Mistä tunnistaa onko 4 vai 5 vaihdetta?

Keskustelua mese.fi:n omasta wikitietokannasta.

http://www.mese.fi/mekka/
Vastaa Viestiin
Juukes
aktiivimeseläinen
Viestit: 1068
Liittynyt: 05.11.2010 10:06
Paikkakunta: Rovaniemi

Mistä tunnistaa onko 4 vai 5 vaihdetta?

Viesti Kirjoittaja Juukes »

Elikkä melkeen rutiiniksi muodostunut ensimmäinen kysymys diesel mersua kyseltäessä: "Onko 4 vai 5 vaihdetta?"
Tunnistaako nuita päällepäin?

Auttakkee tyhymää! :oops:
Avatar
csharp
Viestit: 39
Liittynyt: 19.10.2010 13:42
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja csharp »

Siitä vaan vatkaamaan laatikkoa, jos viisi lovea löytyy (+pakki) niin viisivaihteinen, samaa logiikkaa voi soveltaa sitten vaihdemäärästä riippumatta :)
Avatar
libzane1
Viestit: 276
Liittynyt: 22.10.2010 13:57
Paikkakunta: lappeenranta

Viesti Kirjoittaja libzane1 »

csharp kirjoitti:Siitä vaan vatkaamaan laatikkoa, jos viisi lovea löytyy (+pakki) niin viisivaihteinen, samaa logiikkaa voi soveltaa sitten vaihdemäärästä riippumatta :)
tässä pitäs olla se tykkää nappi :D
Kuva
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

automaatis vähä vaikeempi vatkata 8)
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

askista kun sekaa 5-vaihteen siirtäjän huonosti paikalleen niin saa kätsevästi 4-vaihteisen eikä kukaan huomaa mitään päälleppäin 8) taisiis keppiin ei huomaa eroa.. näin pääsi joskus käymään :oops:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
cmeli
aktiivimeseläinen
Viestit: 1080
Liittynyt: 03.2.2006 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja cmeli »

Mikä auto ja mikä vuosi?
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
Juukes
aktiivimeseläinen
Viestit: 1068
Liittynyt: 05.11.2010 10:06
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Juukes »

Otetaampa uuestaan... Mistä tunnistaa PÄÄÄÄLEPÄIN? Onko vuosimallista esimerkiksi kiinni? Jos auto on viiensaan kilometrin päässä ni kyllähä jokane täysjärkinen kyselemättä menee toisten keppejä vemputtaan eikös juu? :lol:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Päällepäin ei tunnista mistään varmaksi.
Esim. 124-korisessa on 200D osalta niin että vanhemmat on 4-vaihteisia ellei ole otettu lisävarusteena vitoslaatikkoa ja E200D on aina vitosella, siis noin -93 alkaen malli jossa keulassa ja perässäkin ulkonäöllistä eroa.
Kaikki 250 ja 300 dieselit ovat 5-vaihteisia, myös W201 250D.

Ei kai niin idioottia myyjää ole ettei tiedä vaihteiden määrää tai valehtelee sen ? Vai miksi lopen tätä kyselet ? :D
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Jos onkin sellainen myyjä, ettei tiedä vaihteiden lukumäärää, niin eiköhän sen saa sitten auton WDB-numeron perusteella selville. Tai jos joku on vaihtanut jälkeenpäin laatikon, niin sitten ei tiedä siitäkään.

Mutta kun kysyjä haluaa nähdä päältäpäin, niin tuon WDB:n lisäksi voi katsoa vaihdekepin nuppia, josko siinä olisi kuvattu vaihteet. Kerroppa nyt väähän taustaa ja tietoa hakemastasi autosta? Auto lienee W123 tai W124 koppainen, mutta millä koneella: diesel vai bensa ja iskutilavuus ja vuosimalli. W123:sissa on pääsääntöisesti 4 vaihdetta ja W124 moottorin koon perusteella suurta vaihtelua. Dieselkoneiset dealer jo edellä kuvasi, mutta bensoissa tilanne on vaikeampi. Itse luulisin, että kaikki kuusisylinteriset bensat ovat 5-vaihteisia, mutta pienemmissä on eroja. Esim. Vielä 1990 alun muovihelmaiset 2.sarjan 230 E -moottoriset ovat vakiona nelivaihteisia.
Sitten automaatit erikseen-dieseleissä ei viittä vaihdetta missään edellämainituista korimalleista. Bensoissa 5-vaihteinen automaatti ainakin optiona muistaakseni 24 venttiilisissä 300:sissa.

