200 cdi BE automaatin toiminta(5v)

Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

xin811 kirjoitti:Ei tuo ohjelmointikaan täysin poistanut tuota ongelmaa. Käyttää kyllä vääntöä, mutta sitten joskus 50-60 vauhdissa arpoo tuon 3 ja 4 välillä. Mutta jos 50 vauhdissa on nelonen pesässä ja kierroksia 1000, niin ei se kyllä oikein jaksakkaan, että ennemmin tuota vaihteiston ohjelmaa pitäis saada muokattua niin että sitä nelosta ei tarjota liika aikaisin. Voiko starin arvoista päätellä jotain, että onko niitä karttoja muokattu oikein vain jotenkin huijaamalla ja laatikko ei saa täysin oikeaa tietoa? Aika hurjia lukuja näyttää, laskennallinen vääntömomentti käväisi 585Nm. Ahtopaine 2 ja pakopaine 3 kiloa. Syöttöä tais olla maks 104mg/hub. Paineet ilmeisesti siinä rajoilla, mutta onko tuolla laskennallisella väännöllä mitään tekemistä todellisuuden kanssa? Penkki näytti 457Nm/2514rpm, mutta kovin vääntö on sielä 2000 pinnassa ja eihän tuota oikein saa penkitettyäkään koska laatikko vaihtaa pienemmälle. Että kyllä sielä varmaan se päälle 500Nm on. Tehoja 190/3660. Oikeastaan 3000 jälkeen tehokäyrä ihan littana, dpf nyt ainakin oli tukossa. Sen tyhjennin, koska kilometrejä on aika reippaasti eikä se varmaankaan iän myötä parane. Loppupää suodattimesta oli ihan tuhkaa täynnä. No maanantaina poistetaan tuo dpf käytöstä ja kokeillaan penkittää. Ainakin maantiellä saa kyllä vedätettyä aika hyvinkin vääntöä pihalle mutta en tiedä penkissä.
Tuohon penkitelyyn kannattaa käytää apuna *:ria
hitusen helpotta vaihtamis onkelmaa
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Justiin äsken katoin vaihteiston versionumerot, ohjelmapäiväys 38/10 ja MB numero ohjelma(koodi) 000 902 65 04. Että liekkö tuo sitten se mikä tehtaalla asennettu (rek. 10/10) :roll:
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Mikähän tuo nousutunnisuksen pois päältä kytkeminen rullaustoimintoa varten on?

E: vai onko tuo sama kuin dynomode, eli kytkee vaan kaikki avustimet pois päältä :roll:
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

xin811 kirjoitti:Mikähän tuo nousutunnisuksen pois päältä kytkeminen rullaustoimintoa varten on?

E: vai onko tuo sama kuin dynomode, eli kytkee vaan kaikki avustimet pois päältä :roll:
Sehän se.
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Perjantaina laitetaan tuoreempaa ohjelmaa vaihteiston boksiin. Kyllä tuo nytkin ihan mukavasti pelaa, osaa kyllä hyödyntää moottorin vääntöä eikä heti tarjoa pienempää. Ja eikä tuo oppiva laatikko varmaan heti ohjelmoinnin jälkeen niitä vääntöjä osannut hyödyntääkkään, tuntuis toimivan huomattavasti paremmin kun parisataa km ajellut. Ei oikeastaan muuta valittamista muutakuin se, että sitä nelosta sais oikeasti tarjota vasta kun vauhtia on se 60, tai jos ollaan ajettu pitkä matka tasaisella yli viittäkymppiä. Tuolla sais eliminoitua sen, että kun taajama-alueella pitää vauhdin alle 60 niin mentäis mukavasti siinä 1500-1600 kierroksella eikä arvottaisi sen 3 ja 4 välillä.

Kylmänähän tuo luistattaa tuota turbiinia, näin nollakelillä kun lähtee niin esmes ~50kmh kolmosella, mennään noin 1500 kierroksella ja kaasun painaminen nostaa kiekat 1650-1700. Että onko tuo ohjelmallinen juttu että kylmillä öljyillä luistatetaan, vai onko HY:stä joku kulunut, että kun öljyt lämpenee niin joku kara/luisti ohivirtaa ja sotkee tuon lukituksen toiminnan siten että se on käytännössä liikkellelähtöä lukuunottamatta lukittu.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

