S211 E320 CDI T 4Matic: punainen akkuherja + Visit workshop

Vastaa Viestiin
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

S211 E320 CDI T 4Matic: punainen akkuherja + Visit workshop

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Tuli taloon hommattua uusi tulokas ja heti pääsee painimaan sähköongelmien kanssa.. :?

Auto on siis farmari W211 OM642:lla, ilma-alustalla ja nelivedolla. Valmistettu 10/2005 tulevaisuuden vuosimallilla eli 2006, mittarissa 217tkm.

Taustaa:
Käynnistyksen alussa, yleensä ennen tulee 'Visit workshop' herja punaisella taustalla ja akun kuvalla. Tuntuisi tulevan hehkutuksen aikana. Ennen koeajoa auton akku oli tyhjentynyt radion jäätyä päälle tms, mutta jokatapauksessa auto pitänyt käynnistää kaapeleilla liikkeessä.

1. Molemmat akut on ladattu täyteen CTEK älylaturilla, jännitteet pikkuakussa aluksi n. 11V. CTEKillä latauksen jälkeen 13.05 V ja isossa akussa CTEKin 13.03V joka näkyy ajotietokoneen näytöllä 12,7V ovien & lukituksen avaamisen jälkeen. Nämä akut ladattu siis erikseen täyteen. Käynnistyksen jälkeen jännite kipuaa 14.3-14.4V ja pysyy myös kuormitettuna penkinlämmittimillä/takalasinlämppäreillä/puhaltimella/ajo&sumuvaloilla jne. Sammutuksen jälkeen akun jännite tippuu 12.7->12.5V asti. Peräluukusta akulta mitattu arvo 12.5V, takaluukku auki jolloin ei vielä 'unitilassa', unitilassa näkyy olevan 12.81V. Akku on Varta Silver Dynamics H3 100Ah akku, tuoreen näköinen mutta ei AGM-tyyppinen (ei mainintaa ja myös Ah-luku viittaa siihen, myös Vartan sivuilla AGM-akut ovat erikseen).

2. Vaihdettu uusi pikkuakku (moottoripyörän AGM 12Ah) tilalle (vanha 170Ah FIAAM ei ole sökö sekään) -> ei vaikutusta.

3. Käyty nollaamassa koodit ja testattu maahantuojan laitteistolla akut ja releet. Akun tyyppiongelmaa ei heillä ole tullut vastaan. Vikakodeja kuulemma alijännitteestä, koodien nollaamisen jälkeen vika ei toistunut parin seuraavan käynnistyksen aikana, mutta paluumatkalla n. 60km ajon ja pysähdyksen jälkeen mittaristo on jälleen iloisen punainen.

4. Vaihdettu isolointirele, mutta muutaman käynnistyksen jälkeen vika ei ole poistunut. Ladattu myös akku taas täyteen älylaturilla (joskaan se ei ole mielestäni ollut vajaa tähänkään mennessä alun tyhjennystä lukuunottamatta). Vanha relekin naksuu, mutta toimihan se testissäkin..

Mitään muita virheilmoituksia ei ole tullut esim. virran vähäisyydestä tms mukavuuslaitteiden poiskytkennästä, paitsi 'SBC Hold ei toiminnassa' kun herja on päällä ja polkee jarrua kuten Holdia käyttääkseen. Auto lähtee myös hyvin käyntiin (myös -23 C pakkasyön jälkeen ilman lämmityksiä).
Mitään laitteiden toimimattomuuksia tms ei ole havaittu, vain herja mittaristossa. Tyhjäkäyntikierrokset jää joskus ajon jälkeen turhan korkealle (n.950rmp), mutta yhdistän tämän myös tuohon herjaan, laskee kyllä n. 600rmp:kin yleensä.


Mitä seuraavaksi? Onko iso akku kaikesta huolimatta menettänyt teränsä tai kuitenkin riittämätön?

