Elämäni nopein pakoputken remontinkorjaus. Edit, siis pisin.

Vastaa Viestiin
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Elämäni nopein pakoputken remontinkorjaus. Edit, siis pisin.

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Jahah, tuollainen s202 jossa moottorina OM604 on ravistellut ensin takapöntön irti ruosteettomasta kohdasta joskus pari vuotta sitten. Se kun nyt vaan ravistelee tyhjäkäynnillä. No, hitsasin pöntön takas ja kovaa ajoa. Vaihdeltiin ravistelun takia moottorin kumit ja laatikon kumit, ei vaikutusta juurikaan, edelleen ravistelee silloin kuin huvittaa.

Autosta irtoili pari kertaa sitten laatikon ja putken kannakkeen kiinnitykset ja keskiliitos löystyi vuotamaan kanssa pari kertaa.

Lopunperin koko kiinnitysarauta lähes irtosi kaikkine romuineen...

Autoa ei saanut nostettua rautojen ja kiinnitystarvikkeiden asentamista varten viimeisen vuoden aikana sitten millään ja sehän tietty jossain on raja sen hitsaukseni kestolla ja eikös alkanut pikku suhina/pörinä kuulua alkuviikosta takapöntöstä. Tuumailin että taitaa taas joutaa hitsaamaan.

Sovin sitten että auton saisi sähkölmetalliiimakoneen viereen pukille jotta moinen vaiva poistuisi....

Huomattiin siinä sitten että pari päivää kovempana kuulunut pörinä johtuu hieman isommasta vuodosta kuin arvelinkaan. Takapönttö oli sitten kadonnut mystisesti....

Moista tipahtamistahan ei voi olla huomaamatta äänen ja kolinan takia mutta niinpä vain tuollainen 15cm loska kotitiellä oli vaimentanut moisen tapahtuman. Pönttö olikin ollut tien poskessa näköhavaintojen mukaan.

No, eihän sitä siellä ollut enää joten vika korjattiin sekunnin katsomisella ja toteamalla että vika on nyt muutettu ominaisuudeksi...


Että ostetaan hyvä 10 litran kurkkupurkki tai s202 sopiva takapönttö.

Autolla pitäisi ajella ainakin kuun vaihteeseen asti ja leimamies haluaisi varmaan tylytellä 18 pv... Etteihän tässä ees kiire ole... Uutta takaputkea ei taatusti hankita tähän linttaan, se ei ole vaihtoehto.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Elämäni nopein pakoputken remontinkorjaus. Edit, siis pi

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Tosiaan, takapönttö löytyi tosta kilometrin päästä kotoa - tienposkesta...

No, sehän on vapaalle miehelle helppo homma laitella takas....

Töissä valmistelin asijata ja aattelin että hitsaampa entisen ruttuun menneen takakäyrän tilalle uuven ja taasen muurailen etuliitokseen ruosteetonta osaa niin saa hitsailla auton alla vähempiruosteista liitosta ja on jo puoliksi valmis. Varmaan oli joku hetkellinen verenkiertohäiriö yläpäässä kun ajattelin että laitan sisällä hallissa lattialla auton alla liitosmuhvilla ja pakoputkikitti/kiristinpatentilla ton kiinni..... Onneksi se hulluus meni nopeasti ohi.

Tokihan asiassa oli pari pientä muuttujaa. Pöntössä ollut reikä ei meinannut paikkautua nätisti alareunasta kun pitsi puhkes aina vaan ja se alumiinikuori ei ehkä auttanut asiaa. Lopulta paikka oli paikallaan ja käyrä tehty leikkamalla putkesta viipaleita rautasahalla kun ainoa löytynyt katkaisulaikka sanoi het kättelyssä räps (tais olla hieman päiväys vanha tai pudotettu lattialle jossain vaiheessa koko rälläkkä). Kukas nyt mitään mutkia ostaa jos joutuu työmatkalla poikkeamaan parikin kilsaa mutkakauppaan.

Sitten kyselyä tunnetulta mersuhenkiseltä henkilöltä jolla on MAG hitsauskone ja pukki pohjolan liikenteen isossa hallissa johon mersun voi ajella hitsausprosessia varten. Kuka sitä nyt lattialla auton alle viitsisi tunkea? Kyllä sopii ja eikun menoksi kun on ensin anottu iltavapaata.

Hitsauskone löytyy hetkohta ja lankaakin on tarjolla ja pullossakin oli kaasua. Auto pukille ja saatiin illan hämärryttyä koneelle virrat ja valaistusta etsimään. Mitä nyt hieman hitsauskoneen liipaisin halusi tehdä olemassaoloaan tärkeäksi asiaksi leikittyään ensin mykkäkoulua. Mutta siinähän samalla tuli ruosteisin osa langasta purettua pois rullalta automaattisesti;) Tai tarkemmin ottaen nämä uudemmat koneet varmaan purkaa automaattisesti lankaa kunnes se on ruosteesta vapaata, sehän se tietysti oli...

