Turbon hukkaportti jumittanut auki

Vastaa Viestiin
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Turbon hukkaportti jumittanut auki

Viesti Kirjoittaja veppe »

Mersu vieläkin pajalla. Käyttöautolla pariin kertaan vasta ehtineet auton ottaa sisään, sitten taas ulos lumisateeseen :evil: Keräävät sen 30 cm ensin lunta päälle ja sitten taas sisään...

Eli saivat ekan kerran auton sisään viime maanantaina (eli odotti reilun viikon ensin ulkona). Vikapa ei sitten ollutkaan noissa jo vaihdetuissa suuttimissa tai niiden koodauksessa, vaan turbossa! Hukkaportti jumittunut auki. Tarjosivat ensin uutta turboa (3600€ pelkkä osa), johon tuo minulle auton myynyt liike ei (yllättäen :roll: ) ollut suostuvainen, vaan halusivat ensin kokeilla, josko lähtis vetristelemällä toimimaan :roll: No, taas odoteltiin muutama lumisateinen päivä, ja pääsivät ottamaan turboa auki torstaina/perjantaina. Olivat Käyttöautolla alunperin epäilleet, että hukkaportin käyttövivusto olisi jumissa, mutta eipä ollutkaan, vaan itse hukkaportti jumittunut auki. (miten lie mahdollista?)

Sen verran harvinainen vika, että päättivät laittaa tehtaalle kyselyn, josko tuo menisi takuuseen (toukokuussa tehdastakuut umpeutuneet). Ei noille kilometreille Käyttöautonkaan mukaan pitäisi olla vielä turbossa ongelmia. Toivotaan parasta, pelätään pahinta. :roll: Siis liikehän tuon kuntoon laittaa, mutta jos eivät halua uutta turboa laitattaa, niin sitten kai lähtee turbokorjaamolle hukkaportin kunnostukseen, tms. Ja sitten meneekin taas aikaa muutama viikko äkkiä lisää :shock:

Tarkemmin turbon anatomiaan tutustumatta kuulostaa äkkiseltään harvinaiselta vialta. Onko tällaisia muilla tapahtunut?

Olenhan tuon tosiaan jo kohta 3 viikkoa omistanut, ajanutkin ehdin sen 30 km ekana iltana/seuraavana aamuna, ennen pajalle joutumista, että sellaista Mersun omistamisen ihanuutta tällä kertaa :x No, olen sentään saanut liikkeestä sijaisautoja, joita sopivasti käyn vaihtamassa toiseen, kun edellisestä tankki tyhjenee :lol:
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: Turbon hukkaportti jumittanut auki

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

veppe kirjoitti:Mersu vieläkin pajalla. Käyttöautolla pariin kertaan vasta ehtineet auton ottaa sisään, sitten taas ulos lumisateeseen :evil: Keräävät sen 30 cm ensin lunta päälle ja sitten taas sisään...

Eli saivat ekan kerran auton sisään viime maanantaina (eli odotti reilun viikon ensin ulkona). Vikapa ei sitten ollutkaan noissa jo vaihdetuissa suuttimissa tai niiden koodauksessa, vaan turbossa! Hukkaportti jumittunut auki. Tarjosivat ensin uutta turboa (3600€ pelkkä osa), johon tuo minulle auton myynyt liike ei (yllättäen :roll: ) ollut suostuvainen, vaan halusivat ensin kokeilla, josko lähtis vetristelemällä toimimaan :roll: No, taas odoteltiin muutama lumisateinen päivä, ja pääsivät ottamaan turboa auki torstaina/perjantaina. Olivat Käyttöautolla alunperin epäilleet, että hukkaportin käyttövivusto olisi jumissa, mutta eipä ollutkaan, vaan itse hukkaportti jumittunut auki. (miten lie mahdollista?)

Sen verran harvinainen vika, että päättivät laittaa tehtaalle kyselyn, josko tuo menisi takuuseen (toukokuussa tehdastakuut umpeutuneet). Ei noille kilometreille Käyttöautonkaan mukaan pitäisi olla vielä turbossa ongelmia. Toivotaan parasta, pelätään pahinta. :roll: Siis liikehän tuon kuntoon laittaa, mutta jos eivät halua uutta turboa laitattaa, niin sitten kai lähtee turbokorjaamolle hukkaportin kunnostukseen, tms. Ja sitten meneekin taas aikaa muutama viikko äkkiä lisää :shock:

Tarkemmin turbon anatomiaan tutustumatta kuulostaa äkkiseltään harvinaiselta vialta. Onko tällaisia muilla tapahtunut?

