w220 s500 moni"vamma" sähkövikoja

Avatar
Mou
Viestit: 1632
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

AK47 kirjoitti:En ole ikinä ymmärtänyt ledeihin vaihtamista kun niistä seuraa sitä sun tätä pulmaa.
Olen niin samaa mieltä! Ensinnäkin suurin osa on laadullisesti täyttä paskaa. Toisekseen ainakin auton ulkovalaistuksessa ne näyttää niin dorkilta jos on halogeenivaloa tms sopimatonta lähettyvillä. Kolmas asia mitä en ole ikinä ymmärtänyt, niin nuorison keskuudessa on kovin suosittua laittaa rek.kilpi valot ledeiksi. Miksi se kilpi pitää ylivalottaa?

Joo ei liittynyt aiheeseen, mutta kunhan pääsin valittamaan. :lol:
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

MHe kirjoitti:Olihan tämän MOST ring asetus nyt kunnossa? Tuolla ameriikan ihmemaassa oli yks ässä korjaantutnut satunnaisetsa virtasyöppöilystään sillä että oli saatu kaikki laitteen ringissä asetettua oikein. Tämä nyt vaan yksi heitto kun tuntuu olevan aika hankala tapaus...
Hyvä havainto, jota itsekin miettinyt.

Itseasiassa autohan oli tältä osin kuohittu jo japanissa eli comand ja audio boksit poistettu ja vaihdettu paikalliseen kääntyvänäyttöiseen panasonicin keksintöön joka tietenkin suomessa ei pelaanut taajuus hommien kannalta ja lisäksi otti häiriötä moottorista eli vinkui. Poistin sen ja se ei aiheuttanut virtasyöppöilyä.

Autosta oli teipattu sos nappula umpeen ja oli myös sekin poistettu käytöstä kuten comand - starilla.

Itseasiassa nyt poistin kaiken sos/teleaid systeemit ja myös voice control osalta myös fyysisesti (paitsi voice control vipu). Missään ei näy enää että autossa olisi tai pitäisi olla most/d2b laitetta.

Autossahan on d2b + most yhdistelmä koska 2003 ja japan versio. Tämä onkin mielenkiintoista että voisikohan tuohon asennella kuitujen osalta perfacelift eurooppa version comandin. Ei ole sitä kerennyt ihmetellä mutta ehkä jossain välissä sekin tulee ajankohtaiseksi.

Säät alkaa sen verran lämmetä että autoa viitsii purkaa pohjolan liikenteen hallissakin ja etähommissa kun on koko suomi niin eipä tarvitse ajossakaan olla joka päivä.

Tässä alkaa olla miettinyt jo aika monelta osalta että missähän vikaa. Autosta poistin heti alussa mm jonkun lisämokkulan joka ehkä can filtteri mankalle tms. Vielä olen miettinyt että onkohan jossain can filtteriä tai lisämokkulaa jollekin led valaistukselle tms japanin viritykselle joka voisi sotkea nukkumista...

1 A näyttää riittävän siihen ettei enää pura akkua edes vkl aikana ja lähtee käyntiin. Outo tuo "itsestään" paraneminen...

Tosiaan joissakin 220 korisissa ja 215 kanssa ollut se että jos navilevy takakontin dvd laitteessa niin syönyt akun tyhjiin mutta tässä ei ole ollut dvd lukijaa ikinä käsittääkseni - ei ainakaan minun aikana.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Katselin joutessani auton asetuksia. Jossain oli että comand ei koodattu -> vaihdoin ei comandia. Sitten vaihdoin ajovalot jatkuvasti päällä olevaksi. Jotain muutakin muutin mutten enää muista mitä se oli :D

Oli taas herja ettei peilin lämmitys ok eli katkos tai oikosulku. Peilin lasin vaihdoin talvella sellaiseen jossa ehjä lämmityselementti. Sain mittailtua että oviohjaimelta lähtee 13+V ja itse peiliin tulee 134mV joten pitää korjailla johdot. Varmaan muitakin piuhoja siellä saattaa olla huonossa hapessa. Johtojahan kuormittaa se peilien kääntely. Tässä taisi toisessa avaimessa olla vakiona kääntö kun lukitsee ovet. Tosin poistin se itse käytöstä juuri sen takia ettei johdot katkeilisi. Ei siis kuitenkaan auttanut asiaan vaan vikaa taisi olla jo.