Maakapelikin oli pakallaan joten mikään ei enää kelvannut tekosyyksi keskeyttää remontinkorjuusessiota ja lähteä saunomaan.

Liipaisinkin saatiin parilla kolmella fiksauksella muuttumaan ajatuksella toimivasta painettavaksi malliksi koska paikalla sattui olemaan käsittääkseni maahantuojan edustaja tai muu vastaava asiantunteva henkilö. Koneessa oli säädettävä langansyöttö ja energian määrää saatiin säädettyä tästä mallista löytyvistä virransäätökytkimestä. On se helppoa kun on pelit ja vehkeet.

Pönttöön kyhäämäni poistokäyrä olikin säteeltään noin 3.5 kertaa liian suuri ja pönttö ei mahtunut olemaan vanhalla paikallaan ilman että puskuria olis leikannut. Täytyi tuplata käyrän viiltojen määrä ja pienentää sädettä 3.5x, se sujuikin tällä kertaa hyvin, koska löytyi rälläkkä jossa valmiina ehjä katkaisulaikka. Parasta olikin puuttuva sormisuoja joka nykyään harvinainen lisävaruste. Rälläkkä lienee saman valmistajan valmistma kuin mag hitsauslaite, koska siinäkin liipaisin oli aikalailla samantyylisesti ohjattu muttei tarvinnut sitä korjata kun oli jo opiskellut kyseisen valmistajan liipaisinlaitteiston samean logiikan toimintaperiaatteita. Mainittakoon että rälläkän johto on valmistettu samassa tehtaassa kuin CE-* johtosarjat - alle +10 lämpötilassa indikoivat kovettumalla ettei lämpötila ole optimaalisen työskentelytuloksen saavuttamisen edellyttämällä suositusten mukaisella tasolla.

Pakokäyrän siivuttamisen ja uudelleen liittämisen hitsausprosessi hieman häiriintyi hetkeksi koska en osannut räpyttää silmiäni ensimmäisen hitsausminuutin aikana sopivalla taajuudella jolla olisi välttänyt valokaaren aiheuttaman häikäisyn. Minuutin jälkeen maski alkoikin osata räpäyttää itse himmennystä päälle ja homma ryöpsähti liikkeelle silmänräpäyksessä ja saatiin käppyrä hitsattua salaman nopeasti lukuunottamatta pohjolan liikenteen hallin pimeäkammiossa suoritetussa säteilytarkastuksessa löytynyttä 0.1mm vuotokohtaa. Sekin hitsattiin ja uusintatarkastuksessa saatiin tekniseltä tarkastajalta hyväksytty riemunkiljahdus.

Tässä kohtaa tunnelma oli katossa koska alussa maskin käyttöönotto prosedurissa tapahtununeen poikkeaman seurauksena ilmennyt sokaisuvaikutus oli alkanut laantua ja silmissä näkyi lähes itsenäisen suomen taivaalla komea tähtitaivas, pilvienkin väistyessä homman tieltä täytyi niiskuttaa salaa muutama liikutuksen kyynel ja todeta ettei tästä voi remontinkorjuu juurikaan parantua.

Silmänräpäuksessä ilo oli kuitenkin ohi kun hitsaus valmistui suitsait sukkelaan tylsän takaputken heppaamisen ja irroitus/hitsaus/muuraus/kiinnitys rosessin jälkeen työn luovutustilaisuuteen ja arviointiin. Paluu veronmaksajan ankeaan todellisuuteen ei ollut helppo.

Tämä ei sitten ole mikään hemmetin jatkokertomus.... Näppäimistö toimii ja koneessa on akku kunnossa.

Ajelin kotiin saunomaan.

Ainiin, mitä on ne kirkkaat jutut mitä on suunnistajilla päässä jos suunnistavat yöaikaan ja mistä niitä kannattaisi kysellä?

Onko MAG hitsausprosessissa arvot optimaalisesti kohdillaan kun se hitsausääni on tällainen: Träpstrrräpspspspspshhh no räpräptsiuusrrrsrrsrrsrrsrrsrrTsupräpsRäps..höh..TikstiksRäpsräpspspstsurrupssrrsrrsrrsrrsrrsrrsrrträpsTräpssrsrTräps v***U..Träpssrrsrrsrrtökstöksstöksräpsdrrdrrsrrsrr........ Jne... Töissä esivalmistelua tehdessä MIG prosessilla kuului outo Tsirrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr ääni?

