om601 otti "vähäsen" lämpöä

Vastaa Viestiin
diisselmersumiäs
Viestit: 1
Liittynyt: 20.1.2016 21:56

om601 otti "vähäsen" lämpöä

Viesti Kirjoittaja diisselmersumiäs »

Kerron nyt tarkasti mitä kävi jotta osaisitte paremmin vastailla viestin lopussa oleviin kysymyksiin. Eli kävi tuossa kovimpien pakkasten aikaan semmonen vahinko, että lämmöt kävi 120asteessa (en huomannut katsoa oliko pikemmin 120 vai punasen puolella) :shock: mutta tilanteeseen johti se, että käynnistettyäni auton (lämmössä ulkona muutaman tunnin -30 pakkasta) ajattelin että kun tyhjäkäynti on niin pirun matalalla ja oltiin lähössä ihan koht'puoliin liikkeelle niin laitoin kyynärvarren mittasen auton lumiharjan kaasupolkimen ja penkin väliin (oli kyllä ihan älytön idea, tyhmä ja nuori kun olen :oops: ) sillein että painaa polinta millin tai kaks alemmaksi ja kierrokset nousi ehkä 100rpm, kuitenkin kävi hieman nätimmin. Lähin sisältä hakemaan loput tavarat ja kaverit ja jätin auton ulos pyörimään että laatikossakin(manuaali) öljyt hieman lämpiäis. Kun ehkä n.8-10min päästä menin ulos kuulin mitenkä moottori pyörikin arviolta jotain 2500-3000rpm kierroksilla ja vielä pahvi syylärin edessä, juoksin autolle ja katsoin lämmöt niin sitten vasta alkoikin sydän lyömään ylimääräistä :!: otin harjan heti pois ja sisäpuhallin täysille jäähdyttämään konetta ja keulalta pahvi helvettiin ja puuterilunta viskomaan syyläriin että sais lämmöt laskemaan nopeammin (en muutakaan lisäjäähdytys tekniikkaa keksinyt). Lämmöt alkoi heti kuitenkin tippua kun kävin vilkasemassa mittaria mikä oli tilanne niin oli jo tippunu 120 alapuolelle sentään. Annoin auton pyöriä tyhjäkäyntiä ja puhallin täysillä, siitä se pikkuhiljaa laski ~85 asteeseen. Sitten kun jonkin aikaa oli näyttänyt normaalilämpöjä, sammutin koneen ja tsekkasin öljyt ja nesteet: jäähdytysneste oli kirkasta niinkuin ennenkin ja öljymäärä hetken odottelun jälkeen näytti tikussa samaa kuin normaalistikkin. Lähdettiin siinä sitten ajelemaan ja 10km jälkeen sammutin auton ja tarkistin nesteet uudestaan ja näytti nesteet pysyneen erillään(epäilin että jos kuumuuden takia kansipahvi olisi mennyt) ja sama määränpäässä 50km jälkeen jäähdytysneste oli kirkasta ja öljy samassa kohdassa mittatikun asteikossa. Jotenkin kuullosti moottori pyörivän tuon tapahtuman jälkeen, kun kotona sitä tutkailin, paljon paremmin ja hiljaisemmin kuin ennen, siis ei kuulunut semmoista pientä nakutusta(kuului varmaan suuttimesta, tai sitten v-nostajasta) eikä muitakaan hiljaisia ääniä mitä on kuulunut venttiilikopan alta jos on oikein tarkasti korvakuulolla kuunnellut :? Tosiaan kun normaalisti ajelen melko rauhallisesti, moottoritielläkään en aja yli 3000 kierroksilla ja maantieajot menee keposasti 2500rpm lukemilla, joten oisko äänet johtunut pienistä epäpuhtauksista öljykanavissa jotka aukes öljyn virratessa erittäin kuumana kanavissa? Itse en siis ole mikään autojen tekniikan asiantuntija vaikka harrastuksiin kuuluukin autojen laittaminen :lol:

Mutta lopuksi auton tiedot ja kysymykset:
-W202, autolla ajettu 430tkm, dsl- ja öljysuodatin+öljyt 10w-40 vaihdettu ja ajettu niillä 3000km muusta huollosta/konerempasta ei ole tietoa
-Kuluttaa kesällä 6l/100km ja nyt talvella on mennyt 6,3l/100km, pitäisi muuten koneen olla tikissään kun ei syö diisseliä paljoa..
-Lämmöt ei koskaan nouse normaaliajossa edes 80 ja 120 välissä olevaan valkeaan viivaan asti, pysyy siinä vähä yli 80 astetta
- 8000km sitten imusarja putsattu noesta, samalla EGR läppä poistettu että jää pelkkä akseli mutta pakosarjaan menevää pakokaasujen kierrätysventtiiliä ei ole toistaiseksi estetty toimimasta
-Auto varmaan kerkesi pyöriä suurilla kierroksilla max.3-5 minuutin ajan, ehkä :oops:

-Alkaako syöttöpumpussa olla vikaa, koska itestään nosti kierroksia? Sama kuin olisin vain pyörittänyt kaasuvaijeria muutaman kierroksen tiukemmalle imusarjan päältä että tyhjäkäyntiä sai korkeammalle
-Jos tuo kuumeneminen aiheutti jotain moottorille, alkaako viat ilmetä mitenkä? Sekoittaako nesteitä, syökö liikaa öljyä, kohoaako savutusarvot???
-Voiko kuumenemisesta olla "hyötyä", varsinkin jos kierrokset pysyy korkealla jonkin aikaa ja samoin lämmöt kohoaa normaaleja korkeammalle? Karstat nyt varmaan ainakin lähti pakoputkesta :?

