Miten käsijarru kasataan?

Vastaa Viestiin
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Miten käsijarru kasataan?

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Lähtökohta on kohtuullisen selkeä, käsijarruhiluja on tämän verran kiinni: NAPS

Itse vaijerin pätkä on vielä paikallaan... Onko se muulla kiinni kuin yhdellä pultilla ja ruosteella?

Jotain tuommoisia osia sinne varmaankin menee: TÖKS, ja sitten ne pari pikku jousijuttua mitkä pitää kenkiä kiinni.

Mutta kun ei ole harmainta haisuakaan miten tuo olisi pitänyt purkaa (luultavasti ei kuitenkaan laikalla :whistle: ), eikä varsinkaan että miten se kuuluu kasata. :roll: Onnistuuko homma idiootilta, jos katsoo miten palikat on toisella puolella, vai onko jotakin missä tarvitsee jotain ässiä hihasta?

Käsijarruvaijerin kiinnityksen siihen -ttumaiseen vipusysteemiin osaan, sitä ei tarvitse neuvoa. :D
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Lunttaa joo toiselta puolelta apuja.
Miekää en koskaa pura ku yhen puolen kerrallaa ainakkaan uuven tappauksen ollessa kysseessä.
Mikset sie kato WISsistä mallia? Ainiin joo...
Pro HVM
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Joo.o hommahan toimii seuraavasti eli tuo ohuempi jousi kuuluu ylös sinne mihin tuo säätöruuvi kuuluu myös.Tuo paksumpi jousi kuuluu vastaavasti alas sinne missä on tuo mainitsemasi vipu systeemi aka levitinkappale.Sitten niksejä eli ekaks voi laittaa kengät kiinni jarrukilpiin sitä varten vois tehä erikois työkalun isohkosta tasapäisestä meisselistä jolla voi pyöräyttää ja painaa yhtä aikaa niitä rautalanka jousi kiinnikkeitä vai mitä lie onkaan.Pultin reijästä onnistunee tuo asennus.Sen jälkeen voi asentaa säätöruuvin paikoilleen ja alkaa asentelemaan jousia.Jos erityisiä jarrujousi pihtejä ei ole käytössä voi asennukseen käyttää lukkopihtejä on huomattavasti helpompaa kun ei tarvi yhtäaikaa puristaa ja venyttää jousta.PS se levitin kappale on tietysti asennettava ihan ensinmäisenä mutta varmaan se tiesitkin.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kiitoksia, Jari. Viimeinenkään kommentti ei ollut turha, en tiennyt. :lol: Pelkästään sen vaijerin kiinnittäminen siihen -ttumaiseen vipu vimpstaakiin on tuttu. :roll: Kärkipihdeillä saa aika hyvän otteen siitä pikkujousesta (mutta ei sitä silti irti saanut muuten kuin laikalla :evil: ...).

Noilla ohjeilla onnistunee.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Jep eipä mittään.Varmasti tuo jarrun kasaus onnistuu kun sait tukivarrenkin vaihettua.Ei siinä tarvita kuin paljon tupakkia(jos poltat)ja hyviä hermoja niin kyllä se siitä suttaantuu.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Unohin mainita että sitä vaijeria ei pidä paikoillaan mikään muu kuin pultti ja juuri tuo maintsemasi ruoste.Siihen auttaa vanha hyvä lääke eli leka pultti vaan auki ja pultin reijästä esim vanhan meisselin ja lekan avulla iskuja vaijerin päähän niin se tulee kyllä ulos sieltä väkisin.Ennen uuden vaijerin asennusta kannattaa viilalla tai esim dremelillä työstää reikää tukivarressa hieman väljemmäksi niin menee vähemmällä kiroilemisella perille asti.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Jeps, tuo vaijerin irroitus kuulostaa siltä että minä osaan sen tehdä. :D Mutta kun työkalut ja -kohteet pienenee niin sitä tupakkia alkaa kulua. :?
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minä en niin usein joudu noita vanhempien Mersujen jarruja kasaamaan, mutta uudempien käsijarrun kasaaminen alkaa siitä että kenkien ollessa irti laitetaan niiden yläpäiden väliin jousi ja säätöpalikka paikalleen.