Olenhan tuon tosiaan jo kohta 3 viikkoa omistanut, ajanutkin ehdin sen 30 km ekana iltana/seuraavana aamuna, ennen pajalle joutumista, että sellaista Mersun omistamisen ihanuutta tällä kertaa :x No, olen sentään saanut liikkeestä sijaisautoja, joita sopivasti käyn vaihtamassa toiseen, kun edellisestä tankki tyhjenee :lol:
Siis mikäs kone siinä on jos on hukkaportilinen turbo? eikä muttuva siipinen?
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1265
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

http://www.osasuora.fi/product_details.php?p=1060

Ilmeisesti tuo kaksoisahdettu 250cdi.
pepi
Viestit: 258
Liittynyt: 22.10.2010 22:16

Viesti Kirjoittaja pepi »

Onko auton jokainen määräaikaishuolto tehty valtuutetussa liikkeessä? Jos on niin ns. Goodwill voi olla mahollinen tai osa siitä.

Paljonko autolla on rullattu?
S211 E320 V6+7G vm.-06 facelift
Sähköasennusluvat S2, ok
Kylmäaineluvat alle 3kg, ok
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

markoala kirjoitti:http://www.osasuora.fi/product_details.php?p=1060

Ilmeisesti tuo kaksoisahdettu 250cdi.
No yllättäin marmoritiskillä on turbolle "hiukan" eri hinta :lol: Vaan tuo lie jonkin sortin käytetty/kunnostettu turbo, mitä osasuora myypi :roll:

Juu, allekirjoituksen 250 CDI on kyseessä.
pepi kirjoitti: Onko auton jokainen määräaikaishuolto tehty valtuutetussa liikkeessä? Jos on niin ns. Goodwill voi olla mahollinen tai osa siitä.

Paljonko autolla on rullattu?
Saksassa tehty valtuutetuissa liikkeissä. Huoltohistoria on OK, ja tosiaan pyysivät tehtaalta "lausuntoa". 155tkm ajettu. Toivottavasti menee Goodwillinä... Tai no, mulle sen ei niin väliä, kun myyjäliike sen maksaa kuntoon, mutta olishan se jokaiselle osapuolelle helpoin ratkaisu :roll: Ärsyttää vaan kun se käy Käyttöautolla 2 tuntia sisällä ja taas viikon pihalla :evil:
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Garretilta ei saa tehdaskunnostettuja turboja, vain tehdas uusia !
Joka muuta väittää puhu ***kaa :lol:

Ihan pikkuvinkkinä vain jos jossain saitilla, niin annetaan ymmärtää :wink:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

No eipä tuossa linkissä Garretista puhutakaan. Voihan se olla kunnostettu vaikkapa makkaraTehtaalla :lol:
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

VOI herranpieksut..ja muut jalkineet, luin otsikosta: TUHON hukkaportti jääny auki :shock: :shock:
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Lestrange
Tunnollinen
Viestit: 449
Liittynyt: 17.2.2011 16:22

Viesti Kirjoittaja Lestrange »

pupetti kirjoitti:VOI herranpieksut..ja muut jalkineet, luin otsikosta: TUHON hukkaportti jääny auki :shock: :shock:
Ja heti alkoi Pupetilla maailmanlopun preppaaminen. :D
Entiset:
E220Cdi -02
E250TD -95
230TE -89
200D -89
200D -89
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

AM kirjoitti:No eipä tuossa linkissä Garretista puhutakaan. Voihan se olla kunnostettu vaikkapa makkaraTehtaalla :lol:
Niin no, kun noita ehtoja sitten tarkemmin lukee, niin jostain makkaraTehtaaltahan ne tuleekin :lol:

http://www.osasuora.fi/product_catalog.php?c=323

Koodi: Valitse kaikki

SUORAAN TEHTAALTA

Tarjoamme laadukkaat kunnostetut turboahtimet suoraan tehtaaltamme Euroopasta. Emme ole sidoksissa turboahtimien alkuperäisvalmistajiin ja näin voimme tarjota kunnostetut turbot kaikissa turbomerkeissä kautta linjan. Kaikki tarjoamamme turboahtimet kunnostetaan vain ensiasennusahtimista.

