200 cdi BE automaatin toiminta(5v)

xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

200 cdi BE automaatin toiminta(5v)

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Ensimmäinen 5 vaihteinen joka ei toimi niinku ajatus. Oletusasetuksena olevalla E asennolla loota tykkää tuupata nelosen jo 50 vauhdissa, no kierrokset tonniin joka on kyllä aivan liian vähän. S asennolla toimii taajamassa hyvin, nelosta tarjotaan vasta sielä 65kmh paikkeilla, kierrokset noin 1900->1300 joka on ok. No sitten kun S asennolla ajaa 85kmh, niin jo pieni nousu saa laatikon pykältämään neloselle vaikka jaksaa kyllä hyvin mennä ja kierroksetkin on sielä 1500 paikkeilla. Lisäksi tämä ei luistata turbiinia paljon yhtään, ja lukitsee sen jo kakkosvaihteella välillä, kiekkamittarista huomaa kun kierrokset tippuu sen parisataa. Vaihteita kun on vaan viis, niin kyllä se sais vähän sielä joustaa.

5 vaihteisen 200:sen, tai vaikka 220/250 omistajat, onko käytös normaalia, eli onko tuo tehty polttoaineen kulutuksen minimoimiseksi tuollaiseksi että turbiini lukitaan mahdollisimman äkkiä ja yritetään käyttää mahdollisimman suurta vaihdetta? Viallinen ilmamassamittari voi kuulemma tehdä joissain tapauksissa sen että käyttää liian isoa vaihdetta, voisko väärä ilmamassatieto tehdä sen että laatikko ei ymmärrä toimia oikein? Autolla on kuitenkin ajettu reilusti, eli ei mikään ihme jos se olis kulahtanut.
Vetoja on 136hp nähden varsin mukavasti, ohjelmaa tuskin on eläkkeelle siirtynyt taksiyrittäjä laitattanut ja polttoainetta menee reilusti. Tullut näillä pimeillä keleillä ajettua oikeinkin rauhallisesti, ehkä 70/30 maantie/kaup. ja kulutusmittari näytti ennen resettiä 6,2 ja nyt 400km jälkeen 7,2. Myös muutaman tankillisen mitä oon ajanu, niin 700km jälkeen saa jo suunnata tankkaamaan.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Laatikon vikakoodit?
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Ei tuosta mitään koodeja tule kun se muuten toimii ihan hyvin, ei vikatiloja.
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Re: 200 cdi BE automaatin toiminta(5v)

Viesti Kirjoittaja Kone »

xin811 kirjoitti: eläkkeelle siirtynyt taksiyrittäjä
Laatikon nollaus niin ehkä oppii uudet kuviot. Laatikko on kuitenkin oppivaa mallia?
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Laatikko on opetettu starilla, eka muunnin ja sitten vaihdot. Sen kyllä huomas kun adaptioarvot nollas, vaihdot oli aika epämääräisiä. Jos itse laatikossa on häikkää, niin se oirehtii ihan eri tavoilla, kokemusta on siitäkin.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: 200 cdi BE automaatin toiminta(5v)

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

xin811 kirjoitti:Ensimmäinen 5 vaihteinen joka ei toimi niinku ajatus. Oletusasetuksena olevalla E asennolla loota tykkää tuupata nelosen jo 50 vauhdissa, no kierrokset tonniin joka on kyllä aivan liian vähän. S asennolla toimii taajamassa hyvin, nelosta tarjotaan vasta sielä 65kmh paikkeilla, kierrokset noin 1900->1300 joka on ok. No sitten kun S asennolla ajaa 85kmh, niin jo pieni nousu saa laatikon pykältämään neloselle vaikka jaksaa kyllä hyvin mennä ja kierroksetkin on sielä 1500 paikkeilla. Lisäksi tämä ei luistata turbiinia paljon yhtään, ja lukitsee sen jo kakkosvaihteella välillä, kiekkamittarista huomaa kun kierrokset tippuu sen parisataa. Vaihteita kun on vaan viis, niin kyllä se sais vähän sielä joustaa.

