Sprinter 903 sulake 7 palaa.

Vastaa Viestiin
JK Nitro
Viestit: 6
Liittynyt: 19.10.2014 17:13
Paikkakunta: Pöytyä

Sprinter 903 sulake 7 palaa.

Viesti Kirjoittaja JK Nitro »

Terve kaikille.

Lähtötilanne:

Aamulla pakkasta -18, moottori kylmä ja aiemmin en ole ilman Eberiä koittanut käynnistää, mutta lähdin buusterilla koittamaan. Hehkutus normaalisti, käynnistyi 5 sekunniksi ja sammui (tämä vielä vanhaa vikaa, jonka korjaus on vielä kesken, "normaalisti" lähtee tämän sammumisen jälkeen n. 5 x 5 sekunnin starttien jälkeen käyntiin), jonka jälkeen starttasin n. 10 sekuntia ja nenään tuli kevyt sähkön haju ja mittaristoon tuli teksti "start error" ja tämän jälkeen ei enää starttiasennossa tapahdu normaalin virta-asennon lisäksi mitään.

Sulake 7 on rikki, ja siinä on ainakin töötti ja sisäkierron magneettiventtiili kytketty ja netistä kaivamien tietojen mukaan myös ajoneston toinen virransyöttö ja tämän puuttuminen aiheuttaisi tämän starttaamattomuuden ja virhe koodin.

Sulake siis palaa heti, kun avaimen kääntää ON-asentoon.
Olen irroittanut töötin ja puhaltimen johdot konehuoneen puolelta ja tämä ei vaikuttanut sulakkeen selviytymiseen mitenkään.

Mistä löydän tämän sisäkierron magneettiventtiilin liitoksen ja voin koittaa irroitella sitäkin?

Mitä muuta siihen sulakkeeseen on kytketty ja mistä olisi helpointa eliminoida vikapiirejä, ohjausputken vierestä sulakerasia on aika helppo irroitella ja sitä voisi tutkia, jahka tietäisi, mitkä johdoliittimet ovat mihinkin sulakkeeseen liitetty. Jos jollakulla olisi näistä kytkentäkuvia, niin olisi hieno homma.

Katotaan, mitä maanantaihin mennessä saadaan tutkittua, vai vienkö hinurilla jollekki pajalle...

Kiitos jo kaikille auttajille.

Janne

Edit. Olis näköjään tuonne Sähköt osioon voinu laittaa...jos sen sinne joku saa siirrettyä, niin hyvä juttu. Aloittelijan moka tämä, sori.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Tuo on varmaan CDI Sprinter väliltä 2000-2006 ?

Star testeri näyttää sähköviat ja niitä löytyy foorumilaisiltakin Varsinais-Suomes.
JK Nitro
Viestit: 6
Liittynyt: 19.10.2014 17:13
Paikkakunta: Pöytyä

Viesti Kirjoittaja JK Nitro »

Kyllä vaan, 2006 vuotinen on ja siis vanhaa korimallia.

Pöytyällä asustelen, jos joku lähistöllä sattuu Starin kanssa notkumaan, niin testi kyllä mulle sopii.

Jollei tämän päivän aikana jotain selkiä, niin saattaa olla, että maanantaina on pakko hinurilla pajalle laittaa menemään vaan, kun ei kerkeä ite töitten takia liiemmin tutkia.

Otan nyt ainakin tuon sulakerasian irti tuolta ja piippailen läpi, mitkä nastat takapuolelta olisi siinä 7 sulakkeessa, nappaan ne sitten irti ja koitan palauttaa ajoneston johdon ensimmäisenä ja jos sulake selviää, niin koitan tulille ensin. Helpottaisi hirveesti kaavio, jossa olisi johtojen värit, mutta täytyy varmaan tuo mittaristo irroittaa, niin näkee ajoneston liittimestä värit.

