190 E -83 aut. sammui kuin seinään?

Vastaa Viestiin
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

190 E -83 aut. sammui kuin seinään?

Viesti Kirjoittaja kardaani »

No nyt tuli ensimmäinen selvempi käyntihäiriö 190 E -83 aut. mersuun n. vuoden omistusajan aikana.

Eli käynnistin auton aamulla-lähti hyvin käymään-ajoin 400 metriä pysähdyin liikennevaloihin odotin tyhjäkäynnillä-valot vaihtui-nostin jalan jarrulta ja siirsin kaasupedaalille ja lähdin-sammui kuin seinään. Starttasin muutaman sekunnin ja lähti taas ihan terävästi käymään. Ajoin sitten 1,5 kilometriä autohalliin ja asetin parkkiruutuun-siirsin vielä parempaan asentoon-sammui uudelleen kuin seinään.
En jäänyt sinne ihmettelemään vaan menin töihin-palasin ja koitin startata-ei luvannut ollenkaan-en viitsinyt sahata enempää.

Taustaa: 3 viikkoa sitten auto lähti kerran todella nihkeästi käymään pihalla seisottuaan ja sahautti todella pitkään, mutta lupaili kuitenkin. Sain käymään ja abs valo jäi palamaan myös. Sammutin ja ajoin autolla-se toimi normaalisti, mutta abs-valo paloi. Sammutin auton ja irroitin kaikki neljä relettä, jotka löytyivät sulakerasian takaa ja pyöräytin sulakkeet ympäri. Laiton releet takaisin ja starttasin-ei palanut enää abs.
Abs-valo ja huono kylmäkäynnistys viittasivat ylijännitereleeseen. Ajattelin, että releen tapit olivat hapettuneet ja asia on taas kunnossa. Mutta nyt ollaan tässä tilanteessa.
Kysymuksiä:
1) Jos ylijänniterele hajoaa kokonaan niin käynnistyykö auto silloin kuumanakaan?
2) Voiko polttoainepumppu sanoa tällä tavoin sopimuksen irti-tai siis onko pumpun tuotto vanhana vain liian alhainen jotta suuttimet avautuvat? 3,5 baria kai tarvitaan?
3) Missä on polttoainepumpun rele 190 E -83-mallissa?
4) Tässä vanhemmassa 190-mallissa on releitä myös sulakerasiassa: heti sulakkeiden yläpuolella on kolme relettä vierekkäin. Vasemmalta kaksi on ihan tavallisia ja oikeanpuoleinen on puolet korkeampi ja siinä on (ehjä) sulake päällä (lienee ylijänniterele?) Näiden takana on sellainen kolmen tavallisen releen levyinen kamparele-mikäköhän se sitten olisi?
Kerrotteko mitä releitä nuo kaikki 4 ovat.

Auto on siis lämpimässä hallissa, jossa jyrkät nousut ulos. Pitäisi ilmeisesti yrittää itse saada käymään itse se tuolla hallissa. Jos joku osaa neuvoa niin mukava olisi. Auto on pasilassa, jos joku haluaa yyveellä ilmoittautua käynnistämmän mun avuksi joku päivä. Kiirettä ei sen kummemmin ole kun kyse kakkosautosta.
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Yksi vika mahdollisuus VOI olla polttoainepumppu, kuten omassa 124 200 bensakoneessa, jossa pumppu veteli viimeisiään. Napakka isku pumpun kylkeen ja auto käynnistyi. Tämän operaation tein muutaman kerran, mutta lopultahan siihen oli laitettava uusi pumppu.

W201 pumpun sijaintia en tiedä, mutta eiköhän meseltä löydy noita tietäjiä!
Satalankussa polttoainepumppu on alustassa katteiden alla, vasemmalla puolen taka-akselin edessä. Perän alle makaamaan, tähystys taskulampulla: sieltähän se mötikkä näkyy alustakatteen välistä, napakka isku metallitangolla. Siinäpä se!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201”