5 vaihteisen 200:sen, tai vaikka 220/250 omistajat, onko käytös normaalia, eli onko tuo tehty polttoaineen kulutuksen minimoimiseksi tuollaiseksi että turbiini lukitaan mahdollisimman äkkiä ja yritetään käyttää mahdollisimman suurta vaihdetta? Viallinen ilmamassamittari voi kuulemma tehdä joissain tapauksissa sen että käyttää liian isoa vaihdetta, voisko väärä ilmamassatieto tehdä sen että laatikko ei ymmärrä toimia oikein? Autolla on kuitenkin ajettu reilusti, eli ei mikään ihme jos se olis kulahtanut.
Vetoja on 136hp nähden varsin mukavasti, ohjelmaa tuskin on eläkkeelle siirtynyt taksiyrittäjä laitattanut ja polttoainetta menee reilusti. Tullut näillä pimeillä keleillä ajettua oikeinkin rauhallisesti, ehkä 70/30 maantie/kaup. ja kulutusmittari näytti ennen resettiä 6,2 ja nyt 400km jälkeen 7,2. Myös muutaman tankillisen mitä oon ajanu, niin 700km jälkeen saa jo suunnata tankkaamaan.
Siis muut kuin auton omistajat ei saa vastaila :roll:
esim rahoituksella autonsa osataneet,
muuten vaan niillä paljon ajavat
tai muuten niistä jotain tietävät :)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Tottakai saa ja pitääkin ;) ajattelin vaan kysellä käyttäjien kokemuksia että kuinka tuo muilla toimii. Näissä dieseleissä on vissiin kahta eri perävälitystä, mulla se harvempi 2,47 ja kierroksia 100 vauhdissa noin 1650. Onko joissain 2,65 perä ja kierrokset 1800 paikkeilla?
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 23&start=8

Lueskelin tuon ajatuksella läpi ja sopii oireisiin täydellisesti, mullakin tulee tuo töksähdys joskus kakkosvaihteella. Hydrauliyksikkö on kyllä kulunut, kun lämmöt saa sinne 80 päälle niin alkaa kierrokset hurahtamaan 2->3 tai 3->4 vaihdossa. Eli kun turbiini tai muunnin on kokoajan liian lukossa niin tuntuu kuin olisi liika suuri vaihde :roll:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

xin811 kirjoitti:Ei tuosta mitään koodeja tule kun se muuten toimii ihan hyvin, ei vikatiloja.
Vika ja siitä johtuva vikakoodi ei välttämättä vie laatikkoa varsinaiseen vikatilaan, mutta kun mitään ei vikamuistiin ole kertynyt niin eipä sillä tässä merkitystä.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

dealer kirjoitti:
xin811 kirjoitti:Ei tuosta mitään koodeja tule kun se muuten toimii ihan hyvin, ei vikatiloja.
Vika ja siitä johtuva vikakoodi ei välttämättä vie laatikkoa varsinaiseen vikatilaan, mutta kun mitään ei vikamuistiin ole kertynyt niin eipä sillä tässä merkitystä.
Ja vaikka vika muistiin olisikin jäänyt jotain pitää siitä osata vetää
Oikeat johto päätökset
(mikä on valitettavan monessa paikassa,
tekemätön paikka)
Samoin siitä jos siellä ei ole mitään muistissa
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Minulla on 5-vaihteinen W212, joten lienee olen oikeutettu vastaamaan :D

Kävin tänään koeajolla (kauppareissulla) tämä kysymys mielessäni. Puolilämpimällä koneella, kaupunkialueella, suoralla ja tasaisella tiellä, vaihteisto c-asetuksella auto menee 50 ja 60 km/h (mittarista katsottuna) nopeutta 3-vaihteella. Täysin lämpimällä koneella samat nopeudet menevät tasamaalla, tasakaasulla 4-vaihteella niin että 50 km/h:n nopeudella kierrokset ovat aika tarkaan 1000 rpm ja 60 km/h noin 1300 rpm. Kaasua kevyesti painaessa kierroslulkumittari nousee noin viisarin verran. Vähänkään enemmän painaessa vaihtaa pienemmän vaihteen. Ei jyristä, mutta aika tönkkönä se turbiini varmaan on kun kierrokset eivät juurikaan muutu kun kaasuun koskee.

Satasen vauhdissa (gps) kierrokset minulla ovat muistaaksen n. 1800 rpm.