LAATU

Turbot kunnostetaan joko alkuperäisillä varaosilla tai alkuperäistä vastaavilla Euroopassa valmistetuilla parhailla saatavissa olevilla varaosilla (Melett). Kaikki turboahdinvalmistajat eivät tue turbojen korjauksen jälkimarkkinoita ja tämän johdosta alkuperäisiä varaosia ei ole kaikkiin turboahtimiin saatavilla.

Kaikki turboahtimet kunnostetaan uusimman mittaus-, säätö- ja tasapainotusteknologian laitteistoilla. Turboahtimen mukana seuraa aina todistus tasapainotuksesta.

TAKUU

Annamme kaikille myymillemme turboahtimille alkuperäisvalmistajista riippumattoman turboahtimia kunnostavan tehtaamme meille myöntämän takuun, joka on 12KK ILMAN KILOMETRIRAJOITUSTA. Ahtimen mukana saat takuutodistuksen. Takuuehdot löydät TÄÄLTÄ. Turboahtimen ostajan on tutustuttava takuuehtoihin ja hyväksyttävä ne ennen tuotteen ostamista. 
Näyttävät kuitenkin antavan kohtuuhyvän takuun turbolle (tosin lukematta vielä pientä pränttiä takuuehdoista... eli saako tehdä kylmäkäynnistyksiä, tai esim. saako autolla ajaa etuperin lainkaan tuon 12 kk:n aikana tms. :twisted: ) Anyway, ei minun suurin murheeni, kunhan vain laittavat kuntoon tuon romun. :roll:
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

En nyt muista oliko se tämä myyjä joka sai harhaanjohtavasta mainonnasta pikkusen ukaasin markkinatuomioistumelta tms. 8)
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1265
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Turbotukku, professional motors lisäksi ainakin myy ja jälkimmäinen itse korjaa vnt ahtimia. Myös Garretteja. Tuon mottorin ahtimethan ei taida olla Garretin vaan borg&warner muistaakseni.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Lucky-Dog kirjoitti:En nyt muista oliko se tämä myyjä joka sai harhaanjohtavasta mainonnasta pikkusen ukaasin markkinatuomioistumelta tms. 8)
Ei oo tainnut ehtiä kun verkkokauppa ollut vasta syyskuusta saakka pystyssä :wink:
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

tuolta on tullu viimmeksi tilattua ahdin ja taitaa olla niin jatkossakin
http://www.ebay.co.uk/sch/Turbos-Superc ... sn=nerings
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Tuossa aiheesta :arrow: http://www.oikeus.fi/markkinaoikeus/60209.htm

Tästä tuli ihan kirjekkin päätöksestä ja siinä oli mainittu myöskin tuo tuomion saanut myyjä 8)
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1265
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Tuomio ei ole lainvoimainen lukee lopussa. Markkinointi ehkäpä sopimatonta mutta kuluttajaa kiinnostaa onko tuote hintansa väärti? Ehkäpä hyvinkin.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Elikkäs se saattaa olla tuo osasuora kohta samassa jamassa :roll:
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Laitetaas tänne nyt yhteenveto hommasta, eli pitkän odottelun jälkeen, mm. joulunpyhät, yhteensä 6 viikkoa oli Mersu Käyttöautolla, ja lopputulos oli, ettei tehdas tule yhtään vastaan. Annetun kustannusarvion (3600€ turbo + työt) jälkeen ei mikään yllätys, ettei auton myynyt liike halunnut tuolla autoa korjauttaa, vaan lähti Jyväsautoon, jossa yllättäen saivatkin hukkaportin käyttövivuston liikkumaan. Eli Käyttöauto=osienvaihtoputiikki vs. Jyväsauto=autokorjaamo :roll:

No, turbo tuli kuntoon, ja nyt tuntuu olevan kaikki tehotkin matkassa :D Katsotaan nyt miten kauan kestää. On mulla autoon myyjäliikkeestä onneksi 12 kk:n takuu :roll:

Jyväsautosta arvelivat, että olis käyttämättömyyttään mennyt jumiin, että jos pintakaasulla ajeltu aiemmin :?: Tiedä häntä, mutta tietysti auto ehtinyt vähällä ajolla ainakin syksyn olemaan, kun on ensin seissyt Saksassa liikkeessä ja sitten Suomessa. Autot on ajamista varten, vai miten se menee :roll:
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1912
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Olisi tullut parempi kuva siitä toisesta liikkeestä jos olisivat asiakkaalle oikeilla termeillä selittäneet ongelman, vai miksi sitkeästi puhut hukkaportin ongelmasta kun jo threadin ekassa kommentissa sanottiin ettei siinä voi olla vikaa (kun ei ole hukkaporttia).