*:in päähän Ylivieskaan kummittelee seuraavana vaihtoehtona.. :roll:



Hakusanat: W211 akku, akkuherja, punainen, ilmoitus, mittaristo, visit workhop, AGM, nesteakku
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Taitaa olla laturiperäistä herjaa, normaalistihan nuo herjaa mukavuuslaitteiden poispudottamisesta mikä johtuu jännitteen "alhaisuudesta". Poispudotusherja taitaa korjaantua päivittämällä akkuohjainlaitteen.

Muutamia tullut vastaan että on herjannut laturia vaikka on ladannut ihan oikein. Mutta laturin vaihdolla on poistunut.

Edit: voihan se vapaakytkin lipsua myös. Kokeileppas mitata jännitettä kun laitat auton käyntiin?
Saattaa nähdä ihan mittaristostakin, laina km/h näyttö, virrat pois ja sen jälkeen radioasentoon ja 3x reset nappulaa. Painallukset pitää tehdä samaan aikaan kun SRS valo palaa. Jos mittaristossa on se optio niin tulee UB=xx.x näyttöön ja siitä näkee jännitteen.
Tähdellisen parantola
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Aivan outo auto /vika mulle, vaikka itelläkin on w211 vm 06, jotenkin tuntuu akkukaaapeliden tai maadoitus kaapeleinen hapettumis tai kiinnitys ruuvien löystymis ropleemoilta. Moottorin ja rungon väliset maadoituskaapelit kannattais kanssa tutkia. Olis hyvä os staarin sais ajossa matkaan niin pääsis heti paikan päällä tutkimaan minne niitä hälyytyksiä ensin tulee.
Pihtivirtamittari akun plusnavan ympärille vois kertoa että lataako auton oma laturi varmasti koko ajan sittenkin kun laturi lämpenee, siis ajossa.
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Ainakin suoran kutosen laturiin sai säädinpakettia, miksei tuohonkin.
Vaan ei maha uus laturikaan hirveesti maksaa.
Yhtysin kanssa noihin Tapion kommentteihin.

Löytyy * myös vasankarista tarvittaessa.
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Tuota mittariston volttimittaria olen käyttänytkin jännitteen monitorointiin matkanpäällä. Yleismittarilla tarkistelin että näyttävät suunnilleen samaa. Yleismittari ei kyllä ole kummoinen ja pihdit puuttuu..

Käynnistyksen aikana jännite tippuu mittariston mukaan hetkellisesti 10,5V ja nousee kuitenkin heti tuon pohjalukeman jälkeen ylös. Käynnissä olessa jännite on kuormitettunakin yli 14V.

Uskoisin että muutakin herjaa alkaisi tulemaan ajossa ja jännite tippuisi jos laturi ei lataisikaan oikeasti? Pe-la 160km lenkki edestakaisin sujui ilman mitään (muita) ongelmia ja jännite oli koko matkan 14.3V. Tullessa vielä kylmästartti ja penkinlämmittimiä yms kuormittamassa. Huomiona kaksi penkinlämmitintä, takalasinlämmitin, huurteenpoisto thermotronicista ja kaikki valot päällä jännite tipahtaa 14V tuntumaan, mutta se lienee normaalia?

Poistuuko 'punaherja' mittaristosta kolmella onnistuneella startilla tms jos vika korjaantuu, vai onko vikakoodit nollattava *:lla?

tapio: pelkällä laturisäätimen vaihdolla ei siis nuo 'kunnolla' ladanneet alkaneet toimimaan? (jos säädintä siis pystyy vaihtamaan)

Kumipää: Kiitokset tarjouksesta, *:lle olisi kyllä tarvetta. Meinasin semmoisenkin hankkia, mutta se siirtyy tulevaisuuteen. Täytyy varmaan käydä kyläilemässä jos noin lähellä on laite&käyttäjä saatavilla. :)
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Kyllä tuo ongelma pitäisi Starilla saada monitoroitua niin että ei jää arvailtavaksi.