Siittä jatkan ryhmän selvitystä, mikä olisi oikkarissa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

On mahdollista että Starilla ei selviä kun vika on tuollainen. Tarvitset tiedon mitä kaikkea tuon sulakkeen varassa on, ja sitten kokeilemaan minkä niistä poistaminen käytöstä saa sulakkeen kestämään.
Tosi huonosti löytyy Sprinteristä sulake- tai virtapiirikaavioita netistä.
oulaistenliikenne.fi
JK Nitro
Viestit: 6
Liittynyt: 19.10.2014 17:13
Paikkakunta: Pöytyä

Viesti Kirjoittaja JK Nitro »

Jos pystyt viittaamaan kintaalla kaavion suuntaan, niin olisin kovasti kiitollinen, eilen ehtoosta asti olen koittanut ettiä tuloksetta...muutaman tunnin nukuksin kyllä välillä ;D

Jonkun MB WISin laitoin tulemaan, mut kestää aika kauan, enkä tiedä sen ohjelman toiminnasta vielä mitään..
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Etsiskelin tuossa, mutta eipä löytynyt. Kotikoneella ei ole minulla WIS:iä tms :(
oulaistenliikenne.fi
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1912
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Laita auton koko VIN-koodi niin joku saattaa viitsiä etsiä sähkökaavioita. Ilman koodia menee helposti paljon aikaa hukkaan ja jää tekemättä.
JK Nitro
Viestit: 6
Liittynyt: 19.10.2014 17:13
Paikkakunta: Pöytyä

Viesti Kirjoittaja JK Nitro »

Oiskos se tämä sitten: WDB9036631R940269

Sulakerasian nastat 7:sta tuli selvitettyä, piti koko rasiakin käyttää auki, kun tuli mittarilla sohastua sulakkeen pidin liikaa auki ja sulake ei ois pysyny enää...no se aukes helposti.

Kuva
Kuva
JK Nitro
Viestit: 6
Liittynyt: 19.10.2014 17:13
Paikkakunta: Pöytyä

Viesti Kirjoittaja JK Nitro »

Kyllä taitaa niin olla, että tämän erän vie tuo pakkanen, ei tuolla ala hullukaan purkamaan kaikkea, että saa piuhoja sitä 20 senttiä enempää näkyviin, kuin mitä rattiputken alla on...

Palaan kyllä kertomaan, mistä vika löytyy, jahka selviää.

Kiitos nyt kuitenkin.

Löytyhän tuo 7:n takana olevat kamatkin, mutta ensimmäistäkään haaraa ei johtosarjassa näy helposti.

Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jossain on connector sleeve 22 jossa johdot haarautuu.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1912
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Tosi miellyttäviä tuon ikäisten kytkentäkaaviot. Pitää vaan etsiä kaikki dokkarit joissa esiintyy F7 tai J22, pitää vaan tehdä käsin kun hakufunktiot ei löydä noita tekstejä kaavioista.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

J22 on muistaakseni siellä mittariston takana, puna-jonkun värinen johtovyyhti mutta virtalukko ohjattu kuitenkin.

Miten suuri oikkari siellä on?
Jos otat yleismittarilla 7 sulakkeeseen toisen johdon ja runkoon toiseen niin onko yhdessä?

Töötistä, olet ottanut töötiltä johdon pois mutta tuo rele on muistaakseni penkin alla. Yhden tapauksen tiedän jossa rikkinäinen ratin spiraali poltti 7 sulaketta, töötin releen irrottamalla auton sai käymään reissun päällä..
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jolle kirjoitti:J22 on muistaakseni siellä mittariston takana, puna-jonkun värinen johtovyyhti mutta virtalukko ohjattu kuitenkin.

Miten suuri oikkari siellä on?
Jos otat yleismittarilla 7 sulakkeeseen toisen johdon ja runkoon toiseen niin onko yhdessä?

