Vanteen pultit

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Mese-Allu
Viestit: 57
Liittynyt: 02.11.2015 17:54

Vanteen pultit

Viesti Kirjoittaja Mese-Allu »

Onko 5 kierrosta pyörännavassa riittävästi M12 pyöränpultilla? :?:
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Nousu on 1.5mm joten menee noin 7.5mm syvälle.

M12x1.5 kierteellä 7.5mm syvälle kiertäminen ei anna ihan kaikkea ulos mitä kyseinen koko kestäisi.

Periaate on että yhtä syvälle kuin on halkaisija niin kiinnitysvoimasta saadaan aikalailla kaikki irti. Tokihan mutterit on noin 0.6-0.8x nimellismitta ja yleensähän kierre korkkaakin mutterista tällaisessa mitoituksessa. Jos mutteri vaikkapa 1-1.5x nimellismitta niin sitten alkaa olla materiaaleista kiinni kumpi kierre korkkaa

Tossa laskureita asian tiimoilta:

http://www.tribology-abc.com/calculators/default.htm

Pyöränpultithan on pääsääntöisesti 10.9 lujuusluokkaa

M12 pultille joka 10.9 on kiristysmomentti noin 120Nm - sattumalta sama mitä ohjearvoksi esitetään.

Itse en laittaisi jos ei ainakin 10mm menisi syvälle, mutta on niitä vähemmälläkin kierrosluvulla renkaitaan ihmiset kiinnittäneet.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Mese-Allu
Viestit: 57
Liittynyt: 02.11.2015 17:54

Viesti Kirjoittaja Mese-Allu »

Eikös se ole 6 kierrosta muuten mitä pyörännavassa on kierteitä W124:ssä? Tästähän voisi vetää johtopäätöksen, että 6 vähintään, niin voi keveillä mielin ottaa kaikki irti autosta :?:

Taakse meni sen vähän reilu 5, eteen kierroksen vähemmän joten pyöränpulttikaupoillehan sitä joutuu aivan varmasti. :roll:

Kaippa tuolla uskaltaa kylällä muutaman rinksan heittää rauhallisesti? :lol:
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Kyllä niillä nyt ajaa uskaltaa, mutta laita oikean mittaiset.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”