xin811 kirjoitti:Perjantaina laitetaan tuoreempaa ohjelmaa vaihteiston boksiin. Kyllä tuo nytkin ihan mukavasti pelaa, osaa kyllä hyödyntää moottorin vääntöä eikä heti tarjoa pienempää. Ja eikä tuo oppiva laatikko varmaan heti ohjelmoinnin jälkeen niitä vääntöjä osannut hyödyntääkkään, tuntuis toimivan huomattavasti paremmin kun parisataa km ajellut. Ei oikeastaan muuta valittamista muutakuin se, että sitä nelosta sais oikeasti tarjota vasta kun vauhtia on se 60, tai jos ollaan ajettu pitkä matka tasaisella yli viittäkymppiä. Tuolla sais eliminoitua sen, että kun taajama-alueella pitää vauhdin alle 60 niin mentäis mukavasti siinä 1500-1600 kierroksella eikä arvottaisi sen 3 ja 4 välillä.

Kylmänähän tuo luistattaa tuota turbiinia, näin nollakelillä kun lähtee niin esmes ~50kmh kolmosella, mennään noin 1500 kierroksella ja kaasun painaminen nostaa kiekat 1650-1700. Että onko tuo ohjelmallinen juttu että kylmillä öljyillä luistatetaan, vai onko HY:stä joku kulunut, että kun öljyt lämpenee niin joku kara/luisti ohivirtaa ja sotkee tuon lukituksen toiminnan siten että se on käytännössä liikkellelähtöä lukuunottamatta lukittu.
Normaalia että kierättää kylmän enemän
(toinen juttu on sitten kuinka paljon enemän)

moottorin ohjelmalla voi jonkin verran vaikutta turbin toimintaan
(vääntö ohjatu juttu)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Ei löytynyt uudempaa päivitystä laatikkoon. * ilmoittaa vaihteiston ohjelmapäiväykseksi 38/10, ja kun uutta päivitystä ei ollut niin näytössä lukikin että ohjelma on versiota 12/2014. Auton oon ostanu marraskuun alussa enkä ole sitä päivitellyt.

Entäs tuo lisääntyneiden vääntöjen tuoma jyristäminen, voisko se johtua turbiinilukon jousien pohjaamisesta? Kahdessa tonnissa täristää koviten, siten että kolmosella ei juuri yhtään, nelosella jonkun verran ja vitosella aikalailla. Vähän ehkä viittais siihen että kartaanista tulee tuo tärinä, koska se lisääntyy aikalailla mitä suurempi on vaihde. Luulis että kolmosvaihteella olis jo aikalailla täys vääntö, ainakin ylämäessä.
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Nyt on auto tehnyt pari kertaa maantienopeudessa sellaisen sekunnin mittaisen nykimisen. Ekalla kerralla tais olla 80 lasissa, ja niinkuin laatikko olis yrittänyt vaihtaa vitosen muttei saanutkaan sitä päälle. Toisella kerralla oli muistaakseni vähän satasen pääle vauhtia ja vitonen pesässä. Mutta eilen ajelin 200km lenkin eikä mitään oireita, 4->5 vaihto on aina toiminut moitteettomasti.

Taajamassa E asennolla tosi ikävä ajettava välillä, kun kurvaa jostain risteyksestä niin laatikko pitää kolmosta päällä ja kun ei se häävisti jaksa sielä tuhannella kierroksella vielä, ja jos kaasua painaa reilummin niin seuraa todella laiska kakkoselle vaihto. Onkohan se hydrauliyksikkö vaan niin kulunut että se on oppinut nyt toimimaan noin typerästi :roll:
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Päivitetään vähän tätäkin, tuo nykimishomma tais vaan olla jotain, en tiedä mitä, ulkopuolelta tulevaa. Tein pari kk sitten hetken mielijohteesta momentinmuuntimen adaptaation ja opetuksen ja sen jälkeen alkas mielestäni toimia paljon paremmin. Oikeastaan ei juurikaan valittamista nyt. Kaippa se ei oikein tajunnut että nyt on se 50% enemmän vääntöä käytettävissä. Normaaliajossa tuntuu paljon tehokkaammalta kuin onkaan tuon väännön ansiosta, täyskaasukiihdytyksissä taas ei mikään raketti ole johtuen tuon moottorin luonteesta, että täys teho tulee jo reilusti ennen neljää tonnia. Mutta eihän tämä mikään kiihdytysauto olekkaan. Erittäin hyvä auto :whistle:
338LM
Viestit: 39
Liittynyt: 26.4.2014 21:32

Viesti Kirjoittaja 338LM »

Omaan identtiseen kiesiin veuhdettiin juuri turbiinilukon venttiili. Kuntoon tuli.

