MB w220 s320cdi faceliftin nosto starilla

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Vastaa Viestiin
Hemmo85
Viestit: 17
Liittynyt: 23.5.2017 13:54

MB w220 s320cdi faceliftin nosto starilla

Viesti Kirjoittaja Hemmo85 »

Hei!

Minulla on star ollut pidemmän aikaan, satunnaisesti sitä käytellyt omiin ja vieraitten autoihin.

Otsikon mukaisen auton peruskorkeutta yritettiin nostaa. Auto on matala ja täällä huonot tiet, vanhempi herrrasmies haluaisi sen vakiokorkeuteen. Auto on ilmeisesti laskettu joskus starilla. Ei osattu kalibroida korkeutta uudelleen, vaikka monenlaista kokeiltiin.

En nyt ulkoa muista kun kone on kiinni jo, mutta sieltä kehitystiedoista kalibrointi tökkäsi aina niihin camber kulmiin, eivät ole rajoissa. Lisäksi minusta volttirajat olivat liian alhaiset, niden sisällä autoa ei saanut tarpeeksi ylös, ts. kahtakaan sormea ei saanut mahtumaan kaaren ja renkaan väliin. Volttirajoissa pysyessä auto tosiaan nousi hieman, mutta kulmatiedot eivät menneet läpi vaikka sinne veikkailinkin niitä rajojen ulkopuolelta.

Kehitystiedoista-->lista kaikista ohjauksista koitin etsiä oikeaa valikkoa jossa noita arvoja voisin muuttaa, jotakin googletinkin, mutta ei sieltä googlehaun mukaista arvoa/valikkoa löytynty.

Kuka haluaisi auttaa? Voi laittaa vaikka yksityisviestillä vinkit kun spesiaalit haluaa pitää osaamisensa salassa ja onnistuneesta konsultaatiosta maksan vaikka 30€.

Järjestelmä toimii kyllä ja auton saa nostettua tosi ylös testerillä. Perusasetus on nyt vaan niin matala, että vehicle rising napillakin auto on vielä liian matala.

Kiitos jo etukäteen!
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tarkista ensiksi että onko sinne tasoantureille vaihdettu säädettävät tangot. Jos on niin todennäköisesti alustaa on niillä tangoilla säädetty alas.

Useasti olen oman auton korkeutta testerillä hieronut mutta en nyt muista millään sitä polkua miten tuonne säätöön pääsi.

Noh. Korkeustason kalibrointi oli otsikko.
Siellä ohjelma antaa romless-kulmille ( vai mikä prkl romelessi se oli) raja-arvot niin tasonsäädön jälkeen tallennus niin testeri kysyy niitä romelessi-kulmia.
Ite olen laittanut vaan testerin aiemmin kertoman toleranssin keskivaihelle ne luvut.
Huom! taka-akselilla se luku oli miinusmerkkinen.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mika.T kirjoitti:Tarkista ensiksi että onko sinne tasoantureille vaihdettu säädettävät tangot. Jos on niin todennäköisesti alustaa on niillä tangoilla säädetty alas.

Useasti olen oman auton korkeutta testerillä hieronut mutta en nyt muista millään sitä polkua miten tuonne säätöön pääsi.

Noh. Korkeustason kalibrointi oli otsikko.
Siellä ohjelma antaa romless-kulmille ( vai mikä prkl romelessi se oli) raja-arvot niin tasonsäädön jälkeen tallennus niin testeri kysyy niitä romelessi-kulmia.
Ite olen laittanut vaan testerin aiemmin kertoman toleranssin keskivaihelle ne luvut.
Huom! taka-akselilla se luku oli miinusmerkkinen.
Siis oot säädellyt alustaa sinnesuntänne kunnes haluttu korkeus joka nurkassa. Ja sitten vastannut kulma tai mikä arvo se nyt olikaan jonkun keskiarvon tms?

On se toi mersun alustan korkeus hankala käsite kun on pakko niillä kulmilla pelleillä.

Onkohan joku törmännyt mersun alustan korkeuden suhteen mihinkään taulukkoon jossa esim navan keskeltä kaareen mitattu arvo ja mitä kulma-arvoa se vastaa sitten säätöohjetta ajatellen...

Pitäis ne kulma mittarit saada lainaksi niin tekis ittelle kopiot niistä. Tai ainakin em taulukon...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

AK47 kirjoitti:
Siis oot säädellyt alustaa sinnesuntänne kunnes haluttu korkeus joka nurkassa. Ja sitten vastannut kulma tai mikä arvo se nyt olikaan jonkun keskiarvon tms?
Jep.

