170 CDI suutin probleema

Vastaa Viestiin
JJS16
Viestit: 18
Liittynyt: 17.9.2015 20:18

170 CDI suutin probleema

Viesti Kirjoittaja JJS16 »

Tervehdys. Tuossa kohtuu tuoreessa hankinnassani eteen tuli suuttimen aluslevyn vaihto. Aikani purkaessa kaikkea kivaa moottorin päältä lopen löysin suuttimet ja nelonen näytti vuotavan. Tässä hienouksessa yks pultti pitää haarukkaa joka pitää 2 suutinta kiinni, joten täytyy 3 ja 4 kunnostaa samaan aikaan.

Suuttimet olivat mustan mönjän peitossa kuten arvata saattaa ja pitkän puhdistus operaation jälkeen löysin haarukan ja sitä pitävän pultin. Sitten auto käyntiin ja kuumaksi käyttö. Avasin pulttia hiukan ja tuntu lähtevän auki mutta se olikin toivetta, pultti poikki ja heti pienoinen pettymys. Noh tästä toivuttuaan auto taas käyntiin ja vialliseksi todettu suutin posahtikin ulos ja näytti taas hiukan valoisammalta, kunnes totuus jumittuneesta 3 suuttimesta taas palautti maanpinnalle. Illan koitin sitä lämmitella ja käännellä mutta tuloksetta.

Seuraavana päivänä hakeen karstan poistamiseen tarkoitettua kemikaalia ja varaosa liikkeessa kehuivat Kentin tuotetta hyväksi, joten sellaisen ostin. Illalla taas auton kimppuu ja kokeileen tuota ainetta. Hyvin näytti karsta liukenevan, mutta suutin ei liikkunut milliäkään. armoton vesisade ulkoilma tallissa latisti tunnelmaa entisestään. Tunnin kamppailun jälkeen luovutin ja laitoin lisää ainetta liottamaan yön ajaksi.

Seuraavana aamuna iloksini huomasin aineen todellakin toimivan, suutin oli nyt irti, muuta kuin nosti pois. Sitten kovat puhistukset ja suutin reikien peittelyt ja tämän katkennen pultin kimppuun. Pitkän tovin kuluttua ja purkillisen ainetta käytettyäni pultti oli puhdas kannen tasoon saakka ja hitsailin mutterin pulttiin, jotta saisin irti. Taas toiveikas kääntö ja tuntuma että lähtisi auki, mutta taas naps ja pultti syvemmältä poikki. Vielä oli kuitenkin tovin matkaa ennen kannen tasoa ja vielä yksi mutterin hitsaus ja vielä kuumailmapuhaltimella lämmitys. Varovasti avaaminen ja naps, näin olikin pultti kannen tasosta poikki ja syvällä kun olla ja voi.

Nyt ois hyville ideoille tarvis. Miten kannattais seuraavaksi koittaa tätä irroittaa? Pultin pää on noin 4 sentin syvyydessä, joten norpaali poralla ei oo sinne asiaa. myös migillä hitsaus ei onnistu, puikkokonetta en omista ja taidot sen ajamiseen on täysin nolla.
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Tuosta voit saada vinkkiä. Se pora mitä ite sit käytin oli biltsusta.
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Leikk ... 000016843/

Tuo 4mm terä. Ei se kovin hyvin mene suuttimen pulttiin ,mutta mulla oli aikaa ja ei ollut enää varaa sössiä. Mun auto toimi noin miten tuossa tein. Nyt jo vedin toisen kerran uudet suuttimet samaan helicoil pultti viritykseen.
Star
JJS16
Viestit: 18
Liittynyt: 17.9.2015 20:18

Viesti Kirjoittaja JJS16 »

Kiitos viestistäsi Bomber4. Aiemmin tänään kahtelin pitkiä teriä, mutta en hoksannu kyseisestä firmasta katsella. Tuolla näyttäis olevan kohtuu hintainen, suorastaan halpa muihin verrattanu. Sitten vaan kun sais suoraan noin pitkällä terällä vielä porattua.

