S500 rajoittimen poisto / "lastutus", NYT re85 kokeilua. Siirrytty bensaan takaisin.

Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5601
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: S500 rajoittimen poisto / "lastutus", NYT re85, ei sittenkään

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Koska tuossa on 98 ja 99 olleet jo 1.9xeur lukemissa alkoi aiemmin hankittu eFlexFuel sarja poltella näpeissä ja asensin sen sittenkin paikalleen.

Polttoaineletku jota sarjaan kaupataan on tietenkin ässään hieman liian lyhyt ja asennus piti tehdä vähän kompromissina.

Samoin suuttimille tuleva johdotus olisi saanut olla mitoitettu hieman pidemmäksi. Heitin sitten kiireessä sarjan paikalleen ilman sen kummempaa hifistelyä kun arvelutti miten suutinten tuotto riittää ja jääkö keksintö pysyväksi vai ei.

Mukava oli suutinten liittimiä irroitella ja sarjaa asennella kun olin pessyt moottorin öljyvuotokorjausta varten muutenkin.

Pari liitintä oli sormille hankalassa paikassa ja kuskia lähimmän pytyn suuttimen liitin erityisen ahtaasti käsillä. Mutta lopulta sekin irtosi.

Hommaan meni etanolianturin ja polttoaineletkun vaihtoon varmaan yli tunti ja johtojen asennukseen toinen tunti.

Pienoista käynnin tärähtelyä harvakseltaan ilmeni sarjan asennuksen jälkeen vaikka tankissa oli 95E10 ollut jo hyvän aikaa. Anturi näytti tasan 10% etanolimääräksi 95E10 seoksella jota tankkiin jätin 10L. No, sitten tankkaamaan ja tankkasin ensin 15l re85 ja ajoin muutaman kilometrin ja etanolianturi nousi hieman ja kaikki vaikutti pelaavan oikein joten sama uusiksi ja taas 15L tankkiin ja taas kokeilua ja lopulta taisin tankata 4 kertaa ja lopputuloksena oli etanolin määrä noussut 63 prosenttiin. Sitten ajelinkin tankin alle puoleen ja täyteen tankkaamalla etanolimäärä nousi 70%. Tällä seoksella ajelin vajaa 400km ja keskikulutus oli noussut 9-10 L lukemista 12.8L eli aika linjassa siihen ilmoitettuun 28% kulutuksen kasvuun. Ekakerran kun olin tankkaamassa täyteen auto ei käynnistunut 17 asteen ulkolämmössä lämmöstä kahta kertaa mikä tietysti pistää miettimään missä syy. Vettä kyllä tuli kun aisaa edellinen tunti ja pohjamuovit puuttuivat moottoripesun takia joten vettä voi olla päässyt jonnekin minne sitä ei tarvitse mennä. Toinen mahdollinen syy on se että tökkäsin muutossarjan lämpötila-anturin moottorin etupäähän johonkin koloseen öljynsuodattimen vieressä olevaan rakoseen. Anturi näyttää ajossa noin 10-20 astetta liian pieniä lukemia.

Sitten ne suurimmat miinukset eli suutinten riittävyys. Etukäteen oli tiedossa ettei suuttimet ihan riitä täydellä teholla. Mutta varsin yllättävää oli että sain muutossarjan "ecun" ilmoittamaan 100% käyttöastetta painamalla kaasun rampilta kiihdyttäessä 60->120kmh kiihdytyksellä. En painanut kickdownia edes pohjaan. Tästä seurasi muurossarjan eculle virhekoodi mutta kojelaudassa auto ei todennut mitään olevan vialla. Pitää katsella onko starilla nähtävissä jotain seoksen muodostukseen tai lambdaan tms liittyvää koodia. Hieman nätimmin ajaessa 63-71% etanolimäärillä kuormitus ei nouse yli 100. Mutta tämä on selvästi asia joka vaatii huomiota. Pitänee kokeilla laskea etanolimäärää jotta selviää milloin suuttimien tuotto varmasti riittää kaikissa olosuhteissa.

Suuttimia en ajatellut vaihtaa isompiin, koeajellaan nyt hieman ja katsotaan jättääkö tuon paikalleen (toki asentaa siinä tapauksessa paremmin/nätimmin) vai poistaako käytöstä.