Muistin että mullahan on tullut koko peili kun tilasin lasin siihen. Itseasiassa uusi peililasi on englantilaisesta peilistä ja koska se on oikealta puolelta siinä on tummennus myös.

Pikaisesti ajatellen tummennus saattaisi toimia johtosarjan suoraan vaihtamalla. Olisikohan sille estettä? Eipä tuolla nyt suurempaa merkitystä ole kuin uteliaisuus asian kokeilemiseen.

Samalla voisi vaihdella kumitiivisteen peilin ja oven väliin.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Karvanaama kirjoitti:Kovasti samanlaista tapausta olin mittailemassa alkutalvesta (W215).

Pihtimittarilla akun johdosta seurailtiin, menin peräluukkuunkin makaamaan ja odottamaan systeemin menemistä nukkumaan. Virta putosi parin minuutin kuluttua tuonne 2,5A tuntumaan ja myöhemmin useimmiten 150 mA tasolle. Joka kaiketi on vielä hyväksyttävissä, tässätapauksessa vaan kävi niin että akku oli useimmiten aamulla tyhjä.

Toki muutamallakin eri akulla testattiin, toisinaan tuntui että vika olisi poistunut, mutta palasi kuitenkin. Vaikutti sitä että jokin herätti systeemin välillä, pitäisi olla jokin tallentava mittari, jollaista ei saatu. Minun pihtimittarini lisäksi sammuu n. 7-8 minuutin kuluessa, ellei mihinkään kosketa. Kohtuullisen ärsyttävää mittailua. Minun pihtimittarini tarvii lähes aina käynnistyessään DC-alueen nollakalibroinnin nollauspainikkeella. Muuten näyttämään ei ole luottamista.

Vikaa ei tietääkseni vielä ole saatu selville, auto on kai talvisäilössä ja homma jäissä.
Ilmoitan kyllä jos asiasta ilmenee lisätietoa.
Tämä akun purkaautumisvika on selvinnyt ja ihan autosähkökorjaamon avulla.

Coupessa kun on etusivulaseilla automatiikka, joka laskee ovea avatessa lasia hieman ja oven sulkeuduttua nostaa lasin taas ylös.
Tämä toiminto takkuili ja jäi ilmeisesti hereille, joka sitten tyhjäsi akun.
Uusi (käytetty) ohjauspurkki tilalle ja paljon vikatilojen kuittailua, jotka näkyivät vasta starilla.

Tämäkin tapaus todistaa, että muilla koodinlukijoilla on melko turha yrittää mitään.
Toki nämä muut vikatilat eivät kuitenkaan olleet syyllisiä vaan tämä lasien ohjauspurkki.
AK47:n autossa ei välttämättä tätä toimintoa ole, mutta ilmoitinpa nyt kuitenkin.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Karvanaama kirjoitti:
Karvanaama kirjoitti:Kovasti samanlaista tapausta olin mittailemassa alkutalvesta (W215).

Pihtimittarilla akun johdosta seurailtiin, menin peräluukkuunkin makaamaan ja odottamaan systeemin menemistä nukkumaan. Virta putosi parin minuutin kuluttua tuonne 2,5A tuntumaan ja myöhemmin useimmiten 150 mA tasolle. Joka kaiketi on vielä hyväksyttävissä, tässätapauksessa vaan kävi niin että akku oli useimmiten aamulla tyhjä.

Toki muutamallakin eri akulla testattiin, toisinaan tuntui että vika olisi poistunut, mutta palasi kuitenkin. Vaikutti sitä että jokin herätti systeemin välillä, pitäisi olla jokin tallentava mittari, jollaista ei saatu. Minun pihtimittarini lisäksi sammuu n. 7-8 minuutin kuluessa, ellei mihinkään kosketa. Kohtuullisen ärsyttävää mittailua. Minun pihtimittarini tarvii lähes aina käynnistyessään DC-alueen nollakalibroinnin nollauspainikkeella. Muuten näyttämään ei ole luottamista.

Vikaa ei tietääkseni vielä ole saatu selville, auto on kai talvisäilössä ja homma jäissä.
Ilmoitan kyllä jos asiasta ilmenee lisätietoa.
Tämä akun purkaautumisvika on selvinnyt ja ihan autosähkökorjaamon avulla.