Pari juttua tulee mieleen: Pääakun pitää olla AGM. Voi olla että hehkutuksen aikana akun jännite notkahtaa liikaa ja siitä tulee herja, vaikka muuten tuntuukin pelaavan normaalisti.

Pikkuakulle oli ensimmäisissä mittauksissa tullut alhainen jännitelukema ja se on uusittu. On kuitenkin mahdollista että pikkuakun latauksen ohjausrele (K57/2) on viallinen ja pikkuakku ei lataudu normaalisti.

Lataus tuntuisi pelaavan annettujen lukemien valossa normaalisti. Täytyy myös muistaa että laturi lataa aina pääakkua suoraan ja pääakun lataukseen vaikuttaa ainoastaan laturin lataussäädin. Akkuohjainlaite ei vaikuta pääakun latautumiseen, ainoastaan mukaavusvarusteiden päälle ja poiskytkentään, pikkuakun latausreleen ohjaukseen ja jännitteiden valvontaan. Jos latauksessa olisi ajon aikana ongelmia, pitäisi akkuohjainlaitteen havaita ne ja herjaa tulla jo ajon aikana.

Minä vaihtaisin pääakun oikeanlaiseksi AGM akuksi ja vasta sen jälkeen muut pähkäilyt.
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Säätimen hinta oli melkein puolet kunnostetun laturin hinnasta. :)
Ei kannata siis paljoa kokeilla.
Oulun tarviketorilla on edullisia ja ok laatuisia.

Stari ei osaa näyttää mitään jos on laturista peräisin.
Tähdellisen parantola
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Isolointireleellä tarkoitin tuota K57/2 -relettä, joka on siis vaihdettu kohdassa 4. Vanhakin rele naksui kun sitä irtaallaan testasin, mutta en sitä testannut akkutason virtakuormituksella.

Akkuherja tulee siis mittaristoon yleensä hehkutuksen aikana, ennen moottorin käynnistystä. Mutta tuleeko se 'vian' aiheuttamana vai muistista.. Käynnistyksen jälkeen se 'aktivoituu' uudestaan, kun näytöllä näkyy välissä aktiiviseksi valittu näkymä.

Sulakkeita en ole tarkistanut, mutta jos testerin testit menee koodien nollauksen jälkeen läpi ja pari starttausta toimii ok niin tuskin siellä on vikaa, ne kuitenkin ovat ihan on/off -tyyppisiä vielä.. :lol:


Akun puoleen tuntuu kallistuvan...
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
pepi
Viestit: 258
Liittynyt: 22.10.2010 22:16

Viesti Kirjoittaja pepi »

Hae sinne autoon Vartan G14 akku. Aikoinaan ostin ylivieskan Kärkkäiseltä, hinta tais olla pari kesää sitten 180€.
S211 E320 V6+7G vm.-06 facelift
Sähköasennusluvat S2, ok
Kylmäaineluvat alle 3kg, ok
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Johtava tiedeforumi näyttää jälleen kyntensä. :eec:


Suuntasin autotalliin kameran kanssa tarkoituksena ottaa videolle vikailmoitus ja sen ympäristön tapahtumat -> video tuli mutta vikailmoitus ei.

pepi: Hyvä tietää että Kärkkäiseltä noita akkuja saa, nettikaupasta akkuvalikoima selvinnyt. Akun jännite oli auton mukaan 12.3V ennen käynnistystä, joten ei tuo akku aivan parhaassa terässä taida olla.. Jos/kun menee vaihtoon niin sitten AGM, jos mahtuu niin 105Ah.