Mukava oli tankata Valtimolla re85 1.04 litrahinnalla kun bensa maksoi 1.72 ja 50 litran tankkauksella säästi 19.5 eur huomioiden kulutuksen nousun. Mutta tosiaan suomessa on vain 5 paikkaa mistä saa re85 noin euron hinnalla. Muualla hinta on vielä monessa paikassa siedettävä n 1.23-1.25 mutta 1.3 eur on jo liikaa esim pk seudulla näin.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5601
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: S500 rajoittimen poisto / "lastutus", NYT re85, ei sittenkään

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Nyt on "testireissusta" palattu. Pikaisesti laskien re85 polttoainetta meni 200.02Litraa jossa oli alkuosana 10l 95E10. Kilometrejä tuli noin 1590km

Tästä voisi päätellä että kokonaiskulutus oli 13.21Litraa/100km. Jos vähentää bensan osuuden saisi tulokseksi 13,42Litraa/100km.

Kulutushan on ollut matka-ajossa 9-10 auton ilmoittamana joka vähättelee ehkä puoli litraa, joten kulutuksen nousu on ehkä enemmän kuin se 28%.

Lisäksi oudoksuttaa etanolipitoisuus jota appi ilmoittaa. 95E10 se ilmoitti oikein 10% Mutta re85 tankkaaus ei koskaan nostanut etanolipitoisuutta laskennallisesti oikeaksi. Ajelin jopa viimekilometrit niin kuiviin, että asemalle tultaessa arvioitu jäljellä oleva 10km laski humpsahtaen 100m ennen asemaa 0km luvuksi, jolloin voisi olettaa että tankissa oli ehkä alle litra korkeintaan kaksi seosta joka 72% etanolipitoista. Tankkasin sitten "puhdasta" Re85 litkua ja etanolianturi käväisi muutamia sekunteja 75 % kohdalla ensimmäisillä sadoilla metreillä ja palasi sitten 73-74% lukemaan. Tämähän tarkoittaisi että myytävässä polttoaineessa ei ole kuin n 75% etanolia maksimissaan.... ???

Jos näin on se selittäisi Re85 hinnan nousun 1.1->1.2->1.3eur. Toisaalta 10% vähemmän etanolia pitäisi vähentää kulutusta +28%-> +25% tietämille eikä 28-34% lukuihin.

Vaatisi paljon enempi litroja ja kilometrejä, että saisi tarkkuutta kulutukseen ja kannattavuuslaskelmiin.

Nythän näillä korkeilla etanolin hinnoilla säästöä ei synny kuin pennosia jos sitäkään. Itselle luonnon säästyminen ei ole niin merkittävä asia että se korvaisi etanolin huonoja puolia - kaupanpäälliseksi se kyllä kelpaisi. Joten näillä hinnoilla/kulutuksella en tankkaa etanolia ainakaan puhtaana re85 seoksena. En kyllä usko että pienempi seoskaan olisi yhtään kannattavampi.

Seuraavaksi pitää kokeilla millä seoksella suuttimien tuotto riittää olipa ajotilanne mikä tahansa vastaan tuleva. 1590 km aikana muutosboksi talletti 4 ilmoitusta että suutinten tuotto on hetkellisesti riittämätön. Säiden kylmettyä testataan mikä määrä etanolia voi olla talvikäytössä jotta käynnistyvyys ja kulutus pysyy kelvollisena.

Kai tässä on se muutostuki haettava ennenkuin sekin mahdollisuus loppuu. Näköjään polittinen tahto $uomessa on se, että kaivakoot kongossa 5 vuotiaat käsin kaivoksien jätekasoista kobolttia litiumakkujen tuottamiseksi sähköautoihin sen sijaan että $uomessa tehtäisiin hiilineutraalia etanolia omista biojätteistämme. Sen verta huono hintarakenne on nyt etanolilla.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
racer123
Viestit: 27
Liittynyt: 15.2.2012 15:41

Re: S500 rajoittimen poisto / "lastutus", NYT re85 kokeilua

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Niin E85:ssahan voi olla etanolia maksimissaan tuo 85% - tuo 75% lienee melko keskimääräinen arvo. Minimi taitaa olla 70% jos en kauheasti valehtele.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5601
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: S500 rajoittimen poisto / "lastutus", NYT re85 kokeilua