Toivottavasti se korjaus nyt kuitenkin toimii enemmän kuin autosi takuuajan.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Vitosella uuninpuhistajaa johdinsiivikoille ja kovaa ajoa. :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

tähtikuljettaja kirjoitti:Olisi tullut parempi kuva siitä toisesta liikkeestä jos olisivat asiakkaalle oikeilla termeillä selittäneet ongelman, vai miksi sitkeästi puhut hukkaportin ongelmasta kun jo threadin ekassa kommentissa sanottiin ettei siinä voi olla vikaa (kun ei ole hukkaporttia).

Toivottavasti se korjaus nyt kuitenkin toimii enemmän kuin autosi takuuajan.
Siksi puhun, koska siinä on hukkaportti, johon threadin toinen kommentti jo viittaakin, jos sinne asti vain jaksaa lukea :happy:

Vaikkakin tuo nyt ei ihan perinteinen turbo ole, niin kyllä siinä on perinteisessä mielessä oleva hukkaportti ja sen lisäksi vielä jotain muutakin :?: Itse en mikään turboasiantuntija ole, ja kun on noin monimutkainen rakennelma tämä OM651:n kaksitoiminen turbo, niin olis hyvä, kun joku joka turboja tuntee, selittäis vaikka tämän turbon toiminnan alusta alkaen. Eli kokeillaas erillisessä topicissa selvittää tuon turbon toimintaperiaate:
http://mese.fi/forum/viewtopic.php?p=561863
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1912
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

veppe kirjoitti: Siksi puhun, koska siinä on hukkaportti, johon threadin toinen kommentti jo viittaakin, jos sinne asti vain jaksaa lukea :happy:

Vaikkakin tuo nyt ei ihan perinteinen turbo ole, niin kyllä siinä on perinteisessä mielessä oleva hukkaportti ja sen lisäksi vielä jotain muutakin :?: Itse en mikään turboasiantuntija ole, ja kun on noin monimutkainen rakennelma tämä OM651:n kaksitoiminen turbo, niin olis hyvä, kun joku joka turboja tuntee, selittäis vaikka tämän turbon toiminnan alusta alkaen. Eli kokeillaas erillisessä topicissa selvittää tuon turbon toimintaperiaate:
http://mese.fi/forum/viewtopic.php?p=561863
Totta että pitäisi noita termejä määritellä tarkemmin ennen kuin voi sanoa onko siellä hukkaportti vai ei. Eiköhän tämä selviä tuossa toisessa threadissa mutta itse tulkitsisin hukkaportiksi sellaisen joka päästää pakokaasuja kokonaan turbon ohi "hukkaan". Onhan se tuossa tuplaturbossa toisen kannalta hukkaportti mutta koko koneen kannalta ei kun niitä kaasuja ei päästetä "hukkaan".

Ilmeisesti siis sinun tapauksessasi juuri tuo systeemi joka ohjaa pienemmän turbon toimintaa, ei ne VNT-siivekkeet joita ainakin itse kuvittelin ongelman koskevan. Hyvä tarkennus.
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

tähtikuljettaja kirjoitti:
Totta että pitäisi noita termejä määritellä tarkemmin ennen kuin voi sanoa onko siellä hukkaportti vai ei. Eiköhän tämä selviä tuossa toisessa threadissa mutta itse tulkitsisin hukkaportiksi sellaisen joka päästää pakokaasuja kokonaan turbon ohi "hukkaan". Onhan se tuossa tuplaturbossa toisen kannalta hukkaportti mutta koko koneen kannalta ei kun niitä kaasuja ei päästetä "hukkaan".

