S600 M120 Koneremppa. Uus omistaja...

Vastaa Viestiin
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

S600 M120 Koneremppa. Uus omistaja...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Autohan on sama kuin ennen foorumin paluuta menneisyyteen W140 rassuu topiksissa esitelty kampe.

Konehan on tosiaan naputellut pitemmän aikaa. Varsinkin kuumana on selvästi joku nostajista pitänyt terävää klak,klak,klak,klak ääntä alle 1500 kierroksilla.

Ja eikun hommiin...

Lähtökohta tämä.

Kuva

Auto seisonut pihalla pakkasessa tovin. Hyvin tärähti tulille -22c pakkasesta.
Lämpimäksi käyttely ja 20km ajolenkin jlk tallin lämpimään.

Kuva

Ilmanputsarit+ ilmamäärämittarit pois

Kuva
Kuva

Alipaine venttiilien letkut+johdot irti. Nämä kannattaa irrotella niin ettei mene sekaisin :D

Kaasuvivusto pois kuskinpuolelta.
Sitten molemmat kaasuläpät pois.

Kuva
Kuva

Kuva
Kuva

Johtosarjat koneen päältä pois...

Muutama suuttimien johto liitin on melko hankalassa kolossa.

Kuva
Kuva

Imusarjan pultit oli aivan järkyttävän tiukassa :shock: Pari pulttia meni vituiksi ja piti porata kanta pois.
Suuttimet ja bensakisko saa jäädä paikalleen imusarjaan.

Etummaiset pultit saa paremmin pois jos jollain ilveellä saa ohjaustehostimen säiliön irti. Säiliöstä ei taas saa letkuja irti jos ei ensin nosta imusarjaa pois edestä Todella tyhmä rakenne...

Imusarjan molemmin puolin on pakokaasunkierrätyksen putket kiinni imusarjan pohjassa. Kaasuläppien kohdalla. Pultit taas tiukassa ja hankalassa paikassa.

Kuva
Kuva

No ja johan viimein nousi imusarja pois...

Kuva

Otetaan kuskinpuolen venttiilikopasta tulpanjohdot ja nokka-akselin asentotunnistimet irti.

Kuva
Kuva

Kopan pultit auki ja puukolla ja vasaralla kevyesti naputellen tiiviste irti kannesta. Koppa on todella ohutta valua joten hajoaa herkästi vääntämällä.

Kuva

Siinähän se. Seuraavaksi tuossa on ajoitusmerkkien pyöritteleminen kohdalleen ja nokka-akselit pois...

Jatkuu... Joskus.
Viimeksi muokannut Mika.T, 09.9.2012 22:01. Yhteensä muokattu 14 kertaa.
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Mika se vaan osaa tehdä tämmöstä remontti-diarya. Pojot siitä. ;)

Meinasitko muuten kaikki nostimet vaihtaa? Äkkiä kun laskee niin 1syl/4nostajaa*12syl= öö 48. Ja pitihän se hintakin kattoa klstä kutoskoneen nostajalle joka on 20,20e ja siitä kun äkkiä laskee niin.... :twisted:
Tähdellisen parantola
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tapio89 kirjoitti:Mika se vaan osaa tehdä tämmöstä remontti-diarya. Pojot siitä. ;)

Meinasitko muuten kaikki nostimet vaihtaa? Äkkiä kun laskee niin 1syl/4nostajaa*12syl= öö 48. Ja pitihän se hintakin kattoa klstä kutoskoneen nostajalle joka on 20,20e ja siitä kun äkkiä laskee niin.... :twisted:
juu, olen kans seurannu Mikan remontti topikkeja ja mies kyllä ossaa hommansa, on todella taitava :lol:
noista nostimien hinnoista, luulis kun 12 pannunen kysymyksessä, hinta varmaankin korkeempi mitä kutos koneen taikka onnella jopa halavemmat :roll:
paljonkohan tohon mun kasiin maksas uuvet nostimet :roll:
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

eikös ko. nostajat oo iha samat ku kutos ja jopa osassa neloskoneista(esim. m104 tai m111)? Ei se sylinterien määrä...
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Nostajat on samat M104, M119 ja M120 koneissa. Vaikka kansien rakenne onkin vähän erilainen. Tässä v12 koneessa ei esim, ole niitä v8 koneen muovisia öljyputkia ollenkaan.