Viesti Kirjoittaja AK47 »

racer123 kirjoitti: 02.8.2021 6:31 Niin E85:ssahan voi olla etanolia maksimissaan tuo 85% - tuo 75% lienee melko keskimääräinen arvo. Minimi taitaa olla 70% jos en kauheasti valehtele.
No, sittenhän tuo anturi voi hyvinkin pitää paikkansa. En arvannut että vaihtelua voi olla nuinkin paljon. Lieneekö syynä alempaan etanolimäärään olla kelvollisen sopan aikaansaamisen vaikeus vai etanolin saantivaikeus tiedä sitten siitä... Saattaahan se etanoli olla myyjälle kalliimpaakin kuin bensa... Kai tuota etanolin tuottamista on jotenkin tuettu koska on "parempaa" luonnolle. Kunnollista faktatietoa ei löytynytkään pikaetsinnällä.

No, pitää vielä se lämpötila-anturi laittaa parempaan paikkaan. Voi olla että seos huonompi jos se anturi tosiaan näyttää 10-20 astetta liian matalaa lämpötilaa. Mutta kulutus on liian suuri hintaan nähden nyt jokatapauksessa - ei kannata etanoli nyt ainakaan M113 moottorissa kun katsoo lähimmän etanoliaseman hintoja 1.299 / 1.659 / 1.749.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5601
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: S500 rajoittimen poisto / "lastutus", NYT re85 kokeilua

Viesti Kirjoittaja AK47 »

No, kävin sitten muutoskatsastamassa ihan siksi että saisi valtiolta 200eur tukea maailman pelastamiseen. Toki muutoskatsastus vie siitä 50 palasen.

Kuoletettavaa on näemmä 103,35 tuen jälkeen kun piti ostella toinen johtosarja. Polttoaineessa on säästänyt kulutuksen nousu huomioiden 18,75 kun en huomannut ensimmäisten päivien tankkauksissa otta vertailuhintaa 95 tai 98 pumpusta niin jätin ne laskuista pois. Käytän jatkossa 95 vertailuhintana niin se varmentaa että kyse on säästöstä tai kumpaa se nyt sitten onkaan säästöä vai tappiota. Nimittäin kaksi tankkausta on mennyt 20sentin tappiolla bensaan verrattuna kun piti saada mahdollisimman vahva seos tankkiin testimielessä...

Vielä 84,6 euroa kuoletettavana... Periaatteessa on se ainakin tehtävä ennenkuin tuon poistaa käytöstä.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5601
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: S500 rajoittimen poisto / "lastutus", NYT re85 kokeilua

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Noniin, tuli toinen häiriö eflexfuel laitteen kanssa.

Ensimmäinenhän oli kun ajelin moottoripesun jälkeen ilman pohjamuoveja ja ajoin reippaassa sateessa ennen tankille menoa. Jätti pari kertaa starttaamatta ja kolmannella lähti.

Toinen kerta taasen että pysähdyin puhuakseni puhelimessa. Muutaman minuutin jälkeen käynnistin (oli neutraalilla loota ja keli kuiva) ja ravisti eikä ottanut kunnolla kierroksia. Sammutuksen jälkeen pelasi ok. Muunnosboksissa oli vikakoodeina lämpötila-anturin näyttämä liian alhainen, lämpötila-anturia ei ole tms ja polttoaineessa on roskia ja että etanolipitoisuus on alhainen ja etanolianturi ei toimi tjsp.

Starilla ei itse moottorin omassa ecussa ollut mitään koodeja ajalta ennen muutos-sarjan boksin asentamista lukien.

Yksi pulma tuntuu olevan ettei muutos-sarjan lämpötila-anturia saa millään näyttämään läheskään samaa lämpöä kuin moottorin oma anturi jota pidän suhteellisen luotettavana. Muutos-sarjan anturi näyttää 10-30 astetta alla oikean lämmön. Olen kokeillut moottorin etupäässä kannen päädyssä. Moottorin takapäässä imuilmakotelon takareunaa ja kahdesti öljynsuodattimen jalan lämmönvaihtimen putkea joka pitäisi lämmetä suht samaa vauhtia kuin vesi. Nyt jälkimmäisellä kerralla laitettiin anturin päälle eristettä sentti jotta putkesta siirtyisi hyvin lämpöä ja anturi ei jäähtyisi ilman vaikutuksesta. Mihinkäs ton nyt laittaisi :roll: Tossa on nyt eristeen kanssa lämmöt n 10-15 astetta alemmat kuin moottorin oma anturi.

