W211/OM642 letkulämmitin

Valvoja: Kaapo

Vastaa Viestiin
MB-Finski
Viestit: 4
Liittynyt: 08.11.2020 21:09
Paikkakunta: Helsinki

W211/OM642 letkulämmitin

Viesti Kirjoittaja MB-Finski »

Onko kokemusta tähän koneeseen asennetusta Defan letkulämmittimestä?

Käytin autoa huollossa lämmittimen asennuksessa ja lämmitinelementti on nyt laitettuna niin, että lämmin vesi nousee poispäin moottorilta matkustamon lämminvesikiertoon. 10 minuutin jälkeen alkaa kuulua porina kuin vedenkeittimestä ikään ja paluuletku kabiinista tulee hiukan lämpimäksi, muttei tunninkaan jälkeen ole vielä kuuma. Eli liekkö moottorille asti tulee mitään lämmitystä...?

Ei taida tuo asennus olla ihan kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, mutta toimiiko nämä Defan lämppärit yhtään sen paremmin, vaikka asentaisi toisin päin? Saman kierron läpihän sen veden täytyy joka tapauksessa mennä. Ei viitsisi turhasta reklamoida, jos joutuu kuitenkin vaihtamaan kiertovesipumpulliseen lämmittimeen.

Kuva
Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Asennus on virheellinen, tuohon pitää olla lämmittimen kanssa asennussarja jolla lämmitin asentuu alemmas ja neste saadaan kiertämään.
Asennussarja sisältää pari letkunpätkää ja jatko-osan + klemmarit.
Defa tarjoaa sitä automaattisesti lämmittimen mukaan, kun lämmitintä valitaan...

Vastus ei tule kestämään noin asennettuna, eikä se lämmitä kuten pitäisi.

OT: kerrankin on erinomaiset kuvat kun niiden perusteella kysytään jotain :idea:
oulaistenliikenne.fi
MB-Finski
Viestit: 4
Liittynyt: 08.11.2020 21:09
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MB-Finski »

Kiitos varmistuksesta! Täytyy olla yhteydessä korjaamolle, josko korjaisivat jälkensä...


Vielä enemmät OT: Todella paskaa tuuria ollut huoltamoiden kanssa Helsingin suunnilla. Kaupunkiin muuttamisen jälkeen olen kahdesti käyttänyt autoa muiden rassattavana, kun ei oikein tekisi mieli pistää verstasta pystyyn kerrostalon parkkipaikalla. Molempia näitä huoltamoreissuja on nyt saanut katua. Edeltävällä kerralla eemeliin vaihdettiin nyrkkipajalla etujouset ja iskarit. Keula jäi 5 senttiä ylös ja kehtasivat vielä väittää, ettei Bilsteinin iskareissa ole säätövaraa. Piti purkaa ja säätää jousilautaset omin päin: lukkorengas oli ylimmässä hahlossa, kun olisi pitänyt olla alimmassa.


Tällä kertaa ihan valitsemalla valitsin vähän hintavamman ja isomman huoltamon, ettei ollut edes mikään perus nyrkkipaja ja silti kävi näin. Jotenkin tuntuu siltä, että säästäisi aikaa ja rahaa, kun tekisi vaan itse.
MB-Finski
Viestit: 4
Liittynyt: 08.11.2020 21:09
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MB-Finski »

Ihan sillä ajatuksella, että joku saman ongelman kanssa joskus eksyy tänne ajattelin raportoida, miten lämppärin kanssa lopulta kävi:

Kovan vääntämisen jälkeen, korjaamo suostui asentamaan lämmittimen oikein päin käyttäen tuota asennussarjaa. Kuten dealer edellä jo tiesi sanoa, ero lämmittimen toiminnassa on HUOMATTAVA. Moottorin lohko on selvästi lämmin jo tunnin kohdalla (ulkolämpötila 5 astetta). Toisin päin asennettuna ei tunnin kohdalla ollut mitään tietoa moottorin lämpeämisestä. Nyt myöskään vesi ei kiehu letkun sisällä. Kova kihinä kuuluu, mutta ei aikasempaan tapaan vedenkeitin-tyylistä porinaa.

Eli, jos OM642 moottoriin on asennettu lämmitin, kuten aik. lähettämissäni kuvissa, niin kannattaa korjata k.o. asennus tai vaatia korjaamoa vaihtamaan lämmitin oikein päin.

Kuva

P.s. Meni korjaamolla tähän episodiin 4 tuntia. Ensin tunti valohoitoa ja alkuperäisen asennuksen tehnyt sälli tuli ilmoittamaan, että asennus on Defan ohjeiden mukainen. Piti vielä kahden muunkin mekaanikon kanssa vääntää asiasta ja lopulta käydä hallin puolella selittämässä, miten asennus kuuluisi tehdä. Alkuperäisellä asentajalla ei ollut tietoakaan koko asennussarjasta, vaikka oli väittämänsä mukaan käyttänyt tuota asennussarjan mukana tulevaa asennusohjetta. Lopultakaan en saanut mitään hyvistystä tästäkään sekoilusta. Ihan uskomatonta paskaa. Saa olla viimeinen kerta, kun vien "korjaamolle" autoa. Onneksi aika monet remontit onnistuu tehdä ihan parkkiksellakin.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

MB-Finski kirjoitti:Ihan sillä ajatuksella, että joku saman ongelman kanssa joskus eksyy tänne ajattelin raportoida, miten lämppärin kanssa lopulta kävi:

Kovan vääntämisen jälkeen, korjaamo suostui asentamaan lämmittimen oikein päin käyttäen tuota asennussarjaa. Kuten dealer edellä jo tiesi sanoa, ero lämmittimen toiminnassa on HUOMATTAVA. Moottorin lohko on selvästi lämmin jo tunnin kohdalla (ulkolämpötila 5 astetta). Toisin päin asennettuna ei tunnin kohdalla ollut mitään tietoa moottorin lämpeämisestä. Nyt myöskään vesi ei kiehu letkun sisällä. Kova kihinä kuuluu, mutta ei aikasempaan tapaan vedenkeitin-tyylistä porinaa.

Eli, jos OM642 moottoriin on asennettu lämmitin, kuten aik. lähettämissäni kuvissa, niin kannattaa korjata k.o. asennus tai vaatia korjaamoa vaihtamaan lämmitin oikein päin.

Kuva

P.s. Meni korjaamolla tähän episodiin 4 tuntia. Ensin tunti valohoitoa ja alkuperäisen asennuksen tehnyt sälli tuli ilmoittamaan, että asennus on Defan ohjeiden mukainen. Piti vielä kahden muunkin mekaanikon kanssa vääntää asiasta ja lopulta käydä hallin puolella selittämässä, miten asennus kuuluisi tehdä. Alkuperäisellä asentajalla ei ollut tietoakaan koko asennussarjasta, vaikka oli väittämänsä mukaan käyttänyt tuota asennussarjan mukana tulevaa asennusohjetta. Lopultakaan en saanut mitään hyvistystä tästäkään sekoilusta. Ihan uskomatonta paskaa. Saa olla viimeinen kerta, kun vien "korjaamolle" autoa. Onneksi aika monet remontit onnistuu tehdä ihan parkkiksellakin.
Hyvähän se että joku viitsii aina käydä kirjoittelemassa että miten lopulta meni.

Periaatteessa en näe mitään väärää siinä että kyseisen huoltopaikan nimi mainittaisiin. Tottahan saa puhua ja se tieto myös olisi monelle arvokasta. Vaikka asiakkaan kokemus on aina subjektiivinen niin silti jos ei ole perättömyyksiä niin julki vaan huoltamon nimi.

Itse olen kyllä vehon eri toimipisteitä ja muitakin putiikkeja kritisoinut ja ei ole siitä mitään lakitoimia tai muutakaan aiheutunut kun pysyy faktoissa. On joskus saattanut kehukin tulla kerrottua... Niitä vain valitettavan harvoin.

Se että tehdään virhe ja sitä ei hyvitetä siltäosin mitä on turhaan asiakkaalta aikaa tai tarviketta laskutettu on selvä puute palveluntarjoajan ammattitaidossa.

Itse en oikein minnekkään halua autoa viedä kun en luota minkään paikan ammattitaitoon huonojen omien (ja muidenkin) kokemusten perusteella. Mutta joskus on toki pakko.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Korjaamolta tosi typerää käytöstä vängätä tuollaisessa vastaan.
Onhan noita vuosien varrella useampia asennuksia korjattu muiden jäljiltä...hyvä kun asia on lopulta kunnossa ! :D
oulaistenliikenne.fi
MHe
Viestit: 1150
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Mun vakkari huoltopaja sanoi heti että hommaa PTC tyyppinen lämmitin niin kestää paremmin... aika hullun hintaisia olisi ollut kiertovesipumppu noihin omiin sarjoiihn (defa, calix).
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 lämmitys, ilmastointi.”