Ilmeisesti siis sinun tapauksessasi juuri tuo systeemi joka ohjaa pienemmän turbon toimintaa, ei ne VNT-siivekkeet joita ainakin itse kuvittelin ongelman koskevan. Hyvä tarkennus.
Juu, katotaan, kun saadaan termit ensin selväksi :lol: Siis tässä turbossahan (käsittääkseni) nimenomaan sitä isompaa turboa ohjaa se hukkaportti, ja siten korkeammilla paineilla oikeasti päästää pakokaasut hukkaan (tai oikeastaan kompressori/turbiinia, koska saman turbon sisällä sekä pienempi, että isompi "turbo" -> miten nämä termit lie pitäisikään olla).

Käsittääkseni VNT siipiä ei tässä turbossa ole lainkaan. Mitäs niillä tekisikään, kun on pieni ja iso "turbo" sitä varten, että saadaan laajemmalle kierrosalueelle sopivat ahtopaineet (näin olen ymmärtänyt VNT:n tarkoituksen).
204
Viestit: 662
Liittynyt: 19.4.2008 19:40

Viesti Kirjoittaja 204 »

VEPPE.

Olisi hyvä tietää millainen kone tuo 250 yleensä on?

Kulutus ja kulkupuoli ja onko noista pitempiaikaista kokemusta,ovatko yhtä lujia kuin suorat kuutos koneet?
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

204 kirjoitti:VEPPE.

Olisi hyvä tietää millainen kone tuo 250 yleensä on?

Kulutus ja kulkupuoli ja onko noista pitempiaikaista kokemusta,ovatko yhtä lujia kuin suorat kuutos koneet?
En osaa vielä sanoa, kun tosiaan ostin marraskuun lopussa, ajoin 30 km ja sen jälkeen vietti 6 viikkoa pajalla tuota turboa ihmetellessä. Reilu viikko nyt ollut ajossa, ja kyllähän tuo ainakin mukavasti kulkee, nyt kun turbo on kunnossa :) Ja kyllähän tässä tietty pitäis olla saman verran vääntöjä kuin mun edellisessä (R500), mutta kun on niin eri luonteinen kone, niin ovat toki erilaisia. Vielä hiukan totuttelua tähän dieseliin taas :)
Kulutuslukemista paha sanoa vielä, pitää seurata hetken aikaa. Ainakin ens viikonloppuna tulossa pitempi reissu, niin näkee muutakin kuin pätkäajon kulutusta :roll:
Avatar
pceder1
Viestit: 11
Liittynyt: 07.9.2012 13:48

250 CDI kokemuksia

Viesti Kirjoittaja pceder1 »

204 kirjoitti:VEPPE.

Olisi hyvä tietää millainen kone tuo 250 yleensä on?

Kulutus ja kulkupuoli ja onko noista pitempiaikaista kokemusta,ovatko yhtä lujia kuin suorat kuutos koneet?
Oman 5-2010 käyttöönotetun 250 CDI TA:n hain Belgiasta 38 000 ajettuna 12/2012. Nyt, vähän toista vuotta ja 55000 kilometriä myöhemmin, matkalle mahtunut erilaisia kokemuksia.

Takuujuttuina:

- oikean etuiskarin vaihto (Veholla piti käydä 5 kertaa marmattamassa ennen kuin "itse" löysivät vian)

- polttoainetankin kansi vaihtoon kierouden takia, ja nyt menossa uudestaan koska taas kiero ja muutenkin huonosti sovitettu (koko runko pitäisi vaihtaa jotta tulisi kuntoon.)

- Memory Packin softapäiviitys, niskatukien korkeudensäätö kun sekoili miten sattui penkkiä liikutettaessa

- umpioiden tuuletus korjattu huurtumisen takia

- suuttimet vaihdettu uusiin kun jätti tien päälle lomareissulla Belgiassa

- laatikko ohjelmoitu uudestaan parin kylmälähdön jälkeisen täryyttämisen jälkeen

Eli niitä näitä pikkujuttuja, suuttimet harmillisimpana, mutta ovatpahan nyt kunnossa.

Verrattuna aikaisempaan 2005 W211 320 CDI -farkkuuni, edistystä on tapahtunut joissain asioissa. Command on parempi, nyt toimii Bluetoothikin. Samoin ILS, autopitkät jne. -varusteet ovat ihan kivoja, niitä kun tässä sattuu riittämään.

Harman Kardon 7.1 on kohtalainen, mutta aikaisemman normiaudio oli mielestäni ihan yhtä hyvä jos ei parempikin.