Moottoriöljyä olen katsellut ensin tonnin ajon jälkeen ja nyt parin tonnin jälkeen. Nyt näkyy havaittavasti punertavampaa sävyä joka samanväristä mitä yleensä on vaikkapa venttiilikopan sisäpinnat tai keinujen ja nokka-akselin pukkien värjäymät olleet kun nuita aukonut jostain syystä..

Öljyillä on ajettu n 10tkm joten kohtahan ne voisi vaihdella. Käsittääkseni etanolille suositellaan 10tkm määrää mutta se lienee niin että voin nuilla hyvinkin ajaa sen 15tkm mikä onkin mobil 0w40 öljyille normi vaihtoväli. Tosin auto suosittaa nuilla öljyillä itse vaihtoa ajotavalla ja luonteella noin 18tkm kieppeillä.

Saa nähdä muuttuuko etanoli taas kannattavaksi, mikä tarkoittaisi bensan hinnan nousua tai etanolin hinnan laskua, vieläkin kannattavuus on zykolookista fossiilisten polttamisen vähentämissysteemiä enempi kuin rahallista säästöä.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4061
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: S500 rajoittimen poisto / "lastutus", NYT re85 kokeilua

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

AK47 kirjoitti: 09.8.2021 1:30 Noniin, tuli toinen häiriö eflexfuel laitteen kanssa.

Yksi pulma tuntuu olevan ettei muutos-sarjan lämpötila-anturia saa millään näyttämään läheskään samaa lämpöä kuin moottorin oma anturi jota pidän suhteellisen luotettavana. Muutos-sarjan anturi näyttää 10-30 astetta alla oikean lämmön. Olen kokeillut moottorin etupäässä kannen päädyssä. Moottorin takapäässä imuilmakotelon takareunaa ja kahdesti öljynsuodattimen jalan lämmönvaihtimen putkea joka pitäisi lämmetä suht samaa vauhtia kuin vesi. Nyt jälkimmäisellä kerralla laitettiin anturin päälle eristettä sentti jotta putkesta siirtyisi hyvin lämpöä ja anturi ei jäähtyisi ilman vaikutuksesta. Mihinkäs ton nyt laittaisi :roll: Tossa on nyt eristeen kanssa lämmöt n 10-15 astetta alemmat kuin moottorin oma anturi.
Onkos ne anturit saman köhmiset jos ei niin
sattaa olla tarkoituksella tuo ero kylmäkäynistys tms syystä,
kokeile vaihtaa koko anturi toiseen millä näyttä samaa,
tuo kylmpää näyttäminen vaikutaneen myös kulutuksen jotakin,
se sitten jos näytää vaikap +0c kohdalla -20c satta vaikutta käynistämiseen huonontavasti
(sikäli mikäli sitä käytää sitä tietoa siinä kohdin) kun näytämän korjaa
oikeaa lämpötilaa vastaavaksi samoin voi sitten taas parnat noit kuuman käynistymis tilanteita
pika pysähdysten kohdalla
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5601
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: S500 rajoittimen poisto / "lastutus", NYT re85 kokeilua

Viesti Kirjoittaja AK47 »

CDI203 kirjoitti: 09.8.2021 9:30
AK47 kirjoitti: 09.8.2021 1:30 Noniin, tuli toinen häiriö eflexfuel laitteen kanssa.