Perävälityksestä ei ole tietoa.
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Ei mullakaan koskaan jyristä tai täristä, mutta jos ajelee viittäkymppiä ja loota vaihtaa nelosen, niin todella pieni kaasun painallus saa loodan pudottamaan kolmoselle. Samoin S asennolla jos ajelee 85kmh, niin tälläinen etelä-pohjanmaan "mäki" saa laatikon vaihtamaan heti neloselle. Onko laatikon käytös pilattu taloudellisuuden nimissä laittamalla ylipitkä perävälitys ja turbiinin luisto olemattomaksi vai onko autossa vikaa? Edellisiä autoja s202 200cdi, w203 270cdi, s203 220cdi ja w203 C32 amg, noissa oli aina oikea vaihde päällä eikä koskaan laatikko arponut noitein vaihteiden välillä. No c32 teki kans tuota turbiinin äkkinäistä lukitusta.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

En ole osannut pitää huonona tätä W212 5v automaatin ja moottorin toimintaa. Osaa hyödyntää moottorin vääntöä jyristelemättä ja tarvittaessa antaa moottorin ottaa kierroksia kun tehoja tarvitaan. Paljon parempi mielestäni kuin edeltävän W211:n vastaava kokoonpano. Tehoa ja vääntöä on tehdasaseteuksilla selkeästi enemmän ja taloudellisuus parempi.
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Sivutiellä kun ajelee 50-70kmh niin laatikko arpoo vähän väliä 3 ja 4 väliä. Ei hyvä. Pitäisköhän tuota ilmamassa-arvoa koittaa kattoa ajossa :?:
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

Se on automaatti, sen kuuluu vaihtaa vaihteita?

Täytyy myöntää että usein tulee asetettua vakkari hieman päälle 70 niin vw v6 tdi kiertää 1200 vitosella ja kulkee kaikista pienimmällä. Onkohan se nyt sitten pakkovitonen vai ei :)
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

xin811 kirjoitti:http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 23&start=8

Lueskelin tuon ajatuksella läpi ja sopii oireisiin täydellisesti, mullakin tulee tuo töksähdys joskus kakkosvaihteella. Hydrauliyksikkö on kyllä kulunut, kun lämmöt saa sinne 80 päälle niin alkaa kierrokset hurahtamaan 2->3 tai 3->4 vaihdossa. Eli kun turbiini tai muunnin on kokoajan liian lukossa niin tuntuu kuin olisi liika suuri vaihde :roll:


elikäs turbin tai ohjaus jos turbin niin repcon
jos ohjaus niin... ;)

sikäli mikäli ei ole ohjelmma ronkittu
hetki ennen vavan ilmaantumista
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

No pitäis tuo ohjelmahomma tarkistaa edelliseltä omistajalta, auto on kyllä pirteä 100 kilowattiseksi, mutta en usko että sielä kuitenkaan mitään ohjelmaa on. Täytyy kattoa jos ens vuoden puolella tuon HY:n lähettäis kunnostettavaksi :wink:
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Mersun 5-v laatikon ominaispiirteitä:
Oppiva laatikko oppii hienosi peittämään kulumisesta tai jostain muusta häiriötekijästä johtuvan epäjohdonmukaisen käytöksen.
Kun häiriö sitten tulee "näkyviin", on jotain jo varmasti rikki.
Oppimisarvojen nollaus ei tietenkään korjaa vikaa, vaan hetkisen ajelun jälkeen vaihteisto on "oppinut" samat vaivat takaisin.
Käyttäjä ajattelee oppimista siltä kantilta, että se hienosti sopeutuu minun ajotyyliini, tehdas taas että se hyvin peittää mahdolliset vaivat....

Nämä 5-vaihteiset toimii siten, että ne pyrkivät aktiivisesti lukitsemaan turbiinin. Vaikuttavina tekijöinä auton vauhti, rajaa varmaan laskettu jonnekkin 60km/h paikkeille, entisen 80,n sijaan. Sitten kierrokset. Sitten pyydetty vääntömomentti. Kun kaikki tekijät täytyy, turbiini lukittuu.

"Lukitus- tai rasitusraja" on 170nm kieppeillä.
Eli kun rasitus nousee sen yli, turbiinin lukitus vapautuu ja tilanteesta riippuen vaihdetaan vaihdetta.
Ja tosiaan, kun rasitus alle, se on yksi tekijä jonka perusteella laatikon ohjelma pyytää turbiinin lukitusta.

Laittamalla moottoriin lisää vetoja, kertomalla syöttömäärä oikein ja säätämällä kyb venttiilin toimintaa "tiukemmalle", saadaan turbiini pitämään otteensa paremmin ja se vaihteiden arpominen poikkeen.
Vaihteiston boxiin ei tarvi koskea, koska siellä oleva, oppiva ohjelma itse muuttaa toimintaansa moottorin ohjaimelta tulevien, uusien parametrien mukaisiksi.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Onko 212:ssa vielä viisvaihteisia 722.6:sia?
Vai mitä ne ovat, jos viisvaihteisia?