Coupessa kun on etusivulaseilla automatiikka, joka laskee ovea avatessa lasia hieman ja oven sulkeuduttua nostaa lasin taas ylös.
Tämä toiminto takkuili ja jäi ilmeisesti hereille, joka sitten tyhjäsi akun.
Uusi (käytetty) ohjauspurkki tilalle ja paljon vikatilojen kuittailua, jotka näkyivät vasta starilla.

Tämäkin tapaus todistaa, että muilla koodinlukijoilla on melko turha yrittää mitään.
Toki nämä muut vikatilat eivät kuitenkaan olleet syyllisiä vaan tämä lasien ohjauspurkki.
AK47:n autossa ei välttämättä tätä toimintoa ole, mutta ilmoitinpa nyt kuitenkin.
Juu ei ole sellaista toimintoa sedanissa. Mutta vastaava purkki toki on ja kertaalleen vaihdettu.

Jostain syystä akku ei ole nyt tyhjentynyt. No, uusi akku jaksaa pitää amperin kulutusta sen 100 tuntia :D

Kulutus oli laskenut jostain syystä amperin tienoolle kun viimeksi mittailin. Hieman on erikoinen tapaus. Kesällä voisi purkaa syvemmälle ja katsella onko vettä päässyt jostain jonnekkin purkkeihin tai liittimiin yms.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Auto on elänyt omaa elämäänsä. Akku ei siis tyhjene enää ainakaan päivän -3 seisonnassa.

Apukuskin peilin alaspäin osoittava apuvalo alkoi pelaamaan itsestään ja yhtä itsestään jonkin ajan päästä ei näytä enää toimivan. Johtosarja vaihtamatta muiden kiireiden takia.

Tänään huomasin että kun auton sammutti ja laittoi oven lukkoon , niin sehän taisi mennä nukkumaan. Mittaristo ja kulkuvalot sammuivat nopeasti ja varsinkin kynnyslistojen valot sammuivat myös melko nopeasti alle puolessa minuutissa siis. Tämä oli toistettavissa tosin välillä jäi ne kynnyslistan valot palamaan pitemmäksi ajaksi.

Poistuin autosta ja tein lukitsemisen niin monesti että kynnyslistojen valot myös sammuivat nopeasti.

Tarkoitus seurailla vaikuttaako auton nopea nukahtaminen siihen että alusta elää omaa elämäänsä ja tyhjentää itsensä. Tämä vaatii siis nyt vain n määrän testaamista onko korrelaatiota näillä kahdella asialla.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

AK47 kirjoitti:Auto on elänyt omaa elämäänsä. Akku ei siis tyhjene enää ainakaan päivän -3 seisonnassa.

Apukuskin peilin alaspäin osoittava apuvalo alkoi pelaamaan itsestään ja yhtä itsestään jonkin ajan päästä ei näytä enää toimivan. Johtosarja vaihtamatta muiden kiireiden takia.

Tänään huomasin että kun auton sammutti ja laittoi oven lukkoon , niin sehän taisi mennä nukkumaan. Mittaristo ja kulkuvalot sammuivat nopeasti ja varsinkin kynnyslistojen valot sammuivat myös melko nopeasti alle puolessa minuutissa siis. Tämä oli toistettavissa tosin välillä jäi ne kynnyslistan valot palamaan pitemmäksi ajaksi.

Poistuin autosta ja tein lukitsemisen niin monesti että kynnyslistojen valot myös sammuivat nopeasti.

Tarkoitus seurailla vaikuttaako auton nopea nukahtaminen siihen että alusta elää omaa elämäänsä ja tyhjentää itsensä. Tämä vaatii siis nyt vain n määrän testaamista onko korrelaatiota näillä kahdella asialla.

Laita joku kamera sineen vakoilemaan sytyykö siellä välillä valoja kumalakin tavalla toimituna
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

CDI203 kirjoitti:
AK47 kirjoitti:Auto on elänyt omaa elämäänsä. Akku ei siis tyhjene enää ainakaan päivän -3 seisonnassa.

Apukuskin peilin alaspäin osoittava apuvalo alkoi pelaamaan itsestään ja yhtä itsestään jonkin ajan päästä ei näytä enää toimivan. Johtosarja vaihtamatta muiden kiireiden takia.

