Omaako W124 4matic kääntyvät etupyörät?

Vastaa Viestiin
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Omaako W124 4matic kääntyvät etupyörät?

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Piiitkästä aikaa moriens!

Semmosta tuossa läksin utelemaan että miten palion satalankun 4matic versio kärsii vetoakseleistaan eli onko kääntösäde kovastikin suurempi kuin normi takavetoversiossa?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

12,15 m vs. 11,27 m (300 D nelivedolla ja iliman)

Eli vajaan meetrin vaatii enemmän tilaa pyörähtämiseen. Ja tuota kun ei käännetä kaasullakaan. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Kiitosta Roisto :)

Mitenhän se tuommonen vaiaa meteri tunnostaa noin arkikäytössä, onko kellään empiiristä kokemuspohiaa jakaa?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mun 300TE 4matic ei erottanut kyllä juuri mitenkään arkikäytössä. oma piha oli ahdas S mallinen kapea parkkipaikka, niin siinä sitä joskus joutu eriksee venkslaamaan kun coupella ja 320TE:llä ei tarvinut.

ps, kuva on aina kiva!

Kuva

Ja kyllä se kääntyy kaasulla. sitä vana pitää painaa aika reippahasti.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4354
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Semmoinen noin 130 000 km.tuli ajeltua sedan mallisella 300 d 4maticilla.
Ei tuolla matkalla vielä ehtinyt millään lailla kääntösäde häiritsemään.
On kyllä toimiessaan upea neliveto,just näillä keleillä mainio kun lunta sataa päivätolkulla :)

Mutta eihän se mikään Toyota ole,eli kallis ylläpidettävä :(

Toki varmaan moniin jo muutettu se ettei hydrauliikkaöljyt mene jakolootaöölien kanssa sekaisin,yksi huolen aihe vähemmän.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

No se meinaskin olla seuraava utelunaihe, että päriääkö tämmönen toistaitonen fakki-idiootti tuommosen matikkitekniikan kanssa?

Osissahan on tieten jokin kerroin normisatalankkuun nähhen?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Ei kait siinä kummempaa. Etujouset oli aikoinaan tuhannen tyyriit. Jakolaatikon käy vaikka Mannisen Jounilla laitattaan uuteen kuosiin niin kaippa tuommosella hymyssäsuin kilsoja keräis.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Ei ne vetävät etupyörät kaikissa muuta kääntöominaisuuksia kaarto-ominaisuuksiksi, tuo mölperikin on lähes kuin vuoristogaselli käsiteltävyydeltään :)
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29070
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Roisto kirjoitti:12,15 m vs. 11,27 m (300 D nelivedolla ja iliman)
Vajaa metri on paljon tuossa kohtaa, mutta ei tee nelimatikista huomattavan kankeaa laitosta eli kääntöympyrään voi tottua.
Toisaalta, vielä vajaa metri ja voin kertoa omista kokemuksistakin että eipä enää käännytä kuten kuski olettaa...

http://www.tuulilasi.fi/kestotestit/kes ... -24-125-kw
V70:n puskurista mitattu kääntöympyrä on peräti 13-metrinen. Kankeuden huomaa viimeistään ahtaalla parkkipaikalla: auto ei tunnu taittuvan mihinkään rakoon kertaheitolla, vaan aina on peruuteltava ensin pari kertaa.
Volvoja käy meillä jonkin verran huollossa ja ahtaassa hallissa nosturille ajaessa totta vie huomaa ettei olla mersulla liikkeellä.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

13 metriä ei ole enää kääntösäde vaan kaartosäde. :D

Jotenkin tuntuu, että eron hoksi 124:n ja 211:nkin välillä (11,27 / 11,4). Lisää tieten tuli siitä, että leveys kasvoi n. 8 cm. Suoraviivaisella matikalla yhteenlaskettua eroa on n. 20 cm mutta tiukoissa paikoissa piti enste vähä opetella. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Joskus ajelin kaverin 626 Mazdalla, siis sillä etuvedolla, siinä oli jo sitä vailla että piti pitää hallitunkkia kontissa parkkipaikkapyörittelyyn :?

Yksi niitä syitä miksi minä ja etuveto ei :no:

Rouva on tuossa useampaan oteeseen ollut sitä mieltä että neliveto olisi suomen talveen hyvä, en tiedä miten kauan onnistun vielä väistelemään vaatimuksia :nocando: Mutta sitten tuosta sairaan hyvästä 200D:stä joutuisi luopumaan :supersad: Toki kun katsoo millaisiin väleihin armas siippa lähtee alakyläntielle talviliposalla niin ymmärtää että edessä sutiva takaveto 200D ei lohduta paniikkijarrutusta tekevää Jylkynkankaalaista :shock:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Piiitkästä aikaa moriens!
Kuinmyös.


