Projektori lissit
Projektori lissit
Tervehdys kaikille.
Tuli alkutalvesta vaihdettua bi-xenoneihin uudet lissit. Vaikutti aika paljon valotehoon ja kuvion tarkkuuteen. ihmetyttää miksi tämän hintaluokan autoihin laitetaan sameita ja työstöjäljillä varustettuja linssejä. Räpsin muutamia kuvia projektista.
Tuli alkutalvesta vaihdettua bi-xenoneihin uudet lissit. Vaikutti aika paljon valotehoon ja kuvion tarkkuuteen. ihmetyttää miksi tämän hintaluokan autoihin laitetaan sameita ja työstöjäljillä varustettuja linssejä. Räpsin muutamia kuvia projektista.
- Olli Lajunen
- Mersutohtori
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01.10.2005 13:52
- Paikkakunta: Yppäri
Laitapa kuvia jos löytyy ja juttua lisää. Itsellä varmaan sama projekti edessä, oikean valokuvio on selvästi epämääräisempi kuin vasemman.
Ensin pitää vaihtaa polttimot, se oikea jo punertaa ja värisee. Osramin D2S-polttimia meinasin kokeilla, Philipsiä saisi tosin edullisemmin.
Ensin pitää vaihtaa polttimot, se oikea jo punertaa ja värisee. Osramin D2S-polttimia meinasin kokeilla, Philipsiä saisi tosin edullisemmin.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Vajaan viiskymmentä euroopan rahhaa kotiovelletapio89 kirjoitti:Muistaakseni nuo linssit on jenkkilässä muutamia kymmeniä dollareita.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Joitakin kuvia tuli otettua ja laittelen niitä tänne.
Pikkusen oli heijastin pinnana yläosa samentunut mutta ei paha. Yhteen ML:lään laitoin nuo linssit niin heijjastin oli tosi huonolla hapella.
Näyttää olevan eroja näissä projektoreiden kiinnityksissä, lasi irtoaa kaikissa pikku lämmöllä hyvin paitsi Sprintteri jossa piti purkaa projektori poraamalla umpion sisälle. Piikkinokassa on yksinkertaisesti projektori vain mutteroitu kiinni mutta ainakin ml:ssä ja muistaakseni vanhemman 211 projektorissa on säätökumit välissä.
Pikkusen oli heijastin pinnana yläosa samentunut mutta ei paha. Yhteen ML:lään laitoin nuo linssit niin heijjastin oli tosi huonolla hapella.
Näyttää olevan eroja näissä projektoreiden kiinnityksissä, lasi irtoaa kaikissa pikku lämmöllä hyvin paitsi Sprintteri jossa piti purkaa projektori poraamalla umpion sisälle. Piikkinokassa on yksinkertaisesti projektori vain mutteroitu kiinni mutta ainakin ml:ssä ja muistaakseni vanhemman 211 projektorissa on säätökumit välissä.
Onkohan jossain ohjeita siitä miten nuo ajovalot saa irti... Tulin tilanneeksi uudet projektorit ja nyt ne pitäisi sitten saada vaihdettua
Mietin ensin pelkkiä linssejä mutta valoteho on niin kehno että eiköhän nuo 360tkm palaneet ole jo hyväkin vaihtaa.
Mietin ensin pelkkiä linssejä mutta valoteho on niin kehno että eiköhän nuo 360tkm palaneet ole jo hyväkin vaihtaa.
--
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 19.6.2008 13:26
- Paikkakunta: Naantali
Linssit kirkkaaksi
kokeilin puhdistaa projektorit IRROITTAMATTA umpioita.
Lopputulos yllätti positiivisesti
Tarvikkeet:
- elektroniikan puhdistus spray, joka siis haihtuu täysin
- ilmastoinnin desinfiointiin tarkoitettu muoviletku+suutin jossa pieniä reikiä moneen suuntaan
Polttimo irti
Letku sisään umpioon
litkua sisään
Suutin irti ja pelkällä letkulla linssille.
Kuivaus pölynimurilla imemällä niin, että ilma vaihtuu kunnolla ja umpiosta haihtuu kaikki litku.