Seurataan mielenkiinnolla, vielä en ole valmis uskomaan että vika on vainaa. Ehkä käynnistyksiä tarvittiin sitten yksi enemmän kuin oli tiedossa (ainakin muutaman tein). Auto ei liene mennyt sitten oikealla tavalla nukkumaan käynnistyksien välillä tai vika vain sattuu nyt olemaan tauolla..
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Avatar
J_A
Viestit: 160
Liittynyt: 04.12.2011 13:29
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja J_A »

Mulla tuli kans ihme sähköongelmia akun kyykähdyksen yhetydessä. Itsellä 220cdi (ks. s211 esp herja topic), jossa lisävaruste isompi akku ja laturi. Alkuperäinen varta mersun tähtilogolla oli juurikin 100ah happoakku, ei agm. Nyt uusi vastaava FIAM kiinni ja auton omal mittaril antaa vastaavia volttimääriä kuin sinunkin autosi.
ex: W124 260 -90, nykyinen S211 220 cdi -07
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Jaa-a. Lähtö lämpimästä tallista + 20 km ajoa. Seisontaa 4h -22 C pakkasessa ja ennen käynnistystä (hehkutuksen aikana) eka herja ja heti käynnistyksen jälkeen uusi (tai vanha aktivoitui).

Taitaa olla akunvaihdon aika.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Ostin Bosch S6 95Ah AGM -akku ja ladattu täyteen CTEKillä. Asensin paikoilleen: laitoin auton ovet lukkoon ja jätin konepellin ja takaluukun auki. Odottelin jotain vartin, mm. takaluukun valojen sammumisen ja sitten laitoni asennuksen ajaksi vanhan ladatun pikkuakun moottoritilan lisävirtanapoihin ettei muisti mene. Sitten vain akku vaihtaen varoen visusti ettei navat osu mihinkään asennuksen aikana. Onnistui herjoitta & kipinöittä. Muutama käynnistys tullut tehtyä ja ilman herjaa. Mittasin myös lepovirrankulutuksen halpismittarilla: toinen johto kiinni akunkenkään ja toisella koskettimen pidin akun navassa nostan akunkenkää sen verran että irtosi navasta: 0,04 A eli n. 40mA, mittari on epätarkka, mutta siellä alueella missä pitääkin eli 40-60mA. Autossa on hälytin, mutta jotenkin tuntuu ettei se ole käytössä.

Vaimo kävi ajelulla: pari lyhyttä pätkää ja pysähdys naapurissa eikä tullut punaista akkuherjaa, mutta 'battery protection...' tms miedompi mukavuuslaitteiden tilapäinen poiskytkentäilmoitus tuli viimeisen käynnistyksen ja pikapysähdyksen jälkeen näytölle. Poistui kyllä melko pian käynnistyksen jälkeen. No jospa se siitä kun akku mukautuu autoon ja latautuu täyteen auton kautta eikä ulkoisesti.

Kävin itse pienehkön lenkin sisäpuhallin huurteenpoistoasennossa, takalasinlämppäri ja kaikki valot ja penkinlämmittimet päällä ajelemassa ja jännite pysytteli silti 13,8-14V välillä käynnissäoloajan. Ei herjoja minulle.

Melkoisia sähköautoja nämä. :lol:
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Pari päivää auto seisonut pihalla. Katsoin mittaristosta voltit (12,3V - aika vähän). Hehkutti ja käyntiin lähti hyvin, mutta tuttu punainen akun kuvaja 'visit workshop' -herjahan sieltä tulla tupsahti jälleen. Täytyy huomenna siirtää auto taas sisätiloihin ja lataukseen, ei tuon akun vaihtamisen jälkeen ole mitään mahdottomia ajosuoritteita kuitenkaan tehty, joten ei varmasti ole täysissä latingeissa.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1912
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Olli Lajunen kirjoitti:Pari päivää auto seisonut pihalla. Katsoin mittaristosta voltit (12,3V - aika vähän). Hehkutti ja käyntiin lähti hyvin, mutta tuttu punainen akun kuvaja 'visit workshop' -herjahan sieltä tulla tupsahti jälleen. Täytyy huomenna siirtää auto taas sisätiloihin ja lataukseen, ei tuon akun vaihtamisen jälkeen ole mitään mahdottomia ajosuoritteita kuitenkaan tehty, joten ei varmasti ole täysissä latingeissa.
Et sitten sitä pikkuakun jännitettä mitannut ennen starttia?