Kokkeilpaakahan joskus ZiL 157:n manöveerausta. Mennee metässä jotta ryskyy ja kuparikylkiset käpypetäjätkin taittuu lakoon, mutta käännäpäs ympäri. Ei oo tehostinta, ei oo kääntyviä pyöriä. Metässä on joko potkupallokentän kokoinen rinki jossa puuta nurin, tai sotakopterin mentävä aukko joka on tullut ympäri vekslatessa. Paluujäljillä sitten rojottaa Zili jumissa, kaadetut puut vastakarvaan akselistojen välissä. :lol:

Tieliikenteessäkin joutuu joskus vekslaamaan, tai ajamaan kanttikivien päältä.

Jotta kääntyy se mersu vetävien rattaiden määrästä nähen.
No se meinaskin olla seuraava utelunaihe, että päriääkö tämmönen toistaitonen fakki-idiootti tuommosen matikkitekniikan kanssa?
Ei pärjää tavan tossunkulututtaja-fakki-idiootit, joku tiedonjanoinen ja touhukas jovidiootti saattaakin jopa tulla toimeen prekambrisen useapyörävedonkin kanssa. :lol:

Ohjenuoraksi vielä mahdollisiin vikatilanteisiin:

Diagnoositavat:

1 -etsitään tai todetaan vika
2 -ajetaan vika ulos

Rikkuuntuneet osat, toimintatavat:

1 -vaihdetaan ehjiin
2 -ehjätään uudeksi

:idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Hyvinhän Matikilla ajelee, paitti sillon ku on rikki :shock:
Vaan toistaseks on saanu tällanen vieläkin uunompi korjattua/korjautettua :idea:

Rohkea rotan syö :pappa:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Paikalleen kahlitun tulee myös rohkea rotta aikanaan syömään. :idea: :lol:

Vaan elä kynnen alle sontaa raavi, paha kaivaa ennää nennee sen kanssa. :wink:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Ilpo L
Viestit: 866
Liittynyt: 30.9.2005 19:57
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ilpo L »

jovihava kirjoitti:No se meinaskin olla seuraava utelunaihe, että päriääkö tämmönen toistaitonen fakki-idiootti tuommosen matikkitekniikan kanssa?

Osissahan on tieten jokin kerroin normisatalankkuun nähhen?
No jos minäkin pärjään jotenki niin jovihan pärjää jo vallan mainiosti... :lol:

Jos oot tommosta laittamassa nii elä ainakaan nettiauton halvinta osta...
V12
Sprinter 316 Cdi

PLAY LOUD
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Juu, torissahan nuot halvimmat näyttäs olevankin :lol:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Wade71
Viestit: 83
Liittynyt: 18.7.2006 22:19
Paikkakunta: Journey Island

Re: Omaako W124 4matic kääntyvät etupyörät?

Viesti Kirjoittaja Wade71 »

Terve!

Omana kannanottona 37tkm koeajokokemuksella onhan se noin 24% norsumpi. Tämä siis pt-metodilla mitattuna (perstuntuma). Joutuu välillä arvioimaan uusiksi ja vekslaamaan kerran enemmän. Mutta mitä huonompi keli, sitä makeampaa menoa.

Halpuutukset voi suosiolla unohtaa, keulassa lähes kaikki poislukien lasinpyyhkimen sulka on Matic-spesifistä osaa. Omaani on nyt laitettu uusiksi etupyörän laakerit ja alapallot molemmin puolin ja ovat selvästi tyyriimpiä kuin takatyöntöiseen. Kallistuksenvakaajan korjaussarjakin odottelee asentamistaan. Saa varautua myös siihen ettei kaikkea saa nopeasti ellei mene repullinen rahaa mukanaan marmoritiskille. Itse oon tilaillut osia Ebaystä ja Autohaus Drögeltä (M-B Origianal-osia selvästi Vehoa halvemmalla). Toisaalta, mainitut osat menevät uusiksi kaksvetosessakiin tuossa 20v jälkeen.

Toistaiseksi ainoa Matic-spesifinen vika on ollut painekatkaisijan vuotaminen, joka tietty stoppaa nelivedon toiminnan. Selkeä diagnoosi=>osa tihhuutti hydyöljyä. Uusi tilalle ja homma hoosianna. Maksoi mokoma tosin Drögeltäkin karvan päälle kaksatkua. (Marmori 297€). Itse lähden siitä, että 4Matic korjataan alkuperäisyyttä kunnioittaen eikä teetetä jotain kotimainenkonepajarustasitämmöisen-modausta. Mielestäni koko lossin hurmio on pitkälti tuossa aikakautensa hienostuneimmassa nelivetotekniikassa.

Kustannuksiin kannattaa henkisesti asennoitua etukäteen. Niitä tulee ja ovat satavarmasti huomattavasti normi 124:sta isompia. Mutta: "Jos maksaa niin maistuukin!". Esim. tämän vuoden käyttömaksut ovat 840€ ha-rekkaroidussa. Kompensoidaan sitte r**sän dieselillä. Kulutus on sellaiset 9,5, olkoon sitten litran isompi kuin normikolmesatkussa. Tässä en tarkoita elvistellä rahankäytölläni Maticciin vaan tuoda sen esille, että ei ole helppo ja tasainen tie. Mutta: jos mersupölhöily on intohimo, niin anna mennä. Osta kuitenkin paras yksilö, minkä löydät. Itselleni tuo Matic on samanaikaisesti arkikulkine, harrastepeli, ikoni, totemi ja talismaani. Järjen äänen vaientaa OM603A:n jyräkkä murina. Järkimies ajaisi uudella Dacialla halvemmalla. Sou not, kunhan nafta palaa ja maisema vaihtuu!