Yksi pulma tuntuu olevan ettei muutos-sarjan lämpötila-anturia saa millään näyttämään läheskään samaa lämpöä kuin moottorin oma anturi jota pidän suhteellisen luotettavana. Muutos-sarjan anturi näyttää 10-30 astetta alla oikean lämmön. Olen kokeillut moottorin etupäässä kannen päädyssä. Moottorin takapäässä imuilmakotelon takareunaa ja kahdesti öljynsuodattimen jalan lämmönvaihtimen putkea joka pitäisi lämmetä suht samaa vauhtia kuin vesi. Nyt jälkimmäisellä kerralla laitettiin anturin päälle eristettä sentti jotta putkesta siirtyisi hyvin lämpöä ja anturi ei jäähtyisi ilman vaikutuksesta. Mihinkäs ton nyt laittaisi :roll: Tossa on nyt eristeen kanssa lämmöt n 10-15 astetta alemmat kuin moottorin oma anturi.
Onkos ne anturit saman köhmiset jos ei niin
sattaa olla tarkoituksella tuo ero kylmäkäynistys tms syystä,
kokeile vaihtaa koko anturi toiseen millä näyttä samaa,
tuo kylmpää näyttäminen vaikutaneen myös kulutuksen jotakin,
se sitten jos näytää vaikap +0c kohdalla -20c satta vaikutta käynistämiseen huonontavasti
(sikäli mikäli sitä käytää sitä tietoa siinä kohdin) kun näytämän korjaa
oikeaa lämpötilaa vastaavaksi samoin voi sitten taas parnat noit kuuman käynistymis tilanteita
pika pysähdysten kohdalla
Juu, kulutusasiaa just mietinkin ja kylmäkäynnistysasiaa. Voisi kyllä kokeilla laittaa termospulloon kiehuvaa vettä ja katsoa sillä näyttääkö anturi sinnepäinkään (vertaa johonkin toiseen mittariin joka näyttää satasen kieppeillä oikein ja sit vaikka jäämurskaa niin saa nollan tietämille toisen pisteen.

Pitää toki kysäistä sarjan valmistajalta että käyttääkö toi sitä muuhun kuin kylmäkäynnistykseen tai käynnistykseen ylipäätään. Tietty vois ryöstää auton omasta anturista tiedon ja muokata sen adapterille sopivaksi mutta vähän liika hankala jos on liikaa eri käyrillä olevat anturit.

Periaatteessahan ton muutossarjan myyjä voisi myydä omaa boksiaan niin että siihen ohjelmoitu kohdeauton lämpötila-anturin käppyrä. Mutta se toki varmaan nostaisi hintaa satasella tms onhan nuita nyt näemä uudempiakin säädettäviä bokseja. Siellä varmaan saattaisi olla anturiasiakin käyttäjän säädettävissä.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5601
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: S500 rajoittimen poisto / "lastutus", NYT re85 kokeilua

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Kas noin, tankkasin bensaa. Parina aamuna oli startti pitkä (1-1.5s) etanolimäärän ollessa 75% ja lämpötila 7-8 astetta.

Talvellahan määrä sitten luonnollisesti asettuu varmaan aika alhaiseksi. Mutta nyt se asettui tankatessa 25% kohdalle. Tällä määrällä suuttimien tuotto riitti rivakassa pitkässä kiihdytyksessä ok.

Aiemmin tosiaan tankatessa säästi vähän ja eniten säästyi ne fossiiliset polttoaineet jota nyt näytti olevan tankissa 75%. Homma kannatti ennenkuin bensan hinta nousi. Etanolin hintaa suhteutettuna nostettiin enemmän.

Ja tässäpä aiheesta politikkojen pakettiin ja kultapaperiin käärimä paskaleivos ->https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Kysym ... df?lang=fi

25% etanolimäärällä suuttimien tuotto riittää ok. Näytöstä katsottuna kävi 92% kieppeillä. Varmaan 30% etanolimäärä menisi jo yli 100%.
Liitteet
Screenshot_20210909-011639.png
Screenshot_20210909-011639.png (85.83 KiB) Katsottu 1001 kertaa
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5601
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: S500 rajoittimen poisto / "lastutus", NYT re85 kokeilua

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Kas noin, kokeiltu 50% etanolilla ja tosiaan paukkuu yli 100% suutinten kuormitusajat kun painaa kaasun pohjaan.

Tankkasin myös tavoitteena 40% mutta tuli 39% seos. Sillä yllättäen riitti suuttimissa tuotto ilman boksin vikakoodia.

Hyvin lähellä 100% kuitenkin käy. Siis kiihdytys 0-120km/h + sakotusmarginaali nopeuteen paikaltaan lähtiessä (ylämäki ei vaikuttanyut). Tossahan laatikko kerkee vaihtaa jo kolme pykälää isommaksi ja tuntuu että suurin tarve polttoaineelle on kahdella ensimmäisellä käytetyllä vaiheella. Kolmas vaihto ei mene enää lähelle 100%. Sinäänsä outoa koska kaasupoljin on pohjassa silti...