Töötistä, olet ottanut töötiltä johdon pois mutta tuo rele on muistaakseni penkin alla. Yhden tapauksen tiedän jossa rikkinäinen ratin spiraali poltti 7 sulaketta, töötin releen irrottamalla auton sai käymään reissun päällä..
Jep sillä se kuten nim tähtikuljettajan vaivalla kaivelmat kuvat näytää
"tosin nuo osioitimet niisä on mitä on"
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
JK Nitro
Viestit: 6
Liittynyt: 19.10.2014 17:13
Paikkakunta: Pöytyä

Viesti Kirjoittaja JK Nitro »

-22 kun oli pari viikkoa sitten pakkasia, niin ainoat omatekemät toimenpiteet oli sulakerasian irrotus ja oikosulun toteaminen aiemman kuvan sulakkeelta lähtevän johdon ja maan välillä.

Hinuri nouti ja toimitti sulaamaan luottopajalle, monen pienen viivästyksen jälkeen (ihan itse tyrkytin auton sivuhommaksi) auto saatiin sulatetuksi ja todettua, että hinausmatkalla/odotusaikana korjaamon pihalla jotakin oli tapahtunut, kun 7 sulake ei enää palanutkaan ja auto käynnistyi normaalisti...mutta ei ihan ilman vikoja.

Nimittäin lämmityslaiteen puhallin ei toiminut kuin ilmastointi päällä ja rest toiminnolla. Siihen noudin purkuosana toisen lämmönsäätöpaneelin ja kas kummaa, sekin alkoi toimia...olisiko puhaltimen säätörullassa/paneelin sisällä sitten ollut mokoma oikosulku, joka olisi tärinässä matkalla auennut tai palanut poikki.

Otin rikkoutuneen paneelin mukaan ja tutkin mitä se on syönyt, jahka ennättää.

Huonosta pakkaskäynnistyvyydestä oli korjaajan kanssa juttua, että kun kaikkea muuta on jo koitettu, niin ei oikein ole muuta vaihdettavaa jäljellä, kuin UUSI korkeapainepumppu. Vähän se kirpasee, mutta itelläkin semmonen fiilis on, että sieltä se huonon pakkaskäynnistyvyyden syy löytyy.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

JK Nitro kirjoitti:-22 kun oli pari viikkoa sitten pakkasia, niin ainoat omatekemät toimenpiteet oli sulakerasian irrotus ja oikosulun toteaminen aiemman kuvan sulakkeelta lähtevän johdon ja maan välillä.

Hinuri nouti ja toimitti sulaamaan luottopajalle, monen pienen viivästyksen jälkeen (ihan itse tyrkytin auton sivuhommaksi) auto saatiin sulatetuksi ja todettua, että hinausmatkalla/odotusaikana korjaamon pihalla jotakin oli tapahtunut, kun 7 sulake ei enää palanutkaan ja auto käynnistyi normaalisti...mutta ei ihan ilman vikoja.

Nimittäin lämmityslaiteen puhallin ei toiminut kuin ilmastointi päällä ja rest toiminnolla. Siihen noudin purkuosana toisen lämmönsäätöpaneelin ja kas kummaa, sekin alkoi toimia...olisiko puhaltimen säätörullassa/paneelin sisällä sitten ollut mokoma oikosulku, joka olisi tärinässä matkalla auennut tai palanut poikki.

Otin rikkoutuneen paneelin mukaan ja tutkin mitä se on syönyt, jahka ennättää.

Huonosta pakkaskäynnistyvyydestä oli korjaajan kanssa juttua, että kun kaikkea muuta on jo koitettu, niin ei oikein ole muuta vaihdettavaa jäljellä, kuin UUSI korkeapainepumppu. Vähän se kirpasee, mutta itelläkin semmonen fiilis on, että sieltä se huonon pakkaskäynnistyvyyden syy löytyy.
Mitä se sitten tekee jollei lähde käymään?
Suuttimien ohivuotomittaus tehty?

Jos ei se pumppu vuoda ulospäin en kyllä ensimmäisenä lähtis epäilemään sitä :shock:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”