Alusta--->Airmatic--->korkeustason kalibrointi.

Sieltä pääsee säätämään etupään korkeuden molemmin puolin erikseen ja takapään korkeuden. Saa sääjellä eestaas vaikka miten kunnes näyttää omaan silmään sopivalta.
Sitten arvojen tallennus, ja siinä vaiheessa testeri kysyy noita kulma-arvoja.

Ennen säätötoimia testeri näyttää noiden kulma-arvojen rajat jonka sisällä ne syötetyt arvot pitää olla.
Tietääkö kukaan vaikuttaako nuo syötetyt kulma-arvot yhtään mihinkään?
Iskarien jäykkyyteen, jousituksen korkeuteen vauhdissa tms.


EDIT: Nakataan tämä linkki tässä vaiheessa tänne.
https://w220.ee/Airmatic
Hemmo85
Viestit: 17
Liittynyt: 23.5.2017 13:54

Viesti Kirjoittaja Hemmo85 »

Joo ongelma on siinä että vaikka laittaa nuo kulma-arvot mitä testeri näyttää ennen tallennusta, se ei niitä hyväksy.
Hemmo85
Viestit: 17
Liittynyt: 23.5.2017 13:54

Viesti Kirjoittaja Hemmo85 »

Ja sitten kun lopettaa tallentamatta epäonnistuneen nosto yrityksen jälkeen, mittari näyttää visit workshopia vaikka poistaa vikakoodit. Pitää sitten antaa auton kalibroida itsensä taas matalaksi ja laittaa sitten ne kulmat kohilleen mitä ehdottaa ja kaikki on ok.
Avatar
noroljan
Viestit: 232
Liittynyt: 13.5.2013 18:00

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Hemmo85 kirjoitti:Joo ongelma on siinä että vaikka laittaa nuo kulma-arvot mitä testeri näyttää ennen tallennusta, se ei niitä hyväksy.
Kyllä se ne kulmat hyväksyy, kun ne syötetään oikein. Oliko . (piste) ei , (pilkku) ja oikea miinusmerkki taakse.

Olen kanssa laittanut jonkun keskiarvon kulmista, mutta ei kait se mitään vaikuta mitä niihin laittaa?

Erijuttu on sitten että ei välttämättä tallenna korkeutta vaikka ne anturit olisi arvojen sisällä (olisi 2-3v), jos liikaa poikkeaa toisistaan. Tätä en ole ymmärtänyt miksi näin. Joskus käy myös niin että auto palautuu päin persettä vähän ajanpäästä (siihen alkuasentoon josta säätö aloitettu.)

ABC-alustaisessa ei sitten meinaa kelvata juuri mitkään arvot, että tallentuu... Kumpi tässä autossa on?

Mersuforumin puolella oli vähänaikaa sitten juurikin sellainen ongelma, että oli tankoilla madallettu ja ei voinut ilman niihin koskemista nostaa, kun ei tallentunut.
W220 S320 CDI -01 (OM613+722.6) EX: S320, S500L ja S600L
W164 ML320 CDI -06 (OM642+722.9)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6)
S210 E270 CDI -02 (OM612+722.6)
Hemmo85
Viestit: 17
Liittynyt: 23.5.2017 13:54

Viesti Kirjoittaja Hemmo85 »

Kyllä se suostu minun laittamilla kulmilla sen alkuperäisen korkeuden hyväksymään kun sen ruljanssin joutu käymään kun jäi pysyvä vikakoodi. Eli miinukset taakse ym pisteet luulisi olleen oikein. Voltit oli myös 2-3 välissä.
Hemmo85
Viestit: 17
Liittynyt: 23.5.2017 13:54

Viesti Kirjoittaja Hemmo85 »

Normi airmatic, ei abc
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mika.T kirjoitti:
AK47 kirjoitti:
Siis oot säädellyt alustaa sinnesuntänne kunnes haluttu korkeus joka nurkassa. Ja sitten vastannut kulma tai mikä arvo se nyt olikaan jonkun keskiarvon tms?
Jep.

Alusta--->Airmatic--->korkeustason kalibrointi.

Sieltä pääsee säätämään etupään korkeuden molemmin puolin erikseen ja takapään korkeuden. Saa sääjellä eestaas vaikka miten kunnes näyttää omaan silmään sopivalta.
Sitten arvojen tallennus, ja siinä vaiheessa testeri kysyy noita kulma-arvoja.

