Puhaltaa vain lämmintä!!

Vastaa Viestiin
TvT
Viestit: 25
Liittynyt: 23.10.2010 19:48

Puhaltaa vain lämmintä!!

Viesti Kirjoittaja TvT »

Alkoi Lämmityslaite reistaileen, joskus tai nykyään melkeen aina ilmastointi puhaltaa vaan kuumaa vaikka lämpötilaa säätäis ihan kylmälle. Vähän tympee vika näin kesällä. Mistähän päin vois vikaa alkaa tutkimaan? Autohan on w140 -91 ja on automaattinen ilmastointi.
Avatar
JeremyH
Viestit: 90
Liittynyt: 20.10.2010 23:44
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Kuuluisat närhenmunat jumissa.
Nuo kaksi harmaata mötikkää lähes keskellä kuvaa.

Omani sain liikkumaan kun pesin koko jäähdytys järjestelmän, mutta yleensä porukka ottaa nuo auki ja putsaa.
Kuva
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

Sulake, jonka takana lämmönsäätöventtiili on, kannattaa ehkä ensin tsekata. Yleismittarilla voi myös mittailla, tuleeko närhenmunien pistokkeeseen virtasta millään lämmönsäätimien asennoilla. Jos sulake on ehjä ja virtaa piisaa, siirtyy sitten närhenmunien puhdistukseen.
Ohje munien (vesiventtiilien) rassuuseen löytyy tuolta http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... _puhdistus

Muut mahdolliset vikapaikat keskittynevät konttorin puolelle lämmönsäätimien ympäristöön :?:
® Mesen Porkkana-klubi
TvT
Viestit: 25
Liittynyt: 23.10.2010 19:48

Viesti Kirjoittaja TvT »

Kiitos neuvoista. Sulakkeet on ehyet ja siihen pistokkeelle tulee virta, putsasin ne närhenmunat. Ei ne ny kovin likaset/ruosteiset ollu mutta hioin kuitenkin. Jospa se nyt toimis ainakin tänään vielä toimi. Tässä vielä kuva närhenmunista:
Kuva
Avatar
JeremyH
Viestit: 90
Liittynyt: 20.10.2010 23:44
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Jossain vaiheessa kannattaa tehdä pesu koko järjestelmälle.
(ei nuo sinun närhenmunat mitkään pahan näköset ole todellakaan)

Itse tein niin että ensin laskin kaikki jäähdytys nesteet pois. ("ongelmajäte" talteen) sen jälkeen pelkkää vettä täyteen. auto käyntiin korotetulle tyhjäkäynnille (n.2000rpm) niin että termostaatti on varmasti auennut. Nesteet pois. taas täyteen vettä ja lisäksi ruokalusikallinen tiskinpesujauhetta sekaan. (kippasin termostaatin koteloon. Myynnissä on myös juuri jäähdytysneste-järjestelmiin tarkoitettuja aineita, mutta onnistuu tavallisellakin tiskiaineella.) auto käyntiin korotetulle tyhjäkäynnille kunnes termostaatti aukeaa. sen jälkeen muutamaan kertaan lämmitys laitteen säätimet ääriasennosta toiseen. (välissä odotus että sisään tulevan ilman lämpö todella muuttuu). Nesteet pois. pelkkää vettä täyteen. kierrätys. nesteet pois. vettä täyteen. kierrätys. pois. täyteen. kierrätys. pois. täyteen. kierrätys. pois. Täyteen uutta glykoli-vesi seosta.
Jokaisen kierrätyksen aikana kääntelin lämmön säätöjä ääri asennosta toiseen. kierrättäessä pidin kierroksia noin 2000rpm.

Sen tiski aineen käytön jälkeen kannattaa huuhdella moneen kertaan, jotta kaikki varmasti poistuu. Jotkin tiski aineet saattaa pilata tiivisteitä jos jäävät mukaan sinne kiertoon.
Itse huuhtelin niin monta kertaa että sekosin laskuissa.
TvT
Viestit: 25
Liittynyt: 23.10.2010 19:48

Viesti Kirjoittaja TvT »

Juu eihän se haittais vaikka putsais koko jäähdytysjärjestelmän, no sitte paremmalla ajalla. Onhan tuo lämmitysjärjestelmä viimeisen viikon aikana toiminut hyvin. Jospa se vika sitte oli niissä närhenmunissa.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

JeremyH kirjoitti:Jossain vaiheessa kannattaa tehdä pesu koko järjestelmälle.
(ei nuo sinun närhenmunat mitkään pahan näköset ole todellakaan)

Itse tein niin että ensin laskin kaikki jäähdytys nesteet pois. ("ongelmajäte" talteen) sen jälkeen pelkkää vettä täyteen. auto käyntiin korotetulle tyhjäkäynnille (n.2000rpm) niin että termostaatti on varmasti auennut. Nesteet pois. taas täyteen vettä ja lisäksi ruokalusikallinen tiskinpesujauhetta sekaan.
Itsellä oli paljon paremman näköiset karat "munissa" ja jumi silti. Putsauksen jälkeen ei ole juminut. Uudet munat tais olla saksassa 170e+ ja veholla varmaan sen tuplasti kuten aina. Kannattaa putsata huolella ettei käämien langat rikkoudu.

Jos haluaa että jostain alkaa vuotamaan alumiinikennosta niin laittaa vaan sitä pesujauhetta sinne järjestelmään... Alumiini tuppaa syöpymään konetiskijauheesta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W140 / R129 lämmitys, ilmastointi”