Vaihdan vain kuskinpuolelle nostajat kun sieltä se naputus kuuluu ja vielä takapäästä.Jos ei prkl hiljene niin sitten häätyy vaihtaa toisellekkin puolelle.
Tai nostaa kannet pöydälle.
Erikoiselle öljyn menekille löyty kuitenkin syy ettei tarvi alkaa kansia sen takia remppaamaan. :oops:

Paikallistin naputuksen vanhalla konstilla. Kuulosuojaimet päähän ja painelemalla rautatangolla venttiilikoppaa jokapuolelta ja toisella päällä kuulosuojaimen muovikoppaa.

Kuuluu muuten melko mielenkiintoisia rahinoita ja kahinoita tuolta koppien alta :shock:
Avatar
LiQQe
Viestit: 1649
Liittynyt: 19.10.2010 18:15
Paikkakunta: Pitsikylä

Viesti Kirjoittaja LiQQe »

Kyllä joku vaan osaa ja uskaltaa. Näyttää muuten konetilan sijoottelukin vähän erilaiselta kun näissä puolimoottoreissa. :shock:
® Mesen V8 Klubi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tänään kerkesin vähän taas perehtyä möhköön.

Piti vähän purkaa taas rekvisiittaa edestä pois...

Ekana lähtöpassit sai "lukkopelti" Sitten pääsi käsiksi jäähdyttimen letkuihin ja termostaatin kotelointiin. Tuulettajan siivet ja visko piti myös ottaa pois.
Nesteet lasketaan tottakai ennen letkujen irrottelua.
Jäähdyttäjän ropusta tulee noin 15l nestettä pois ja se riittää siihen ettei termostaatin irrotuksessa valu kanavista enää lattialle nestettä.

Eli ne pois...

Kuva
Kuva

Sitten irrotellaan virranjakajan pyörijä ja pohja. Päästään käsiksi jakopään naamalevyyn joka pitää myös ottaa pois.

Kuva

Nokkien ajoitusmerkit löyty myös kun aikansa tutki.
Kampiakseli O|T merkkiin ja nokkarattaiden takaa löytyy kolot jotka osuu venttiilikoppien tiivistepinnan tasalle.

Kuva

imupuoli

Kuva

Pakopuoli

Kuva

No sitten pitäs saaha jakoketjuun löysiä...
Toiselta laidalta konetta puretaan vähän osaa pois edestä että päästään käsiksi ketjunkiristimeen...

Hihna löysälle ja sitten ilmapumppu pois paikaltaan.

Ilmaputket on kyllä lujassa kiinni tuossa pumpussa. Ei tarvi lemmareita kuin vaan ulkonäön takia.

Kuva
Kuva

Ja kas.. Laturikin siellä kurkkii ilmapumpun alla.
Ketjunkiristin löytyy tuolta kolosta laturin yläpuolelta.

Irrotettuna tällainen...

Kuva

Tällaiset varmistukset on hyvä tehdä nokkarattaisiin ja ketjuun. On sitten kasatessa vähän niinkuin tuplavarmistus.

Kuva

Sitten vaan imunokan laakerikannet auki. Avataan sitten tasaisesti kaikkia kansia vähän kerrallaan ettei nokka-akseli räpsähdä poikki.

Imu irti.

Kuva

Molemmat irti.
Ketju kannattaa sitoa esim rautalangalla tiukalle. Taas varmuuden vuoksi ettei ketju pääse muilta jakopään rattailta hyppäämään.

Kuva

Jatkuu taas joku päivä...
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Venttiilinhiomatutti on oivallinen peli nuijen nostajien nosteluun. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Onkos kellään hyvää ja varmaa konstia todeta viallinen hydr,nostaja?