Onnistuiskohan tuohon porata tuolla 10mm ja sit asentais esim wurtiltä saatavan teräsholkin joka muuttais sen 6mm kierteeksi, niin vois käyttää alkuperäis pulttia?
Avatar
Enins
Viestit: 506
Liittynyt: 27.12.2006 21:31
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Enins »

Aika jättää leikkimiset sikseen ja aloittaa työt :wink:
Pikkuisen rahaa palaa, mutta työ onnistuu:
- Osta katkenneen pultin irroitussarja (esim. http://www.motonet.fi/fi/tuote/786059/B ... ja-20-osaa)
-Käytä sarjaa (poraa ohjaimen avulla pulttiin reikä, lyö sopiva tuurna reikään ja kierrä pultti pois). Poraus olisi ollut astetta helpompaa ennen viimeistä hitsausta...

Lämpö, irroitusaineet, nitkuttava liike ja vähäsen malttia, niin irroitussarjan kanssa pultti lähtee pois.
ÄLÄ vain mene leikkimään ns. vastakierretapeilla :!:
JJS16
Viestit: 18
Liittynyt: 17.9.2015 20:18

Viesti Kirjoittaja JJS16 »

Kiitos viestistäsi Enins. Omistatko itse ko. sarjan? kuvassa näyttää aika lyhyeltä (normaali mittainen) toi 3,2mm terä, mutta kuva saattaa vääristää niin siksi kyselen. Joo ei oo tarkoitus vastakierre tappia vielä sinne katkaista ja näin ollen lisää hankaloittaa hommaa :D
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Mulla on tuollainen sarjakin. En ole onnistunut sillä vielä mitään muuta saamaan kuin lähes kaikki noi tapit joilla väännetään niin poikki. Noi poran terät on ihan normi pitusia,eli ei yletä poraan tässä tapauksessa. Tuota sarjaa voi koittaa ,mutta veikkaan ,et ei onnistu. Ohjuri holkilla rauhassa porailee vain.
Star
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Kopoliittiporalla ruuvi mäkeen, mieluiten vääränkätisellä, jos sinne katkoo vastakierre tms tappeja, on sekin tie pystyssä. Ei sinne tosin saa sitä poraakaan pilkkoa... :lol:

Ihan ku5ipään keksimä se kaksoiskäpäläsysteemi muutenkin.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
JJS16
Viestit: 18
Liittynyt: 17.9.2015 20:18

Viesti Kirjoittaja JJS16 »

Kiitos kaikille viesteistä. On kyllä meleko keksintö toi kahden suuttimen pitävä haarukka ja sen pultti. Vois olettaa, että ois toiminnu vaikka pultti olisi korkeammalla ja lyhempi, mutta en sit tiiä miten insinöörit sen on laskenut.

Noh nyt ois 3mm reikä koko lopun pultin keskellä ohjuria käyttäen. Nyt kaiken maailman kemikaalit yöksi sinne liotteleen ja toivoa, että huomenna vääränkätisellä 5mm terällä pätkä nousisi ylös.

Onko kokemuksia tuollaisen kannen holkittamisesta ko. paikasta, jos ja kun toi menee sueksi ja joutuu poraan kokonaan poies?
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Tuossa aiemmin laittamassa linkissä vois ainoa oikea olla se wurthin "holkki" tms. Mitä joku minullekkin tarjosi. Mulla kävi vain niin,etten voinut porata pultin läpi asti,joten jouduin tekemään tuollaisen "virityksen" toki sekin on pelannut
Star
JJS16
Viestit: 18
Liittynyt: 17.9.2015 20:18

Viesti Kirjoittaja JJS16 »

Aivan aivan. jonkun verran olen joutunut noitaa mm wurtilltä saatavi holkkeja käyttänyt ja ovat aina asiansa hoitanut. Tässäkin tapauksessa varmaa on se, että ko materiaali on huomattavasti alumiiniseosta kovempi ja siis sitä myöten varmaasti toimiva ratkasu. Ainut askarruttava asia on kuinka lähellä esim vesikanavat ovat, että kuinka ison reiän siihen tohtii kairata.
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Siihen sivusuuntaan en osaa sanoo,mut niin vähän kuin mahdollista. Pohjastakin saattaa puhjeta. Mää oon joutunu lyhentään tuota yhtä suutinpulttia lähes puolet ja jatkanut kierrettä pultista kantaan asti. Vetänyt järjellä kii. Normaalistihan noi on 7Nm+90°+90°. Muistaakseni vedin tohon lyhennettyyn 7Nm+90° ja on pitänyt. Teen vielä niin,että vanhaan pulttiin oon kylkeen tehnyt kaksi viiltoa kierteen pituus suuntaan ja kiertänyt pulttien kierteet puhtaaksi. Sitten olen vielä uusista pulteista viilannut päistä muutaman millin pituudesta pois,ettei vain pohjaa. Nii. Tottkai kalvanut suuttimien pohjat. Suuttimet keraamisella aineella suihkien paikoilleen
Star
JJS16
Viestit: 18
Liittynyt: 17.9.2015 20:18