T:Wade :D
Avatar
250D
Viestit: 78
Liittynyt: 25.5.2007 11:53
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja 250D »

Rouva täällä ajelee todella tyytyväisenä 4-Maticille, autotalliin ja parkkihalleihin ei mitään ongelma kuulemma. Kääntöympyrä ei ole siis ongelma, ja se neliveto on nyt vaan niin loistava sydeemi.

Muuten on osat kyllä aika kalliita normi mersuun verrattuna, vaikka toistaiseksi en ole tarvinnut niitä :) Sitä tietää kyllä etukäteen.
W124 300D '91 manuaali (varastettu)
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

250D kirjoitti:Muuten on osat kyllä aika kalliita normi mersuun verrattuna, vaikka toistaiseksi en ole tarvinnut niitä :) Sitä tietää kyllä etukäteen.
Matikkiin liittyvät osa joo mutta muiltaosinhan se on normi 124 :idea:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Wade71
Viestit: 83
Liittynyt: 18.7.2006 22:19
Paikkakunta: Journey Island

Re: Omaako W124 4matic kääntyvät etupyörät?

Viesti Kirjoittaja Wade71 »

Terve!

Omana kannanottona 37tkm koeajokokemuksella onhan se noin 24% norsumpi. Tämä siis pt-metodilla mitattuna (perstuntuma). Joutuu välillä arvioimaan uusiksi ja vekslaamaan kerran enemmän. Mutta mitä huonompi keli, sitä makeampaa menoa.

Halpuutukset voi suosiolla unohtaa, keulassa lähes kaikki poislukien lasinpyyhkimen sulka on Matic-spesifistä osaa. Omaani on nyt laitettu uusiksi etupyörän laakerit ja alapallot molemmin puolin ja ovat selvästi tyyriimpiä kuin takatyöntöiseen. Kallistuksenvakaajan korjaussarjakin odottelee asentamistaan. Saa varautua myös siihen ettei kaikkea saa nopeasti ellei mene repullinen rahaa mukanaan marmoritiskille. Itse oon tilaillut osia Ebaystä ja Autohaus Drögeltä (M-B Origianal-osia selvästi Vehoa halvemmalla). Toisaalta, mainitut osat menevät uusiksi kaksvetosessakiin tuossa 20v jälkeen.

Toistaiseksi ainoa Matic-spesifinen vika on ollut painekatkaisijan vuotaminen, joka tietty stoppaa nelivedon toiminnan. Selkeä diagnoosi=>osa tihhuutti hydyöljyä. Uusi tilalle ja homma hoosianna. Maksoi mokoma tosin Drögeltäkin karvan päälle kaksatkua. (Marmori 297€). Itse lähden siitä, että 4Matic korjataan alkuperäisyyttä kunnioittaen eikä teetetä jotain kotimainenkonepajarustasitämmöisen-modausta. Mielestäni koko lossin hurmio on pitkälti tuossa aikakautensa hienostuneimmassa nelivetotekniikassa.

Kustannuksiin kannattaa henkisesti asennoitua etukäteen. Niitä tulee ja ovat satavarmasti huomattavasti normi 124:sta isompia. Mutta: "Jos maksaa niin maistuukin!". Esim. tämän vuoden käyttömaksut ovat 840€ ha-rekkaroidussa. Kompensoidaan sitte r**sän dieselillä. Kulutus on sellaiset 9,5, olkoon sitten litran isompi kuin normikolmesatkussa. Tässä en tarkoita elvistellä rahankäytölläni Maticciin vaan tuoda sen esille, että ei ole helppo ja tasainen tie. Mutta: jos mersupölhöily on intohimo, niin anna mennä. Osta kuitenkin paras yksilö, minkä löydät. Itselleni tuo Matic on samanaikaisesti arkikulkine, harrastepeli, ikoni, totemi ja talismaani. Järjen äänen vaientaa OM603A:n jyräkkä murina. Järkimies ajaisi uudella Dacialla halvemmalla. Sou not, kunhan nafta palaa ja maisema vaihtuu!


T:Wade :D
Avatar
250D
Viestit: 78
Liittynyt: 25.5.2007 11:53
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja 250D »

Jube kirjoitti:
250D kirjoitti:Muuten on osat kyllä aika kalliita normi mersuun verrattuna, vaikka toistaiseksi en ole tarvinnut niitä :) Sitä tietää kyllä etukäteen.
Matikkiin liittyvät osa joo mutta muiltaosinhan se on normi 124 :idea:
Kyllä, näin on tietenkin. Se on siis aito hyvä W124, jossa muutama erikoisuus ;)
W124 300D '91 manuaali (varastettu)
W124 250D '91 manuaali
W124 300D Turbo 4-Matic '92
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”