pähkimä kysymys
pähkimä kysymys
lähtökohta mäntä yläkuolo kohdassa iskun pituus 100mm
tilanne kampiakselia on pyöräytetty 90 astetta
kysymys paljonko mäntä on liikkunut
haetaan oikeaa pointtia
tilanne kampiakselia on pyöräytetty 90 astetta
kysymys paljonko mäntä on liikkunut
haetaan oikeaa pointtia
100mm/2 - (kiertokangen yläpään välys + kiertokangen alapään välys + männäntapin välys kiertokangessa + männäntapin välys männässä)
Tai jos tässä on kompa, niin sanottakoon että noin 170tkm saksasta tuodussa, 560tkm saman verran ajetussa suomi-autossa.
Tai jos tässä on kompa, niin sanottakoon että noin 170tkm saksasta tuodussa, 560tkm saman verran ajetussa suomi-autossa.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Ei tommosia tarvi miettiä.... Kampiakseli sojottaa suoraan sivullepäin, eli on puolessavälissä alaspäinsuuntautuvaa matkaansa, joten mäntä on liikkunut puoleenväliin.Melitos kirjoitti:x = r*((1-cos(phi)+1/lambda-1/lambda*(1-lambda^2*(sin(phi))^2)^(1/2)))
r=puolet iskusta
lambda = kiertokankisuhde (jää auki koska kangen pituutta ei ole määritelty)
phi=kampiakselin kaulan kulma
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
ota huamioon että kiertokanki ei ookkaan enää pystys vaan se on vinos ja yyn suuntainen komponentti onkin vajavainen, verrattuna lakipiste tilanteeseen.Sivonen kirjoitti:Ei tommosia tarvi miettiä.... Kampiakseli sojottaa suoraan sivullepäin, eli on puolessavälissä alaspäinsuuntautuvaa matkaansa, joten mäntä on liikkunut puoleenväliin.Melitos kirjoitti:x = r*((1-cos(phi)+1/lambda-1/lambda*(1-lambda^2*(sin(phi))^2)^(1/2)))
r=puolet iskusta
lambda = kiertokankisuhde (jää auki koska kangen pituutta ei ole määritelty)
phi=kampiakselin kaulan kulma
Pakkohan se on uskoa kun viisaat noin sanovat
Jotenkin vaan tuntuu silti hullulle...olenko ainoa joka uskaltaa myöntää Siihen voisin taipua että kangen pituudesta/nostosta riippuen männän nopeus hidastuu tuota 90 asteen kohtaa lähestyttäessä/ja toisinpäin...Meikäläisen päähän ei nyt vaan mahdu että miten voi olla jotain muuta kuin 50mm,kangen liikehän on täysin sama lopulla 90 asteella,ja yhteensä noista kahdesta pitäisi tulla se 100mm
Selittäkää nyt niin että tyhmempikin tajuaa,esim. opetusvideo aiheesta olisi poikaa.
Jotenkin vaan tuntuu silti hullulle...olenko ainoa joka uskaltaa myöntää Siihen voisin taipua että kangen pituudesta/nostosta riippuen männän nopeus hidastuu tuota 90 asteen kohtaa lähestyttäessä/ja toisinpäin...Meikäläisen päähän ei nyt vaan mahdu että miten voi olla jotain muuta kuin 50mm,kangen liikehän on täysin sama lopulla 90 asteella,ja yhteensä noista kahdesta pitäisi tulla se 100mm
Selittäkää nyt niin että tyhmempikin tajuaa,esim. opetusvideo aiheesta olisi poikaa.
Eip mittää, ois pitänä lukea triidi läpi kunnolla.
Viimeksi muokannut Mulqvist, 24.5.2006 21:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
-Samoin ajattelen ma..AM kirjoitti:Pakkohan se on uskoa kun viisaat noin sanovat
Jotenkin vaan tuntuu silti hullulle...olenko ainoa joka uskaltaa myöntää Siihen voisin taipua että kangen pituudesta/nostosta riippuen männän nopeus hidastuu tuota 90 asteen kohtaa lähestyttäessä/ja toisinpäin...Meikäläisen päähän ei nyt vaan mahdu että miten voi olla jotain muuta kuin 50mm,kangen liikehän on täysin sama lopulla 90 asteella,ja yhteensä noista kahdesta pitäisi tulla se 100mm
Selittäkää nyt niin että tyhmempikin tajuaa,esim. opetusvideo aiheesta olisi poikaa.
Nii-i.
Ei pitäs ajatella asioita liian vaikeasti. Yleensä kun miettii helpoimman kautta, saa nopeiten vastauksen... Joka on vieläpä oikea. Sillä. Että. Katsos. Kun: miten sen yksinkertaisesti oikeaksi todetun asian voi kumota ajattelemalla saman asian kiertotietä pitkin savolaisella korkkiruuvvi-aivolla?