Ennen säätötoimia testeri näyttää noiden kulma-arvojen rajat jonka sisällä ne syötetyt arvot pitää olla.
Tietääkö kukaan vaikuttaako nuo syötetyt kulma-arvot yhtään mihinkään?
Iskarien jäykkyyteen, jousituksen korkeuteen vauhdissa tms.


EDIT: Nakataan tämä linkki tässä vaiheessa tänne.
https://w220.ee/Airmatic
Katsos, kiva linkki. Kiitos.

Tossa omassa rupes kompura kolisemaan, tais tulla jotain väärin sen takasin laitossa. Ainakaan sitä suojamuoviosaa ei saanut mitenkään enää sinne asettumaan joten se on nyt peräkontissa :)

Oisko kuveja kompuran asennuksesta miten ja missä järjestyksessä ne tulee, kiitos.

Itse tein sen virheen ettei kuvattu aluksi ja sit toisekseen se takasin laitto tuli tehtyävasta pitemmän ajan jälkeen.

Nyt kolisee ja vuotaa kompuran ja venttiiliblokin välistä testerin mukaan.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
noroljan
Viestit: 232
Liittynyt: 13.5.2013 18:00

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Hemmo85 kirjoitti:Kyllä se suostu minun laittamilla kulmilla sen alkuperäisen korkeuden hyväksymään kun sen ruljanssin joutu käymään kun jäi pysyvä vikakoodi. Eli miinukset taakse ym pisteet luulisi olleen oikein. Voltit oli myös 2-3 välissä.
Empä ole törmännyt ongelmaan kulmien tallennuksen suhteen. Antureiden arvojen kanssa on kyllä ollut ongelmia. johonkin 2,2-2,8 väliin, niin tallentuu varmemmin.(jos ne ilmoitetut nyt ässässä,oli sen 2-3v) Sullako varmasti se ongelma on niissä kulmien tallennuksissa?

ML:län raja-arvot on jotain 1-5v, mutta ei todellakaan tallennu jos on lähellä ääripäitä, jotain hassua noissa ilmoitetuissa arvoissa on, kun ei meinaa aina kelvata.

Olen kyllä ihan normivalikosta tehnyt kalibroinnin, joten mitäs se sitä kautta sulla ilmoittelee?
W220 S320 CDI -01 (OM613+722.6) EX: S320, S500L ja S600L
W164 ML320 CDI -06 (OM642+722.9)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6)
S210 E270 CDI -02 (OM612+722.6)
Hemmo85
Viestit: 17
Liittynyt: 23.5.2017 13:54

Viesti Kirjoittaja Hemmo85 »

Kiitos tähänastisista vastauksista.

Ens viikolla on tarkoitus kokeilla uudestaan.

Mistä nämä mahdolliset tangot löytyy, onko ne poistettavissa?

Jos ei voltit ole lähellä ääripäitä, auto jää kyllä matalalle.

Auton korkeuden voi siis kalibroida muualtakin kuin airmaticin kehitystiedoista?
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Hemmo85 kirjoitti:Kiitos tähänastisista vastauksista.

Ens viikolla on tarkoitus kokeilla uudestaan.

Mistä nämä mahdolliset tangot löytyy, onko ne poistettavissa?

Jos ei voltit ole lähellä ääripäitä, auto jää kyllä matalalle.

Auton korkeuden voi siis kalibroida muualtakin kuin airmaticin kehitystiedoista?
Eessä oli mulla siinä anturin vivun kiinnitysruuvin alla yli sentin alumiiniholkki kummallakin puolella. Ruuvi on tosi pitkä ja sen pyörittely kestää hetken. Miksihän se onkaan noin pitkä ruuvi.....

Edit: siis mutteriahan siinä pyöritetään - pitää olla pikkuräikkä ja mieluusti pitkä hylsy. Aika pieni mutteri, oisko 8mm hylsy sopiva.

Takana on kaksi limittäin olevaa tankoa joita voi siirtää toisiinsa nähden. Siihen ei omassa koskettu kun etuholkkien poiston jälkeen oli suunnilleen vaaterissa.


Voishan tuossa tehdä sellaisen taulukon missä vakiorengastus alla ja sit mittais korkeutta ja laittelisi eri arvoja ja mittaisi korkeuksia. Saisi siitä ihmiset autojensa alustan korkeuksiin jotain osviittaa. On tässä vaan niin paljon ohjelmaa ettei tuotakaan heti kerkeä tekemään. Tuokin pitäisi toki tehdä täysin toimivalla airmatikilla mieluusti jossa hyväkuntoiset tolpat ja anturit jne jokapaikassa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Hemmo85
Viestit: 17
Liittynyt: 23.5.2017 13:54

Viesti Kirjoittaja Hemmo85 »

Takaa säädettiin tankoa eikä voltteja laitettu ihan lähelle raja-arvoja, nyt on ässä balanssissa, kolme sormea taakse ja kaksi eteen kaarien renkaiden väliin mahtuu perustilassa. Kyyti parani huomattavasti,kyllä ässätkin on pilalla jos ne maassa makaa pienellä joustovaralla. Kiitokset vinkeistä!
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ite tullu semmoseen lopputulokseen että kun keula on perää hitusen korkeammalla niin ajettavuus on parhaimmillaan.

Eilisen pohjosen turneelta "Stance" niinkö nuo tuuninkihörhöt sannoo :D

Kuva
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Mika.T kirjoitti:Ite tullu semmoseen lopputulokseen että kun keula on perää hitusen korkeammalla niin ajettavuus on parhaimmillaan.
Joo varmasti positiivisen casterin lisääntyminen auttaa.
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Kun on nuo uudet tolpat eessä niin keula on korkeammalla kuin alkuperäisillä.

Kokeilin sitten korkeutta säädellä mutta ei oikein meinannut olla logiikkaa hommassa.

Kokeilin niin että ajoin auton entiseen "nollakorkeuteen" sitten katselin voltteja ja syöttelin erilaisia kulmia ohjearvojen puitteissa. Ei havaittavaa tai ainakaan loogista muutosta tapahtunut.

Onko kenelläkään sitä virallista kulma-anturia? Jos saisi lainaksi että voisi tehdä kopion/kopioita meseläisille järkevään hintaan?
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1912
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Ei itse tolppien vaihto vaikuta korkeuteen. Tolppia vaihdettaessa anturit on asentuneet vähän eri asentoon kuin aiemmin.

Korkeus ei säädy mihinkään jos auto ajetaan vanhaan kalibrointitasoon vaikka siinä samalla tallentaisi minkälaisia tukivarsien kulma-arvoja.

Auto pitää tietenkin ajaa manuaalisesti oikeaan, haluttuun tasoon ja sen jälkeen tehdään alustan kalibrointi eli tallennetaan senhetkiset antureiden arvot muistiin. Näistä tulee uusi nollataso.
MHe
Viestit: 1150
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

jenkkifoorumilla oli jotain yritysta tehdä jonkinlainen taulukko tuohon kulmalasketaan perustuen kotikonstimittaukseen, mutta en jaksanut ihan tarpeeksi ajatuksella lukea sitä läpi että mahtaisiko toimia...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

tähtikuljettaja kirjoitti:Ei itse tolppien vaihto vaikuta korkeuteen. Tolppia vaihdettaessa anturit on asentuneet vähän eri asentoon kuin aiemmin.

Korkeus ei säädy mihinkään jos auto ajetaan vanhaan kalibrointitasoon vaikka siinä samalla tallentaisi minkälaisia tukivarsien kulma-arvoja.

Auto pitää tietenkin ajaa manuaalisesti oikeaan, haluttuun tasoon ja sen jälkeen tehdään alustan kalibrointi eli tallennetaan senhetkiset antureiden arvot muistiin. Näistä tulee uusi nollataso.
Kyllä korkeus muuttui, en muuten kyselisikään mitään.

Tukivarsien kulman mittaus vaatii mittausapuvälineen jota ei näemmä ole kellään paitsi veholla.

Ymmärrän kyllä että kun antureihin ei koskettu niin miksi se muuttuisi korkeammaksi? Mutta niin nyt kävi.
Arvaamalla kulma-arvot voi myös säätää kokeile ja erehdy ja osu lähemmäs menetelmällä. Jos siis puhutaan korin asennosta eikä tukivarsien asennosta. Tätä siis kokeilin. Olen kokeillut vanhoillakin tolpilla ja suunnilleen yhtä epäloogisesti se sen teki. Mutta vanhoilla tolpilla sai jostain syystä +-1mm tarkkuudelle kun oli lämpimässä hallissa.

On kokeiltu ajaa automaattisesti "vanhaan" tasoon johon eroa on ve28mm, oe15mm ja takana 0mm. muistaakseni voltit oli ve2.43V, oe2.53V ja t2.73V. Lattia on kohtuullisen suora ja samassa paikassa vanhoilla sai millin sisään ajettua korkeuden.