Hinnat ovat taas niin että halvempaa tankata 95 kuin etanolia. Ero ei ole tankillisessa kuin euro, mutta bensa silti halvempaa jos sitä etanolia menee 1.28x. Mutta näyttäisi menevän ainakin 1.3x ekassa pidemmässä mittausjaksossa.

Nyt sitten odotellaan kylmiä säitä, jotta selviää millä seoksilla M113 käynnistyy missäkin lämpötiloissa kylmänä normaalisti eri seoksilla.

Koska ilmastoasiat ollut tapetilla niin etsin kansanedustajien sähköpostiosoitteet kuuklella ja lähetin arvoisille kansanedustajille viestin että käyttäkääpä etanolikorttiakin (etanoli on ainakin viimeisessä selonteossa jätetty tyystin mainitsematta).

Arvelin ettei yhtään vastausta tule (edes robotilta saati avustajalta) - Ja että poliisi hakee kuulusteltavaksi :D Yllätykseksi taisin saada noin 7 vastausta. Tyyliin: " Kiitos viestistä eduskunta-asioissa voitte ottaa yhteyttä avustajaan, en ole enää näissä tehtävissä, hyvä muistutus, kiitos viestistä etanoli on hyvä pitää mukana, kiitos viestistä ja esitetyistä näkökulmista, kiitos tärkeästä viestistä, kiitos viestistä ja olen itsekin käyttänyt etanolipolttoainetta autossani yms, kiitos viestistä ja esitetyistä näkemyksistä.

Noh, jännää että joku lukee nuita ja vastaa ilman robottiakin.

Eipä kyllä näytä politikkoja kiinostavan enää etanolin mahdollisuudet. Kiinnostaa vaan kiillottaa kilpeä sähköautokilpailussa että suomen pitäisi se voittaa tms. Ja maksajaksi veronmaksajat ja bensa/diesel autoilijat kuten aina.
Viimeksi muokannut AK47, 04.11.2021 0:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Jari Nysten
Viestit: 349
Liittynyt: 27.10.2010 16:19
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: S500 rajoittimen poisto / "lastutus", NYT re85 kokeilua

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Se lämpötila anturi vaikuttaa vain kylmäkäynnistykseen, tietää onko lämpöä koneessa vai ei, eli meneekö kylmäkäynnistys päälle vai ei.
Mulla on jämähtänyt 74-75% etanolin osuus, ei ole sitä 85% ikinä ollut lähelläkään ABC:n seokset Ideaparkilla.
Talvisin tankkaan noin joka 3-4 kerta bensaa sekaan varmistaakseni kylmäkäynnistykset.(Valkeakoskelta muutenkin kivempi tankata kuin ajaa Ideaparkille tankkaamaan, tällä hetkellä se on lähin RE85 paikka.)
Aina on lähtenyt vaikka ei ole edes lämmitintä autossa.

Edit: Alkuun tuli kerran häiriö, oli itse laite liian kuumassa paikassa konehuoneen puolella.
Siirsin 211:n pikkuakun viereen raitisilmasuodattimen alle niin ei ole liian kuuma.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
® Mesen V8 Klubi
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5601
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: S500 rajoittimen poisto / "lastutus", NYT re85 kokeilua

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Jari Nysten kirjoitti: 13.9.2021 17:56 Se lämpötila anturi vaikuttaa vain kylmäkäynnistykseen, tietää onko lämpöä koneessa vai ei, eli meneekö kylmäkäynnistys päälle vai ei.
Mulla on jämähtänyt 74-75% etanolin osuus, ei ole sitä 85% ikinä ollut lähelläkään ABC:n seokset Ideaparkilla.
Talvisin tankkaan noin joka 3-4 kerta bensaa sekaan varmistaakseni kylmäkäynnistykset.(Valkeakoskelta muutenkin kivempi tankata kuin ajaa Ideaparkille tankkaamaan, tällä hetkellä se on lähin RE85 paikka.)
Aina on lähtenyt vaikka ei ole edes lämmitintä autossa.

