Helppiä noviisille: 200d 220d 240d osien yhteensopivuus

Keskustelua mese.fi:n omasta wikitietokannasta.

http://www.mese.fi/mekka/
Vastaa Viestiin
jazu
Viestit: 5
Liittynyt: 31.7.2007 22:01
Paikkakunta: korpilahti

Helppiä noviisille: 200d 220d 240d osien yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja jazu »

Eli Vanhemmista döö-moottoreista on kyse, itelläni ku ei ensimmäistäkään MB:tä ole ollu, ja kun siunaantui nurkkiin pyörimään tuommonen, kaiketi W 123 200d:hen tarkoitettu stt:n valmistama turbopakosarja/ahdin-yhdistelmä, että mihin noista vanhoista tuo kävis, että onko pakosarjan laipat samoja noissa mainituissa koneissa? tiiä vaikka hommais semmosen ja rakentelis old school-meiningillä hauskemman moisesta :P Ja jollain varmaan on tietoa tuon tyyppisen koneen/kytkimen/vaihteiston kestosta viritystä ajatellen? :twisted: haku ei vielä ainakaan tuottanut riittävää tulosta.. kiitos jo valmiiks vaivautuneille :)

-Jazu-
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Miepä vilikasin äkkiä Online-EPC:stä, et ainaki 200D:ssä ja 240D:ssä olis samalla numerolla pakosarjan tiiviste.
Eli samat laipat käynee?
Varmistakaa vielä joku näitten kans turannu, kiits.
Pro HVM
Avatar
L.Samarialainen
Viestit: 2178
Liittynyt: 05.11.2005 17:27

Viesti Kirjoittaja L.Samarialainen »

Juurikin noin kuin Rässi sanoi. Itselle laittelin aikoinaan 240d:hen 200d:ssä olleen stt:n satsin. Tuliko sulle mukaan öljyn lauhdutin ja öljynputsarin kotelokin? 123:ssa saa öljyt turbolle helposti kun on oikea öljypötterö. Sitä en tiedä oliko se öljypötterö stt:n vai oliko se turbo123:sta. Tehoja ei taida tuolla saada niin paljoa että tekniikka pettäis ainakaan jos tyytyy pelkkään pumpun säätöön, eikä tuo vanha pumppu taida hirveästi virivaraa pitää sisällään. Omasta oli syöttöruuvi takakannessa kiinni... Koetan etsiä kuvia tuossa päivän aikaan ja laitan tänne :arrow:

EDIT: Tässäpä näitä, vähän öljyisiä mutta kuvia kumminkin...

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Edit2: Jos vaihdat öljynsuodattimen kotelon niin hae sen ja lohkon väliin se pakeliittitiiviste Veholta. Muutaman euron se kustantaa ja tulee ainakin pitävä. Ite tein ensin kolme pahvitiivistettä ja aina piti läträtä öljyt pois...
jazu
Viestit: 5
Liittynyt: 31.7.2007 22:01
Paikkakunta: korpilahti

Viesti Kirjoittaja jazu »

Ei tullu muuta ku ahdin ja pakosatsi yhdessä vaihtokaupassa, eikä sillon ollu ees tietoo mihin tuommoset sopivat :) Että nyt sit joko ettimään tarvittavia osia tai sitten soveltavaa asennusta jos meinaa nuo johonkin istuttaa.. Onko noissa olemassa selkeetä öljykellon paikkaa mistä vois haarottaa jos ei löydy tuommosta valmista purkkia? se öljynjäähdytinkin tietenkin ois varmaan suotavaa saada siihen, mut noinkohan ihan välttämätön..? Se rivipumppu tosiaan on kuulemma aika tekemätön paikka itelle isompaan viritykseen, onkohan joku saanu istutettua jakajapumppua moiseen mottiin? ois paljon simppelimpi ja halvempi roplata :)
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

300D vaparista voi ottaa suodattimen jalan ja öljynjäähdyttimen,ne sopivat hyvin paikoilleen.Öljynpaineen voi haaroittaa painemittarin liittimestä tai tehä siihen painemittarin liitännän kanteen uusi paikka turboa varten.Ylemmässä alumiiniöljypohjassa on jossain laturin seutuvilla tasainen kohta,siihen voi porata reijän öljynpaluuta varten,reikä tulee alaspäin ja on öljypinnan yläpuolella.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
jazu
Viestit: 5
Liittynyt: 31.7.2007 22:01
Paikkakunta: korpilahti

Viesti Kirjoittaja jazu »

Jepsis, kiitoksia taas, kyllä näillä eväillä jo alkuun pääsee väkisinkin, tai sit on vaihdettava asentajaa. :D Tässä pikkuhiljaa katellu sopivaa aihiota mihin sit keskittyä.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

220D kannattaa sitte unohtaa ja keskittyä vm80 tai uudempiin.Olikos se niin että vm78 asti oli pienemmissä dieseleissä 200D,220D,240D alipainesäätöinen pumppu johon turbo on jo vaikeampi soveltaa.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
jazu
Viestit: 5
Liittynyt: 31.7.2007 22:01
Paikkakunta: korpilahti

Viesti Kirjoittaja jazu »

JOS nyt käy niin ettei tää mun "vanhan-mersun-turbotus-projecti" ota tuulta alleen, ni mitä uskaltaa pyytää tuommosesta ehjästä pakosarjasta ja välyksettömästä ahtimesta jos jossain vaiheessa joutuu myymään? hukkaportin kalvo on puhki, mutta dieselissähän ahto säätyy sopan määrällä :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Mersutiedon Mekka, mese.fi:n oma wikitietokanta”