Kun syötti ensin alusta kulmiksi keskimääräiset kulmat alueen keskeltä eli 5.15 eteen ja taakse -1.65 niin isompaa muutosta ei tapahtunut. Muutin sitten kulmia puolittamalla ja muutos ei ollut looginen ja tuntui ettei se tallentunut vaikka selvästi halusin "väärää" saada tallentumaan. Voltit pysyi 2.00 ja 3.00 välillä.

Ni, pitää tutkia uudestaan ajan kanssa ja tehdä tarkempia mittauksia oikeista korkeuden muutiksista. Nyt mittailin muutoksia nostipaikkojen kumimutikoista. niistä mitaten ei tietenkään tule samat arvot kuin navan kohdalta. Mittailen ensikerralla navan kohdalla tapahtuvaa muutosta.

Mutta pitäisi tuon nyt olla mahdollista saada halutuksi alle 5mm sisään.


VIELÄ KYSYMYS: ONKO KENELLÄKÄÄN LAINATA KULMAN NITTAUSLAITETTA. TEEN SIITÄ KOPIOITA HARRASTAJAHINTAAN MESELÄISILLE.
Viimeksi muokannut AK47, 17.2.2019 12:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

MHe kirjoitti:jenkkifoorumilla oli jotain yritysta tehdä jonkinlainen taulukko tuohon kulmalasketaan perustuen kotikonstimittaukseen, mutta en jaksanut ihan tarpeeksi ajatuksella lukea sitä läpi että mahtaisiko toimia...
Periaatteessa mikään ei estä sellaita taulukkoa toimimasta. Jotta olisi vertailupohjaa täytyy olla se alkuperäinen mittari tai wissiä tarkempi kuvaus mitä kulmaa itseasiassa mitataan. Mittarihan ei mene mekaniikan nivelpisteiden väiselle suoralle tai ei aina edes sen suuntaiselle pinnalle. vain fyysiselle pinnalle joka tukivarsissa.

Mutta pittää ihmetellä tuota mitä sille tekisi.

Voisi kyllä verrata vasenta ja oikeaa vartta tuommoisella digitaalisella näytöllä ja magneettisella kiinnityksellä olevaa 0.1 asteen tarkkuudella näyttävllä mittarilla. Semmoinen on töissä.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
MHe
Viestit: 1150
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

tuonnehan oli näköjään ilmestynyt https://w220.ee/Angle_Measuring_Device_or_Inclinometer
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1912
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

AK47 kirjoitti: Kyllä korkeus muuttui, en muuten kyselisikään mitään.
Ajattele aihetta järjellä, ei tunteella. Tolppien vaihtaminen voi muuttaa alustan tasoa mutta ei sen takia että uudet ilmajouset olisi erilaiset vaan sen takia että anturi on muuttanut asentoaan.

Ihan sama mikä tolppa autossa on kun Airmatic ohjainlaite seuraa anturin lukemaa ja säätää alustaa kunnes anturi antaa sen lukeman joka kirjattiin muistiin kalibroinnissa. Aika yksinkertaista.

Sen verran todellisuudessa monimutkaisempaa että 220 itse asiassa hyväksyy ajon aikana 20 mm:n korkeusvirheen. Jos 20 mm ylittyy, auto säätää tasoa kunnes se on 10 mm:n sisällä tavoitearvosta. Paikallaan seistessä säätää sinne 10 mm:n sisään, kaikki on kerrottu WIS:issä.
AK47 kirjoitti: Arvaamalla kulma-arvot voi myös säätää kokeile ja erehdy ja osu lähemmäs menetelmällä. Jos siis puhutaan korin asennosta eikä tukivarsien asennosta. Tätä siis kokeilin. Olen kokeillut vanhoillakin tolpilla ja suunnilleen yhtä epäloogisesti se sen teki. Mutta vanhoilla tolpilla sai jostain syystä +-1mm tarkkuudelle kun oli lämpimässä hallissa.
Mitä yrität sanoa? Kulma-arvoja voi arvailla oikein tai väärin mutta sillä ei ole mitään tekemistä alustan korkeuden kanssa. Jos kalibroit alustan tietyille anturilukemille niin se tavoitetaso säilyy täsmälleen samana riippumatta kertomastasi kulma-arvosta.

