Om642

Vastaa Viestiin
Papu
Viestit: 4
Liittynyt: 31.10.2016 6:35
Paikkakunta: vantaa

Om642

Viesti Kirjoittaja Papu »

Löpät
Viimeksi muokannut Papu, 14.9.2018 4:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Siksihän ne läpät siellä on. Pienillä kierroksilla parempi sekoittuminen ja palaminen. Olen aika ihmetellyt, miksi niitä otetaan pois käytöstä, eikä korjata niiden vikaantuessa.

Olisiko syynä se, että ainakin omistajiensa mukaan diiseleissään tuntuu olevan aina liikaakin tehoa :roll:
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Papu
Viestit: 4
Liittynyt: 31.10.2016 6:35
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Papu »

Moi
Viimeksi muokannut Papu, 14.9.2018 4:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Miten otit läppämoottorin pois käytöstä ?
oulaistenliikenne.fi
Papu
Viestit: 4
Liittynyt: 31.10.2016 6:35
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Papu »

4,7 k ohm vastuksella. Läppienhän pitäisi olla normaalisti auki asennossa? Sitähän ei tiedä missä asennossa ne todellisuudessa on kun ei vivustojen väljyyksiä tullut kokeiltua... ei vikatiloja... läppämoottori takaisin kiinni ja alavääntö tuli takaisin... tämähän vastuskikkahan ei ole mitään parhailta viritelmiä mutta toimiessaan toimiva?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minä olen poistanut ehkä 20-30 autosta (siis OM642-koneisista) läpät toiminnasta eikä yksikään asiakas ole reklamoinut että toimenpide olisi vaikuttanut negatiivisesti alavääntöön tai muuten moottorin toimintaan.

En ole vastusviritelmiä kokeillut (enkä kokeile) vaan laittanut aina uuden moottorin johonkin muualle kuin alkuperäisen tilalle.
ram kirjoitti:Olen aika ihmetellyt, miksi niitä otetaan pois käytöstä, eikä korjata niiden vikaantuessa.
Olisiko suurin syy ero korjauksen hinnassa ?
Uusi moottori eri paikkaan = noin 250 euroa
Uusi moottori alkuperäiseen paikkaan = tuplahinta + mahdollisesti jumittavan läppäsysteemin korjaaminen = kerrotaan vielä kahdella tai neljällä, tai jotain ?

Sitten vielä se "mersuista tietävän kaverin" tekemä vastusviritelmä = ehkä kymppi pari ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

ram kirjoitti:Siksihän ne läpät siellä on. Pienillä kierroksilla parempi sekoittuminen ja palaminen. Olen aika ihmetellyt, miksi niitä otetaan pois käytöstä, eikä korjata niiden vikaantuessa.

Olisiko syynä se, että ainakin omistajiensa mukaan diiseleissään tuntuu olevan aina liikaakin tehoa :roll:
Minkä sekoitumen ilman ilmaan koska poltoainen ruiskitaan suoraan sylinteriin, bensa vehekäissä niistä on oikeasti jonkin moista hyötyä
diselissä ovat pakosanun kierrätys paskan sotkemista puhtaasen ilamaan autamassa
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Papu
Viestit: 4
Liittynyt: 31.10.2016 6:35
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Papu »

CDI203 kirjoitti:
ram kirjoitti:Siksihän ne läpät siellä on. Pienillä kierroksilla parempi sekoittuminen ja palaminen. Olen aika ihmetellyt, miksi niitä otetaan pois käytöstä, eikä korjata niiden vikaantuessa.

Olisiko syynä se, että ainakin omistajiensa mukaan diiseleissään tuntuu olevan aina liikaakin tehoa :roll:
Minkä sekoitumen ilman ilmaan koska poltoainen ruiskitaan suoraan sylinteriin, bensa vehekäissä niistä on oikeasti jonkin moista hyötyä
diselissä ovat pakosanun kierrätys paskan sotkemista puhtaasen ilamaan autamassa

Näin tämä teoria minunkin päässäni toimii... mutta käytännössä???!
Avatar
skibe
Viestit: 413
Liittynyt: 05.10.2005 10:20
Paikkakunta: paskakaupunni

Viesti Kirjoittaja skibe »

itse kun laitoin vastuksen niin en huomannut minkäänlaista tehon katoamista
S204 200CDI A -14
ex.
S203 200CDI A -05
S211 320CDI 4Matic -06
W164 280CDI A -06
S204 200CDI A -08
W211 200CDI A -03
W210 200CDI -00
W124 200D -90
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Om642 imusarjan läpät? Vaikutus vääntöihin 1000-2000rpm

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Papu kirjoitti:Mutta ongelmat alkoi kun otin läppämoottorin pois käytöstä, kone on paljon nuhaisempi alakierroksilla ja tuli mieleen että ihan kuin ohjelma olisi otettu pois... alle 2000 kierroksen ei tapahdu juuri mitään jos ei kaasua polkaise niin että vaihtaa pienemmän vaihteen...
Kai käytit auton testerissä? Todennäköisesti siellä on ollut joku vikatila päällä eikä vedä sen takia kunnolla.
Muutamasta rivikoneesta on kokemusta mistä on läpät otettu pois eikä käytännössä mitään eroa.
Olleet tosin automaattivaihteisia niin sillä alle 1500rpm väännöllä ei ole mitään merkitystä kun turbiini antaa aina luistoa noin matalilla kierroksilla.