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

On on, alkupään 4 sylinteriset cdi:t ja varmaan pienet bensatkin.
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Riippumatta vaihteiden määrästä, näiden mersujen laatikoissa on kaikissa sama toimintamalli, se on hyvä ymmärtää.

Siis kun rasitus, nopeus, pyyntö on sopivalla tasolla, niin turbiinin lukittumista aktivoidaan, tai irroitellaan.

Mielestäni helppo jokamiehen parannus näihin on kikdaunin deaktivoiminen, voi tehdä vaikka staarilla, en ole varma, voiko kaikkiin.
Kaasun pohjaan painaminenhan näissä dieseleissäkin aiheuttaa aina väh. kahden pykälän pienemisen, se aiheuttaa tilanteen, jossa kierrokset pomppaa lähelle neljää tonnia, eli aivan turhan ylös. Niin moottorin ohjauksenkin mielestä ja se vaihtaakin heti yhden pykälän takaisin päin ja vasta sitten auto alkaa kunnolla kiihtymään.
Tämän turhan vaihteiden humppaamisen saa poikkeen estämällä tämän "kickdown" kytkimen aktivoitumisen.
Se toiminto on näissä dieseleissä aivan turha, haitaksi vaan sanoisin, "voima" on siellä 1500-3000rpm, jossa kierrostenkin olisi hyvä pysyä.

Kikdaunin estämisen jälkeen laatikon ohjelma vaihtaa rasituksen lisääntyessä yhden pykälän alaspäin, jolloin käytännössä aina kierrokset nousee vaan sen verran että pysytään parhaimmilla kierroksilla.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Joo, tässä autossa oon huomannut että kickdownilla laatikko vaihtaa joskus niin pienen vaihteen että kierrokset pomppaa neljään tonniin, ja sekunnin päästä taas suurempi pykälä. Olikos tässä vielä nappi kaasupolkimen alla, ei muista :D
Mutta siis, eikö tuo liikaa lukittuva turbiini aiheuta tuon vaihtotarpeen, kun se ei hidasta välitystä yhtään? Aiemmat autot on ollut sellasia, että turbiini luistaa vedätyksessä sen verran että esimerkiksi jos ajellaan 60kmh, turbiini luistamaton ja kierrokset vaikkapa 1800, ja loota vaihtaa suuremmaan, niin kierrokset tippuu vaikkapa 1200, mutta voidaan tuolla luistolla pelata ehkäpä 1200-1500 kierroksen välillä vedätyksestä riippuen. Tarpeeksi vedätystä niin pienempi vaihde. Nyt tuntuu siltä, että muunnin ei isommilla vaihteilla luista yhtään, nopeusmittari ja kiekkamittari seuraa tarkasti toisiaan. Luistamaton turbiini on kyllä siinä mielessä mukava, että se kumilankamaisuus on poissa ja voima välittyy suoraan renkaille manuaalimaisesti, mutta 5 vaihdetta on liian vähän. 7 vaihteisessa ei varmaan tarvi turbiinia luistattaa kun lähdössä, on jo sen verran monta välityssuhdetta.
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Voimaton auto sen vaihtamistarpeen aiheuttaa, luistamaton turbiini on vaan hyvä asia kulutuksenkin suhteen.
Lisää voimaa vaan koneeseen, niin se kaksatasen vingutus pienellä vaihteella jää poikkeen.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia
c-son
Viestit: 72
Liittynyt: 19.5.2007 19:13

Viesti Kirjoittaja c-son »

Noin juuri. Omani on W212 200 CDI 5v, jossa vakio-ohjelmalla pienetkin nopeudenmuutokset saivat laatikon hakemaan voimaa pienemmältä vaihteelta. Optimoitu softa osaa nyt myös käyttää sitä tarjolle tullutta lisävääntöä, eikä turhaan pudottele pikkuvaihteille.
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

No hitto, kai se on pakko jossain välissä. Harvalla perävälityksellä tämä on varmaan "pilattu". No, kyllähän tämä vääntää hyvin melkein heti tyhjäkäynniltä lähtien.
c-son
Viestit: 72
Liittynyt: 19.5.2007 19:13

Viesti Kirjoittaja c-son »

Softalla se vakio 200 CDI vain on tapettu, perävälitys on autoon ihan sopiva.

