Akku tyhjenee

Avatar
Håkke
Tolokun mies
Viestit: 768
Liittynyt: 02.10.2005 18:17
Paikkakunta: Espoonlahti

Akku tyhjenee

Viesti Kirjoittaja Håkke »

Mersu (220 CDI) seisoi viikon, ei inahtanutkaan sen jälkeen.
Ei lähtenyt edes kaapeleilla käymään (otin kompurasta apuvirtaa).
Vaihdoin uuden akun, ajelin noin 1000km.
Taas auto seisoi viikon ja ei ihanhtanutkaan.
Eli akku purkaantuu jostakin.
Mistähän lähtis etsimään, ei viittis heti Veholle valohoitoon viedä.
Onko muilla ollut saman tyyppisiä onkelmia
ei jaksais yleismittarilla tuonne pakkaseen mennä seisomaan ja sulakkeita nyhtämään, on siellä niin pimeetäkin.

Edittiä muutin otsikkoa
///AMG Owners Club Finland
S203 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 Kompura -98
Avatar
E300TD
Mersumekaanikko
Viestit: 24
Liittynyt: 29.9.2005 11:24
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja E300TD »

Onko vika löytynyt? :shock:

Mulla meinaan olisi juuri työmaalla samanlainen tapaus. Elikkäs virrankulutus on kokoajan n.35-40amppeeria. :evil: Otin jo hehkureleen, laturin, takalasin lämmittimen ja penkinlämmittimet irti. Edelleen kulutus on samaa luokkaa! :evil: :evil: Mikään rele tai boxi ei lämpene, mistään ei nouse savua, kaikki toimii muutenkin normaalisti. Vikamuistissa ei tallennettua eikä olemassa olevaa vikaa (paitsi KLA:ssa : Jalkatilan läpät, oikea ja vasen. Moottori jumittaa tai on raskasliikkeinen) Mutta tuo kyseinen vikahan niissä on kaikissa... :wink: 8)

Eli jos vika on sun tapauksessa löytynyt, niin haluatko kertoa meille muillekkin?

Myös muut saa tietysti heitellä arvailujaan mihin virtaa menee nuon perkeleesti.

Niin ja se auto on W203, 200CDI olikohan joku vm-03 tai jotain.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

35-40 amppeeria :shock: ohhoh.

Voisiko se sähköinen lisälämmitin olla jostain syystä koko ajan päällä ?
Kokeile nykiä sulakkeita irti aloittaen suurimmasta päästä...

Tuossahan ei mene kuin hetki kun akku on tyhjä...
oulaistenliikenne.fi
Avatar
E300TD
Mersumekaanikko
Viestit: 24
Liittynyt: 29.9.2005 11:24
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja E300TD »

No niinpä... Akku tyhjenee kyllä aika kovaa vauhtia!!

Sulakkeita oon joo kans nykiny irti suurta ja pientä, mutta toki pienet olisi jo kärvähtäneet tuolla virrankulutuksella.... Niillä ei siis ole vaikutusta.

Missäs se sähköinen lisälämmitin näissä W203:sissa on?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Startin päällä, imusarjan alla, näkymättömissä...
Moottorin kyljessä kiinni semmoinen rasia (600 €).

Alakutta just just näkee palan siitä starttia irrottamatta.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
E300TD
Mersumekaanikko
Viestit: 24
Liittynyt: 29.9.2005 11:24
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja E300TD »

Pitänee huomenissa tutkia. Kiitos vinkistä! :D Ilmoittelen jos ja kun vika löytyy....
Avatar
E300TD
Mersumekaanikko
Viestit: 24
Liittynyt: 29.9.2005 11:24
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja E300TD »

Vika löytyi. Sähköinen lisälämmitin oli jostain syystä kokoajan päällä. Tilasin uuden ja huomenna auto taas tienpäälle. :ää: KIITOS DEALERILLE!!! :lol: :lol:

Olisihan tuo pitänyt itsekkin tietää..... :ttu:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vassokuu. Mukava kun saatoin olla avuksi. :D
lepardi
Viestit: 8
Liittynyt: 12.2.2007 21:25
Paikkakunta: Nurmijärvi

Onkohan mulla sama vika?

Viesti Kirjoittaja lepardi »

Mutta asiaan eli ei lähtenyt Mersu käyntiin (MB 220 Cdi Sportcoupe -01) illalla duunipaikan parkkikselta. Siis virtaa ei tullut lainkaan ei edes avannut keskuslukituksen ovia yms. No hinurilla himaan akku lataukseen ja avot kävi taas. No pari päivää myöhemmin oli akku taas tyhjä. No eikun minä uutta akkua ostamaan ja akku kiinni tyytyväisenä auton rattiin nyt toimii.. ei taaskaan virtaa eli akku uusittu mutta ongelma jäi. Nyt sitten vika lienee laturissa, mutta miten saan sen varmistettua tai onko muita vaihtoehtoja? joku oikarihan se tietty voi olla kun akku menee tyhjäksi. Mutta kertokaahan joku mitä pitäisi tehdä?
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Tervetuloa foorumille nyt ihan ekana! :lol:

Mittaappa lataako se ja kuinka paljon? Joku 14,4V pitäisi löytyä koneen käydessä.
Jos lataa OK, niin joku tsydeemi makaa päällä ja syö virrat.
Virrankulutusmittaus kaikki vehkeet pimeänä kertoisi tämän kyllä.
Siinä on vaan semmonen homma, et saattaa pikkunen yleismittari kärähtää tosi nopsaa.
Pro HVM
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tervetuloa foorumille, lepardi !

Autosta pitäisi mitata latausjännite.
Auton käydessä akun napojen välissä pitää olla 13-14 volttia.

Toinen vaihtoehto on se, että joku virrankuluttaja jää päälle sammutettuasi auton - onko mitään asennuksia tehty vastikään ?

Edit: Mistäs Rässi nyt tuota nopeutta on saanut ? :roll: :evil:
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

dealer, kai mulle sattu vaan hyvä päivä. 8) ja helpot kyssärit
Pro HVM
lepardi
Viestit: 8
Liittynyt: 12.2.2007 21:25
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja lepardi »

dealer kirjoitti:Tervetuloa foorumille, lepardi !

Autosta pitäisi mitata latausjännite.
Auton käydessä akun napojen välissä pitää olla 13-14 volttia.

Toinen vaihtoehto on se, että joku virrankuluttaja jää päälle sammutettuasi auton - onko mitään asennuksia tehty vastikään ?
Laturi toimii täysin se on mitattu nyt, eli mikäs seuraava operaatio? Ja tietääkö joku sulakekaavion suomenkielistä sijaintia taikka sitten osaa suomentaa moisen? Kiittäen jo etukäteen loistavista avuistanne!
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Seuraavaksi pitäisi tarkistaa akku ja mitata purkaako joku sähkölaite sitä.
lepardi
Viestit: 8
Liittynyt: 12.2.2007 21:25
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja lepardi »

dealer kirjoitti:Seuraavaksi pitäisi tarkistaa akku ja mitata purkaako joku sähkölaite sitä.
Akku on siis täysin uusi, vai mitä tarkoitit? Mä en siis ole mikään tekniikan ihme näiden kanssa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aha, just ... uusi akku kuten kerroitkin :oops: ja toimiva laturi, siitä huolimatta virta loppuu kun auto seisoo päivän pari.

Jokin purkaa akkua, pihtiampeerimittarilla olisi helppoa tarkistaa minkäverran virtaa katoaa ja siitä ehkä päätellä jotain.
Samaten mittarin ollessa kiinni voi irrotella sulakkeita yksi kerrallaan; jos jonkin sulakkeen kohdalla kulutus lakkaa vikaa voi etsiä sähkövarusteista jotka ovat sen "takana". :roll:
Avatar
Cool Hand Saku
Rasvanäppi
Viestit: 561
Liittynyt: 19.3.2006 11:14
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Cool Hand Saku »

Noita pihtiampeerimittareita ei ole yleensä joka pojalla, mutta yleensä normi yleismittarissa on 10 A riittävä virran mittaus (johdot oikeisiin reikiin mittarissa ja valitsin oikeaan asentoon) Siis rautalangasta--> akun - kenkä irti, mittarin johdot akun navan ja akkukengän väliin, johtojen värillä ei niin väliä jos ovat väärin näyttää väin - merkkisenä virran. Sitten vain sulakkeita napsimaan irti --> kun kulutus putoaa lähes nolllille on "virtasyöppö" löydetty
Kaveri on suureksi avuksi tässä hommassa! Huomioi myös sisävalojen aiheuttama kulutus ovet auki ja jos kulutus yli 10 A mittari ei kestä vaan siitä pääsee "toiminta savu" pihalle :wink: Akunkengän irroitus vaiheessa kokeile paljonko kipinöi jos on voimakasta kipinää voi olla yli 10 A --> pihtimittaria tarvitaan :D
lepardi
Viestit: 8
Liittynyt: 12.2.2007 21:25
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja lepardi »

Cool Hand Saku kirjoitti:Noita pihtiampeerimittareita ei ole yleensä joka pojalla, mutta yleensä normi yleismittarissa on 10 A riittävä virran mittaus (johdot oikeisiin reikiin mittarissa ja valitsin oikeaan asentoon) Siis rautalangasta--> akun - kenkä irti, mittarin johdot akun navan ja akkukengän väliin, johtojen värillä ei niin väliä jos ovat väärin näyttää väin - merkkisenä virran. Sitten vain sulakkeita napsimaan irti --> kun kulutus putoaa lähes nolllille on "virtasyöppö" löydetty
Kaveri on suureksi avuksi tässä hommassa! Huomioi myös sisävalojen aiheuttama kulutus ovet auki ja jos kulutus yli 10 A mittari ei kestä vaan siitä pääsee "toiminta savu" pihalle :wink: Akunkengän irroitus vaiheessa kokeile paljonko kipinöi jos on voimakasta kipinää voi olla yli 10 A --> pihtimittaria tarvitaan :D
Juu ilmeisesti pihtimittari on huomenna tallissa tutkimassa ongelmia, kiitos kaikille avun antajille, ja jos mahdollista niin lisää tyhmiä kysymyksiä saa ilmeisesti esittää jatkossakin. Todella loistavaa tällainen palvelu teiltä kaikilta, kyllä internet on niin kätevä keksintö. Raportoin tutkimuksia kunhan välineet testaamiseen ovat tallilla. Joku isompi syöppö se taitaa olla kun akun miinus kenkä on irti ja laitat sen takasiin ladattuun akkuun lyö se kovasti kipinää. Ja akku menee siis tyhjäksi nopeasti todellakin noin kahdessa tunnissa ei akussa ole enään pihaustakaan!
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

lepardi kirjoitti: Ja akku menee siis tyhjäksi nopeasti todellakin noin kahdessa tunnissa ei akussa ole enään pihaustakaan!
Kuulostaa melkoselta syöpöltä sitten... Laturin diodit oikosessa?
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

noin kahdessa tunnissa ei akussa ole enään pihaustakaan
No sitten kallistutaan sen sähköisen lisälämmittimen suuntaan ... jos se on "jumissa" niin virrankulutus on tuota luokkaa. :roll:
Ilmeisesti -01 mallissa on jo sellainen.

Toinen vaihtoehto olisi hehkurele, mutta tiedähäntä voiko se mennä rikki niin että hehkut jäisivät päälle - ja kauanko hehkut sitä kuumennusta kestäisivät.
lepardi
Viestit: 8
Liittynyt: 12.2.2007 21:25
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja lepardi »

eki kirjoitti:
lepardi kirjoitti: Ja akku menee siis tyhjäksi nopeasti todellakin noin kahdessa tunnissa ei akussa ole enään pihaustakaan!
Kuulostaa melkoselta syöpöltä sitten... Laturin diodit oikosessa?
Siitä en tiedä, voiko ne silti olla "oikosessa" vaikka laturi toimisikin normaalisti, laturi on siis mitattu.

(aivan pihalla tästä tekniikasta joten älkää hirveästi naurako :lol: )
hanse
Viestit: 176
Liittynyt: 01.1.2007 20:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanse »

Sen sähköisen lisälämmittimenhän saa normaalisti pois päältä/päälle ohjauspyörän nuoli- ym näppäimillä. kokeilepa sammuttaa, jospa auttaisi.
lepardi
Viestit: 8
Liittynyt: 12.2.2007 21:25
Paikkakunta: Nurmijärvi

Nyt on mittailtu

Viesti Kirjoittaja lepardi »

hanse kirjoitti:Sen sähköisen lisälämmittimenhän saa normaalisti pois päältä/päälle ohjauspyörän nuoli- ym näppäimillä. kokeilepa sammuttaa, jospa auttaisi.
Ja vika luultavasti paikallistettu, eli pihtimittarilla huomattiin että yksi akulta lähtevä kohtalaisen paksu johto joka suuntautuu moottorintakaosasta moottorin alle on se johto joko "hukkaa" nyt sitä akkua. Onkohan tämä johto juuri se joka johtaa tähän moottorin sähköiseen lisälämmittimeen? Ohjauspyörän nuoli- näppäimillä sain "boosterin" pois päältä mutta se ei vaikuttanut virran kulutukseen. Sunnuntaina saan auton talliin missä on mahdollisuus nostaa auto ilmaan ja tutkia ja varmistaa onko kyseessä juurikin tämä lämmitin. Mutta jos joku tietää niin kertokaa voiko kyseessä olla joku muu lisälaite? Piuhassa hukkuva virta oli luokkaa 25 amppeeria?? (käsitteet voi olla taas väärin)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

En tiedä miten päävirtajohto kulkee lämmittimelle.

Sillä ei ole merkitystä vaikka kokeilee laittaa napeista lämmittimen pois päältä, jos se on "jumissa" niin se on sitä jokatapauksessa.
lepardi
Viestit: 8
Liittynyt: 12.2.2007 21:25
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja lepardi »

dealer kirjoitti:En tiedä miten päävirtajohto kulkee lämmittimelle.

Sillä ei ole merkitystä vaikka kokeilee laittaa napeista lämmittimen pois päältä, jos se on "jumissa" niin se on sitä jokatapauksessa.
En vielä päässytkään tutkimaan ongelmaa, mutta oletetaan että ongelma on siinä lisälämmittimessä niin mitä teen sille että se ei enään hukkaisi sitä virtaa. Sivuleikkureilla piuhat poikki vai ostanko jotain uutta osaa, vai relekkö siellä on rikki?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos vika on siinä niin itse lämmitin on rikki ja sen joutuu vaihtamaan uuteen.
Olikohan sille sulake jossain, saisi tilapäisesti korjattua ?
Tai jos irrotat akulta sen johdon jota pitkin virta katoaa ...
Avatar
Håkke
Tolokun mies
Viestit: 768
Liittynyt: 02.10.2005 18:17
Paikkakunta: Espoonlahti

Viesti Kirjoittaja Håkke »

Tuossa mun kinnerissa oli joku takavalonen ohjauspurkki rikki.
Sanoivat nimeksi taka sam?? on kulemma jonkin sortin tyyppivika.
No se oli ilmeisesti ollut jonkin aikaa rikki, koska se oli hajottanut etuovessa olevan ohjauspurkin jonka takia pelkääjän pelissä ja kaiketi takalasissa oli lämmöt kokoajan päällä. Alppilan autohuolta ei löytänyt ko vikaa vaan auto piti viedä Veholla jossa oli kuulemma vain 1 mies joka osaasi etsiä ko vikaa. Laskua koko operaatiolle kertyi 1700 euroa ja auto oli pajalla kolme viikkoa.
///AMG Owners Club Finland
S203 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 Kompura -98
lepardi
Viestit: 8
Liittynyt: 12.2.2007 21:25
Paikkakunta: Nurmijärvi

Löyty

Viesti Kirjoittaja lepardi »

Löyty virtasyöppö ja se oli paljon puhuttu moottorin lisälämmitin, mutta nyt kysyisin onko minua goijattu kovin pahasti kun kyseinen remontti osat vaihto maksoi 760€
dealer kirjoitti:Jos vika on siinä niin itse lämmitin on rikki ja sen joutuu vaihtamaan uuteen.
Olikohan sille sulake jossain, saisi tilapäisesti korjattua ?
Tai jos irrotat akulta sen johdon jota pitkin virta katoaa ...
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Håkke kirjoitti:...Veholla jossa oli kuulemma vain 1 mies joka osaasi etsiä ko vikaa. Laskua koko operaatiolle kertyi 1700 euroa ja auto oli pajalla kolme viikkoa.
:x
Elämä on.
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
JJS16
Viestit: 18
Liittynyt: 17.9.2015 20:18

Viesti Kirjoittaja JJS16 »

W203 Purkaa akkua n.0.9 amp kokoajan. Sulakkeita irrottamalla havaittu, että purkaa koetaulun sulakkeen kautta. Koetaulusta irrotettu radiosta lähtien kaikki ja lopen 0.8 amp kuluttaja löytyi nimittäin mittaristo.

Onko muille tullut vastaavaa eteen? Onko vika todellakin mittaristossa, vai pitääkö jokin laite mittaristoa hereillä väylän kautta?

EDIT: Vika ei ollut mittaristossa. Kokeiltu toisella ja sama oire. Eli oletettavasti jokin järjestelmä pitää mittaristoa "hereillä" ja ei vaivu lepotilaan pitkänkään tauon jälkeen. Kytkentäkaaviota tutkailtua can väylä on yhteyksessä monitoimiohjausmooduuliin ja ohjauspylväsmoduuliin. Ohjauspylväsmoduulia en toistaiseksi ole löytänyt ja monitoimiohjausmoodi ilmeisesti sulakerasian yhteydessä?

Ois hyvä jos jollain ois vihjeitä mitä kannattaisi seuraavaksi tutkia mittailla?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 sähkö”