Tulkitsen että olet ajanut auton tavoitetasoon ja säätänyt kulma-arvoja? Jos auto siinä muutta tasoaan niin kyse on pelkästään noista aiemmin mainituista toleransseista. Yhtä hyvin se muuttaisi tasoaan jos teet maantiellä lenkin ja palaat talliin.
AK47 kirjoitti: On kokeiltu ajaa automaattisesti "vanhaan" tasoon johon eroa on ve28mm, oe15mm ja takana 0mm. muistaakseni voltit oli ve2.43V, oe2.53V ja t2.73V. Lattia on kohtuullisen suora ja samassa paikassa vanhoilla sai millin sisään ajettua korkeuden.
Mitä ihmettä tässä tarkoitettiin. Automaattisesti voit ajaa vain nykyiseen tavoitetasoon, ei se ohjainlaite muista erikseen vanhaa ja uutta tavoitetasoa.

Mitä nuo lukemat on? Mittauksia lokasuojasta pyörän napaan vai korkeusvirhearvoja starilla luettuna? Onnistuneen tavoitetasoon ajon jälkeen star'in kuuluisi näyttää olemattomia tasovirhearvoja. Jos taas puhut pyörästä mitatuista korkeuksista niin nehän on pielessä jos kalibrointi on pielessä.
AK47 kirjoitti: Kun syötti ensin alusta kulmiksi keskimääräiset kulmat alueen keskeltä eli 5.15 eteen ja taakse -1.65 niin isompaa muutosta ei tapahtunut. Muutin sitten kulmia puolittamalla ja muutos ei ollut looginen ja tuntui ettei se tallentunut vaikka selvästi halusin "väärää" saada tallentumaan. Voltit pysyi 2.00 ja 3.00 välillä.
Tässä taas olet kulmia syöttelemässä. Kun et muuta mainitse niin oletan että samalla et tee muita muutoksia, ajat alustan tavoitetasoon ja syötät kulma-arvoja ja teet kalibroinnin (talletat lukemat). Ei tässä kuulukaan tason mihinkään muuttua. Jos muuttuu niin johtuu noista ohjainlaitteen hyväksymistä toleransseista.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

MHe kirjoitti:tuonnehan oli näköjään ilmestynyt https://w220.ee/Angle_Measuring_Device_or_Inclinometer
No, katsos kehveliä. Aivan mahtava linkki kysytystä asiasta :D Viimeksi kun tuolla kävin niin en tämmöistä huomannutkaan.

Toki kännykkä varmaan nykyään käy mutta kun on toi kulma mittari duunissa niin pitää sitä kokeilla.

Taka-akselilta olikin muistaakseni wississä mainintaa että akselista kulma mitataan. Etuakselin tukivarren nystyjä en ole huomannut ja tietänytkään.

Täytyypä kokeilla asiaa uudestaan ja mittailla mitä arvoja siellä nyt on kun ajaa normitasoon.

KIITOS.

Edit: Virolaisten sivuilla sanotaan tyypilliseksi 3.5 astetta eteen... wississä tais olla kuitenkin 4.8-5.5
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Noniin. Nyt tuli tolppien vaihdon jälkeen ensimmäinen visit workshop herja. Kesken matka-ajoa- toki heittoisella ja muhkuraisella tiellä jossa tietyökohtia.

Ohjainlaite toimii normaalisti jne... ei vikakoodeja

Sit sai ulos koodin C1517-128 Vaimennintukipaine ei uskottava.

Kaikki testit meni läpi ja kaikki pelaa... Paitsi 10 tunnin vuototesti venttiiliryhmän ja tolppien välillä tekemättä. Yön yli lämpimässä tallissa oli keula selvästi laskenut.... Nostin mökkiasentoon. Katsotaan 10h päästä miltä näyttää.

Eipä tossa oo muuta vaihtamatta eteen kuin letkut ja säiliöt enää :D

Sitä mietin voiko anturit saada kipeää kun joutui ajamaan keula alhaalla vanhoilla tolpilla aina lämpimään halliin jotta sai keulan ylös. Ne oli varmaan ihan ääriasennossa siinä vaiheessa.

Nyt ei ole reissussa sitä kulmamittaa saatavilla joten se ihmettely siirtyy tulevaisuuteen.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Noniin, suostui kalibroimaan (tallennus onnistuneesti) alustaa kun pisti rajojen ylärajan mukaisen eli 5,5 ja -1.9 astetta.

Tosin mitattuna kulmat oli reilusti yli nuiden.

Edessä 8.1-8.9 ja takana -2.6 - -3.4

Kokeilut jatkuvat ensiviikolla.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W220 / W230 / W215 alusta”