603:n aivojen narraamisesta (pakokaasunkierrätys)

Vastaa Viestiin
650000tuttavuus
Viestit: 2123
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

603:n aivojen narraamisesta (pakokaasunkierrätys)

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Siirretty tänne omalle paikalleen mutta huonolla tekniikalla :cry:

Mä ite
Liittynyt: 20 Tam 2007

Lähetetty: 02.4.2011 22:10 Viestin aihe:
Jatketaanpa tästä kun nuo aiempien kesien jutut on hävinny.

Aukaisinpa iltamassa imusarjaa pikkusen jotta onko paskan tuotto vähentynyt talven aikaan, kun huohotinputki on hönkynyt aivan muuaalle kuin imusarjaan.
Viellä mitä. Nokea ihan niinkuin ennenkin. Pakokaasun kierrätyksen estohan ei onnistunut toissa kesänä, kun meni aina vikatilaan kierrätyksen tukkimalla. Aukaisi hukkaportin jne.
Tukinpahan äsken ihan kokeillakseni pakosarjan puoleisesta päästä. Todennäköisesti tekee saman virhetilan kuin ennenkin, huomenna kokeillaan.
Entäs jos jättäisin jonkun liitoksen vaikka raolleen, että saisi vastaavasti puhdasta ilmaa pakkaasun sijaan Wink
Vai käykö niin, että turbo työntääkin siitä ulospäin, koska ei ole pakopuoleen verrattavaa vastapainetta, ja tilanne vain huononee.
Entäs jos jätän imuletkun kokonaan irti, jolloin luulee vetävänsä venttiiliä auki, eikä tajua sitä irroitetuksi.
Aika pienillä kierroksilla alkoi imeä jo venttiiliä auki.
Kyseessä se 350D, jossa hukkaportti toimii toisin kuin useimmissa muissa. Muistaakseni alipaine pitää portin kiinni ja ilman imua loksahtaa sitten auki ja vikatilaan => ahdot ei nouse ennen kuin virrat käyttää nollila
_________________
dieselit: W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90




potox

Liittynyt: 25 Lok 2010
Viestejä: 32

LähetäLähetetty: 02.4.2011 23:30 Viestin aihe: lainaamalla viestiä
Mutta eikös se jo ole tuossa vuosimallissa niin, jotta huoharin"kaasuja" ei saa enää ulkoilmaan päästää? jos saa ni tulee kyl mullekkin sellanen ulkoilmasuodatin
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
650000tuttavuus
Viestit: 2123
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Ei auttanut alhaalta, ihan pakosarjan juuresta tukkiminenkaan.
Eikä myöskään imuletkun irroitus.
Mikä helkkari se on kun ymmärtää, että nyt ei tule lämmintä, katkuista, nokista ilmaa sekaan.
Lyö siis tavallaan vikatilan päälle ja ahdot nousee enää korkeintaan 0,3:een.
Muistelen viime kesältä, että tuon seurauksena avasi sitten aina hukkaportin.
Savua kyllä tulee sitten, muttei kiihdy normaalisti.
Tilanne korjaantuu korkeintaan muutaman kiihdytyksen ajaksi käyttämällä virrat poissa. Onnistuu jopa vauhdissa avainta nollilla käyttämällä (mutta arveluttava teko, en suosittele).
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No ilmamäärä mittarihan siellä seuraa koneeseen menevän ilman määrää. Jos sisään menevä ilmamäärä ei tipukkaan kun kierrätys pitäisi olla "auki" niin vikatila seuraa.

Korjaantuu vaihtamalla turboon ahtopaineella toimiva hukkiksen kello. Silloin voi purkaa ne turhanpäiväiset kierrätysjutut ja ilmamäärämittarin tallin hyllylle.
650000tuttavuus
Viestit: 2123
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Mika.T kirjoitti:No ilmamäärä mittarihan siellä seuraa koneeseen menevän ilman määrää. Jos sisään menevä ilmamäärä ei tipukkaan kun kierrätys pitäisi olla "auki" niin vikatila seuraa.

Korjaantuu vaihtamalla turboon ahtopaineella toimiva hukkiksen kello. Silloin voi purkaa ne turhanpäiväiset kierrätysjutut ja ilmamäärämittarin tallin hyllylle.
Tuleeko ilmamäärämittarille tieto sitten vielä jostakin koneen uumenista asti, sillä pakokaasunkierrätyshän menee ilmamäärämittarin jälkeen, turbosta imusarjaan johtavaan putkeen. :?: Olis kiva katella joskus nuo vempeleet ihan luonnossa. Vaikee ymmärtää tällaisen itseopiskelevan maallikon.
En ymmärtänyt ihan oikeinpäin tätäkään: "Jos sisään menevä ilmamäärä ei tipukkaan kun kierrätys pitäisi olla "auki" :shock:

Käytin kuitenkin äsken osat vielä irti. Pienillä kierroksilla kierrättimestä johtava aukko veti ilmaa sisään päin, mutta kun antoi kierroksia, ja turbo lähti kunnolla työntämään, karkasi paine ulospäin siitä haarasta (tätä epäilinkin jo tuonnempana). Muutenhan siihen olis voinu rakentaa ilmanputsarin ja pakokaasun sijasta kone olis saanu puhdasta ilmaa.
Lisäksi tupsautti painetta vielä tulemaan kierrosten pudotusvaiheessa.
(lienetkö tarkoittanut tätä tuolla ilmamäärän tippumisella)
Se kello oli irtaallaan letkun nokassa ja aukaisi venttiiliä kyllä jo ihan pikkukierroksilla. Eli siis alkaa ottamaan nokea sisäänsä jo aikaisessa vaiheessa.
Seuraavaksi otin johdot irti siitä kellon imua ohjaavasta releestä ja koeajolle, (vai mikä lie) Ei mitään vaikutusta.
Hukkaportin vaihtaminen painepuolelta toimivaksi oli tiedossani, mutta jääräpäisesti aloin taas tutkimaan, että pitäishän tähän löytyä muukin ratkisu. :idea:
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Se ilmanputsarilta koneeseen menevä raitis ilmamäärä tottakai tippuu kun kierrätys avaa kanavan pakosarjasta imusarjaan.