Vaikuttaisi vähän siltä kuin kaikki oleelliset osat olisi vaihdettu ja latauskin taitaa toimia. Ettei vaan olisi joku uusista osista heti lähdössä viallinen.

Onko autoon vaihdettu taka-SAMia?
Avatar
Jaanika
Viestit: 130
Liittynyt: 10.12.2007 19:10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaanika »

Minulla herjaili myös tuo battery protection-tilaa toistamiseen tuossa kuukausi sitten ajetussa eemelissä... sieltä löytyikin 70Ah originaali saksan lyijyakku (lienee siis 9v vanha tms) eikä mitään agm:ää.

On toiminut käsittämättömän hyvin, ottaen huomioon että akku on aivan saakelin kylmässä tilassa ja latautuu siten kehnosti... edes 80km työmatkan aikana akku ei tunnu merkittävästi lämpenevän.

Tosin webastoa minulla ei ole käytössä vaan auto on aamuisin piuhan nokassa (ilman latausta sekin).

Mutta tämä kielisi minusta siitä että tuo AGM ei se ensimmäinen autuus ole jos pienelläkin lyijyakulla on selvitty muutamalla herjalla kun -15C -30C pakkasia on ollut jo pari viikkoa. Mutta ehkä sillä pääsisi eroon noista vähistäkin herjoista.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
The harder you try, the dumber you look.
-Despair.com

http://www.laiskanlinna.fi/
http://www.mummonmokit.fi/
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

En mitannut pikkuakkua tässä välissä. Laitoin ison akun taas lataukseen tuossa pihalla, oli siinä jännitettä yleismittarin mukaan 12,39V. Yöllä pakkasta on ollut n. -15 C ja nyt päivällä enää -5C.

Aiemmin mitä olen tuota pikkuakkua mittailut näyttää pikkuhiljaa laskevan jännite mittauskertojen välillä (13,05 V, 13,04 V, 12,93V ...) Ulkona en ole sitä mitannut kertaakaan, vaan kaikki (muutkin) lukemat ovat n. +15C autotallista. Ison akun vaihdon jälkeen en ole ajanut pitkää matkaa, eilen auto kävi jotain reilut puoli tuntia ajon yhteydessä.

Taka-SAMia tai muita älyjä ei ole vaihdettu, vain akut ja isolointirele. Muita ihmeellisyyksiä ei ole tullut eteen kuin tuo punainen akkuherja (joka on myös isolointireleen ja ison akun vaihdon jälkeen hetkeksi hävinnytkin), paitsi eilen kello ei tuntunut löytävän 20:03 tai 20:04 -asetusta suosiolla vaan rullasi jokusen minuutin ympyrää kunnes jossain 20:07 tienoilla asettui oikeaan aikaan. Säädin kyllä kellonaikaa ennenkuin kello alkoi liikkumaan, joten oletan sen johtuneen siitä eikä esim. SAMin pottuilusta.

Ensimmäisen kerran olen havainnut vian koeajolla, jonne päästäkseni auto ol ikäynistetty kaapeleilla (auto säilytetty sisätiloissa pidempään). TakaSAMin viallisuus yms on siis hyvinkin mahdollista, outoa vain ettei mitään muuta puutetta tai vikaa ole havaittu... paitsi nyt tarkemmin miettiessäni ei tavaratilan sähköinen verho toimi, mutta oletan sen vikaantuneen muuten. :roll:
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Kävin ruokatunnilla hakemassa paketin paikallisesta ja ennen käynnistystä pikkuakun jännite yleismittarin mukaan 12,97V. Ison akun jännite ajotietokoneen mukaan ennen käynnistystä 12,7V ja käynnistyken jälkeen 14,3V. Akku ei ollut akkulaturin mukaan vielä täynnä.