Edit: Alkuun tuli kerran häiriö, oli itse laite liian kuumassa paikassa konehuoneen puolella.
Siirsin 211:n pikkuakun viereen raitisilmasuodattimen alle niin ei ole liian kuuma.
Joo, näyttää olevan jonkinaikaa rikastus päällä esim 17 asteisesta (ulkolämpötila) pitää päällä kunnes oma anturi 18. Lähinnä saisi vastata todellista se anturi ettei turhaan rikastaisi. Lämmönvaihtimelle menevän putken kylkeen se laitettiin ja eristettä päälle. Mutta silti näyttää 5-10 astetta alle mitä moottorin oma anturi.

Max etanoli% on tosiaan ollut 75-76% mitä tankiin on saanut tankkailtua. ABC etanoliinfossa todetaan että kesällä minimialaraja 75% ja talvella 70%.
Tuolla 5% erolla ei liene kulutukseen mitään merkitystä verrattuna siihen että talvikäynnistykset ja hitaasti lämpenevällä koneella menee soppaa kunnolla. Talveksi laitan vähintään tuon 40% etanoli seoksen jolla ei tavitse miettiä suutinten riittävyyttä ja toisaalta varmaan halvenpaa ajaa bensavoittoisella talvella. Mutta vaatii kokeilua ja tulosten ylöskirjailua. Mitään kunnon tutkimustahan en ole löytänyt asiasta.

Miten sulla E500 kanssa suutinten riittävyys? Lieneekö samat suuttimet kuin S500 mallissa. Lienee sama M113 mylly kummassakin.

Hyvähän se että etanolimäärä on alhainen re85 litkussa, saa tavallaan enempi katetta rahalle. Lieneekö käsidesien etanolitarve saanut re85 seoksen etanolin asettumaan "luonnolliseen" minimimäärään???

No, etanolimäärien, kulutusten, kylmäkäynnistyvyyden jne ilmiöiden havainnointi jatkuu vielä toistaiseksi.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Jari Nysten
Viestit: 349
Liittynyt: 27.10.2010 16:19
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: S500 rajoittimen poisto / "lastutus", NYT re85 kokeilua

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Rivakassa kiihdytyksessä suuttimet loppuu,eihän sitä mitenkään huomaa ajossa.
Laihallehan se menee mutta vain sekunniksi pariksi.
Sama M113 joo.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
® Mesen V8 Klubi
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5601
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: S500 rajoittimen poisto / "lastutus", NYT re85 kokeilua

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Jari Nysten kirjoitti: 14.9.2021 17:53 Rivakassa kiihdytyksessä suuttimet loppuu,eihän sitä mitenkään huomaa ajossa.
Laihallehan se menee mutta vain sekunniksi pariksi.
Sama M113 joo.
Niinpä, samat suuttimet taitaa olla kummassakin. Tässähän on se, että talvella ei oikein voi käyttää isompia tehoja pito-ongelman takia ja siksi voisi ajella puhtaalla re85 kun suuttimet riittäisi kyllä. Mutta sit se kylmäkäynnistys on se toinen pointti. No, säiden kylmenemistä odotellessa. Muu on jo aikalailla testattu tässä moottori/kori yhdistelmässä.

Laihalle meneminen on sen luokan juttu että kannattaa pitää se eflexfuel appi päällä jos ajelee yli 40% etanoliseoksilla tai sit pistää kaasupolkimen alle kakkosnelosen pätkän niin suuttimet riittää :D

Moottorin oman lambdasäädön raja-arvot/säätöalue olisi kiva tietää.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5601
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: S500 rajoittimen poisto / "lastutus", NYT re85 kokeilua

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Kas noin, vajaassa kahdessa kuukaudessa näemä laite säästi itsensä takaisin. Kaikki kulut ja valtion muutostuki huomioiden jäi säästettävää 103eur. Nyt on etanolilla säästynyt 29.7-25.9 105eur.

Sitten pitäisi säästellä niitä öljyjä ja suodattimia varten jatkossa lisää.... Hinta tosiaan sellainen polttoaineilla, että paras tankkaus säästänyt yli 30 eur ja huonoimmalla nolla eurublaa. Käytännössä tämä kannattaa hyvin paikkakunnalla jossa etanolia saa euron pintaan ja niitä ei taida suomessa olla montaa, oisko 3-5. Siedettävä hinta olisi myös 1.1-1.2eur Mutta 1.3 eur ei tee säästöä tankillisessa paljon pullakahvia enempää.