Kasaus
Lopputulos yllätti positiivisesti
Tarvikkeet:
- elektroniikan puhdistus spray, joka siis haihtuu täysin
- ilmastoinnin desinfiointiin tarkoitettu muoviletku+suutin jossa pieniä reikiä moneen suuntaan
Polttimo irti
Letku sisään umpioon
litkua sisään
Suutin irti ja pelkällä letkulla linssille.
Kuivaus pölynimurilla imemällä niin, että ilma vaihtuu kunnolla ja umpiosta haihtuu kaikki litku.
Kasaus
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 28.10.2013 17:33
Joutuuko facelift "piikkinokka"mallissa sulattamaan umpion lasin irti, kun vaihtaa projektorit umpioon vai saako ne irti takaa?JTM kirjoitti:Joitakin kuvia tuli otettua ja laittelen niitä tänne.
Pikkusen oli heijastin pinnana yläosa samentunut mutta ei paha. Yhteen ML:lään laitoin nuo linssit niin heijjastin oli tosi huonolla hapella.
Näyttää olevan eroja näissä projektoreiden kiinnityksissä, lasi irtoaa kaikissa pikku lämmöllä hyvin paitsi Sprintteri jossa piti purkaa projektori poraamalla umpion sisälle. Piikkinokassa on yksinkertaisesti projektori vain mutteroitu kiinni mutta ainakin ml:ssä ja muistaakseni vanhemman 211 projektorissa on säätökumit välissä.
Koko projektorin vaihto
Miten tuo projektorikokonaisuus on kiinni umpiossa?
Onko muuta kuin nuo 4 ruuvia taaksepäin?
Käsitänkö oikein kuvista että jos vaihtaa koko projektorin heijastimineen, ei tarvitse irrottaa lasia ollenkaan?
Entä jos on kääntyvät bi-xenonit?
Onko muuta kuin nuo 4 ruuvia taaksepäin?
Käsitänkö oikein kuvista että jos vaihtaa koko projektorin heijastimineen, ei tarvitse irrottaa lasia ollenkaan?
Entä jos on kääntyvät bi-xenonit?
Vaihtelin tuossa kuskinpuolelle uuden projektorin ja tässä vähän huomioita.
Kuvia ei tullut otettua, katsotaan kun vaihtelen toisen puolen josko silloin saisi kuviakin aikaiseksi.
Etupuskuri pitää iroittaa, että saa umpiot irtaalleen autosta.
-Etummainen pohjamuovi pois, myös sisälokarin etuosan irroitus helpottaa. Ei kuitenkaan ole pakko
-Puskuri ei ole kaksisesti kiinni. Takareunassa, puskurin ja lokasuojan yhtymäkohdassa on pieni torx-kantainen ruuvi. Ruuvi auki ja kammetaan puskuria ja lokasuojaa yhdistävä peltilipare pois. Lähtee meisselillä kampeamalla takapäästä kohti auton keskilinjaa.
-Etureunassa on alapuolella kaksi pulttia, näkyvät välijäähdyttimen etupuolella.
-Yläpuolella on yhteensä neljä pulttia. Ajovalojen sisäpuolella ja keskellä umpiota, nämä ovat kaikki selkeästi näkyvillä.
-Riippuen siitä, kuinka korkealla auto keikkuu voi kannattaa irroitella sumuvalojen ja lämpömittarin anturin johdot.
-Umpio on kiinni kolmella pultilla. Kaksi on selvästi näkyvillä, ulommainen pultti aukeaa takaapäin. Pesurin suutin on kiinni yhdellä ruuvilla edestäpäin, kannattanee irroittaa umpiosta ja jättää autoon?
Muista irroittaa sähköliittimet (4kpl) umpion takaa
-Lasi irtoaa lämmittämällä ja samalla kampeamalla meisselillä tms.
Jos selvisit tähän asti, niin pystynet vaihtamaan myös projektorin
Pari sanasta projektoreista:
http://www.ebay.com/itm/HELLA-EVOX-R-BI ... 3#payCntId
Nämä projektorit eivät todellakaan sovi ns. bolt-on asennuksena Mersuun.
mm. muovirunkoa johon projektori kiinnittyy joutuu "viilaamaan", jotta osa sopisi paikalleen.