Omassa 100 km/h mittarinopeudessa (+4 km/h) vitosella kierroksia on mukavasti 1600 ja 120 vauhdissa vastaavasti karvan alle 2000. Nyt uudella softalla ohitukseen riittää hyvin yhden pykälän vaihto alaspäin, satasesta voi ottaa kaksikin muttei ole mikään välttämätön tarve.
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

No, mun mielestä olis mukavempi jos kierroksia olis noin 1800. Kuinka hätäisesti auto liikkuu softattuna? :P
c-son
Viestit: 72
Liittynyt: 19.5.2007 19:13

Viesti Kirjoittaja c-son »

Riittävästi liikkuu, varmaan aikalailla samat kuin vakio 250 CDI. Ero alkuperäiseen verrattuna on 200 CDI mallin kohdalla merkittävä.
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Ei tuo ohjelmointikaan täysin poistanut tuota ongelmaa. Käyttää kyllä vääntöä, mutta sitten joskus 50-60 vauhdissa arpoo tuon 3 ja 4 välillä. Mutta jos 50 vauhdissa on nelonen pesässä ja kierroksia 1000, niin ei se kyllä oikein jaksakkaan, että ennemmin tuota vaihteiston ohjelmaa pitäis saada muokattua niin että sitä nelosta ei tarjota liika aikaisin. Voiko starin arvoista päätellä jotain, että onko niitä karttoja muokattu oikein vain jotenkin huijaamalla ja laatikko ei saa täysin oikeaa tietoa? Aika hurjia lukuja näyttää, laskennallinen vääntömomentti käväisi 585Nm. Ahtopaine 2 ja pakopaine 3 kiloa. Syöttöä tais olla maks 104mg/hub. Paineet ilmeisesti siinä rajoilla, mutta onko tuolla laskennallisella väännöllä mitään tekemistä todellisuuden kanssa? Penkki näytti 457Nm/2514rpm, mutta kovin vääntö on sielä 2000 pinnassa ja eihän tuota oikein saa penkitettyäkään koska laatikko vaihtaa pienemmälle. Että kyllä sielä varmaan se päälle 500Nm on. Tehoja 190/3660. Oikeastaan 3000 jälkeen tehokäyrä ihan littana, dpf nyt ainakin oli tukossa. Sen tyhjennin, koska kilometrejä on aika reippaasti eikä se varmaankaan iän myötä parane. Loppupää suodattimesta oli ihan tuhkaa täynnä. No maanantaina poistetaan tuo dpf käytöstä ja kokeillaan penkittää. Ainakin maantiellä saa kyllä vedätettyä aika hyvinkin vääntöä pihalle mutta en tiedä penkissä.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Mersun automaateissa tuntuu olevan perusomituisuutena hystereesin puuttuminen, eli vakionopeudella tasamaalla sama nopeus on ylös- ja alasvaihtokohta, tai ainakin siltä se tuntuu?

Volvon paljon moitittu Aisin-Warnerkin tajuaa sentään nostaa ylösvaihdon hieman alasvaihtoa suuremmalle nopeudelle, kuten kuuluukin. Vaikkapa Rouvan S80 vaatii mittarinopeuden käyttämisen lähes 70 km/h lukemassa saadakseen viitosvaihteen päälle. Tuon jälkeen voi nopeutta pudottaa (60 rajoituksella) nopeusvalvonnan kannalta turvalliseen 65 km/h. Alasvaihto tapahtuisi vasta hieman yli 60 nopeudessa, joten tuossa isoin vaihde pysyy kyllä käytössä cruisella ajettaessa.

Xin811:n kuvaaman ilmiön huomasin myös koeajamassani 5-vaihteisessa W204 Ceessä juuri samanlaisena. Omassani 7G-Tronic Plus ei aivan tasamaalla vaihtele edestakaisin, mutta 55 vakionopeussäätimellä kyllä huomauttaa pienestäkin vastatuulesta tai mäestä. Jos siihen on rakennettu hystereesi, sitä on vielä 5 km/h liian vähän ilmiön eliminoimiseksi.

Ei siitä sinänsä haittaa ole, mutta se antaa tomaatista epävarman ja rauhattoman vaikutelman. Outo juttu, ettei tuota ole haluttu poistaa, kun ilmiötä ei voi olla huomaamatta ensimmäisellä koeajolla?
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo”