w140 600 SE: n puhallinmoottori vika?

Vastaa Viestiin
Avatar
Slarbersson
Viestit: 23
Liittynyt: 10.10.2007 17:20
Paikkakunta: sodankylä

w140 600 SE: n puhallinmoottori vika?

Viesti Kirjoittaja Slarbersson »

Terve! Auttakaa aloittelijaa! Autokantaa tullut päivitettyä -96/-97 vuosimallin kuussatasella. Puoli vuotta iloista ajamista takana kunnes pakkaset tulee ja sitte se sen tekee.... Elikkäs: Puhallinmoottori tuntunut vähän heikolta kokoajan, mutta nyt hyyty pari viikkoa sitte kokonaan. Katselin sulakkeet ja totesin sulakkeen nro 21 palannen. ( 7,5 Amp). Ei ollut samankokoista joten laitoin 10 A:n sulakkeet. TZÄP kuulu ja palo. kokeilin 7.5 A:n uudestaan. heti palaa. KUITENKIN! Automaatti ilmastoinnin REST toiminnolla alkaa puhaltaan lievän ujelluksen saattelemana. Mutta puhaltaa. ONKO siis ongelmaa lähdettävä selvittään puhallinmoottorin vaihtamisella vai onko jossain muussa saman sulakkeen kautta toimivassa sähkölaitteessa vikaa? Sulakerasia ilmoittaa että saman sulakkeen kautta toimii myös ( Heating wipe / wash system, outside mirror, transmission oilcooler [ automatic climate control] ). Toimiiko myös alkuperäinen webasto samassa järjestelmässä. ( webasto ei ole toiminut minun aikana) Eli olisiko mahdollista että Webasto polttaa sulaketta? AUTTAKAA tymää oppimaan. KIITOS jo etukäteen!
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mulla poltti tuota samaa lämppärin ohjauksen sulaketta kun oli se vaihdelaatikon jäähdyttimen puhallin jumissa.

Kuskinpuolen ajovalon vieressä moottorin jäähdyttimen puolella on sen laatikon puhaltimen ohjausrele. Kokeile käyttää irti.

Toinen mahdollinen vikapaikka on tuo lämmitettävä lasinpesurin letku.
Mennyt jostain kohtaa poikki ja lämmitysvastukset oikosessa.
Katkeaa yleensä siitä konepellin saranan kohdalta.

Puhallustehoa saat lisää kun uusit raitisilmasuodattimen.
Avatar
Slarbersson
Viestit: 23
Liittynyt: 10.10.2007 17:20
Paikkakunta: sodankylä

Viesti Kirjoittaja Slarbersson »

no niin... Rele löydetty. irti käytetty ja kontaktisprayta sinne laitettu. ilman relettä lähti puhallin toimimaan. kasasin lampun takaisin paikoilleen ilman relettä eikä sitte enään toiminut ? :( ja nyt sitte alko polttaan myös sulaketta nro 22...?? laitoin releen paikoilleen mutta ei alkanut toimimaan. Joten: nyt kaksi ongelmaa. Miksi polttaa myös 22 sulakkeen ? :O pissapojan letkut näyttivät olevan ehjät. APUA! ja polttaa molemmat sulakkeet jos 15 A:n sulakkeet.
Avatar
Slarbersson
Viestit: 23
Liittynyt: 10.10.2007 17:20
Paikkakunta: sodankylä

Viesti Kirjoittaja Slarbersson »

niin ja lauhduttimen puhallin pyöri ainaki kädellä kevyesti. ei juminut yhtään...Mutta mikä kuiten aiheuttaa että myös sulake nro 22 ( radio, dual-spring belt control, rear make-up mirror, [seat heating, trip computer]) mikä nyt tuonki voi yhtäkkiä aiheuttaa. onko nämä kaksi sulaketta jotenki yhteydessä jonku sähkölaiteen kautta?
Avatar
Slarbersson
Viestit: 23
Liittynyt: 10.10.2007 17:20
Paikkakunta: sodankylä

Viesti Kirjoittaja Slarbersson »

tuli mieleen että autoon on vaihdettu soitin joka kytketty alkuperäisellä johtosarjalla(ISO-Liitin) ja soittimeltä herätteet yhdelle näytölle sekä digiboxille. Voiko nämä aiheuttaa liika kuormitusta sähköjärjestelmään? tosin, toimi wooferi, digiboxi ja näytö monta viikkoa ennenku alko ongelmat puhaltimen ja sulakkeiden kans. ja mistään sulakerasiasta tai mistään muualta ei ole "ryöstetty" virtoja. Joten ei kait pitäis häiritä auton omia sähkäöjärjestelmiä...
Avatar
Slarbersson
Viestit: 23
Liittynyt: 10.10.2007 17:20
Paikkakunta: sodankylä

Viesti Kirjoittaja Slarbersson »

No niin. Taas uutta tietoa. Eli käytin uudelleen releen irti ja kokeilin samalla lauhduttimen puhaltimelle suoraa virtaa akusta. Ei edes yrittänyt pyöriä. Voiko olla puhallin niin jumissa että polttaisi jopa sulakkeet? 145 amp akusta annoin eikä kumpaakaan suuntaan yrittänyt pyöriä. Itse puhaltimenmoottori, siis lämmityslaitteen toimi kyllä. Rest toiminnolla pyörii kiltisti. Eikä väljää laakereissa. Auttakaa nyt tietäjät. Onko joku jolle voisi soittaa? Ehdotuksia. Kiitoksia etukäteen :)
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä se laatikon jäähyttimenpuhallin polttaa sulakkeet jos ei pyöri vaikka sille virtaa tarjoaakin.

Sen kuuluisi pyörähtää noin 1sek ajan aina kun sytytysvirran kääntää päälle.
Jos moottori on sisältä oikosella... = palaa sulake.

Jätä se rele vaan irti. Ei se suomen ilmastossa tarvi sitä puhallinta.
Avatar
Slarbersson
Viestit: 23
Liittynyt: 10.10.2007 17:20
Paikkakunta: sodankylä

Viesti Kirjoittaja Slarbersson »

mutta vaikka oli lauhduttimen puhaltimen piuhat irti ja releestä johdot irti, niin silti poltti sulakkeet heti kun avainta käänsi. :O Eli mikähän voisi sitten olla syynä nyt molempien sulakkeiden palamiseen? Sulake nro 22 palaa heti kun virta avaimen kääntää ykkösasentoon. Nro 21 palaa kun kääntää virta avaimen kakkosasentoon...
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

sisä puhaltimen moottori kunnossa ---> restillä toimii... sehän pyörittää vain sitä 8)

kokeileppa vaikka ottaa siltä nr. 21 sulakkeen alta ne kaikki muut vehkeet irti :!:

eli ne lämmitettävät letkut yms. (itellä meinas palaa koko kärry, kun lämmitettävien letkujen johto poikki ja sulake EI palanu...)
Ja pelkkä näyttäminen ei riitä, taivuttele niitä... myös sieltä pellin päästä... mulla alko sieltä maali kupruilemaan ja muuttumaan mustaks..


E. jaa, niin... Rest taitaa pyörittää myös kiertovesipumppua, jos autossa
sellainen on?

mitäs niitten muiden sulakkeiden takana on?
Viimeksi muokannut potox, 10.4.2012 19:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
® Mesen linttaklubi
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Noi alakaa oleen jo kohtuu milenkiintosia ja kunnioitettaviakin ylläpidettäviä.
Diagnostiikka on mitä on, mutta autossa on sitten sähköä ja ali-ylipainetta pienen kylän tarpeiksi asti :shock:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

potox kirjoitti:

E. jaa, niin... Rest taitaa pyörittää myös kiertovesipumppua, jos autossa
sellainen on?
Pyörittää juu.

Ja ainakin mulla jää tuo kiertovesipumppu pyörimään ~vartiksi kun kuuman koneen sammuttaa.
Avatar
Slarbersson
Viestit: 23
Liittynyt: 10.10.2007 17:20
Paikkakunta: sodankylä

Viesti Kirjoittaja Slarbersson »

juu pyörittää myös kiertovesipumppua. Niin kauan Ku koneessa tietty määrä lämpöä... Miten otat ne muut pois Ku sulakerasia ei nouse tarpeeksi Ku johdot ottaa alla vastaan? Huoh. Pitää vielä yrittää liikutella niitä kusipojan letkuja. Jos siellä olis tosiaan oikonen koska mikään muuttunut kun kokonaan irrotti lauhduttimen puhaltimen johdot.
Avatar
Slarbersson
Viestit: 23
Liittynyt: 10.10.2007 17:20
Paikkakunta: sodankylä

Viesti Kirjoittaja Slarbersson »

heipä hei! Taas oli motivaatiota vähän tutkia.. Elikkäs: nyt on irrotettu lauhduttimen puhaltimen johto, releestä irti sekä lauhduttimen lämpöanturista johto. Eli eikös se nyt ole täysin ohitettu se lauhdutin? Ja sitten. Käytin sulakerasian ylhäällä ja katselin johdot. Eivät ole ottaneet lämpöä tai sulaneet. Eikä yhdessä mistään. Sitten ne kusipojat... Seurailin kusiletkuja ja juuri kun letkut nousee säiliön yläpuolella niin näytti olevan rikki johdot. Onko näiden lämmitettävien letkujen johto se joka risteytyy pissapojan moottorin johdosta? Joka menee jonneki säiliön alle? Pitääkö ottaa sisäLokasuoja irti että näkee liittimen mistä lähtevät ne lämmitetyt letkut? Yritän myös kuvia saada laitettua.
Avatar
Slarbersson
Viestit: 23
Liittynyt: 10.10.2007 17:20
Paikkakunta: sodankylä

Viesti Kirjoittaja Slarbersson »

