Lohkolämmittimen asennus W220

Vastaa Viestiin
Avatar
josaa
Viestit: 84
Liittynyt: 31.8.2012 19:38
Paikkakunta: Kuopio

Lohkolämmittimen asennus W220

Viesti Kirjoittaja josaa »

Asensin mersuun (W220 320cdi) kesäloman lopulla lohkolämmittimen (Defa 411265, 600w, kierteinen asennus). Kirjoitan tämän tänne, jotta asennus jäisi muistiin, kun en löytänyt tyhjentäviä ohjeita asennukseen etsiskelystä huolimatta.
1. Auto pukeille ja jos ei ajettavaa autoramppia niin keula sopivasti ylös, että pääsee hyvin alle työskentelemään. 2. Akun miinus-napa irti. 3. Moottorin päällysmuovit (2kpl) ja pohjamuovit (3 kpl) irti. Vastoin kaikkia vähäisiä ohjeita - myös lämmittimen valmistajan - asennuspaikka löytyi moottorin vasemmalta puolelta imusarjan alta. 4. Starttimoottori (kaksi torx-kantaista pulttia) ja siitä kaapelit (2kpl) irti - mahtui juuri ja juuri tulemaan alaspäin pois. 5. Jäähdytysneste pois syylärin poistotulpasta isoon sankoon ja tulppa kiinni. 6. Sitten laipallinen kierretulppa startin yläpuolelta pois: teroitin kuorma-auton rengasraudan (noin 45 cm pitkä) kaarevan pään meistiksi. Siihen käy jokin muukin tuon pituinen terävä rauta kärjestään noin 2 cm terävä meisselimäinen rauta. Sillä taittelin tulpan laipan pajavasaralla lyöden rengasraudan teroitettua päätä tulpan laipan ja lohkon väliin sekä moottorin alapuolelta että yläpuolelta ja välillä crc:tä väliin. Lopulta tulppa irtosi - noin tunnin työskentelyn jälkeen (kokemusta oli jo kahdesta aiemmasta tulpan irrotuksesta). Hommaan on turha yrittää käyttää 22 mm hylsyä - sillä se ei irtoa, vaan kanta sämppääntyy. Tämän jälkeen homma olikin yhtä lasten leikkiä. 7. Sitten lohkolämmitin kierteeseen rikkoineen ja O-renkaineen (pohjalle alumiinirikka ja päälle O-rengas) 32 mm avaimella kiinni tiukasti. Panin väleihin vielä varmuuden vakuudeksi Gasket makeria. 8. Sitten "kojepistorasia" (metallisuojajohdollinen) paikoilleen lisävarustepaketin ohjeiden mukaisesti. Työnsin johdon pistorasijoineen keulaan jäähyttymien etupuolella olevan "tuuletusritilän" läpi ja kiinni ruuveilla puskuriin kahdella rst-ruuvilla (omat - ei paketista). Maadoitusjohto runkoon yhden autosta löytyvän pultin alle. Nippusiteillä johdot kiinni. 8. Jäähdytysnesteet takaisin järjestelmään ja vähän lisää. 9. Pohjamuovit paikoilleen. 10. Akun miinus-napa kiinni. 11. Auto käyntiin ja käyttöohjekirjan mukainen toimintojen herättäminen virtakatkoksen jälkeeen ja koeajo ja jarrutukset turvatoimintojen (BAS) herättämiseksi. 12. Lopuksi huomenna tarkastan ettei lämmitimen juuresta vuoda ja panen mooottorin päällysmuovit kiinni. 13. TERVETULOA PAKKASET.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W220 / W230 / W215 lämmitys, ilmastointi”