Jos kyse on siitä, että myyjä ei tiedä onko vaihteita autossa 4 tai 5, niin voiko silloin olla edes varma, että se auto on merkiltään mersu? :lol: Niin sen tunnistaa päältäpäin sitten siitä tähdestä siinä nokalla.....tosin sekin on monasti revitty irti....... :wink:
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

helpottais myös selvitystä onko kysees automaatti vai manuaali. Olen automaateista puhues törmännyt monesti tällaiseen kysymykseen, manuaalissa en kyllä koskaan. w124 automaatista sen näkee siitä että 5v lootassa on PRND432 vaihtoehdot niin että 4<D on rinnakkain. ja 4v lootassa PRND32 kaikki allekkain. Tosta aluelaosta E/S vaihtonamikasta en muista, oliko sitä kaikissa 4v lootissa. mun s124 se oli vasemmas alakulmassa, coupen 5v lootassa se on vasemmas etukulmassa
Kuva

laita tuonne auton sarjanumero WDB alkuisena niin saat selville mikä loota siinä on ollut tehtaalta lähties.

http://www.auto-parts.spb.ru/cat/cats/m ... ent=dr2000
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Juukes
aktiivimeseläinen
Viestit: 1068
Liittynyt: 05.11.2010 10:06
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Juukes »

Esim. nettiautosta josa o myytävänä joku vanaha mersu ja tiioissa ei lue muuta ku että manuaali ja muuta siitä autosta ja kuvia ei ole ku eestätakkaajasivulta ni yleisin kysymys minkä oon kysyny on juuri tämä että onko neljä vai viis vaihetta, joten aattelin pystyskö ne tunnistamaan päältäpäin/vuosimallin perusteella. Tätä tarkotin sori jos oon epäselvästi kertonu asian kiitos valistavista vastauksista! :lol:
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

niin, siis ei sitä auton ulokopuolelta erota mistään. kuten edellä mainittu niin w124 4v manuaali on aika yleinen suomessa, mutta esim ruotsissa sitä ei ole ollut ollenkaan valikoimissa, ja kaikki 4v mallit on harmaantuontia lähinnä itäblokeista muuttoautona tai joku erikoistilaus jollekin firmalle. myös w123 on siellä huomattavasti yleisempi 5v kuin 4v mallina :roll:

noin niiku offtopiccina...
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Sergey kirjoitti:niin, siis ei sitä auton ulokopuolelta erota mistään. kuten edellä mainittu niin w124 4v manuaali on aika yleinen suomessa, mutta esim ruotsissa sitä ei ole ollut ollenkaan valikoimissa, ja kaikki 4v mallit on harmaantuontia lähinnä itäblokeista muuttoautona tai joku erikoistilaus jollekin firmalle. myös w123 on siellä huomattavasti yleisempi 5v kuin 4v mallina :roll:

noin niiku offtopiccina...
pystyiskö sergey hommaamaan meille suomalaisille hyviä ehjiä W123 5v laatikoita sopuhintaan? Mulle ei olis väliä onko bensaan vai dieseliin kunhan on 5v 717.400 tai 717.401 getrag laatikko :wink: . Tietysti mieluiten ottaisin ehjän dieselin tai vanhan 200,230 M115 tai 250 tai 280 laatikon mutta 230E M102 orkkis 5 vaihteinen käy oikein hyvin 8) .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Juukes
aktiivimeseläinen
Viestit: 1068
Liittynyt: 05.11.2010 10:06
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Juukes »

Noonnii! Tuliha se vastaus ja kiitoksia niille jotka jakso yrittää vääntää rautalangasta tämän tiedon :P
pasi p
Viestit: 61
Liittynyt: 01.4.2011 19:57
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja pasi p »

Jos menen ostamaan laatikkoa jostain hallin lattialta, mistä eroitan 4-5 vaihteisen?
Meneekö vivut myös uusiksi ?
Pitäis jossain vaiheessa hankkia 5 v laatikko tuohon langiin.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Pasi Pelkonen kirjoitti:Jos menen ostamaan laatikkoa jostain hallin lattialta, mistä eroitan 4-5 vaihteisen?
Meneekö vivut myös uusiksi ?
Pikatestinä voisi testata, miten vivut liikkuvat. Kaikissa kolmessa vivussa pitäisi olla kolme asentoa (2 + vapaa). Nelivaihteisessa pakin vivussa on vain kaksi asentoa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
650000tuttavuus
Viestit: 2123
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Palataanpa vuosi taaksepäin aihetta sivuten.

Mikä se mättää viisivaihteisessa nelivaihteiseen verrattuna ???
Jopa RJ:kin muistaakseni aikoinaan kysyi, ettei kai Möhkösi ole viisv.
Muistin tuon, kun tuli äskettäin ilmi, että kestävät kuulemma n. 1/2 vuotta aina rempan jälkeen ja sitten taas kaput :cry:

Onko jotenkin pitkitettävissä niiden elinikää, muutenkin kuin vain tallissa seisottamalla :?:
Onko se jonkun tietyn ikäisen tyypillinen vika ?
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Eiköhän tärkein oo se että käytetään hyvää öljyä (ainaki w124 manuaaliin suositellaan atf-öljyä, lienee parempiaki vaihtoehtoja) ja huolehditaan että öljyt pysyy laatikossa.

Mulla hajos nelimatikista viisvee manuaali kun öljyt tuli pihalle.. :D Ajettiin traktorin polkemalla metsäpolulla ja siellä ilmeisesti laatikon kuoreen tuli halkeama tms. öljyt oli laitettu laatikkoon pari viikkoa takaperin laatikon hajoamisesta.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

JiiTee_ kirjoitti:Eiköhän tärkein oo se että käytetään hyvää öljyä (ainaki w124 manuaaliin suositellaan atf-öljyä, lienee parempiaki vaihtoehtoja) ja huolehditaan että öljyt pysyy laatikossa.
Koitas pistää mitä tahansa muuta kuin ATF:ää ja eipä pelaa synkronointi enää lainkaan.
650000tuttavuus
Viestit: 2123
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Tais jäähä mainitsematta, että nimenomaan automaatti 5-vaihteisesta kuullu sitä huonoa kestävyyttä verrattuna vastaavaan neliv:een.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Aika karua että pellaa pelekästään aateeäfävällä. :P

No joo mietin minäki että eihän nyt möhkösä manuaaliloovia oo vaan päätin silti vastata.. :lol:
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

JiiTee_ kirjoitti:No joo mietin minäki että eihän nyt möhkösä manuaaliloovia oo vaan päätin silti vastata.. :lol:
Kyllä möhköä on saanut manuaalina.
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

eseestie kirjoitti:
JiiTee_ kirjoitti:No joo mietin minäki että eihän nyt möhkösä manuaaliloovia oo vaan päätin silti vastata.. :lol:
Kyllä möhköä on saanut manuaalina.
Juu ihan alkupään 6-syl. möhköä sai manuaalina. Muistaakseni vain 1. sarjan ajan (1991-1993).
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
650000tuttavuus
Viestit: 2123
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Mikä se mättää viisivaihteisessa nelivaihteiseen verrattuna ???

Tähän pitäis saada asiantunteva vastaus !

Nytkin on eräs kaveri niin maan perusteellisesti tympääntynyt toimimattomaan laatikkoon. Vannoi, ettei heidän sukuun tule enää yhtään MB:tä. Ja kaikki tuo viha yhden laatikon takia, muuten kuulemma ihan hyvä auto.
Jättää kai aina päälle jonkun vaihteen ja toisinaan ei ole sitten taas mitään silmässä. Tietääkseni ainakin kahdesti korjattu, ja vika uusiutuu muutaman kuukauden kuluttua. Onko sähkövika ? Saiskohan asiantuntevimman avun Siekkisiltä.
Ihan vaan Mersun maineen pelastamista ja kaverin auttamista tässä hätäilen.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Mersutiedon Mekka, mese.fi:n oma wikitietokanta”