Punaiset herjat mennen tullen. :whistle:
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Ti-to käytiin reissussa. Jotain reilu 300km edestakaisin ja pätkäajoja siihen päälle - ei vaikutusta. Latausjännite aina 14.0-14.4V. Käynnistyksessä jännite tippui 10,5V hetkeksi.

Tänään autoon vaihdettiin akkuohjainlaite. Ajoa reilu 100km takaisin ja pari pätkäajoa - vika ei ole ainakaan vielä toistunut. Merkillepantavaa on että käynnistyksessä jännite tippuu nyt vain 11,5V tienoille. Akut ja releet tms siis samat kuin aiemmin. Mahdollisista ohjelmapäivityksistä ei mainittu.

..seurataan mielenkiinnolla.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Onko tuo jännitteen notkahtaminen katsottu ajotietokoneelta vai mitattu akun navoilta?
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Ajotietokoneen näytöltä, ei ole päässyt itse samaan aikaan starttaamaan ja tutkailemaan mittaria samaan aikaan konetilassa. Tupakansytyttimeen mittarin olisi tietysti saanut kiinni.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
MHe
Viestit: 1150
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Olli Lajunen kirjoitti:Ti-to käytiin reissussa. Jotain reilu 300km edestakaisin ja pätkäajoja siihen päälle - ei vaikutusta. Latausjännite aina 14.0-14.4V. Käynnistyksessä jännite tippui 10,5V hetkeksi.

Tänään autoon vaihdettiin akkuohjainlaite. Ajoa reilu 100km takaisin ja pari pätkäajoa - vika ei ole ainakaan vielä toistunut. Merkillepantavaa on että käynnistyksessä jännite tippuu nyt vain 11,5V tienoille. Akut ja releet tms siis samat kuin aiemmin. Mahdollisista ohjelmapäivityksistä ei mainittu.

..seurataan mielenkiinnolla.
Tämä ON mielenkiintoista seurata... olikohan akkuohjainlaite 'uutta' versiota, siinä kuulemma on jokin säädettävä lisäkilke mukana (Brittifoorumilta lueskelin)?

Itsekin tuolla jossain threadissa olen maininnut kun painin huonojen starttien kanssa, jännitteet ovat ennen startteja ok, aikana/jälkeen en ole mitannut mutta penkinläömmitimet vilkkuvat muutaman sekunnin (mukavuustoiminnoista ei tule herjaa). Päivitytin ohjainlaiteversion mutta ei muutosta. Tosin olen pikkuhiljaa tulossa siihen johtopäätökseen että webasto sekoittaa hommaa, sopivan haaleana kun käynnistää niin vaikeasti lähtee. Suoraan kylmästä, ei ongelmia, eikä esim tänä aamuna kun tohotin 25min. Hehkuvalo JOS sammuu tosi nopeasti niin tuntuu haittaavan.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Olli Lajunen kirjoitti:Ajotietokoneen näytöltä, ei ole päässyt itse samaan aikaan starttaamaan ja tutkailemaan mittaria samaan aikaan konetilassa. Tupakansytyttimeen mittarin olisi tietysti saanut kiinni.
Ajotietokoneen jännitelukema tulee akkuohjainlaitteelta. Olisiko nyt ollut niin että vanha akkuohjainlaite olisi alkanut houraamaan syystä taikka toisesta.
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Meissenkeri kirjoitti:Ajotietokoneen jännitelukema tulee akkuohjainlaitteelta. Olisiko nyt ollut niin että vanha akkuohjainlaite olisi alkanut houraamaan syystä taikka toisesta.
Hieman semmoinen kuva jäi että vanha ohjainlaite näytti n. 0.3V liian vähän moottori sammuksissa ja käyttäytyi mm. käynnistyksessä hieman pessimistisemmin kuin uusi, sen verran tiheään tuli noita jännitteitä mittailtua.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 sähkö”