Edelleen odotellaan pakkasia käynnistyvyystestejä ajatellen. :roll:
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5601
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: S500 rajoittimen poisto / "lastutus", NYT re85 kokeilua

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Ei nukuta, joten laskeskelin 9471km kulutuksen.

Tankattu 1123.39 Litraa Re85 ja 193,81Litraa 95E10 eli yhteensä 1317,2Litraa polttoainetta.

Tästä tulisi siis kulutukseksi seka-ajossa 13.91 Litraa.

Keskihinta kaikelle polttoaineelle 1.307eurublaa/Litra.

Kilometriä kohti siis noin 0,1818eurublaa.

Pakkasia odotellessa tankkaillaan re85 etanolia jos sen hinta kertaa 1.28 pysyy alle ysivitosen litrahinnan. Pakkasten tultua alkaa bensan lisäily, jotta starttaus pysyy järkevänä. Kylmintä tähän asti on ollut muistaakseni 1.5 astetta eli ei vielä pakkasesta ole saanut kokeilla.

Lähinnä olen mietiskellyt kannattaakohan vaihdella tulppia... Niillä on ajettu n. 220tkm. Toki mietiskelisin ilman etanolia samaa tulppien vaihtoa. Mutta mitään sytytyshäikkää ei ole starilla havaittu.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5601
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: S500 rajoittimen poisto / "lastutus", NYT re85 kokeilua

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Noniin. Nyt oli pakkasta -7 ja olipa pitkä startti 70% etanoliseoksella vaikka ekalla lähtikin. Muistaakseni toi pyörittää joitakin sekunteja ja sit lopettaa jos ei lähde (kerran pyöritti ja pyöritti kun kampiakselin anturi oli kaput ja sit luovutti joidenkin sekuntien päästä).

Vikakoodikin näkyi ME2.8 boksissa olevan P0410 eli lisäilmapumpun toimintaketussa jotain... Poistin ja ei tullut uudestaan. Pitää katsella tekeekö koodia missä tilanteissa. Vai onko jokavuotinen pumpun vaihto edessä :D No, ebaystä pumpun saa 30-40eur hinnalla.

Mielenkiintoista nähdä mitä raakaöljyn hinnanmuutos vaikuttaa etanolin hintaan...

Jos pikkupakkaset jatkuu voisi ajella testitankillisen max etanolimäärällä mitä saa tankattua. Muutoin pitänee ruveta lantraamaan bensaa joukkoon tai siirtyä kokonaan bensaleiriin...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5601
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: S500 rajoittimen poisto / "lastutus", NYT re85 kokeilua

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Kas noin. Nyt ollut 15-16 pakkastakin jo. Lähtee tosi nihkeästi 70% seoksella käyntiin. Sahaa sairaasti ehkä 5 sekuntia ja sit kuitenkin alkaa köhiä itsensä käyntiin. Laskemalla 60% paranee puolella. 50% seoksella lähtee jo alle sekunnissa. Mutta jos haluaa saman kuin bensalla täytyy pudotella siitäkin vielä varmaan 25% tienoolle.

Toisaalta ei mitään järkeä ajaa etanolilla kun lähiasemat myy etanolia 1.419 (1.419x1.28=1.816 vertailuhintana) ja bensaa saa 1.704-1.719. Eroa on siis bensan hyväksi 0.1eur/litra JOS OLISI KESÄ. Mutta KUN ON TALVI kulutus on jotain muuta kuin 1.28x. Pysytellään bensassa kun on juuri öljytkin vaihdeltu. Tosin lipesin yhdellä asemalla tankkaamaan etanolia kun oli 1.314.

Joulupyhinä tulisi ajeltua tankillinen jos toinenkin. Mutta sillä ajelulla ei simuloi seka tai taajama-ajoa jossa etanoli talvella huono vaihtoehto.

Testit talvioloissa kaupunkikulutuksen osalta jatkuu kun etanolin suhteellinen hinta sen mahdollistaa (mitä en usko ennenkuin näen). NYT TANKATAAN BENSAA kun politikot niin nätisti pyytävät.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W220 / W230 / W215”