W124 matikan manuaali ilmastointi ongelmia

Vastaa Viestiin
Avatar
250D
Viestit: 78
Liittynyt: 25.5.2007 11:53
Paikkakunta: Suomi

W124 matikan manuaali ilmastointi ongelmia

Viesti Kirjoittaja 250D »

Noniin, kesä tuli ja ilmastointi ei puhalla enää kylmää. Huoltokirjan mukaan viime kesänä on täytetty, mutta UV-lampun kanssa kun katsoin niin löytyy kennon alareunalla pieni vihreä alue sekä myös tuulilasin alapuolella olevasta paisuntaventtiilin päältä vähän enemmän... (tämä venttiili siis: http://www.peachparts.com/shopforum/att ... 83-552.pdf) Eli jotain tarttis tehdä varmaan, että alkaa toimimaan.

Ilmastoinnin flekti ei pyöri eikä kompuran magneettikytkin kytkee päällä. Kokeilin suoraan akusta, flekti toimii, en tiedä miten kompura saa testattua?. Vahva epäillys että aineet niin vähissä ettei käynnisty enää. Seurasin tämä testi: http://w124-zone.com/downloads/MB%20CD/ ... 83-605.pdf eli tuleeko painekytkimelle virtaa, ja taisi vain yhteen piuhaan tulla virtaa.

Ennen kuin laitan ilmastointihuoltoon/täyttöön, mitä minun kannattaa tehdä? Vaihtaa paisuntaventtiilin ensin? Vai katsoa ensin mistä oikein tulee ainetta ja sitten hommiin?
W124 300D '91 manuaali (varastettu)
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ensin pitää tietysti etsiä ja korjata vuotopaikat.
Samalla kannattaa joka tapauksessa vaihtaa ilmastoinnin kuivain, mielellään vasta juuri ennen järjestelmän täyttöä ettei se kerää vettä maksimimääränsä jo ennen kuin systeemi saadaan toimintakuntoon.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

dealer kirjoitti:Ensin pitää tietysti etsiä ja korjata vuotopaikat.
Samalla kannattaa joka tapauksessa vaihtaa ilmastoinnin kuivain, mielellään vasta juuri ennen järjestelmän täyttöä ettei se kerää vettä maksimimääränsä jo ennen kuin systeemi saadaan toimintakuntoon.
Miten lie kun pari kolme kuivainta olen ostanut niin niissä on ollut semmoiset tulpat että en juurikaan niiden pitävyyteen luottavaisesti suhtautunut.

Onko se sisus semmoista raetta täynnä joka imee itsensä täyteen ilmasta niin kuin monessa laitteessa ruosteenestorakeet? Vai imeekö se vain kylmäaineesta veden?

Ja onko hyötyä lämmitellä kuivain kuivaksi ennen asennusta jos se on ollut hyllyssä pitempään vaikkakin korkit kiinni.

Järjestelmähän ajetaan tyhjiöön ja testataan typellä ja taas tyhjiöön niin putkissa ja kuivaimessa oleva ilmasta peräisin oleva vesihöyry lähtee aika vähiin.

Miten se kuivaimen sisältö käyttäytyy jos tuommoisen muutaman vuoden vanhan käyttämättömän asentaisi systeemiin, onko se jo pilalla? Vai meneekö huonommaksi jos kuivaa uunissa. Vai onko roskiskamaa jokatapauksessa?
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Uudesta kuivaimesta kun irrottaa tulpan niin pitäisi suhahtaa...
En tiedä voiko kuivainta kuivata. Viitisen grammaa se keskimäärin pystyy vettä erottamaan.

Jos järjestelmä on ollut pitkään huoltamatta tai kylmäaine on vähissä pitäisi alipaineistaa pitkään jotta vesi kiehuu pois. Siis vaikkei kuivainta vaihdetakaan.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

dealer kirjoitti:Uudesta kuivaimesta kun irrottaa tulpan niin pitäisi suhahtaa...
En tiedä voiko kuivainta kuivata. Viitisen grammaa se keskimäärin pystyy vettä erottamaan.

Jos järjestelmä on ollut pitkään huoltamatta tai kylmäaine on vähissä pitäisi alipaineistaa pitkään jotta vesi kiehuu pois. Siis vaikkei kuivainta vaihdetakaan.
No, ei ole suhahtanut kertaakaan. Liekkö siellä ali vai ylipaine tehtaan jäljiltä jos suhahtaa.

On ne aika pikaisesti täytelleet jotain 30 minuuttia tyhiötä tyhjentyneeseen systeemiin johon vaihdettu kenno tms. Joku kylmäalan immeinen tuumaili täällä tai tolla toisella forumilla että tunti minimissään tyhjiötä.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
250D
Viestit: 78
Liittynyt: 25.5.2007 11:53
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja 250D »

dealer kirjoitti:Ensin pitää tietysti etsiä ja korjata vuotopaikat.
Samalla kannattaa joka tapauksessa vaihtaa ilmastoinnin kuivain, mielellään vasta juuri ennen järjestelmän täyttöä ettei se kerää vettä maksimimääränsä jo ennen kuin systeemi saadaan toimintakuntoon.
Ilmeisesti typellä koeponnistus olisi tarpeen, että saa varmuudella tietoa mistä vuotaa.
Luultavasti ainkin tuo etumaskin kenno pitää vaihtaa, näytti olevan 150€ KL:sta.
W124 300D '91 manuaali (varastettu)
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Jep. Typellä katsotaan pysyykö paine ja se työntää kylmäainetta sekä väriainetta edellään.
Typellä varastoidaan kylmälaitteet, kuten kuten kuivain ja tyhjiöinnissä aika ei ole ratkaiseva vaan saavutettu alipaine. Suurissa tilvuuksissa tyhjiöinti on yön yli ja aamulla näkee onko juotokset pitävät. Alle 2,7mbar on riittävä.
Avatar
250D
Viestit: 78
Liittynyt: 25.5.2007 11:53
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja 250D »

Kiitos vastauksista, vien liikkeeseen tarkistettavaksi, katsotaan sitten mitä pitää tehdä.