Täytyypä todeta että todella laaduttomia nuo mersun pakoputkistot kun jo 17 vuodessa hajoavat tuolla lailla. Kukaan muun merkkisen auton omistaja ei ole muistaakseni kertonut että tehdasasennettu putki olisi hajonnut yli 17v autossa? Eikös tässä valmistaja ole muka missään vastuussa? Kestäväthän ovikellon patteritkin ainakin 36 vuotta ja samassa maassa valmistetu kuitenkin.

Edit: Takapönttö ja etupätkähän ei ole alkuperäinen joten tuskin on keskiosakaan.... Ja ne patterit olikin Vartan sijasta Airamit eli suomessa tehty.... Ja ne pelas vielä.....

EDIT: Vähän muokkasin... XUX63
Viimeksi muokannut AK47, 08.4.2015 21:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Elämäni nopein pakoputken remontinkorjaus. Edit, siis pi

Viesti Kirjoittaja Sergey »

AK47 kirjoitti:Ainiin, mitä on ne kirkkaat jutut mitä on suunnistajilla päässä jos suunnistavat yöaikaan ja mistä niitä kannattaisi kysellä?
Parempaa ei juuri ole...
http://www.valostore.fi/tuote/lumonite_compass_1000/

Mulla tommonen oli, ei tosin USB versio, mutta hukkasin sen muutossa jonnekin "varmaan säilöön".
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
cvan
Viestit: 284
Liittynyt: 31.3.2014 8:42
Paikkakunta: alatemmes

Viesti Kirjoittaja cvan »

mulle tuli just toi http://www.e-ville.com/fi/3126-suomi-va ... milla.html tuntu ihan kelpo peliltä aika näytää :rollin:
ESCORT-74 TRANS AM -83 CEVY VAN G30-97 nissan cerry-85 nissan cerry-79
MB 211-06 MB124 250D-85 MB 123 240D-83
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Elämäni nopein pakoputken remontinkorjaus. Edit, siis pi

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Sergey kirjoitti:
AK47 kirjoitti:Ainiin, mitä on ne kirkkaat jutut mitä on suunnistajilla päässä jos suunnistavat yöaikaan ja mistä niitä kannattaisi kysellä?
Parempaa ei juuri ole...
http://www.valostore.fi/tuote/lumonite_compass_1000/

Mulla tommonen oli, ei tosin USB versio, mutta hukkasin sen muutossa jonnekin "varmaan säilöön".
Vaikuttaa oikein hyvältä... ehkä liiankin kirkas.... Miinuksena toi muoto ja ettei saa AA kokoisilla pattereilla ja kennoilla. Vaan on LI-ion akku (pakkaskesto huono). No kaikkea ei voi saada samassa paketissa.

Hinta ainakin ok.

Toisaalta voishan laittaa pimeänäkölaitteen niin ois linttaa mukava korjailla säkkipimeessä ja kiroilla.... :D
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Armytek aika lailla sama kuin Lumonite, on mielestäni tosi hyviä otsalamppuja nämä.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Kokeilu mersulla johon on vissiin itse perkele suunnitellut/laittanut diesel moottorin jäänee ensimmäiseksi ja viimeiseksi diesel autoksi osaltani.

Johan on perkele kun autoon pitää laittaa moottori joka ravistaa pakoputken palasiksi tai pakoputken kiinnikkeet palasiksi tai putken kiinnikkeistä tippuu ruuvit teille ja kiinnikeraudat irtoilee.

Moottorin kumit ja laatikon kumit on vaihdettu. Tyhjäkäynnillä ravistaa tai ei ravista valoissa tai milloin missäkin tai hetkeen ei missään.

Vähiten ravisti kun pakoputki oli kiinni vain pakosarjassa ja takavaimentajan koukussa ja hötkyi siinä vapaana.

Ei kuulemma ole ihan ensimmäinen tapaus tämä S202 220D.

Varustelistassa eikä starikaan mainitse halaistua sanaa koko hierovasta penkistä.

Menin sitten viimeisenä virheenä kiinnittämään putken laatikkoon orkkisosilla kun se mielestäni kuuluu siihen kiinnittää. Tämä ravisti ensin kyseisen kiinnityksen pitkin teitä, sitten tippui takapönttö terveestä pellistä ilman ruostetta ja syöpymää pari vuotta sitten. Nyt meni taas joku aika sitten samasta kohtaa poikki ja kun sen hitsaili ja laittoi taas orkkis kiinnitykset lootan kohalle niin katkas suoran putken poikki siitä missä keskivaimentaja/katti ja takapönttö osa yhtyy ennen taka-akselia.

Ihan kuin ois sahattu poikki. Väsymällähän toi on mennyt joka kerta eikä ruostumalla. Vaikka ruosteessahan toi on nyt jokapaikasta kun on pitänyt hitsata ja paikata ruttuja ....

Voi ihmettä.... Rautakanki pitää varmaan kulkea putken rinnalla tai kummallekkin puolelle koko matkalla jotta ei murru poikki.