Moottori on mielenkintoinen sikäli, että teho/vääntö on paperilla sama kuin aikaisemman, mutta kyseessä on kuitenkin luonteeltaan (ymmärrettävästi) täysin eri kone.

Suurin ero tulee vääntömomentin jakautumisesta kierrosalueelle, 320:ssä vääntö oli laajalla alueella, kun 250:ssä huippuvääntö tulee parinsadan kierroksen alueella. 250 on hyvin tyypillinen virittämällä ominaisuutensa saavuttanut kone, kun 320:ssä puhutaan ominaispiirteistä. 4-sylinterisen ero 6-sylinteriseen rivikoneeseen on huima.

Ei sillä, kyllä tuolla pikkukoneellakin kerkiää, hyvinkin, mutta ajaminen on vain hieman erilaista.

Kulutus on ollut positiivinen yllätys, varsinkin suuttimien vaihdon jälkeen.

Nyt on 20 000 km:n keskikulutus 6.0l/100km, (ollut sen verran pätkäajoa että pääsi nousemaan yli kuuden). Toissapäivänä Helsinkiin meno, 100km matka jolla alkuun 10 km taajamaa, 30km maantietä ja 60km moottoritietä, näytti perillä kulutukseksi 5.1l/100km. Matalin saavuttamani on olllut 4.8l/100km 280km matkalta, ja siinäkin oli 10km kaupunkiajoa mukana. Eli ihan hyvä siis.

Kaikkiaan olen ollut melko tyytyväinen, mutta yleisesti voi sanoa että jonkinmoisesta Mercedekselle tyypillisestä "tinkimättömyydestä" on luistettu. Avantgarden istuinten nahkojen vaihtuminen keinonahkaan, sisäilmanilmanvaihdon ilmanoton siirtyminen pois konepellistä tuulilasin eteen (lasinpesunesteen haju on todella voimakas) ovat mielestäni esimerkkejä tästä. Moni varmaan pitää saivarteluna, mutta eivät nuo ainakaan parannuksia ole.

Samoin voisi kritisoida 245-koon vakiopyöriä, jotka eivät toimi Suomessa. Vaihdoin omani 235-kokoon kesärenkaissa, ja 225-kokoon talvirenkaissa ajovakauden takia.

Mutta, kehitys kehittyy, ja kuka on kiinnostunut, niin voin kyllä suositella. Itse lähdin pikkukoneeseen tuon kulutuksen takia, ja se valinta toimi.
Jos kulutuksella ei olisi väliä, niin taitaisi vinkkeli kutsua :-)
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

No kuinka suuri se kulutusero sitten 320 CDI:hin verrattuna näyttäisi olevan?

Ja onko tuotantosarjan alkupään W212 350 CDI:ltä odotettavissa samaa kulutuslukemaa kuin W211 320 CDI:ltä? Tekniikkahan on "periaatteessa" samaa?
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
pceder1
Viestit: 11
Liittynyt: 07.9.2012 13:48

Viesti Kirjoittaja pceder1 »

740 GLE kirjoitti:No kuinka suuri se kulutusero sitten 320 CDI:hin verrattuna näyttäisi olevan?

Ja onko tuotantosarjan alkupään W212 350 CDI:ltä odotettavissa samaa kulutuslukemaa kuin W211 320 CDI:ltä? Tekniikkahan on "periaatteessa" samaa?
Pitkän aikavälin keskikulutus W211 320 CDI:n (R6 moottori) kanssa oli 8l/100km (90% matka-ajoa), mutta on sanottava että en yrittänyt ajaa mitenkään erityisen säästeliäästi. Samalla ajotyylillä 250CDI söisi epäilemättä lähelle 7l/100km.

Vaikka omaa kokemusta ei olekaan W212 V6 moottorista, niin veikkaan, että sen kulutus on jonkin verran pienempi kuin W211 mallilla, ihan johtuen jo automallin kehittyneemmästä aerodynamiikasta. Joka muuten kerrottiin syyksi sille, miksi tuo sisäilmanotto on siirretty pois konepeitosta...

Ja onhan tuo moottorikin varmasti jonkin verran kehittynyt matkan varrella, ohjaukseltaan ja komponenteiltaan verrattuna W211-aikuisiin malleiihin, vaikka perusrakenne lienee jokseenkin sama.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo moottori”