Kolme epäilyttävää nostinta on nyt tullu vastaan kun olen ajankuluksi kaikki ruuvipuristimella painanut vähän kasaan.

Kaksi oli melkosen löysää painaa pohjaan. ja yks totaali jumissa.
Parikymmentä aivan oikein toimivaa. :D

Noo.. samapa se sille. Vaihtuu ne kuitenki.
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Ainut varma konsti on uusia kaikki :roll:
Muutaman uusit nyt ja kohta loput :wink:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Osia odotellessa...

Saapa nähhä kauanko osissa menee... kl-varaosien varastosta löyty 16kpl nostajia. :lol:

Virranjakajien kannet ja pyörijät tulee myös uutta osaa. +tulpat. Yks tulpanhattu pitäs löytää.. uus oli aika arvokas :shock:
Sillä hinnalla korjailee melkosen monesti itekkin tuota. :lol:
Jakajat näky olevan alkuperäistä tavaraa vuosileimat -95

Sentäs joku osa on tähänkin halpa... tulpat. ~3€ kipale. :D
raaka-roki
Viestit: 109
Liittynyt: 25.10.2010 19:03
Paikkakunta: tornio

Viesti Kirjoittaja raaka-roki »

Sentäs joku osa on tähänkin halpa... tulpat. ~3€ kipale. :D[/quote]

Joo joo, mutta niitähän menee tukku paketillinen, ennen ku saa kaikki reiät tulupattua! :lol:
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mites se kynttelin johto, mites kallis se oikeistaan on :roll: voikos sen kunnostaa vulkanoituvalla erkkarilla ja päälle kutistus sukka taikka toisinpäin :wink:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Hattu poikki. ~90€ kpl pelkkä tulpanhattu.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Mika.T kirjoitti:Hattu poikki. ~90€ kpl pelkkä tulpanhattu.
ihanan kallista :D
mites saksasta, paljonko siellä :roll: olekkos kattellu :roll:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Aukasimpa tässä osia odotellessa toisenkipuolen...

Kuva

Sitten tuli aivopieru että laitetaampa sytkäpoksien alle uudet piitahnat johtamaan lämmöt pois pokseista. Vanhat mäskit olikin jo parhaat päivänsä nähneet. Kuivaa korppua.

Kuva

Kuva

Uusilla piitahnoilla kasaan... tuli kyllä meleko onneton kua.

Kuva

Ja sama homma toisellekkin poksille.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

onkos nuo kutoskoneen pokseja :roll:
kattos tuonne olisko mittään sopivoo kaheltavoo :wink:
http://car-ecu-repair.com/mercedes/engi ... l-unit-46/
sitä en tiijä onko käytettyjä vaiko uusia, kun on ulukomaan kielellä, mutta ossaan sentään kattella kuvia :oops:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Juu kutosen poksejahan ne. :D

Muistaakseni M104 320 24v
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kurkkasimpa tuonne auton alle tarkistaakseni että onko öljyvuoto loppunut kun kirin ropun kunnolla kiinni kun se mokoma oli tuossa loppukesästä löysällä.

Oho... :shock:

Kuva

No ei se sitten vissiin ollu pitäny. Kokeilin lenkillä kirasta uusiksi. Ei shaatana.. kiinni se on...

Vähän kyllä ollu tuo öljypohja rutussa jo aikasemmin mutta aloimpa sitten vähän paremmin putsaileen sitä... Ja kas...

Kuva
Kuva

Sehän mokoma vuotaa ropun juuresta. Tehny kesän pari turvesuo keikkaa tehtävänsä het. Aikalailla on naarmuilla tuo palkkikin tuossa öljypohjan etupuolella. Ilman sitä ois varmaan tuo vuoto löytyny jo paaaljon aikasemmin. :lol:

No. Eikai siinä.
Öljypohja pois...