On tossa varmaan muussakin paikassa ravistus särkeny paikkoja... Vaan ei tasan kiinosta ne yhtään...

Teknisessä mielessä diesel moottori alunperin on susi keksintö ja teknistä taitamattomuutta. Joku vai ei osannut rakentaa sytytystulppaa ja sytytysjärjestelmää ja piti tehä dieseli.

Taisin sanoa pahasti ;)
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

:shock: :shock: :shock: :roll: :roll: :lol: :lol: :lol:
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Ei soo vielä paha jossei akkunat säry tyhiäkäynnillä :idea:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

jovihava kirjoitti:Ei soo vielä paha jossei akkunat säry tyhiäkäynnillä :idea:
Mikä tyhjäkäynti tarkemmin ottaen? Se käynti kun kävin laittamassa turhaan moottorin kumit, tai se kun kävin laittamassa laatikon kumen tai se kun kävin laittamassa etuputken vai se kun kävin hitsaamassa takapöntön eka kerran, vai se kun kävin hitsaamassa etuputken, vai se kun kävin laittamassa uuden laatikon ja putken kiinnitysraudan vai se kun kävin hitsaamassa toisen kerran takapöntön vai se kun kävin .....

Kaikki tyhjiä käyntejä yhtä kaikki.....

Taitaa olla paree tehdä video missä tommonen keksintö puristetaan vanhan ASA:n kokoiseksi ja muotoiseksi ja lähettää takas saksaan....
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
tupix
Viestit: 71
Liittynyt: 01.8.2012 22:42
Paikkakunta: Kuivaniemi

Viesti Kirjoittaja tupix »

Siis kysäisempä ihan pikkasen tähän väliin...

Siis tärryyttääkö motti vai resonoiko putki runkoon?

Näissä Ceemeleissä kun mun kokemuksen mukaan on tuo pakoputken asento tosi tarkka... Tosi helposti ottaa takapönttö runkoon jos on asennuksessa jäänyt vähänkin väärään asentoon...
:evil: :twisted:
Puheenjohtaja

Suomen Mercedes autoilijat ry

Exät: w123 200D -84, W202 200D -94,
GD 300D -82, S202 220D -96, GD 300D -82, W124 200D -89, W210 200 CDI -02

Nyksät: W639 109 CDI -06, W202 200E Sport -94, W201 230E -88
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

tupix kirjoitti:Siis kysäisempä ihan pikkasen tähän väliin...

Siis tärryyttääkö motti vai resonoiko putki runkoon?

Näissä Ceemeleissä kun mun kokemuksen mukaan on tuo pakoputken asento tosi tarkka... Tosi helposti ottaa takapönttö runkoon jos on asennuksessa jäänyt vähänkin väärään asentoon...
:evil: :twisted:
Sanoisin että moottori täryyttää kun koko auto tärisee. Putki siinä sitten ei ainakaan helpota asiaa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Onko siinä putkessa joustoa ollenkaan?
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

jolle kirjoitti:Onko siinä putkessa joustoa ollenkaan?
Ei ole ollu sen aikaa mitä se mulla on ollu. Jos siis meinaat joustoelementtiä joka on monesti pakosarjan ja keskivaimentimen välillä.

Tuo nyt varmaan ravistaa vaikka ottais koko pakoputken pois.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Re: Elämäni nopein pakoputken remontinkorjaus. Edit, siis pi

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

AK47 kirjoitti: Toisaalta voishan laittaa pimeänäkölaitteen niin ois linttaa mukava korjailla säkkipimeessä ja kiroilla.... :D
https://www.varusteleka.fi/fi/product/p ... aama/24667

Tuon kanssa ei ainakaan auton alla könytessä kiroilisi ajukoppaan kohdistuvien pikkukolhujen takia. Saattaa tosin kiroiluttaa jos eli kun 70:n euron arpa ei olekaan voitokas. :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

AK47 kirjoitti:
jolle kirjoitti:Onko siinä putkessa joustoa ollenkaan?
Ei ole ollu sen aikaa mitä se mulla on ollu. Jos siis meinaat joustoelementtiä joka on monesti pakosarjan ja keskivaimentimen välillä.

Tuo nyt varmaan ravistaa vaikka ottais koko pakoputken pois.
laita sinne jousto :roll:
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

jolle kirjoitti:
AK47 kirjoitti:
jolle kirjoitti:Onko siinä putkessa joustoa ollenkaan?
Ei ole ollu sen aikaa mitä se mulla on ollu. Jos siis meinaat joustoelementtiä joka on monesti pakosarjan ja keskivaimentimen välillä.

Tuo nyt varmaan ravistaa vaikka ottais koko pakoputken pois.
laita sinne jousto :roll:
Sinne pitäis laittaa bensiinimoottori....
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Jaa se on akku jo niin huonona. :P
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202, sedan, farmari”