[img][img]userpix/4940_20120424009_1.jpg[/img][/img]
Avatar
Slarbersson
Viestit: 23
Liittynyt: 10.10.2007 17:20
Paikkakunta: sodankylä

Viesti Kirjoittaja Slarbersson »

Kuva Eli tuosta heti lampun takaa johdot poikki siitä letkusta. Ja taidettu itse korjatakin. Mistä saisin kokonaan letkujen lämmityksen pois?
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

mulla oli/on w124 siellä vastakkaisella puolella minne menee letkut, semmonen pikkunen luukku siinä konepellissä, sieltä otin töpselin irti ja that´s it :shock:

mutta en uskalla sanoa tarkemmin, miten sulla toteutettu :oops:

veikkaan kuitennii että johonkin konepeittoon tulis sellanen johto :?:

E. toinen vaihtoehto: johdot irti konepellin päästä ja sitten siitä kusipojan moottorin juuresta (siellä on toinenpää)
® Mesen linttaklubi
Avatar
Slarbersson
Viestit: 23
Liittynyt: 10.10.2007 17:20
Paikkakunta: sodankylä

Viesti Kirjoittaja Slarbersson »

huhhuh. täälläpä taas. ja harmaat hiukset sen ku lisääntyy... !!! tänään otin sit sen pienen luukun alta johdot irti konepellistä ( olivat hapettuneet pahoin). vieläkin palaa sulakkeet. sitten sisälokari irti ja pissapojan säiliöltä käytin johdot irti, mutta silti ei mitään vaikutusta. JA NYT PÄIVÄN PARAS!!!!: Nyt alko pelkääjän puolen peili sekoileen. kun säädän kuljettajan puolen peiliä ylös, niin pelkääjän peili laskee alas. kun yritän kääntää peilit kylkiä vasten ei kumpikaan käänny vaan pelkääjän peili laskee alas!?!?!!? MIKÄ VITTU jo sitäki ahistaa?! onko jossaki relettä peileille ja/tai pissapoikien lämmitys härdellille? JA MIKÄ ON SE "DUAL SPRING BELT CONTROL"? joka samassa sulakkeessa kuin peilit ja radio? auttakaa! onko olemassa ketään joka olis tutustunu tämän aikakauden sähköhommiin möhkössä?
Avatar
Slarbersson
Viestit: 23
Liittynyt: 10.10.2007 17:20
Paikkakunta: sodankylä

Viesti Kirjoittaja Slarbersson »

Siis tuleeko niille itse lämmitettäville letkuille virta sen kuljettajan puoleisen johdon kautta joka menee konepeltiin? vai tuleeko siihen letkun vastuksiin virta sieltä säiliön tyköä?
W140 S 600
C126 500 SEC
W126 300 SD
W202 220 D
W124 300 TDT
Cadillac Seville 1976 ja 1996
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1588
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Slarbersson kirjoitti:huhhuh. täälläpä taas. ja harmaat hiukset sen ku lisääntyy... !!! tänään otin sit sen pienen luukun alta johdot irti konepellistä ( olivat hapettuneet pahoin). vieläkin palaa sulakkeet. sitten sisälokari irti ja pissapojan säiliöltä käytin johdot irti, mutta silti ei mitään vaikutusta. JA NYT PÄIVÄN PARAS!!!!: Nyt alko pelkääjän puolen peili sekoileen. kun säädän kuljettajan puolen peiliä ylös, niin pelkääjän peili laskee alas. kun yritän kääntää peilit kylkiä vasten ei kumpikaan käänny vaan pelkääjän peili laskee alas!?!?!!? MIKÄ VITTU jo sitäki ahistaa?! onko jossaki relettä peileille ja/tai pissapoikien lämmitys härdellille? JA MIKÄ ON SE "DUAL SPRING BELT CONTROL"? joka samassa sulakkeessa kuin peilit ja radio? auttakaa! onko olemassa ketään joka olis tutustunu tämän aikakauden sähköhommiin möhkössä?
Kirjoittelin tuolla omassa topicissa tuosta peilihommasta. Ne peilien johtojen eristeet murentuu ajan myötä ja vetää peilit oikkariin. Helppo korjata kun ottaa peilit pöydälle, sen suojakuoren irroittamalla näkyy vikakin. Mulla suli tuon johdosta peilien säätökatkaisin. Kutistesukalla saa korjattua nopeasti.

Dual spring belt control liittyy turvavöihin, niissä on kaksi eri kireyttä riippuen siitä onko auto käynnissä. Käynnissä ollessa siis vyöt ovat hieman löysemmällä, ns. mukavuusasennossa. Kun vyön irroittaa auton käynnissä ollessa, kuuluu vyön kelaimesta "loksahdus". Nämäkin alkavat vanhassa autossa vikomaa jossain vaiheessa, lieneekö sitten muuta oiretta kuin että vyöt ei tahdo kelautua hereästi enää sisään.
® Mesen Porkkana-klubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W140 / R129 lämmitys, ilmastointi”