Oireili ihan kun olisi pitänyt liian isoa vaihdetta päällä, 1000rpm ja allekkin hitaimmissa 2:s vaihteen ajotilanteissa. Härnäämällä pintakaasulla oli mahdollista ajaa jopa n.900rpm, tyhjäkäyntirajalle asti. Tuntui ihan siltä että kaikki pelasi muuten, mutta turbiinilukko jäi roikkumaan päälle tönkköön.

Venttiilin hinta jottai 70EUR + työt + öljytäydennystä lootaan.
Vikakoodeja loota ei antanut, ne luettiin ensin.
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Kyllä mä laitoin sen uuden kun vaihdoin öljyt.
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

338LM kirjoitti:Omaan identtiseen kiesiin veuhdettiin juuri turbiinilukon venttiili. Kuntoon tuli.

Oireili ihan kun olisi pitänyt liian isoa vaihdetta päällä, 1000rpm ja allekkin hitaimmissa 2:s vaihteen ajotilanteissa. Härnäämällä pintakaasulla oli mahdollista ajaa jopa n.900rpm, tyhjäkäyntirajalle asti. Tuntui ihan siltä että kaikki pelasi muuten, mutta turbiinilukko jäi roikkumaan päälle tönkköön.

Venttiilin hinta jottai 70EUR + työt + öljytäydennystä lootaan.
Vikakoodeja loota ei antanut, ne luettiin ensin.
Onko toi se kyb-venttiili?
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

On muuten erilainen tuo laatikko kun laittaa ns. dyno moden päälle(kaikki ajonvakautukset ja abs pois) pakkovaihteet ei toimi eikä vaihda kovinkaan herkästi pienempää. Pitää joskus sulalla kokeilla, aika mukavasti lähtee moottori vääntämään jo 1200 kierroksen paikkeilta.
Mauseri
Viestit: 1
Liittynyt: 18.9.2020 6:06

Viesti Kirjoittaja Mauseri »

tuikku kirjoitti:.
Riippumatta vaihteiden määrästä, näiden mersujen laatikoissa on kaikissa sama toimintamalli, se on hyvä ymmärtää.

Siis kun rasitus, nopeus, pyyntö on sopivalla tasolla, niin turbiinin lukittumista aktivoidaan, tai irroitellaan.

Mielestäni helppo jokamiehen parannus näihin on kikdaunin deaktivoiminen, voi tehdä vaikka staarilla, en ole varma, voiko kaikkiin.
Kaasun pohjaan painaminenhan näissä dieseleissäkin aiheuttaa aina väh. kahden pykälän pienemisen, se aiheuttaa tilanteen, jossa kierrokset pomppaa lähelle neljää tonnia, eli aivan turhan ylös. Niin moottorin ohjauksenkin mielestä ja se vaihtaakin heti yhden pykälän takaisin päin ja vasta sitten auto alkaa kunnolla kiihtymään.
Tämän turhan vaihteiden humppaamisen saa poikkeen estämällä tämän "kickdown" kytkimen aktivoitumisen.
Se toiminto on näissä dieseleissä aivan turha, haitaksi vaan sanoisin, "voima" on siellä 1500-3000rpm, jossa kierrostenkin olisi hyvä pysyä.

Kikdaunin estämisen jälkeen laatikon ohjelma vaihtaa rasituksen lisääntyessä yhden pykälän alaspäin, jolloin käytännössä aina kierrokset nousee vaan sen verran että pysytään parhaimmilla kierroksilla.


Huomannut aika lailla samanlaisen ominaisuuden. Alla 200cdi, jossa 7-vaihteinen. Lappu painettaessa lattiaan E-moodilla pudottaa 7:sta 4:lle, 4:sta humppaa 5:lle ja heti perään takaisin 4:lle. S-moodilla kiihdytettäessä tätä ominaisuutta ei tule esille, eikä myöskään läpysköillä vaihdettaessa. Normaaliako?
Avatar
InsinööriPate
Viestit: 1
Liittynyt: 07.8.2022 12:48

Re: 200 cdi BE automaatin toiminta(5v)

Viesti Kirjoittaja InsinööriPate »

Mitenkä tämän auton vika on selvinnyt?
Eli viestin aloittajan ongelma.
Olisi kiva kuulla miten vika selvisi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo”