Auton ilmansuodatin saattaa tukkeutua.

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Auton ilmansuodatin saattaa tukkeutua.

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut dealer, 18.4.2007 22:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Samaa tulee meilläkin vastaan valitettavan usein :cry:

Tuskimpa on ihan liitoittelua sanoa, että imansuodatin on yksi auton huonoiten huolletuista kohteista.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Ei ole saksalainen ingenjööri osannut laskea suomessa ilmassa olevan pölyn määrää oikein. Sorateillä ajelu ja nastarenkaiden sekä hiekotuksen aiheuttama pöly kyllä tukkii suodattimen helposti. Milloinkahan keksivät autoihin varoitusvalon tuolle, työkoneissa ja traktoreissahan syttyy merkkivalo kun paine-ero ilmansuodattimen yli kasvaa tietyn rajan yli (eli suodatin ahdistaa ilman kulkua).
I drive an Opel. What's your excuse?
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Järkyttävä...paljonkohan pitää ajaa että suodatin menee tuohon kuntoon :shock: Riippuu varmaan paljon siitäkin missä ajelee, mutta silti tuohon kuntoon ajamiseen tarvitsee kyllä vuosia?
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

On tolla putsarilla varmasti yli 100tkm ajettu tai sitten olosuhteet on ollut jotenkin poikkeukselliset.

Aika yleistä on myös vanhoissa autoissa jättää öljyt vaihtamatta. Lisätään vaan ja annetaan mennä...
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Dealeri voisi siivota nuo turhat läpätykset pois tästä topikista niin jää
oleellinen luettavaksi.

Heikki

siivottu. tiileri.
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

:shock:

Itse vaihdan ilmanputsarin joka kesä ennenkuin lähden vaunua vetämään. Yleensä siinä vaiheessa (35 tkm takana) suodatin on vasta vähän harmaantunut :roll:
Avatar
vito500tkm
Viestit: 276
Liittynyt: 10.12.2006 21:40
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Myös aika usein näkee samannäköisiä raitisilmasuodattimia :eec:
Ja höyrystimenkennoja :shock: :mrgreen:
vito 110D
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Parempi kun ei ole varoitusvaloja, vaihtaa silloin kun huoltoohjelma käskeekin, eipä tuo niin kallis osa ole :roll: Olikos tuossa sitten se ilmamassamittari rikki, vai heittääkö sellaista herjaa kun ei saa ilmaa?
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

AM kirjoitti:Parempi kun ei ole varoitusvaloja, vaihtaa silloin kun huoltoohjelma käskeekin, eipä tuo niin kallis osa ole :roll:
Tässähän tämä totuus tuli. 8)

On jotenkin oudolla tavalla huvittavaa kuunnella uusautoinnokkaan työkaverin selittämisiä kuinka kivoja noi uusien autojen huoltoja helpottavat apulaitteet on. Ei tarvi enää käsiäkään ollenkaan liata kun näkee suoraan kojelaudasta että basfit/apsit/espit on nyt rikki. :idea: Ja kuulemma ajotietokoneesta pystyy räpläämään esille että nyt vika onkin itse vikatunnistusjörjestelmässä eikä itse toimilaitteessa. :lol:

Mutta noiden tunnistimien ideahan taitaakin olla tehdä mahdolliseksi se autovalmistajan märkä uni, että liikkumistarpeen yllättäessä haetaan kivijalkaliikkeestä uusi auto, ja liikutaan sillä niin kauan kuin se vain toimii. Sitten kun ei enää toimi tulee omistajan harkittavaksi, että vaihdetaanko viallinen osakokonaisuus vai koko auto. :twisted:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

Onhan nuita ärsyttäviä valoja jo vm-85 2,0deessä :shock:

Öljyn vähyydestä varotellaan :shock: näkeehän sen jos ö-paine valo syttyy että on liian vähä öljyä :lol: (vai onko siinä semmosta :shock: no paine mittari tippuu ainaski)

Vähäsestä jäähytin nesteestä varotellaan kans :evil: Huomaahan senkin siitä jos rupiaa lämmöt nousee taikka kabiiniin ei tuu enää lämmintä :lol:

Ja bissboyn huomaa siitä ettei tule vettä klasille :idea:
Avatar
Bliz
Grynderi
Viestit: 1727
Liittynyt: 09.5.2006 14:39
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Bliz »

no ei huhhuh, taitaa taas jollakin järki päätä pakottaa :lol: miten hitos tommonen on mahollista. ajanu saharan halki vai nivalassa korttelirallia 100tkm :D
e30 320i -88
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

AM kirjoitti:Parempi kun ei ole varoitusvaloja, vaihtaa silloin kun huoltoohjelma käskeekin, eipä tuo niin kallis osa ole
Ootkos katsonut, kuinka usein se huolto-ohjelma käskee?
Se on nimittäin 90 000 km välein :shock:

Eli siitä kuvasta näkee millainen se on semmosen matkan jälkeen....

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Muutamia huomioita aiheesta ilmansuodatin eri automalleissa.
En mainitse mistä malleista on kyse, jospa keskustelu pysyisi asiallisempana kun kukaan ei koe hänen autoaan moitittavan suotta ja väärin perustein. :D

- Joittenkin automallien kanssa pitää olla erityisen tarkkana vaihtovälin noudattamisessa ja mieluusti vaihtaa tiheämminkin koska niiden suodattimiin kulkeutuu hiekkaa ja pölyä paljon keskimääräistä enemmän.
Vastikään vaihdoin suodattimen jolla oli ajettu 60000 km enemmän ja monta vuotta kauemmin kuin aloitusviestini kuvan suodattimella mutta se ei ollut lähellekään noin likainen kuin kuvan suodatin.
Vaihtoaika ja kilometrit olivat varmasti tiedossa; auton omistajan sekä huoltokirjaan että suodattimeen tekemät merkinnät täsmäsivät.

- Eräässä automallissa suodattimen vaihdossa voi jäädä yksi letku pois paikaltaan, sitä ei näe päältäpäin eikä huomaa ajossa mutta moottorivaurio on todennäköinen.

- Muuan suuri ajoneuvosuodattimien valmistaja on tehnyt jonkinaikaa erääseen automalliin 1 cm liian lyhyttä suodatinta.
Suodattimen asennus on senverran ahtaaseen paikkaan ettei mittaeroa välttämättä huomaa mutta kyseisen suodattimen käyttö aiheuttaa moottorivaurion jos sillä ajetaan normaalin vaihtovälin verran.

- Eräässä automallissa suodattimen kotelo on sellainen ettei se tue suodatinta hyvin; mikäli suodattimella ajetaan pitkään ja se tukkeutuu imuilma vetää sen pois paikaltaan ja moottori saa suodattamatonta ilmaa; turbo- ja moottorivaurio.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Tarmo
Judge Mese
Viestit: 1928
Liittynyt: 05.11.2005 13:22
Paikkakunta: Box

Viesti Kirjoittaja Tarmo »

Mulla on erään mallinen auto. :shout:
Sori, oli ihan pakko... :niinpaniin:
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ari66 kirjoitti: Ootkos katsonut, kuinka usein se huolto-ohjelma käskee?
Se on nimittäin 90 000 km välein :shock:
Ohho...no perumpa sitten puheeni :oops: 90tkm..eikai se voi olla noin paljon..no ehkä jos ajelee jossain saksan autobaanoilla :roll: Itse olen vaihtanut varmaan turhankin usein, enpä kilometrejä ole katellut vaan kurkannut onko se likainen :roll:
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

dealer kirjoitti: - Muuan suuri ajoneuvosuodattimien valmistaja on tehnyt jonkinaikaa erääseen automalliin 1 cm liian lyhyttä suodatinta.
Hyvä pointti.
Tästä syystä itse lopetin tarvikesuodattimissa säästämisen ja siirryin alkuperäisiin.


dealer kirjoitti: - Eräässä automallissa suodattimen kotelo on sellainen ettei se tue suodatinta hyvin; mikäli suodattimella ajetaan pitkään ja se tukkeutuu imuilma vetää sen pois paikaltaan ja moottori saa suodattamatonta ilmaa; turbo- ja moottorivaurio.
Näin on ainakin S210 E 300 TDT:ssä (OM606).
Tosin en ole itse varma tuosta että imuilma sen vetää paikaltaan, ennemmin epäilen virheellistä asennusta sillä suodatinkotelon kansi on todella hankala asettaa oikein.
Omassa oli suodatinkotelo vääntynyt siten, että suodattamatonta ilmaa johtui moottoriin. Ilmeisin syy hutiloiden tehty suodatinkotelon kannen asennus.
Tämä havainto ajalta, jolloin lähestulkoon satavarmasti huollot tehty merkkiliikkeessä ja siten siis alkuperäissuodattimin.

Sitten alkoikin se ilmamassamittarirumba, joka päättyi vasta siihen kun huomasin suodatinkotelon pohjan vääntyneen pysyvästi kieroon.

(Ehkä Dealer ei viitannutkaan em. malliin ja diagnoosia en "ei-ammattilaisena" suoraan tunnista ja asiaan yhdistä, mutta tuo on oma huomioni mainitsemastani mallista.
Toivottavasti avuksi muille kuitenkin).

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Mainittakoon tässä, että öljyttäviä suodattimia ei saa asentaa ilmamassamittarilla varustettuun autoon! Mittari kuolee varmasti viikossa. Myöskään muita "vapareita" en suosittele, hienoa pölyä voi päästä läpi ja mittarin elinikä lyhenee.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

AM kirjoitti:90tkm..eikai se voi olla noin paljon..
No sillä lailla sen laskeskelin kerran huolto-ohjelmasta, kun itsekin ihmettelin erään huollon jälkeen, että ei umpilikaista suodatinta oltu vaihdettu :shock:
Nyt vaihtuu itse työ tehtynä noin 20-25 tkm välein.

Viimeksi vein uuden alkuperäissuodattimen mukanani huoltoon viime kuussa (ei merkkihuolto) ja sanoin että vaihdetaan taas.
Kaveri kävi laittamaan kiinni suodatinkotelon kantta, tuumasin että annahan kun laitan ite, tiedän ainakin ketä syyttää jos ei osu kohdilleen :D
Ja kaikki oli tyytyväisiä.

On muuten viimeisen ilmamassamittarin vaihdon jälkeen ajettu aikas pitkä matka :wink:


Ville S. kirjoitti:Mainittakoon tässä, että öljyttäviä suodattimia ei saa asentaa ilmamassamittarilla varustettuun autoon! Mittari kuolee varmasti viikossa.
Kiitos tiedosta.
Vähän samanmoista uumoilua on ollut, mutta olen itse arvellut "öljyämisen" olevan sen verran kevyttä, että se ei vaikuttaisi.
Nyt kun tarkemmin ajattelee, niin pienikin öljymäärä ilmamassamittarin peilikirkkaalla anturipinnalla on tosiaan myrkkyä.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Sellaisen huomion tein tuosta 290TD:n putsarista(sama kuin 300?) että siinä ei ole 124:sesta tuttua metallivahvistetta. Kyllähän se siellä pysyy kun tulee sinne väliin puristuksiin mutta kuitenkin. Onkohan noissa alunperin sitä vai onko tuo joku harakiri suodatin? Kuulemma 124:sen suodattimistakin sen jotkut valmistajat ovat jättäneet pois...
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Ei oo ainakaan 300:sen orggissuodattimessa mitään metallivahvikkeita.
Kyllä se sinne uraan uppoaa riittävän tiiviisti, mutta tarkkana saa olla.
Enää ei oo suodattimet semmosia kuin ennen vanhaan, että heitetään "rinkilä" peltikoppaan ja siipiruuvi kiinni.....

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Ari66 kirjoitti: Enää ei oo suodattimet semmosia kuin ennen vanhaan, että heitetään "rinkilä" peltikoppaan ja siipiruuvi kiinni.....
Niissä ei niin väliä ollutkaan kunhan ei käpyjä isompia kurkkuun mennyt, toki kone kuluu jos pölyä menee.
Onneksi nykyäänkin kuiten monet ihan vaihdettaviksi rakennettu, yleensä :shock:
Esim. bemarissa yleensä helppo, mutta e46 neloskone-valvetronic!?
Ei oikeen ymmärrä mitä vasten se hässäkkä on suunniteltu, ettei kukaan varasta putsaria tietääkö kokkolan bemariasentaja kikkaa tähän :?:
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Juu tiiän kikan,kaivetaan se koko pömpeli pois sieltä konehuoneesta samalla varoen ettei se pikku nippa katkea joka on siinä haitariputkessa kiinni.Sitten se vaan otetaan kotelo syliin ja ruuvataan ruuvit ja ilmamassamittari irti ja suodatin lähtee irti :twisted: .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

jari_w123 kirjoitti:Juu tiiän kikan,kaivetaan se koko pömpeli pois sieltä konehuoneesta samalla varoen ettei se pikku nippa katkea joka on siinä haitariputkessa kiinni.Sitten se vaan otetaan kotelo syliin ja ruuvataan ruuvit ja ilmamassamittari irti ja suodatin lähtee irti :twisted: .
:shock: Mulla on just sama konsti ollu, monesti vaan ollu sellanen apinaa koijataan -fiilis :acavallo: silläkohtaa kun kaivaa ilmamassamittarin liitintä irti jne.. :lol:
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Uusissa diesel Hondissa vaihdetaa p-a suodatin vähän samaan tyyliin mutta purettavaa on vaan enemmän kun kaikki akut ja ilmansuodatin kotelot pitää purkaa pois suodattimen tieltä.Tämä toimenpide pitää tehdä aina 40000km:n välein,uskomatonta ettei tuossa kohtaa insinöörit ole ajatelleet yhtään huoltoa.Yli tunti tuhraantuu tuossa suodattimen vaihdossa kun se koko suodattimen jalka pitää loppujen lopuksi irroittaa rintapellistä ja ruuvipenkissä purkaa vielä suodattimen ympäriltä suojapeltejä että itse suodatin päästään irroittamaan,kätevää eikö :?: :lol: .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

H*py with honda
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Harju kirjoitti:H*py with honda
Niinpä hondan kans on tullu muutenkin vietettyä melkoisia "h*pyhoureja Justiinsa tuommosten ratkaisujen takia mitä tuossa aikasemmin selitin.Ei ole ihme että hondat toimii niinkin hyvin koska ne laitetaan 40000km:n kohdilla uuteen uskoon koko auto.Missään muussa autossa ei varmaankaan ole yhtä perusteellista huoltoa 40000km:n välein kuin hondassa :!:
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

jari_w123 kirjoitti:Uusissa diesel Hondissa vaihdetaa p-a suodatin vähän samaan tyyliin mutta purettavaa on vaan enemmän kun kaikki akut ja ilmansuodatin kotelot pitää purkaa pois suodattimen tieltä.Tämä toimenpide pitää tehdä aina 40000km:n välein,uskomatonta ettei tuossa kohtaa insinöörit ole ajatelleet yhtään huoltoa.Yli tunti tuhraantuu tuossa suodattimen vaihdossa kun se koko suodattimen jalka pitää loppujen lopuksi irroittaa rintapellistä ja ruuvipenkissä purkaa vielä suodattimen ympäriltä suojapeltejä että itse suodatin päästään irroittamaan,kätevää eikö :?: :lol: .
Vähän saman tyylinen homma Avensiksessa ja Corollassa, ei tosin mene tuntia, eikä puoltakaan kun on helpommassa paikassa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kuva
Kuva
tiileri kirjoitti:mikäli suodattimella ajetaan pitkään ja se tukkeutuu imuilma vetää sen pois paikaltaan ja moottori saa suodattamatonta ilmaa
300 D farkku
Viestit: 541
Liittynyt: 02.6.2006 22:43
Paikkakunta: 97940

Viesti Kirjoittaja 300 D farkku »

:lol: :lol: :shock:
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm

50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”