Tänään huomasin että kun auton sammutti ja laittoi oven lukkoon , niin sehän taisi mennä nukkumaan. Mittaristo ja kulkuvalot sammuivat nopeasti ja varsinkin kynnyslistojen valot sammuivat myös melko nopeasti alle puolessa minuutissa siis. Tämä oli toistettavissa tosin välillä jäi ne kynnyslistan valot palamaan pitemmäksi ajaksi.

Poistuin autosta ja tein lukitsemisen niin monesti että kynnyslistojen valot myös sammuivat nopeasti.

Tarkoitus seurailla vaikuttaako auton nopea nukahtaminen siihen että alusta elää omaa elämäänsä ja tyhjentää itsensä. Tämä vaatii siis nyt vain n määrän testaamista onko korrelaatiota näillä kahdella asialla.

Laita joku kamera sineen vakoilemaan sytyykö siellä välillä valoja kumalakin tavalla toimituna
Hyvä idea. Virtaloggeristakin on ollut kaverin kanssa myös puhetta. Jättäisi sen sinne mittaamaan... Se pitäisi ensin tehdä...

Voikohan se auto heräillä vaikka olisikin mennyt nukkumaan, siis ominpäin.

Tosin en pitäisi mitään mahdottomana kun aika erikoisesti käyttäytyy..

Vois sinne jonkun patentin kehitellä tarkkailemaan niitä valoja kyllä.

Ja olihan se lössähtänyt taas...

Pitääkö tonne airmatikkiin työntää kompuran putkesta kylmäainetta ja lainata haistelija niin löytyy se vuotopaikka...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
jusi
Viestit: 20
Liittynyt: 17.10.2015 21:21
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: w220 s500 moni"vamma" sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja jusi »

Oletko saanut mitään uutta tietoa virran syömiseen liittyen?

MInulla tuli saman tyyppistä vikaa ässässä päälle (vm ´03 S 320 CDI). CAN-väylä yksijohtokäytöllä ja väylä pysyy hereillä, vaikka mittaristo sammuukin. Virtaa menee noin 2,5 A eli yöllä pitää olla akku laturissa tai irti.

Pulmallista on se, että minkään CAN-johdon irroittaminen väyläkammoilta ei poistanut yksijohtokäytön F-kirjainta Järjestelmädiagnoosin (CAN-väylän sisäinen vika) ohjainlaitteesta. Yksijohtokäyttö kai tarkoittaa, että jossain päin joko CAN H tai CAN L -johdossa virtakatkos tai oikosulku, tai joku ohjainlaite viallinen.

Tullut naapurifoorumilla aiheesta kirjoitettua.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: w220 s500 moni"vamma" sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja AK47 »

jusi kirjoitti: 18.1.2021 15:57 Oletko saanut mitään uutta tietoa virran syömiseen liittyen?

MInulla tuli saman tyyppistä vikaa ässässä päälle (vm ´03 S 320 CDI). CAN-väylä yksijohtokäytöllä ja väylä pysyy hereillä, vaikka mittaristo sammuukin. Virtaa menee noin 2,5 A eli yöllä pitää olla akku laturissa tai irti.

Pulmallista on se, että minkään CAN-johdon irroittaminen väyläkammoilta ei poistanut yksijohtokäytön F-kirjainta Järjestelmädiagnoosin (CAN-väylän sisäinen vika) ohjainlaitteesta. Yksijohtokäyttö kai tarkoittaa, että jossain päin joko CAN H tai CAN L -johdossa virtakatkos tai oikosulku, tai joku ohjainlaite viallinen.

Tullut naapurifoorumilla aiheesta kirjoitettua.
Kas, tämä mennyt vissiin ohi. Ei ole selvinnyt mitään. Viimeksi kun mittasin niin noin amppeerin imee ja sillä starttaa aina päivän parin päästä kyllä.

Tämmöisen löysin jossain välissä:
https://mhhauto.com/Thread-Mercedes-w22 ... in-problem
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
jusi
Viestit: 20
Liittynyt: 17.10.2015 21:21
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: w220 s500 moni"vamma" sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja jusi »

Minulla tosiaan meni autosta virtalukko lopulta. Alkoi sekoilla ihan urakalla muutaman viikon jälkeen. Virtalukko vaihtoon jonka jälkeen auto pelasi 2 kk. Sitten taas alkoi virran syöminen (ja mieletön vitutus). Syyllisenä oli oikosessa oleva takaluukun mikrokytkin! Ei muuten aiheuttanut mitään vikakoodia.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: w220 s500 moni"vamma" sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Takaluukun avausnapin mikrokytkin se oli mullaki syynä ettei väylät sammuneet ollenkaan ja akku tyhjeni.