Polttimon päähän tuleva liitosboksi ei myöskään sovi suoraan, vaan projektorin takaosasta joutuu poistamaan materiaalia ~5mm ja boksista katkomaan kaksi kiinnityshakasta.
Voi olla, että projektori sopii vähemmällä työllä sellaiseen autoon jossa ei ole kääntyviä ajovaloja. Nämä kokemukset ovat pre-facelift S211 kääntyvillä bi-xenoneilla.
Kuvia ei tullut otettua, katsotaan kun vaihtelen toisen puolen josko silloin saisi kuviakin aikaiseksi.
Etupuskuri pitää iroittaa, että saa umpiot irtaalleen autosta.
-Etummainen pohjamuovi pois, myös sisälokarin etuosan irroitus helpottaa. Ei kuitenkaan ole pakko
-Puskuri ei ole kaksisesti kiinni. Takareunassa, puskurin ja lokasuojan yhtymäkohdassa on pieni torx-kantainen ruuvi. Ruuvi auki ja kammetaan puskuria ja lokasuojaa yhdistävä peltilipare pois. Lähtee meisselillä kampeamalla takapäästä kohti auton keskilinjaa.
-Etureunassa on alapuolella kaksi pulttia, näkyvät välijäähdyttimen etupuolella.
-Yläpuolella on yhteensä neljä pulttia. Ajovalojen sisäpuolella ja keskellä umpiota, nämä ovat kaikki selkeästi näkyvillä.
-Riippuen siitä, kuinka korkealla auto keikkuu voi kannattaa irroitella sumuvalojen ja lämpömittarin anturin johdot.
-Umpio on kiinni kolmella pultilla. Kaksi on selvästi näkyvillä, ulommainen pultti aukeaa takaapäin. Pesurin suutin on kiinni yhdellä ruuvilla edestäpäin, kannattanee irroittaa umpiosta ja jättää autoon?
Muista irroittaa sähköliittimet (4kpl) umpion takaa
-Lasi irtoaa lämmittämällä ja samalla kampeamalla meisselillä tms.
Jos selvisit tähän asti, niin pystynet vaihtamaan myös projektorin
Pari sanasta projektoreista:
http://www.ebay.com/itm/HELLA-EVOX-R-BI ... 3#payCntId
Nämä projektorit eivät todellakaan sovi ns. bolt-on asennuksena Mersuun.
mm. muovirunkoa johon projektori kiinnittyy joutuu "viilaamaan", jotta osa sopisi paikalleen.
Polttimon päähän tuleva liitosboksi ei myöskään sovi suoraan, vaan projektorin takaosasta joutuu poistamaan materiaalia ~5mm ja boksista katkomaan kaksi kiinnityshakasta.
Voi olla, että projektori sopii vähemmällä työllä sellaiseen autoon jossa ei ole kääntyviä ajovaloja. Nämä kokemukset ovat pre-facelift S211 kääntyvillä bi-xenoneilla.
Täätä kaipasinkin..
Minultakin löytyvät nuo samat projektorit jo tallista. Hyvä kuulla että ne mahtuvat edes modaamalla paikalleen.
Tutkitko ollenkaan vaihtoehtoa että jos noista EVOX-R projektoreista olisi käyttänyt vain heijastimet ja linssit. Olisivatko sopineet vanhoihin telineisiin?
Eli projektori purkautuu lasin suuntaan irti?
Tutkitko ollenkaan vaihtoehtoa että jos noista EVOX-R projektoreista olisi käyttänyt vain heijastimet ja linssit. Olisivatko sopineet vanhoihin telineisiin?
Eli projektori purkautuu lasin suuntaan irti?
Re: Täätä kaipasinkin..
En katsonut sillä silmällä, että olisi purkanut koko projektorin osiin.pekkali kirjoitti:Minultakin löytyvät nuo samat projektorit jo tallista. Hyvä kuulla että ne mahtuvat edes modaamalla paikalleen.
Tutkitko ollenkaan vaihtoehtoa että jos noista EVOX-R projektoreista olisi käyttänyt vain heijastimet ja linssit. Olisivatko sopineet vanhoihin telineisiin?