Viesti Kirjoittaja JJS16 »

kiitos vinkeistäsi. Nyt tilanne etenee, tai paremminkin polkee paikoillaan. Ei se pätkä halunnut nousta ees vääränkätisellä terällä, joten ainut vaihtoehto nyt oli porata 5,5 mm ja ootella maanantaita, jotta kuulen millaisia holkki vaihtoehtoja löytyy.

Sitten seuraavaksi oli tarkoitus vaihtaa tihkuva ja kovettunu venakopan tiiviste, ja sehä toi taas iloisia ja kiitteleviä ajatuksia ko kopperosta. Kopan irroittaminen vaati turbon ja vielä 1 ja 2 suuttimen irroituksen, myös turbon öljynkierto putki hienosti menee kopan ylitse. Raili putki, polttoaine putkia ja johtoja myös piti purkaa. Tämäkin homma nyt seisoo, koska karstan poistoon tarkoitettu kemikaali pääsi loppumaan ja 1 ja 2 suutin ei inahakkaan. Positiivista kuitenkin oli näitten käpälää pitävän pultin aukeaminen 8) Negatiivista oli loput ja vieläpä turbossa havaitun aksiaali suuntaisen välyksen havaitseminen. Miten voi olla mahdollista n.200 tkm ajetussa kipossa jo nyt turbo väljä, kun esim pihalla seisova 800tkm ajetun väyrysen turbossa ei mitään vikaa...
JJS16
Viestit: 18
Liittynyt: 17.9.2015 20:18

Viesti Kirjoittaja JJS16 »

Nyt pultti on porattu ja uusi kierre saatu aikaan tuommoisella holkilla. Kuva

Ihan hyvin tuntu tarttuvan kiinni ja syvälle uppos, aika näyttää miten toimii.
Millaisella ulosvetäjällä muut ovat saaneet suuttimet irti? 1 ja 2 suutin ei tunnu irtoavan kohtuuella ja koska 3, 4 suutin ja turbo yms ovat irti autoa ei voi käyttää.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Käpäläulosvedintähän ei voi käyttää, koska kiinnitystuplakäpälää ei saa pois tieltä kuin rälläkällä tms. polttopillillä jne, vaihtoehto sekin jos uusi käpälä edullisesti löytyy. Sähköpäät pitää muutoin purkaa pois ja vetää kierteistä, heittovasaralla tai jollain spesiaalivetimellä. Kahta suutinta vuoron perään, koska muutoin käpälä kinnaa jankkeliin. Rasiaporalla lukkopeltiin reikää jotta saa suoran vedon vetovasaralla. :D

Lopuks pitää kädet ristiä, että uudelleen kasatut suuttimet jälleen toimivat.. :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
JJS16
Viestit: 18
Liittynyt: 17.9.2015 20:18

Viesti Kirjoittaja JJS16 »

Päivitetään hiukan tilannetta, että tarina ei jää kesken. Aluksi haluan kiittää kaikkia hyviä neuvoja antaneita ja toiseksi kehoitan muita välttämään ko ajoneuvon hankintaa. Ei ole huolto ystävällinen ainakaan ilman nosturia ja senkin kanssa meleko työläs tapaus.

Sitten itse asiaan, suuttimet lähti lopen irti liukuvarasan avustuksella, sillä seurauksella, että 1 suutin vaurioitui pahasti ja toinenkin naputtaa hiukan käynnissä ollessa. Alkuperäinen suuttimen aluslevyn vuoto korjaantui ja myös teräsholkilla korjattu kierre tuntuu pitävän.
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Nonni. Osittain ainakin tuli kuntoon. Siitä jo helpompi jatkaa "huoltoja"
Star
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W168”