W203 huolto

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

W203 huolto

Viesti Kirjoittaja dealer »

W203 huolto-ohjeita, esimerkkiautona C200CDI manuaali -01

Moottoriöljyn ja suodattimen vaihto

Tarvittavat työkalut moottoriöljyn vaihtoon:
Uros TX30 / moottorin koppa. Hylsy 8mm ja pikkuräikkä / moottorin alasuojus. 13mm lenkkiavain tms. / pohjaproppu.(tai imuvaihtaja) Öljynsuodattimen kannen avain.
Suppilo, jäteöljyastia.

Osat:
Öljynsuodatin, öljypropun tiiviste, n. 6 litraa moottoriöljyä (MB 229.3, esim. 5w40)

Moottoriöljyn voit laskea öljypohjan propusta tai vetää imuvaihtajalla tikun putkesta.
Jos käytät imuvaihtajaa öljyn pitäisi olla lämmintä.
Tikun putki löytyy moottorin suojakopan alta imusarjan takaosasta. Tikkua siinä ei ole, vain korkki.
Imuvaihtaja asennetaan tiiviisti putken päähän, putkeen ei työnnetä letkua. Samalla kun imuvaihtaja pumppaa voit avata suodattimen kannen / vaihtaa suodattimen jotta siellä oleva öljy valuu pois imettäväksi.
Uutta öljyä olen laittanut 5,8 litraa jolloin sitä on varmasti riittävästi mutta ei vaaraa liian suuresta määrästä ja edelleen öljymäärävalon syttymisestä sen vuoksi.

Tarkista samalla tehostimen öljymäärä, säiliön kannessa on mittatikku.

Ilmansuodattimen vaihto
(Jos ilmansuodattimen koppa heiluu paljon kädellä kokeillen kannattaa varautua ostamalla siihen uudet kiinnityskumit, kaksi "kumikasia" ylälaitaan ja "kumisilmät" alas.)
Ilmaputken klemmari löysälle ja putki varovasti sivuun. Ilmamassamittarin sähköpistoke irti (purista lukot sivuilta).
Ilmansuodattimen kannen yläosasta kolme ruuvia auki, eivät lähde kokonaan irti, TX10 naaras (tai 8 mm normihylsy käy myös).
Kopan kannen voi nyt kääntää auki ja nostaa pois, sitten suodatin pois.
Kopasta kannattaa imuroida pölyt, perhoset ja västäräkit jos mahdollista.
Tässä vaiheessa tarvittaessa alempien kiinnityskumien vaihto, kaksi TX10 ruuvia. Älä pudota alumiinikartioita pulttien alta.
Kopan voi nostaa kokonaan pois kun vetää ilmanottoputken alempaa irti kopasta.
Kasaus käänteisessä järjestyksessä.

Polttoainesuodattimen vaihto
Uusi suodatin kannattaa täyttää polttoaineella ettei tarvitse (joskus työlästä) ilmausta.
Täyttäminen tuloputken liittimestä jotta mahdolliset epäpuhtaudet jäävät suodattimeen.
Suodatin löytyy imusarjan päältä.
Letkuklemmari löysälle, muovisen polttoaineputken sokka auki-asentoon.
Muoviputki varovasti vaikkapa meisselillä kammeten irti, letku pihdeillä.
Suodattimen kiinnitys löysälle, yksi 5mm kuusiokoloruuvi.
Vanha suodatin pois ja uusi paikalleen. Koekäytön jälkeen varmistus ettei vuotoja ole.

Sisäilmasuodattimen vaihto
Vänkärin puolella konetilassa akun päällä oleva suodatin on helppo vaihtaa ilman työkaluja.
Kolme "henkseliä" auki ja koppa ylös. Henkselit voivat olla hieman ahtaasti mutta varovasti väännellen ne sieltä lähtevät pois.
Suodatin on kopassa kiinni, vaihdetaan uusi.
Koppaa paikalleen laittaessa varmistus että alalaidan muoviohjarit menevät oikein paikalleen.

Peräöljyn vaihto
Perän tyhjennys- ja täyttöpropun ja niiden ympäristön puhdistus esim, pienellä meisselillä.
Täyttöpropun löysääminen ensin, sitten tyhjennyspropun löysääminen, sitten jäteöljyastian ollessa kohdallaan molemmat proput pois.
Annetaan valua, sitten tyhjennysproppu kiinni, uutta öljyä (MB 235.7, esim. Fuchs TITAN SINTOPOID FE 75W-85) sisään kunnes sitä on täyttöpropun tasalle saakka, täyttöproppu kiinni.
Proput ovat kartioita ja niitä ei tarvitse kiristää tavattoman tiukkaan, mutta toki niin että pysyy...