Eli projektori purkautuu lasin suuntaan irti?
Voi olla mahdollistakin.
Itse projektori irtoaa taaksepäin, mutta se muovirunko johon projektori kiinnittyy täytyy irrottaa etupuolelta.
Eikä projektori irtoa ihan suoraan vetämällä ainakaan noissa kääntyvissä valoissa, vaan joutuu aikatavalla kääntelemään.
Tässä muutama kuva puskurin ja umpion irroituksesta.
Puskurin irroitus:
-Etupyörät irti
-Etummainen pohjamuovi ja sisälokasuojan etummaiset palat irti.
Takimmaiset puskurin kiinnityspultit, avain(torx 25) on pultin kannassa.
Olisin ottanut lokasuojan sisäpuoleltakin kuvan, mutta valaistusoloista johtuen ei onnistunut. Pultin irrotuksen jälkeen kammetaan peltilipare josta pultti meni läpi pois paikaltaan. Väännetään takapäästä auton keskilinjaa kohden ja sitten työnnetään eteenpäin.
Lamppujen välissä on yksi 8mm kannalla oleva pultti.
Samaten ajovalojen vieressä sisäpuolella yksi 10mm kannalla oleva pultti.
Alapuolelta löytyy kaksi 10mm kannalla olevaa pulttia. Ovat hiukan piilossa, näkyvät kun kurkkaa puskurin ja coolerin välistä ylöspäin.
Etukulmissa on koukut joilla puskuri kiinnittyy lokasuojaan, voi joutua tönäisemään puskuria hiukan taaksepäin, että koukku irtoaa.
Nyt puskuri lähtee irti suoraan eteenpäin vetämällä.
Jos auto on nosturilla tms. korkeammalle sijoitettuna, kannattanee irroitella sumuvalojen ja ulkolämpömittarinanturin johdot ensin.
Ajovaloumpion irroitus:
Kaikki umpion kiinnityspultit ovat 8mm. kannalla
Takapuolella on yksi pultti piilossa.
Puskurin kiinnityspultin vierestä loytyy yksi.
Samaten ulkoreunasta lokasuojan vierestä.
Ajovalonpesuri on kiinni yhdellä ruuvilla, jonka irroituksen jälkeen pesuri irtoaa umpiosta vetämällä eteenpäin. Nämä on helpointa jättää autoon .
Nyt umpio on nostettavissa pois paikoiltaan, kunhan muistaa irottaa neljä johtoliitintä takapuolelta.
Laittelen vielä kuvia itse projektorin vaihdosta kunhan kerkiää tarttua toimeen. Toinen on vaihtamatta vielä.
Puskurin irroitus:
-Etupyörät irti
-Etummainen pohjamuovi ja sisälokasuojan etummaiset palat irti.
Takimmaiset puskurin kiinnityspultit, avain(torx 25) on pultin kannassa.
Olisin ottanut lokasuojan sisäpuoleltakin kuvan, mutta valaistusoloista johtuen ei onnistunut. Pultin irrotuksen jälkeen kammetaan peltilipare josta pultti meni läpi pois paikaltaan. Väännetään takapäästä auton keskilinjaa kohden ja sitten työnnetään eteenpäin.
Lamppujen välissä on yksi 8mm kannalla oleva pultti.
Samaten ajovalojen vieressä sisäpuolella yksi 10mm kannalla oleva pultti.
Alapuolelta löytyy kaksi 10mm kannalla olevaa pulttia. Ovat hiukan piilossa, näkyvät kun kurkkaa puskurin ja coolerin välistä ylöspäin.
Etukulmissa on koukut joilla puskuri kiinnittyy lokasuojaan, voi joutua tönäisemään puskuria hiukan taaksepäin, että koukku irtoaa.
Nyt puskuri lähtee irti suoraan eteenpäin vetämällä.
Jos auto on nosturilla tms. korkeammalle sijoitettuna, kannattanee irroitella sumuvalojen ja ulkolämpömittarinanturin johdot ensin.