Nykyisessä ässän OM648:ssa ei ole läppiä olemassakaan. Siis ei ole ollut edes tehtaalta lähtiessä
MHe
Viestit: 1150
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Om642 imusarjan läpät? Vaikutus vääntöihin 1000-2000rpm

Viesti Kirjoittaja MHe »

Mika.T kirjoitti:
Nykyisessä ässän OM648:ssa ei ole läppiä olemassakaan. Siis ei ole ollut edes tehtaalta lähtiessä
Mikä auto sulla on? Tää on veikee, kuulin ihan samaa juttua aikanaan, mutta kyllä mulla W211:ssä ne löytyy. Miks helekutissa ne olis tehtaalta jätetty pois, se vaikuttaa kuitenkin varmaan hitosti EGR käytönaikaiseen palutapahtumaan. Vai onko kone EURO päästöiltään huonommassa luokkassa silloin? Noita uusia imusarjojahan myydään ilman läppiä, jenkkifoorumilla kiertää jollain 'euro-manifold' nimellä, vaikka lähes kaikki OM648 täällä taitavat läpät omistaa?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Re: Om642 imusarjan läpät? Vaikutus vääntöihin 1000-2000rpm

Viesti Kirjoittaja piippu »

Mika.T kirjoitti:
Nykyisessä ässän OM648:ssa ei ole läppiä olemassakaan. Siis ei ole ollut edes tehtaalta lähtiessä
Totta! Aiemmin oikein tuotakaan edes ajatellut, mutta eihän minullakaan ole tuossa facelift ässässä läppiä....ikinä ollukkaan (OM648)
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Om642 imusarjan läpät? Vaikutus vääntöihin 1000-2000rpm

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

MHe kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:
Nykyisessä ässän OM648:ssa ei ole läppiä olemassakaan. Siis ei ole ollut edes tehtaalta lähtiessä
Mikä auto sulla on? Tää on veikee, kuulin ihan samaa juttua aikanaan, mutta kyllä mulla W211:ssä ne löytyy.
W220 S.
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

ram kirjoitti:Siksihän ne läpät siellä on. Pienillä kierroksilla parempi sekoittuminen ja palaminen. Olen aika ihmetellyt, miksi niitä otetaan pois käytöstä, eikä korjata niiden vikaantuessa.

Olisiko syynä se, että ainakin omistajiensa mukaan diiseleissään tuntuu olevan aina liikaakin tehoa :roll:
Juu, näin se on.
Kun ja jos auto on vielä vakio-osilla, ei eroa juurikaan taida huomata, kun vakioahdin herää niin hyvin, ettei huonopi palotapahtuma nouse esiin ratkaisevana tekijänä.
Rakennelluissa autoissa ero on selvä, läpällisellä imusarjalla olevaan voi ahtamattomaan- sekä heräämisvaiheen tilanteeseen laittaa huomattavasti enemmän syöttöjä, kun kaikki sekoittuu paremmin ja palotapahtuma on oikeanlainen, savuton.
Selkeä käyttömukavuusero.

Miksi:
Neliventtiilikannessa on kaksi imukanavaa.
Ahtamattomassa tilassa virtausnopeus kanavissa on pieni, se kaksinkertaistuu, kun toinen kanava suljetaan.
Tämä ei kuitenkaan ahdista tässä vaiheessa, kun ilman kokonaismäärät on niin pieniä.
Kiihdytetyllä virtausnopeudella saadaan sylinteriin menevälle ilmalle "massaa" ja se saa tehtyä sylinteriin kunnollisen pyörteen, joka tarvitaan polttoaineen tasaiseen sekoittumiseen ja maksimaalisen hyödyn saavuttamiseen.
Ilman määrän noustessa avataan toinenkin imukanava.

On totta, että valmistajan ensisijainen tavoite tässä liittyy pakokaasujen kierrätykseen ja sen, sanoisinko pienennetyn puhtaan ilman sisältämän hapen täysimääräiseen hyödyntämiseen - mutta tällä on siis toinenkin aspekti, mahdollisuus tehonlisäykseen ja lisääntyneeseen käyttömukavuuteen alakierroksille.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170, sedan, farmari, avo”