Sellainen kysymys vielä, että jäähdytimen flekti, eli se viskokytkimellä pyörivä iso propelli syylärin takana tikittää. Onko merkki siitä, että menossa rikki vai voiko korjata?
W124 300D '91 manuaali (varastettu)
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

et kirjoitti:Jep. Typellä katsotaan pysyykö paine ja se työntää kylmäainetta sekä väriainetta edellään.
Typellä varastoidaan kylmälaitteet, kuten kuten kuivain ja tyhjiöinnissä aika ei ole ratkaiseva vaan saavutettu alipaine. Suurissa tilvuuksissa tyhjiöinti on yön yli ja aamulla näkee onko juotokset pitävät. Alle 2,7mbar on riittävä.

Tuota tuota. Tossa testattiin lintan r134 kylmästöinti typellä (en muista painetta) ja se vuoti puhkihinkkautuneesta alumiinimutkasta. Vaihdoin nyt kyseisen letkun ja kysymys onkin josko testaisin systeemin pitävyyden typellä jota löytyy ja alipainekkin saadaan tehtyä tarvittaessa....

Paljonko typen paine saa maksimissaan olla (onko eroa höyrystimen ja lauhduttimen puolella) ettei riko paikkoja tällaisessa autokylmästöinnissä? Alipainehan ei sinäänsä riko muuta kuin jos joku tiiviste pyrkii erisuuntaan kuin normaalisti ja siitä alkaa vuotaa?

Voisi katsella vuotoa saippuavedellä jolla em vuoto löytyi ennenkuin lähtee turhaa täytättämään järjestelmää.

Entäs W201 R12 järjestelmä.... Voiko testata vastaavilla paineilla? Tuo on ollut ilman aineita vuosia jonka auto seissyt. Ajattelin että jos vaihtaisi tiivisteet ja katsoisi saippuavedellä saako tiiviiksi. Jos näyttäisi saavan voisi kokeilla sitä iceon 49 tuohon kun sillä näemmä vielä täytetään. Muutoinhan tuon voisi purkaa pois kokonaan.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Periaatehan on se että useamman tunnin tai yön jälkeen olis sama paine mitä sinne laitettiin :D

Jos laittaa vaikka 5bar niin onhan se jo kova paine mutta ei kuitenkaan ole kun 15 Celsiusta kuten tuosta logPh taulukosta näkee.
Bar siis y-akseli ja vastaava lämpötila punaisella kaartavat numerot.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... _R134a.svg

Autokylmäs siis pyöritään hieman alle 3bar (+4 Celsius vähennettynä deltaT) ja että lauhdutin puskee lämmön ulkoilmaan niin mennäänkös siinä kompuran työllä jossain 10bar tienoilla. Nuo näkee painemittareilla.
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Jossain hiukan alta 10barin autoissa paineet.

Ja jos typellä testaat niin en minä ainakaan ole 30minuuttia kauempaa pitänyt paineita jos tuntuvat pysyvän ettei viisari laske ollenkaan.

Tähän vielä kylmäkoneen alipaineistus/vuototestit 20-30 min ja jos niistä menee läpi niin aineet sisälle vaan ja ajoon.
Avatar
250D
Viestit: 78
Liittynyt: 25.5.2007 11:53
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja 250D »

Järjestelmässä oli vuoto, lauhdutin keulassa oli rikki. Vaihdoin uuden laudutin tilalle sekä kuivain (Behr) ja uudet tiivisteet ja nyt on järjestelmä täytetty uudella aineella (1000gr R134a ja 80 ml öljyä). On muuten se kuivain 4-maticissa aika ahtaassa paikassa, mutta sain sen sinne ujutettu. Tiivisteet hain Mega-autolta, maksoivat 3€/kpl, lähes yhtä paljon kuin kuivain ;)

Nyt tuntuu, että homma pelittää. Kompura pyörii välillä mukana ja ritilästä tulee autotallissa (16 astetta) noin 5 asteen ilmaa.

Ainut mikä nyt on, on se että EC-napin valo kun palaa, kompura ei käy mutta kun se on pois päältä kompura käy.
Olisiko joku kytkentä tai paine-anturi väärinpäin vai pitääkö se näin toimia?
W124 300D '91 manuaali (varastettu)
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

EC=Economy, eli ihan oikein toimii :lol:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
250D
Viestit: 78
Liittynyt: 25.5.2007 11:53
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja 250D »

teppo21 kirjoitti:EC=Economy, eli ihan oikein toimii :lol:
Saksalaisen insinöörin logiikka? Ilmeisesti vakiona ilmastointi pitää olla päällä ja kompura pyöri jos on tarvetta... Onhan tuo loogista ehkä kuitenkin... ;)

Kiitos nopeasta vastauksesta!
W124 300D '91 manuaali (varastettu)
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 lämmitys, ilmastointi”