Sitten väännetään "kenkäpaketti" paikoilleen ja laitetaan kiinnitysjouset.

Lopuksi vedetään alajousi pihdeillä reikiinsä.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Hyvä ohje tuo dealerin ohje.Ainoa ongelma on vaan noitten kiinnitys jousien asennus sen takia ehdotin ensin kenkien asennusta.W123:sen pyörän navassa ei ole sellaista isohkoa reikää niinkuin w124 navassa josta on helpompi asentaa kiinnitysjouset.W123:ssa ainoa apu on pyöränpulttien reijät jotka nekään ei ole aivan kohdallaan.Bemarissa on tässäkohtaa ajateltu hieman asentajia.Käsijarru on periaatteessa täsmälleen samanlainen kuin mersun jarru ainoa ero on just kiinnitysjousissa.Bemarissa ne on todella helppo asentaa koska josen päässä on kuusiokolo avaimelle sopiva kanta eli kuusiokolo avaimella vain painaa ja kääntää sen niin että se lukittuu.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Mie oon muuten pyöritelly niitä käsijarrukenkien kiinnitysjousia ihan tasapäämeisselillä pultinreiän kautta, pihtien kanssa melekosta nyhräämistä. :roll:
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

W124:ssä tehin sillalailla että otin passelia pyöriää tankoa ja sahasin siihe päähä semmose uran.
Toiseen päähän vielä T-kahva ja jopa oli lysti laitella jousia kiinni.
Pro HVM
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Tuommonen Rässin erikoistyökalu pitäis kyllä tehä itellekkin kun kuitenkin joskus joutuu kengät irroittamaan jos ei omasta niin sitten isän w202:sta.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Mulla onnistuu tuo purku/kasaus jo meleko mukavasti, kun jouset on vähän löystyneet joka vuotisen "käsijarru" remontoinnin takia. Viimeks perjantaina
vaihoin vaijerin repsikan puolelle ja herkistelin linkut. Nyt voi lähtee leimaa hakemaan. Jospa nyt olisin viisastunut ja käyttäsin tuota jarrua kun se toimii, niin saattaa toimia jopa ens keväänäkin. Yli vuoden vanhaa osaa on mulla enää se etuvaijeri.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
JJnen
Viestit: 4
Liittynyt: 07.11.2005 16:37

Viesti Kirjoittaja JJnen »

Nehän meni helposti paikalleen kun laitto vaan :P
Volkswagen Golf -88 1.6D
Fiat 127 MK1 -77
Lada 1600 -77
Ford Transit -72 V4
peja
Viestit: 97
Liittynyt: 11.4.2011 20:25

Viesti Kirjoittaja peja »

Muuten tiedän osaset, mutta millainen kiinnitys käsijarruvaijerin pää on kenkien päässä?
Levityslinkun osassa kiinni "koukussa" kuten etupäästäkin vai tappi vai?
kaaleppi 70
Viestit: 110
Liittynyt: 11.10.2013 7:59
Paikkakunta: paukarlahti

Viesti Kirjoittaja kaaleppi 70 »

tappi joka pysyy omalla paikallaan kun linkku käännetään paikoilensa oikeaan asentoon,huomaat kyllä kun purat entiset pois
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Olin 123 käsijarrukenkien kimpussa eka kertaa, tuolla ylempänä oli hyviä vinkkejä, kiitos niistä, mutta sitten sellainen kysymys, että kun kengän kiinnipitävän jousen pää pitäisi saada sinne taustapeilin reikään ja se reikä on hävinnyt eli muuttunut aika isoksi ruosteen ansiosta, nyt sitten pitäisi se taustapeili uusia , kuinka paljon pitää purkaa ja mitä kaikkea ja oikeastaan myös miten
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

homma tehdään tismalleen samanlailla mitä W126:ssa :wink:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos kilpi on muuten riittävän hyvässä kunnossa, voi siihen hitsata paikan.
Sopiva pellinpala, laittaa sen puupalikan päälle, lyö talttapäisen meisselin siitä läpi niin tulee juuri sopiva reikä jousta varten. Sitten hitsaa oikeaan kohtaan paikalleen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 jarrut”