Kuva
Kuva
Kuva

Sieltä se on ropun alapuolelta ratkennu mokoma.
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Ei muutaku vähä pajavasaraa ja tiggiliimaa nii eiköhän se siitä... :wink:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

minä kyllä hiukan kopistelisin tuota pohojaa takasin ulospäin ja sen jälestä putsaisin tarkasti ropun tyven ja messingillä juottasin ropun natsan kiinni ja siinä samalla menis pohjan oikomisesta tulleet repeemätkin kiinni :wink:
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

touhottaja kirjoitti:minä kyllä hiukan kopistelisin tuota pohojaa takasin ulospäin ja sen jälestä putsaisin tarkasti ropun tyven ja messingillä juottasin ropun natsan kiinni ja siinä samalla menis pohjan oikomisesta tulleet repeemätkin kiinni :wink:
Oikomista ajetellen öljypohja sais olla kiinni suorassa tasossa... Sellaisen tekeminen taasen hieman haastava pähkinä.
Santeri Alkio
Viestit: 2095
Liittynyt: 02.10.2005 21:20

Viesti Kirjoittaja Santeri Alkio »

Mehtäautotien varressako ne majapaikkaa pitävät, kun tuonnäköisen öljypohjan ässään ovat saaneet aikaiseksi :shock:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No tuolla turvetyömaalla on nuo tiet vähän mitä sattuu Vapo prkl ilmeisesti niin rahaton että tiet on lähinnä raktorilla kuljettavassa kunnossa. :evil:
Tai lähinnä tuntuu että eräs työmaamestari maksaa ilmeisesti omasta lompakosta nuo kunnostukset. Tai siis jos sellaisia joskus tehtäis.

No mutta tulipa osatkin viimein tuossa eilispänä.
Piti sitten het vähän kasailla konetta. Nostajat+nokat paikalleen, Venakopat paikalleen. Sytkäosaa uusiksi niin että aivan hirvittää :lol:

Vielä ois jollekkin päivälle imusarjan paikalleen istutus. Siinä saattaa muutama ärräpää lennellä on se sen verran vittumainen laitettava.

Niijja se öljypohja pitäs heppailla joskus tiiviiksi.
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Onhan ne joutavat pyhät nyt rakennella :roll:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

On kyllä.

Ttu että leviää pälli muuten tuon jakoketjun kiristimen kanssa saatana. :evil:

Mikähän hitlerin keksintö tuollainen räikkämallin kiristin on. Esijännitysjousikin on vissiin joku ässän etujousi. :?

ttu ja niin stnan hankalassa kolossakin ettei toista.
Avatar
rami v
Viestit: 405
Liittynyt: 09.4.2006 16:38
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja rami v »

:lol: jaha sielä on taas tallilla viihdytty :lol:
® Mesen linttaklubi


MB 230 CE vm.89
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

no prkl meni se paikalleen ku pätkäsin jousen lyhyemmäksi.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Eipä loppunu kalkatus nostimien vaihdolla :lol:

Mitäs seuraavaksi... Kannet ylös ja tutkiin alakertaa???
Naputus kuuluu selvästi nelospytystä. Nelosen bensasuuttimen johdon kun nykäsee käydessä irti niin kalkatus kovenee huomattavasti. :shock:
Muita irrotellessa ei moista eroa saa aikaan.

Ääni on sellainen melko terävä klak klak. selvästi työtahtien mukaan kuuluva. Ja tosiaan kun ottaa joko suuttimen johdon tai tulpanjohdon irti niin ääni voimistuu ja tulee säännöllisesti jokatoisella koneen kierroksella.
Piuhat kiinni ääni on selvästi vaimeampi eikä niin säännöllinen.

Samoin kun kierroksia nostaa hieman (yli1000rpm/min) niin ääni katoaa täysin. :shock:

photobuckettiin koitin ladata videonpätkää äänestä mutta eipä se sitä suostu näemmä lataamaan.

Veikkauksia???

Mäntärikki?
Männäntappi horo?
kk-laakeri horo??
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ja tosiaan kun ottaa joko suuttimen johdon tai tulpanjohdon irti niin ääni voimistuu
KK-laakeri tai männäntappi sopisi tuohon.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W140 / R129 moottori”