No heitetääs tämä kyssäri vuorostaan yykaakoo-miehille kun taitaa olla tuolla oldtimers puolella vähän hiljasta eikä vastausta ole vielä löytynyt, eli homman nimi on tämä:
-76 mallin OM615 2,2 litran versiona, pumppu on mallia "punakorkkinen" eli voitelu tapahtuu manuaalisesti täyttöaukkoon kaataen, ei siis automaattisesti moottorin öljynkierrolla. Kysymys kuuluu: kuinka usein ja kuinka paljon voiteluainetta tuonne tulee laittaa? Vastauksia tähän mennessä olen saanut vastaavasti:
- "laita pikkasen aina sillontällön"
- "0,5 desiä 1000km välein"
- "1 desi 10000km välein"
Eli jos joltain löytyis ihan virallista tietoa asiasta huolto-ohjelman mukaisesti.
Tämä kesä on mennyt paremman tiedon puutteessa niin että aina öljynvaihdon yhteydessä olen desin verran tuonne kipannut
OM615 pumpun voitelu
-
- Viestit: 58
- Liittynyt: 23.10.2010 14:02
-
- Viestit: 58
- Liittynyt: 23.10.2010 14:02
Ripatin ohjetta lainaten:
"Diesel pumpun ulkopuolella on 14mm kannalla oleva öljynmäärän mittausproppu.Se ruuvataan pois ja täytetään moottori öljyä kunnes kuuluva määrä on oikea.Kannattaa tarkistaa että pois tuleva öljy on öljyn väristä. Koska pumpun elementit vuotavat jonka vuoksi öljy määrä pumpussa nousee ja ohenee.Jos pumpussa on liikaa öljyä se voi aiheuttaa käyntihäiriöitä. "
Kaikilta "asiantuntijoilta" joilta tuosta asiasta olen kysellyt olivat kaikki sitä mieltä että pumppuun vain lisätään öljyä ja että siellä on pieni kanava jota pitkin pumpun öljy valuu pikkuhiljaa moottoriöljyn sekaan ja siten sitä täytyy aina tietyn ajan välein lisätä. En tiedä mistä tuo harhatieto on peräisin mutta moni oli tosissaan vilpittömästi sitä mieltä että öljyä vaan lisätään. En tiedä kuinka moni tuossa uskossa oleva 123-mieskin ajaa tällähetkellä piripintaan täytetyllä pumpulla.... ja vielä isompi osa ei varmasti ole koskaan tiennytkään että noissa vanhoissa pumpuissa ei ole automaattista voitelua vaan että pumpun öljyt täytyy aina välillä vaihtaakin....
"Diesel pumpun ulkopuolella on 14mm kannalla oleva öljynmäärän mittausproppu.Se ruuvataan pois ja täytetään moottori öljyä kunnes kuuluva määrä on oikea.Kannattaa tarkistaa että pois tuleva öljy on öljyn väristä. Koska pumpun elementit vuotavat jonka vuoksi öljy määrä pumpussa nousee ja ohenee.Jos pumpussa on liikaa öljyä se voi aiheuttaa käyntihäiriöitä. "
Kaikilta "asiantuntijoilta" joilta tuosta asiasta olen kysellyt olivat kaikki sitä mieltä että pumppuun vain lisätään öljyä ja että siellä on pieni kanava jota pitkin pumpun öljy valuu pikkuhiljaa moottoriöljyn sekaan ja siten sitä täytyy aina tietyn ajan välein lisätä. En tiedä mistä tuo harhatieto on peräisin mutta moni oli tosissaan vilpittömästi sitä mieltä että öljyä vaan lisätään. En tiedä kuinka moni tuossa uskossa oleva 123-mieskin ajaa tällähetkellä piripintaan täytetyllä pumpulla.... ja vielä isompi osa ei varmasti ole koskaan tiennytkään että noissa vanhoissa pumpuissa ei ole automaattista voitelua vaan että pumpun öljyt täytyy aina välillä vaihtaakin....