Oli päässyt kosteus sinne kuminapin sisään ja mikrokytkin oli hapettunut vihreäksi möykyksi.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: w220 s500 moni"vamma" sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mika.T kirjoitti: 26.8.2021 23:11 Takaluukun avausnapin mikrokytkin se oli mullaki syynä ettei väylät sammuneet ollenkaan ja akku tyhjeni.

Oli päässyt kosteus sinne kuminapin sisään ja mikrokytkin oli hapettunut vihreäksi möykyksi.
Tämäpä mielenkiintoista. Takaluukun kromikahvan liikkeen kumitiiviste alkoi repsottaa karkeasti samoihin aikoihin (vähän ennen) kun akku tyhjeni jos en väärin muista. Vara kahvamekanismi onkin ollut tuolla odottelemassa inspriaatiota. Lukkopatruunan varsin tiukassa istuminen sai projektin jäätymään. Uusi on purettuna kun siihenkin kyseinen tiiviste pitää liimata, lienee tyyppivika ettei se pysy kiinni. Kokeilen ligui sole tms kumiliimalla tai sitten uretaanilla liimata sen tiivisteen paikallensa.

Voishan ton lukon ohittaa testimielessä....
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: w220 s500 moni"vamma" sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ite nappasin vaan mikrokytkimelle menevän johdon liittimestä irti ja siihen loppu akun tyhjeneminen.

Lukko toimi vielä kuskinoven napista ja avaimesta.
jusi
Viestit: 20
Liittynyt: 17.10.2015 21:21
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: w220 s500 moni"vamma" sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja jusi »

Riittää tosiaan että mikrokytkimen piuhat irroittaa. Onhan siinä avausnapit kakessa ja kuskin ovessa ja vielä mekaaninen lukko joka toimii kun öljyää ja käyttää :D
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: w220 s500 moni"vamma" sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja AK47 »

jusi kirjoitti: 10.9.2021 23:56 Riittää tosiaan että mikrokytkimen piuhat irroittaa. Onhan siinä avausnapit kakessa ja kuskin ovessa ja vielä mekaaninen lukko joka toimii kun öljyää ja käyttää :D
Täällä ei ole uskaltanut koskea koko takakontin lukkoon kun virtasyöppöys hävisi "itsestään"

Muut viat ei ole itsestään hävinnyt. Lopultakin kun ei ollut vesisadetta ja kylmää, pystyi pohjalan liikenteen hallissa ottamaan apukuskin penkin irti ja purkamaan sen. Saatiin vaihdettua SanFransiskosta tilattu istuinosa jossa AKSE anturi ehjä. Toimii. Aikamoinen homma purkaa ja kasata. Kaikkineen tais mennä 4h kun sitä siinä ihmeteltiin. Palkaksi saatiin raha jossa reikä ja harakanvarpaita. Oisko 50 jeniä :D Yksi istuinkiskon suoja meni päreiksi ennenkuin selvisi miten sen saa varovaisemmin purettua pois. Tottakai kun oli saanut "järkevään" hintaan tilattua juuri oikealla varaosanumerolla istuinosan toiselta puolelta maailmaa jota oli kytännyt eepäystä iäisyyden, niin semmoinen tuli purkuun $uomessa. Joku oli japanissa jo penkin irroittanut kertaalleen, ainakin oli itse juotetut piuhat yhdessä johdossa, mitä lie askarreltu siihen siellä - kai se akse matto vaivannut ja tutkittu sitä tms.

Vielä edessä se isompi homma että purkaa kuskin penkin myös ja ottaa nyt poistetusta penkistä ehjän persegrillin vastuksen ja vaihtaa sen kuskin penkkiin.

Starin mukaan autossa ei ole mitään vikaa :shock:

No, takakontin lukko ei pelaa (se kromikahva) ja siihen on hommattu varaosalukko ja sen voisi askarrella jossain vaiheessa. Kunhan ilmastoinnin kompuran solenoidi/kompura on vaihdettu.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W220 / W230 / W215 sähkö”