Vaihteistoöljyn vaihto, manuaali
Mikäli vaihteistossa on vielä alkuperäiset kartioproput paikallaan ne pitää vaihtaa uudenmallisiin laipalla ja tiivisteellä oleviin.
Alkuperäisillä propuilla on vaarana vaihteiston kopan halkeaminen.
Löysätään molemmat proput (17/14mm kuusiokoloavaimet), otetaan ne irti ja valutetaan öljyt pois.
Asennetaan tyhjennysproppu.
Laitetaan vaihteistoon 1,2 litraa öljyä (MB 235.10 esim. alkuperäinen Schaltgetriebeöl A 001 989 26 03 )
HUOM ! Öljyä EI saa laittaa täyttöpropun tasalle. Tarkista että öljytaso on 5-7 mm alle rajan.
Täyttöproppu paikalleen.

Erinäisiä tarkastuskohteita ja tyyppivikoja:
- Moniurahihnan kunnon näet urapuolelta katsoen. Jos on murtumia niin hihna vaihtoon. Vaihtamiseen tarvitset vain 17mm 12-kulmaisen avaimen jolla löysäät hihnankiristintä (piippuavain, hylsy+räikkä tms).
Kokeile hihnaa vaihtaessasi kiristin- ja tukipyörän ja vesipumpun laakerien kunto.
- Jos hihna väpättää voimakkaasti tyhjäkäynnillä on todennäköistä että laturin vapaakytkin on rikki. Sen vaihtaminen ei edellytä laturin irrotusta mutta tarvitsee erikoistyökalun.

- Imusarjan läppien akselien tiivisteiden kunnosta saa osviittaa kun katsoo öljynsuodattimen vierestä imusarjan alle kannen puoleiseen laitaan. Jos moottorin kylki on huomattavan öljyinen tiivisteet vuotavat ja on syytä harkita imusarjaremonttia.

- Moottorin suojakopan ollessa pois paikaltaan näet suuttimien tiivisteiden kunnon; jos suuttimen tai useamman juuressa näkyy mustaa pikeä tai kosteutta sen suuttimen tiiviste vuotaa.
Tiivisteen vaihtaminen vaatii hieman osaamista, en sitä tässä yhteydessä selosta tarkemmin mutta foorumilta löytyy kyllä tietoa hakutoiminnolla.

- Jos korkeapainepumpun seutuvilla on märkiä kohtia - dieseliä - on tulollaan vähintään muovisten polttoaineputkien vaihto, kenties korkeapainepumpun tiivistesarjan vaihto.
Siitäkin toisaalla...

- Muista huollattaa ilmastointi aika ajoin, parin kolmen vuoden välein !

Alustan nivelten tarkastus, oletuksena että auto on nostettu kokonaan ilmaan ja pyörät roikkuvat vapaasti:

- Eturenkaista vääntely sivusuunnassa. Raidepäiden välykset tuntuvat tässä, ja useimmiten myös alatukivarren välys.
- Alatukivarren pallonivelen tarkastus: purista niveltä kasaan isoilla pihdeillä. Pihdit pois ja ota alatukivarresta kiinni ja vedä voimakkaasti alaspäin.
- Samat ylätukivarren kanssa (kyllä, virallisesti se on ylätukivarsi)
- Ota kallistuksenvakaajasta kiinni läheltä päätyniveltä ja vääntele voimakkaasti ylös alas, tunnet niveltangon mahdollisen välyksen.
- Vakaajan runkokumien välys tuntuu parhaiten auto pyörillään vakaajasta väännellen.

- Takavakaajasta väljistyvät runkokumit. Siitä aiheutuu häiritsevää kopinaa ajossa.
Välys tuntuu parhaiten auto pyörillään. Kumien kiinnityspantojen ruuvit ovat usein niin jumittuneet ruosteesta että niiden kanssa saa tehdä hieman töitä rälläkällä ja vaihtaa uudet pulti, mutterit ja pannat...
- Takanarinahelan välys tuntuu kun nostaa alatukivarresta niin että rengas on lähellä ajoasentoa ja vääntää vetoakselin nivelen ja alatukivarren välistä etukautta rengasraudalla.

Lisäillään asioita sitä mukaa kun muistuu mieleen, ja eikun kommentoimaan mitä puuttuu, kiitos :roll:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Hyvät ohjeet. Samat ohjeet käyvät hyvin pitkälti myös W210- ja W211-malleihin.

Huoltoilmaisemisen nollaus onnistuu käsittääkseni mittaristosta painelemalla. Se ohje voisi olla hyvä tässä yhteydessä.
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

w/S203 faceliftissä onnistuu huoltovälin nollaus, kun kytkee sytytysvirran päälle ja huoltovälin kohdalla painaa resettiä pohjalla niin kauan et on lukema vaihtunu... :wink:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2930
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Sama muistaakseni myös pre-fl nollauksessa.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”