Kiitos jo etukäteen kaikille jotka viisaampana vastaavat :help:
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Tuosta viimeisestä lauseesta niin tiedä mutta melkein sama on joskus käyny itelle pariinkin otteeseen. :oops:

Jos ei nesteitä kulu eikä käynti huonone niin ei kait tuo mitään kohtalokasta ole aiheuttanut, luulisin. Enemminkin dieselikoneen luulisi pikemminkin polttelevan tuolla keinoin noet ja karstat pois palotiloista. :idea:


Kannen voi mahdollisesti vetää liikalämpö kieroksi tai halki, mutta tuo kyllä oireilisi melko lailla kipeästi. Jonkunlainen höyrypilvi olisi jo auton keulan ympärillä ollut eli tuskin olisi huomaamatta jäänyt. :shock:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

-Alkaako syöttöpumpussa olla vikaa, koska itestään nosti kierroksia? Sama kuin olisin vain pyörittänyt kaasuvaijeria muutaman kierroksen tiukemmalle imusarjan päältä että tyhjäkäyntiä sai korkeammalle
Noin siinä usein käy kun paikat lämpenee, kierrokset nousee paljon kun on "pönkä polkimella"
-Jos tuo kuumeneminen aiheutti jotain moottorille, alkaako viat ilmetä mitenkä? Sekoittaako nesteitä, syökö liikaa öljyä, kohoaako savutusarvot???

En usko aiheuttaneen, eihän se edes keittänyt eli nestettä ei tullut pihalle.
-Voiko kuumenemisesta olla "hyötyä", varsinkin jos kierrokset pysyy korkealla jonkin aikaa ja samoin lämmöt kohoaa normaaleja korkeammalle? Karstat nyt varmaan ainakin lähti pakoputkesta Confused
No sen verran ainakin että osaat varoa seuraavalla kerralla :D
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tuo kierrosten nousu on normaali toiminto ns. "ajoneuvosäätimelle"

Syöttöpumppuja on siis monenlaisilla "säätimillä" jotka säätää koneen syöttömäärää kuormituksen ja kierrosten mukaan.
esim vakiokierrossäädin yrittää mahdollisuuksiensa mukaan pitää kierrokset vaikka asetetussa 2000rpm:ssä kuormituksen vaihdellessa. (esim kaivinkoneet, metsäkoneet jne)

"ajoneuvosäädin" on taas tehty jouhevaksi maantieajoon.

Voit kokeilla ihan itsekkin tuota. Auto tyhjäkäynnillä ja painat kaasua hieman ja pidät jalan vakaana. Kierrokset lähtee nousemaan ja nousemaan johonkin rajaan saakka.

Tuskimpa tuossa on koneelle mitään tapahtunut, kuten dealer jo mainitsikin, jos ja kun ei kerran edes keittänyt.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Moottori ei ole miksollaankaan tuosta, joten älä huoli. Itseä mietityttää kuitenkin koneesi lämpeäminen kovalla pakkasella maltillisella 3000 kierroksella. Mistä se voisi johtua? Toimiikohan magneettivisko autossasi tai sitä ohjaava lämpöanturi, sillä ei kai nyt sentään koneen kuulu lämpöjä nostaa tuollaisilla pakkasilla vaikka pahvi olisikin edessä? Vastatkaapa viisaammat.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Itse oletin että pahvi on ollut aivan syylärin edessä eli ilma ei pääse virtaamaan vaikka flekti toimisi.
Taitaa myös olla niin että 202:ssa on viskokytkin, joka ei edes välttämättä kytke jos ei sitä kuumaa ilmaa saa pahvin vuoksi :?
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

Juu, pahvin takiahan näin on tainnut käydä, vaan mursun moottorinhan jäähytysjärjestelmän osalta tehty, niin ettei keittäisi alle sen 120c.. joten ajattelen, ettei sinulla huolta asiasta. :)


Ps. kaverin opel keitti pahasti kaupunkissa, kun oli laittanu paffia keulaan..

opel :roll: :twisted:
® Mesen linttaklubi
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Saako tuon moottorin keittämään -30 Celsius pakkasella kymmenes minuutis kierroksilla, jos on pahvi syylärin edes ja sisätilan lämppäri nollilla?

Neste kuitenkin kiertää lämmityslaitteen kennon ja syylärin kautta?

Taitaa olla kunnon talviauto jos noin hyvin lämpenee?
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Kun muistaa vaan ajaa täydellä kaasulla aina kun mahdollista, niin hyvin nämä pelaa. Köröttelemällä tulee kone tukkoiseksi. :)
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202, sedan, farmari”