Siinä putsarin kyljessä oleva metallinen härveli on läppämallinen ilmamäärämittari.

Kokeiles ottaa se ilmamäärämittarin johto irti. En muista toimiko se noin. Todennäköisesti ei.
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

ecu ohjaa kierrätystä laittaessaan kierrätyksen päälle se myös tietää jotta ilmamäärä mittarilta tulevassa tiedossa tulee näkyä muutos jota se valvoo jos muutosta ei tule se tietää jotta kierrätys putki on tukittu ja jossain on vika ja kytkee itsensä vikatilaan
650000tuttavuus
Viestit: 2123
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

"Seuraavaksi otin johdot irti siitä kellon imua ohjaavasta releestä ja koeajolle, (vai mikä lie) Ei mitään vaikutusta."

Poistin sulkijan kokonaan pakosarjan puoleisesta päästä. Jätin kuitenkin piuhan edelleen irti tuosta em. pikku laatikosta. Ei se ohjaakaan näköjään imutoimintaa. Venttiili aukesi kierrätykseen ihan niinkuin normaalistikin. Välittäneekö sitten tietoa jonnekin venttiilin liikkeistä.
En kuitenkaan huomannut mitään vaikutusta olevan tällä kaksinapaisen piuhan irroituksella.


"Kokeiles ottaa se ilmamäärämittarin johto irti. En muista toimiko se noin. Todennäköisesti ei."

Seuraavaksi vaihdoin irti sitten tämän em. nelinapaisen pistokkeen. Nyt ei mielestäni venttiili aukea enää. Eikä mennyt vikatilaankaan, ahdot nousi normaaliin 1,0. Eli tällä irroituksellahan ei pitäis tarvita mitään tukkimistakaan ja toive imusarjaan paskan työntämisestä saattais toteutuakin.
Mutta mutta :!:
Mitä muuta se aiheuttaa tuo ilmamäärämittarin piuhojen katkaisu :?:
Onko vaara, että jokin tarpeellinen toiminto katkeaa, tai jotakin vaurioituu. :roll:
Noin 30 km piuha irti ajeltuani en ainakaan huomannut vielä mitään poikkeavaa.
Sanokaa ihmeessä, jos pitää laittaa äkkiä takaisin paikoilleen. Loppuviikolla pitäisi ajella koslalla Hesaan asti.

Joskus tulevaisuudessa kiinnostais vielä piuhan irroituksen lisäksi varmistaa tilanne taasen pakokaasun kulkureitti tukkimalla. Että osaako mennä vikatilaan piuha irtikin.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei tarvi laittaa takaisin jos auto toimii nyt normaalisti.

350:ssä tuo imm ei vaikuta koneen toimintaan mitenkään. Ainoastaan vaikuttaa pakokaasunkierrätyksen toimintaan.
Kulutusmittarikin ottaa signaalinsa syöttöpumpusta.
650000tuttavuus
Viestit: 2123
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Tack tiedoista :!:
Ajellaanpas nyt sitten jonkun aikaa ilmamäärämittarin piuha irti.
Metallitiiviste oli poikki kierrätysmekanismin ja imuputken väliltä, joten otin sen pois kokonaan (ja varsinkin kun se tippui jonnekin pohjapanssarin päälle :wink:).
Nytpähän sitten alkaa taas työntämään karstaa siitä välistä, jos venttiili ei pysy kiinni.
Sen tiivisteen katkeaman aiheuttamasta ulkopuolen nuohous tarpeestahan tämä koko tutkimusprojekti taas alkoikin lauantaiehtoona, jatkuen sitten samalla vähän syvempiin syövereihin.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
650000tuttavuus
Viestit: 2123
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Hyvin näyttää pelaavan kun ei mene vikatilaankaan ilmamäärämittarin piuhat irrotettuna.
Kiitos Mikan.
Todennäköisesti ei aukaise enää kierrätysventtiiliäkään yhtään, koska ei ole tullut nokea ulkopuolelle liitoksesta.

Viimekesänä kun tutkin ilmm, niin siellähän oli sellainen jousitettu läppä ilmavirralle. Auenneehan tuo sitten riittävästi, vaikka piuhat onkin irti. Mikähän sitä nyt sitten ohjailikaan ?
Ahdot ainakin näyttää käyvän kiihdytyksessä edelleeen ykkösessä.
Oiskohan savutus hiukan lisääntyny polettaessa. Sillä just mietin, että saako kuitenkin vähempi nyt ilmaa (ja varsinkin jos läppä ei aukee riittävästi).

Pakokaasun kierrätysnokeeminen on kuitenkin mielestäni nyt viimeinkin saatu monenlaisten kokeilujen jälkeen poistettua.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

ilmavirta sen läpän avaa. Tottakai se siellä ahdistaa jonkun verran ilman kulkua.
Itse tein niin että painoin käsin läpän kokonaan auki ja porasin pikku ruuvin alapuolelta läpän eteen ettei läppä pääse enää menemään kiinni.

Paras vaihtoehto olis viskata koko imm menemään ja hommata 300moniventtiilin suora muovitorvi tilalle.
650000tuttavuus
Viestit: 2123
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Läppä jumiutettu aamulla teräsnaulalla. Saa nähä pettääkö se joskus ja romahtaa turbon siivissä.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W140 / R129 moottori”