Ei pitäs ajatella asioita liian vaikeasti. Yleensä kun miettii helpoimman kautta, saa nopeiten vastauksen... Joka on vieläpä oikea. Sillä. Että. Katsos. Kun: miten sen yksinkertaisesti oikeaksi todetun asian voi kumota ajattelemalla saman asian kiertotietä pitkin savolaisella korkkiruuvvi-aivolla?
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Kampiakselia on käännetty 90 astetta.
Kiertokangen alapää ja kampiakselin keskikohta ovat siis samalla korkeudella.
Jos kiertokanki olisi pystysuorassa, liike olisi 50 mm - senverranhan kiertokangen alapää on alempana kuin lähtötilanteessa.
Mutta mutta, sen alapää on 50 mm sivussa yläpään kohdasta eli kiertokanki on vinossa.
Tai sitten minä olen väärässä.
Kiertokangen alapää ja kampiakselin keskikohta ovat siis samalla korkeudella.
Jos kiertokanki olisi pystysuorassa, liike olisi 50 mm - senverranhan kiertokangen alapää on alempana kuin lähtötilanteessa.
Mutta mutta, sen alapää on 50 mm sivussa yläpään kohdasta eli kiertokanki on vinossa.
Tai sitten minä olen väärässä.
wiimax.fi
Mietin jotta tuo 58mm passaisi sen kiertokangen silmän keskipisteen kulkemaksi kokonaismatkaksi, ja männälle edelleen se 50mm. Tuntuis aika loogiselta, hmmm... Siis suoraviivainen matka yläkuolosta sivupisteeseen. Kaareva rata jonka "silmä" kulkee lienee eri.
Edit vielä: kaarevan radan pituus mielestäni n. 78,5mm
Edit vielä: kaarevan radan pituus mielestäni n. 78,5mm
Viimeksi muokannut romu, 25.5.2006 6:10. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Minä oon melitoksen kanssa samaa mieltä. Siis tuosta kaavasta minkä hän kirjotti. Jossain vihossa on mullakin tuon suuntaista, muistelisin niin..
Eli noin se menee..
Ne kiihtyvyys jutut, mistä Melitos mainitsit on ihan mielenkiintoisia. Joskus jopa kirjotin HP:en sellasen ohjelman, jolla niitä laskettiin...
Joo, mutta samalla kurssilla (muistaakseni mekaniikka 2 vai oliko konedynamiikka) tulee puhetta myös 1. ja 2. kertaluvun voimista. Sillä kurssilla selvii se, että miksi V8- kone on täysin järjen vastanen. Kutonen on jees.. Siis tasapainossa jne.. Siitä johtuen esim. lentokone moottorit on 6:n kerrannaisia..
Oikeestaan ihan OT:a tämä koko minun juttu.. Ei kai sillä toisaalta niin väliä.
Eli noin se menee..
Ne kiihtyvyys jutut, mistä Melitos mainitsit on ihan mielenkiintoisia. Joskus jopa kirjotin HP:en sellasen ohjelman, jolla niitä laskettiin...
Joo, mutta samalla kurssilla (muistaakseni mekaniikka 2 vai oliko konedynamiikka) tulee puhetta myös 1. ja 2. kertaluvun voimista. Sillä kurssilla selvii se, että miksi V8- kone on täysin järjen vastanen. Kutonen on jees.. Siis tasapainossa jne.. Siitä johtuen esim. lentokone moottorit on 6:n kerrannaisia..
Oikeestaan ihan OT:a tämä koko minun juttu.. Ei kai sillä toisaalta niin väliä.
alhaaltapäin tilanne on sillä lailla erilainen että se deltta y: joka kuvastaa kiertokangen y:n suuntaisen kompenentin muutosta - VÄHENNETÄÄN männän kulkemasta matkasta.Sivonen kirjoitti:Jos mäntä on alakuolokohdassa ja kampiakselia käännetään 90 astetta, nouseeko mäntä sitten 58mm? Eli jos iskunpituus on mitalla mitattuna 100mm, se onkin kaavoilla laskettuna 116mm?
Viimeksi muokannut Heikki H., 24.5.2006 23:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näin se muuten menee. Olin siis väärässä yksinkertaisine ajattelutapoineni (muunlaista ajattelutapaa en osaakaan ).dealer kirjoitti:Liike on 100 mm josta ylhäältä "kampirauta vaakatasoon" noin 58,6 mm ja siitä edelleen alakuolokohtaan noin 41,4 mm.
Kuvassa kampura on kääntynyt 90 astetta ja mäntä tullut puoleenväliin alaspäin:
Kyllä siihen väliin rako jää, klappia on koneessa oltava jos mittatulokseksi saa 50mm.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret