W204 320CDI hehkun ja moottorin vikavalot
W204 320CDI hehkun ja moottorin vikavalot
Uusi mersumies on hätää kärsimässä.
Ostin auton n. kk sitten n. 170tkm ajettuna. Nyt 172tkm mittarissa ja hehkun vikavalo palaa käynnistyksen jälkeen noin minuutin. Tämän tulkkasin toisaalta vinkiksi viallisesta/viallisista hehkusta/hehkuista.
Mutta kun se moottorinkin vikavalo palaa. Ja se ei nyt ainakaan aamun 40km ajon jälkeen sammunut. Voivatkohan olla linkityksissä toisiinsa, vai onko mulla nyt satavarmasti kaksi tai useampia vikoja käsissäni? Vikakoodit tuosta pitää lukea, missähän noi on halvin ja nopein luettaa pk-seutu/Kirkkonummi -akselilla?
Auto toimii minusta normaalisti, en tosin kierrättänyt juuri yli 2000 kierroksen kun Helsinkiin ajelin. Muutenkin harvemmin tulee korkeampia kierroksia käytettyä.
Stressaavaa kun mietin mitä tämäkin tulee maksamaan :/
Ostin auton n. kk sitten n. 170tkm ajettuna. Nyt 172tkm mittarissa ja hehkun vikavalo palaa käynnistyksen jälkeen noin minuutin. Tämän tulkkasin toisaalta vinkiksi viallisesta/viallisista hehkusta/hehkuista.
Mutta kun se moottorinkin vikavalo palaa. Ja se ei nyt ainakaan aamun 40km ajon jälkeen sammunut. Voivatkohan olla linkityksissä toisiinsa, vai onko mulla nyt satavarmasti kaksi tai useampia vikoja käsissäni? Vikakoodit tuosta pitää lukea, missähän noi on halvin ja nopein luettaa pk-seutu/Kirkkonummi -akselilla?
Auto toimii minusta normaalisti, en tosin kierrättänyt juuri yli 2000 kierroksen kun Helsinkiin ajelin. Muutenkin harvemmin tulee korkeampia kierroksia käytettyä.
Stressaavaa kun mietin mitä tämäkin tulee maksamaan :/
Vikakoodien lukemisessa halvin tekijä ei aina ole hyvä valinta, kuitenkin pitää olla Star testerinä ja käyttäjä joka osaa myös tulkita vikakoodin(t).
Kannattaa ajella reippaamminkin välillä, tekniikka ei tykkää pelkästä köröttelystä vaikka tuo moottori jaksaa kyllä pikkukierroksillakin.
Vaihdata hehku / hehkut ennenkuin ne jumittuvat niin säästät rahaa. Näissä usein myös rele rikkoutuu, relettä ei missään tapauksessa kannata vaihtaa ennenkuin kaikki hehkut on vaihdettu uusiin.
Kannattaa ajella reippaamminkin välillä, tekniikka ei tykkää pelkästä köröttelystä vaikka tuo moottori jaksaa kyllä pikkukierroksillakin.
Vaihdata hehku / hehkut ennenkuin ne jumittuvat niin säästät rahaa. Näissä usein myös rele rikkoutuu, relettä ei missään tapauksessa kannata vaihtaa ennenkuin kaikki hehkut on vaihdettu uusiin.
wiimax.fi
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1915
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
En suosittele, että alat itse vaihtamaan hehkuja. Ne jumiutuu ja katkeaa herkästi irrottaessa. Jumiutuneen hehkun irroituksessa tarvii erikoistyökaluja ja osaamista.STA kirjoitti:Eli vika vois hyvinkin olla tuo hehku. Huojentaa vähän oloa! Miten niihin pääsee käsiksi? Onko itse vaihdettavissa ilman erikoistyökaluja?
Tilaa aika semmoisesta korjaamosta, jolla on kokemusta mercedes-benzeistä ja pyydä vaihtamaan kaikki hehkut ja sen jälkeen pyydä testaamaan että hehkutus toimii normaalisti.
Moottorin päällä sijaitsevat, helppo ja nopea homma vaihtaa. Vähän piilossa siellä johtojen yms seassa kuitenkin, pitää purkaa se päälimuovi toki pois ja olisko ollu niin että y-haara imuputkea EI tarvinnut ottaa pois, toki saattaa olla että piti vähän jo aikaa viime kerrasta kun oon vaihtanu.
Ehdottomasti koitat vaihtaa itse jos ruuvari vähänkään pysyy kädessä niin yksinkertanen homma että turha maksaa pajalle vaihdosta. Toki jos katkeaa niin homma vaikenee mutta eipä ne oo mitä itse vaihtanut niin sen kummemmin ollut noilla kilsoilla vielä kiinni..
Rele myös helppo vaihtaa vähän ahdas, se on siinä moottorin etuosassa.
Hehkun liitin irtoaa vetämällä se on sellanen musta värinen muoviliitin.
