjaamo tekee sen halvemmalla. Korjaamo veloitti jousien + typpipallojen vaihdosta 80€ 8)
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Tänään aloin vaihtamaan takaiskareita Väykän vastaaviin. Vanhat oli aika huonossa hapessa:
Kuva

Onhan noilla vanhoilla jo 640tkm ruuvattu...

Uudet on vajaa 300tkm ajettu ja suht siistit:
Kuva

hydrauliletkut oli v-mäinen irrottaa, kun hydrauliputken liitin oli yhtä puuta putken kanssa. Sama ongelma oli "uutta" iskaria asennettaessa. No saihan sen letkun kiinni, kun pyöritteli iskaria samalla. Pistin iskarin paikoilleen ja alapään pultit kiinni ja aloin yläpään pulttia kiristelemään. Pultti oli tiukalla, mutta iskari ei ollut kunnolla kiinni vaan lonksui. Lähempi tutkiskelu paljasti, että Väykän iskarin yläpään kiinnitystappi on muutaman millin pidempi, kuin Lankussa:
Kuva

Olishan tuo ollut helppo pätkästä, kun iskari oli irti. Leikkasin yhden yläpään kumin halki ja laitoin tilkkeeksi väliin. Nyt ei lonksu kiinnitys.

Samalla tuli todettua, että takapään kolina ei johtunutkaan kuluneista koiranluista vaan katkenneesta vakaajan kiinnikkeestä:
Kuva

Pitänee hommata uudet kiinnikkeet molemmille puolille, niin saa taas vakaajan kunnolla kiinni.
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Nyt olis takaiskarit vaihdettu. Ilmasin systeemin ajamalla peräpään rampeille, irroittamalla säätöventtiilin tangon ja ajamalla ahteria ylä- ja ala-asentoihin. Aika korkeelle se nousee, kun vääntää nupit kaakkoon ;) Oikee wannabe 4matic :lol:

Kuva
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Viime viikolla paukahti takapyörän laakeri, joka samassa rytäkässä rikkoi vetarin ja pyörännavan. Meno tyssäsi siihen paikkaan ja jouduin turvautumaan hinurin kyytiin :( Ehjä napa löytyi nopeasti, mutta asd-vetaria joutui tovin metsästämään. Löytyihän sekin vihdoin. Kiitoksia Aki P :) Kotiinpaluun kunniaksi vaihdettiin kulahtanut pappa-mallin maskikin uuteen Avari-malliseen :)

Kuva

Kuva
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”