W140 meni mykäksi, kun kokeilin AC:n ilmastointialavalikkoa?

Vastaa Viestiin
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

W140 meni mykäksi, kun kokeilin AC:n ilmastointialavalikkoa?

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Satuin vahingossa vilkaisemaan netistä ohjeita, joilla saa katsottua ilmastointilaitteen kautta autosta esim. auton nopeutta, akun varaustilaa yms. No nyt oli pakko illalla käydä koittamassa ja hienosti valikko avautuikin. Otin esille akun varaustilamoodin ja siellä näkyi reilu 12 v. Sitten ajattelin, että nyt laitan auton tulille ja katson, paljonko näyttää auto käydessä. No, mutta eipä startannut ja kaikki sähköt pimeni. Auto meni siis täysin mykäksi. Ei ole mitään virtoja käytössä. Ei avaa ovia, ei hehkuta yms. auto on täysin mykkä. Mitäköhän ihmettä tässä nyt kävi??? Auto on moitteettomasti toiminut ilman vikoja. Vähän tulee vitutuksen tunnetta ilmaan, kun tässä kävi näin. Aivan sattumalta piti katsoa tuollainen ohjevideo ja sitten se johtaa tällaiseen. Mitäköhän tässä seuraavaksi pitäisi tehdä, että saadaan autoon takaisin elämä? Testerikin on olemassa, mutta kun autossa ei saa edes sytytysvirtaa päälle, niin ei taida sekään auttaa.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Katsoin vanhoista viestiketjuista sulakekaaviota. Takaluukussa olisi sulake nimeltään Power fuse. Tarkoittaako tuo jotain päävirtasulaketta? Takaluukku on tietenkin lukossa ja avain ei sitä avaa, joten sinnekään ei nyt pääse sisälle. Saako tuon takaluukun imaistua auki takapenkin alla olevan alipainepumpun letkusta vai oliko tuon takaluukun lukituksen pumppu sekin takaluukun puolella? Nyt en muista sitäkään.
Onko konehuoneen puolella mitään päävirtasulaketta takaluukun lisäksi?
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Onks konehuoneesta mahdollista antaa apuvirtaa, josko vaan ois akku / kaapeli kuollut ?
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

pekkovee kirjoitti:Onks konehuoneesta mahdollista antaa apuvirtaa, josko vaan ois akku / kaapeli kuollut ?
Apukuskin jalkatilasta saa apuvirran annettua. Konehuomeesta ei. Akun kuoleminen on mahdollista, mutta en siihen usko. Olen ladannut akun hyvin ja käyttänyt vain päivän ajot. Kaikki valot olivat täysin kirkkaat. Autossa ei ole mitään henkeä-eli akun olisi täytynyt kuolla sekunnissa täysin nollaksi. Koitan jotenkin keplotella takaluukun auki. Piru kun tietäisi PSE-pumpusta oikean letkun takaluukun avaukseen. Mekaaninen lukko ei siis toimi avaimella.
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Letkua vaan pumpulta yksitellen irti ja imeskelemään, silleen ne lankun niskatuetkin sai joskus alas, kun ei muuten suostunut laskeutumaan :)
Oli aiheuttaja mikä oli, niin hyvä että "kytevä" vika löytyi kotipihassa, eikä esim. kaupan parkkiruudussa :wink:
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Löysin netistä pse-pumpun alipainekytkennät netistä. En muista aukesiko imemällä vai puhaltamalla, mutta helposti aukesi. Vaihdoin kesällä tuon takaluukun alipainekomponentin ja tiesin sen olevan todella pieni ja siten helppo liikutella keuhkojen paineella.
Virtojen katoaminen ajoittui erikoiseen hetkeen, kun näpyttelin paikallaan auton AC:n alavalikkoa. Luulin sen liittyneen siihen, mutta näin vain akun plusliitin oli löysällä. Oli aivan paikallaan, mutta heti kun siihen koski, niin räpsähti ja auto heräsi eloon. Oma vika siis. Mutta asiasta oli hyötyä. Aiemmin akun himmetessä jouduin antamaan lisävirtaa apukuskin lattian kautta. Nyt saan takaluukun auki alipaineletkun kautta helposti. Toki voisin harkita takaluukun lukon puhdistusta/vaihtoa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W140 / R129 sähkö”