Ehdottomasti koitat vaihtaa itse jos ruuvari vähänkään pysyy kädessä niin yksinkertanen homma että turha maksaa pajalle vaihdosta. Toki jos katkeaa niin homma vaikenee mutta eipä ne oo mitä itse vaihtanut niin sen kummemmin ollut noilla kilsoilla vielä kiinni..
Rele myös helppo vaihtaa vähän ahdas, se on siinä moottorin etuosassa.
Hehkun liitin irtoaa vetämällä se on sellanen musta värinen muoviliitin.
Kyseisten hehkujen katkeamispisteeksi on ilmoitettu 25Nm. Irrottelet siis momenttiavaimella, minkä asetat vähän yli 20Nm, niin saat hieman jotain turvaa hommaan. Jos ei lähde tuolla ~20Nm voimalla auki, niin sitten suoraan semmoiselle pajalle vaihdettavaksi, missä onnistuu tarpeen vaatiessa myös katkenneen hehkun poisto.
Jos vanhat hehkut on asennettu asianmukaisesti, eikä ole ikuisuusksia ajeltu rikkinäisellä hehkulla, niin tosiaan kivuttomat vaihtaa itsekin Muista keraaminenrasva ja kiristys 11Nm.
Jos vanhat hehkut on asennettu asianmukaisesti, eikä ole ikuisuusksia ajeltu rikkinäisellä hehkulla, niin tosiaan kivuttomat vaihtaa itsekin Muista keraaminenrasva ja kiristys 11Nm.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Onko varma, että 204:ssä rikkinäinen hehku tai pääteaste sytyttää myös moottorin vikavalon? Olen nyt menossa Hort Autoon lukemaan vikakoodeja ja siellä sanoivat, ettei rikkinäinen hehku sytyttäisi moottorin vikavaloa. Kysyn siksi, että tiedän varoa jos yrittävät muuta väittää.
Edit: no mä pyydän sen vikakoodin nähdä niin sillähän se selviää
Edit: no mä pyydän sen vikakoodin nähdä niin sillähän se selviää
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1915
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Vaimon 204:sta (204.089) oli hehku palanut ja moottorin vikavalo syttyi. Siitä on kyllä niin paljon aikaa että en varmaksi muista oliko myös pääteaste rikki, muistaakseni ei ollut (laatikosta löytyy yksi purettu pääteaste mutta se on 100% varmasti 212:sta).
Jos on sekä hehku että rele rikki niin silloin kyllä syttyy vikavalo mutta en olisikaan enää ihan varma pelkästä hehkusta. Toisaalta mitäs eroa siinä on päästöjen kannalta ja niiden takiahan se vikavalo tuossa syttyy.
Joku 204:n omistaja voisi ehjästä autosta napata hehkun johdon irti ja kokeilla.
Jos on sekä hehku että rele rikki niin silloin kyllä syttyy vikavalo mutta en olisikaan enää ihan varma pelkästä hehkusta. Toisaalta mitäs eroa siinä on päästöjen kannalta ja niiden takiahan se vikavalo tuossa syttyy.
Joku 204:n omistaja voisi ehjästä autosta napata hehkun johdon irti ja kokeilla.
Lisätään nyt vielä se, että Hort Auton palvelu oli ensiluokkaista. Vikakoodien luku onnistui odottamatta ja vikakin korjattiin välittömästi. Kuten myös tuo viallinen huohotusventtiili. Hinta toki oli vähän suolainen, mutta sain silti alennusta ohjeaikoihin perustuvaan hinnoitteluun verrattuna.
Korjattiin tosiaan vain tuo yksi viallinen hehku, kun sanoivat että pääteaste saattaa rikkoutua rikkinäisen hehkun takia seuraavaksi. Ja koska muut hehkut tosiaan vielä toimivat, niin minusta tämä oli ihan ok ratkaisu. Vaihdan tai vaihdatan muut hehkut tosiaan pikimmiten niin homma pitäisi olla taas hetken kunnossa. Jos olisin vaatinut kaikkien hehkujen vaihtoa, sitä ei olisi tehty odottaessa. Nelosen ja ykkösen hehkut näyttää olevan tossa niin hollilla, että niiden vaihtaminen käy minuuteissa.
Turbokin oli niin ihanasti siinä ihan näkyvillä.
Korjattiin tosiaan vain tuo yksi viallinen hehku, kun sanoivat että pääteaste saattaa rikkoutua rikkinäisen hehkun takia seuraavaksi. Ja koska muut hehkut tosiaan vielä toimivat, niin minusta tämä oli ihan ok ratkaisu. Vaihdan tai vaihdatan muut hehkut tosiaan pikimmiten niin homma pitäisi olla taas hetken kunnossa. Jos olisin vaatinut kaikkien hehkujen vaihtoa, sitä ei olisi tehty odottaessa. Nelosen ja ykkösen hehkut näyttää olevan tossa niin hollilla, että niiden vaihtaminen käy minuuteissa.
Turbokin oli niin ihanasti siinä ihan näkyvillä.