Ajovaloumpion irroitus:
Kaikki umpion kiinnityspultit ovat 8mm. kannalla
Takapuolella on yksi pultti piilossa.
Puskurin kiinnityspultin vierestä loytyy yksi.
Samaten ulkoreunasta lokasuojan vierestä.
Ajovalonpesuri on kiinni yhdellä ruuvilla, jonka irroituksen jälkeen pesuri irtoaa umpiosta vetämällä eteenpäin. Nämä on helpointa jättää autoon .
Nyt umpio on nostettavissa pois paikoiltaan, kunhan muistaa irottaa neljä johtoliitintä takapuolelta.
Laittelen vielä kuvia itse projektorin vaihdosta kunhan kerkiää tarttua toimeen. Toinen on vaihtamatta vielä.
Terve,
Joko Leemulla on kokemusta projektorin vaihdosta? Oliko sulla ne EvoX-R:t? Itsekin aloin taas suunnitella hommaa, kun alakoi syyspimeät tulla.
Euroopastakin saa näköjään nyt niitä EvoX-R:iä.
Saitko mahtumaan sen sytyttimen projektorin päähän vai pitikö kikkailla? Katselin tuolla sivulla olleen videon pätkän, jossa vaihdettiin R:n umpioon projektori. Jostain syystä se sytytin teipattiin umpion sisäpuolelle kaksipuoleisella teipillä ja virta hehkulle vedettiin jatkokaapeleilla.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4ImcKD5SByw[/youtube]
Koetin kysellä asiaa tuolta kaupasta mutta vastaus ei ollut oikein selvä.
t.
Risto
Joko Leemulla on kokemusta projektorin vaihdosta? Oliko sulla ne EvoX-R:t? Itsekin aloin taas suunnitella hommaa, kun alakoi syyspimeät tulla.
Euroopastakin saa näköjään nyt niitä EvoX-R:iä.
Saitko mahtumaan sen sytyttimen projektorin päähän vai pitikö kikkailla? Katselin tuolla sivulla olleen videon pätkän, jossa vaihdettiin R:n umpioon projektori. Jostain syystä se sytytin teipattiin umpion sisäpuolelle kaksipuoleisella teipillä ja virta hehkulle vedettiin jatkokaapeleilla.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4ImcKD5SByw[/youtube]
Koetin kysellä asiaa tuolta kaupasta mutta vastaus ei ollut oikein selvä.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Olen pohtinut linssin tai koko projektorin vaihtoa, potilas olisi 06 S211 alkuperäisillä polttimoilla.
Videon lopussa uutta ja vanhaa verratessa näkyi suurin syy, miksi en itse ole kovin innokas vaihtamaan koko projektoria. Uusi projektori oli DOT-valokuviolla, jossa ei ole juuri ollenkaan oikean reunan epäsymmetria-aluetta.
Meillä Land Roverissa on juuri videon mukainen valokuvio ja vaikka sen valojen teho ja kantama ovat erinomaiset, on liikennemerkkien ja varsinkin oikeanpuoleisen ojan valaistus todella heikkoa.
Jollei projektori ole täysin pilalle palanut, uuden projektorin tuoma lisäkirkkaus ei välttämättä tuo täyttä hyötyä koska valokuvio heikkenee.
Videon lopussa uutta ja vanhaa verratessa näkyi suurin syy, miksi en itse ole kovin innokas vaihtamaan koko projektoria. Uusi projektori oli DOT-valokuviolla, jossa ei ole juuri ollenkaan oikean reunan epäsymmetria-aluetta.
Meillä Land Roverissa on juuri videon mukainen valokuvio ja vaikka sen valojen teho ja kantama ovat erinomaiset, on liikennemerkkien ja varsinkin oikeanpuoleisen ojan valaistus todella heikkoa.
Jollei projektori ole täysin pilalle palanut, uuden projektorin tuoma lisäkirkkaus ei välttämättä tuo täyttä hyötyä koska valokuvio heikkenee.
DOT valokuviolla olevan projektorin varjostimen voi vähän viilata vinoon tai asentaa koko projektori hiukan vinoon. Itse käytin jälkimmäistä kikkaa CLK:hon asentaessani.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i