Seisontajarru päälle kesken ajon

Vastaa Viestiin
sery
Viestit: 47
Liittynyt: 13.11.2007 19:02

Seisontajarru päälle kesken ajon

Viesti Kirjoittaja sery »

Olisikohan kenelläkään käynyt samoin, että seisontajarru napsahtaa päälle kesken ajon ? Voisikohan jonkin palautusjousen katkeaminen aiheuttaa moisen ? Löysin räjäytyskuvan, ja osa 210 voisi ehkä aiheuttaa moisen (kts linkki) ?
https://mbworld.org/forums/attachments/ ... t-scan.jpg
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Ei ton palautusjousen katkeaminen pitäisi lyödä käsijarrua päälle, mutta jarrukengän kiinnitysjousen pettäminen vois aiheuttaa tuon tilanteen.
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos vain toisella puolella voi olla pinta irti kengästä. Miten tuo tapahtui ?
oulaistenliikenne.fi
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Tuliko heti renkaiden vaihdon jälkeen?
Pyöräpulttien pituus!
Datsun Bluebird
Mb Vito
sery
Viestit: 47
Liittynyt: 13.11.2007 19:02

Re: Seisontajarru päälle kesken ajon

Viesti Kirjoittaja sery »

sery kirjoitti:Olisikohan kenelläkään käynyt samoin, että seisontajarru napsahtaa päälle kesken ajon ? Voisikohan jonkin palautusjousen katkeaminen aiheuttaa moisen ? Löysin räjäytyskuvan, ja osa 210 voisi ehkä aiheuttaa moisen (kts linkki) ?
https://mbworld.org/forums/attachments/ ... t-scan.jpg
Kiitos viesteistä.
Ongelma tuli tosiaan muutaman kymmenen kilometrin jälkeen, kun renkaat vaihdettu. Tosin nuo pultit ja vanteet on olleet jo useana kesänä alla. Täytyy hieman mittailla, etteivät pultit ole liian pitkällä. Kiitos vinkistä. Nyt olen purkanut sen verran, että osia on tullut jo jonkin verran hankittua.
Kengän kiinnitysjousi saattoi olla syynä koko hommaan. Ja ihan pieneksi tuo homma ei nyt tullutkaan, koska vasemmalta puolen jarrukengät olivat lähteneet liikkeelle ja pamaus ajossa taisi kuulua siitä, kun olka-akselin kenkätuki murtui ( vai sanotaanko tuota runkoa, mihin kaikki tukivarret kiinnitetään navaksi ? ). Otin kuvan ja murtunut pala kuvassa näpeissä. Uuden "napapaketin" sain satasella autovahinkokeskuksesta. Nyt pitäisi mokoma vaihtaa paikalleen.
Marco saattoi kyllä olla aivan oikeassa, että kiinnitysjousi olisi aiheuttaja. Otin kuvan ja toisesta kiinnitysjousesta oli se hakanen poissa, joten kenkä on päässyt jokseenkin vapaasti rummussa liikuskelemaan.
Nyt on tukivarret irroitettuna ja mietintä jatkuu paketin ulosvedon suhteen. Näyttäisi aika haasteelliselta saada seisontajarruvaijeri irroitetuksi ehjänä :(
sery
Viestit: 47
Liittynyt: 13.11.2007 19:02

Re: Seisontajarru päälle kesken ajon

Viesti Kirjoittaja sery »

sery kirjoitti:
sery kirjoitti:Olisikohan kenelläkään käynyt samoin, että seisontajarru napsahtaa päälle kesken ajon ? Voisikohan jonkin palautusjousen katkeaminen aiheuttaa moisen ? Löysin räjäytyskuvan, ja osa 210 voisi ehkä aiheuttaa moisen (kts linkki) ?
https://mbworld.org/forums/attachments/ ... t-scan.jpg
Kiitos viesteistä.
Ongelma tuli tosiaan muutaman kymmenen kilometrin jälkeen, kun renkaat vaihdettu. Tosin nuo pultit ja vanteet on olleet jo useana kesänä alla. Täytyy hieman mittailla, etteivät pultit ole liian pitkällä. Kiitos vinkistä. Nyt olen purkanut sen verran, että osia on tullut jo jonkin verran hankittua.
Kengän kiinnitysjousi saattoi olla syynä koko hommaan. Ja ihan pieneksi tuo homma ei nyt tullutkaan, koska vasemmalta puolen jarrukengät olivat lähteneet liikkeelle ja pamaus ajossa taisi kuulua siitä, kun olka-akselin kenkätuki murtui ( vai sanotaanko tuota runkoa, mihin kaikki tukivarret kiinnitetään navaksi ? ). Otin kuvan ja murtunut pala kuvassa näpeissä. Uuden "napapaketin" sain satasella autovahinkokeskuksesta. Nyt pitäisi mokoma vaihtaa paikalleen.
Marco saattoi kyllä olla aivan oikeassa, että kiinnitysjousi olisi aiheuttaja. Otin kuvan ja toisesta kiinnitysjousesta oli se hakanen poissa, joten kenkä on päässyt jokseenkin vapaasti rummussa liikuskelemaan.
Nyt on tukivarret irroitettuna ja mietintä jatkuu paketin ulosvedon suhteen. Näyttäisi aika haasteelliselta saada seisontajarruvaijeri irroitetuksi ehjänä :(
Ei näköjään lataamani kuvat tulleet näkyviin - onkohan siinä viive tms ?
sery
Viestit: 47
Liittynyt: 13.11.2007 19:02

Viesti Kirjoittaja sery »

dealer kirjoitti:Jos vain toisella puolella voi olla pinta irti kengästä. Miten tuo tapahtui ?
Joo - toiselta puolelta oli pinnat kengistä poissa ja juuri sieltä puolelta, missä tuo olka-akselin kenkien vastin oli murtunut. Toinen puoli näyttikin aika ehjältä. Enne sitä kesken ajon tullutta "pamahdusta" jossa seisontajarrut meni päälle ihmettelin hieman, että jostain syystä seisontajarrun poljin ei painu juuri ollenkaan eli oli säätynyt aika kireälle. Oisko joku pultti jo liikkeelle lähtiessä renkaan vaihdon jälkeen tavannut kenkätukeen ja murtanut sen ? Täytyy vielä mittailla nuo pultit
sery
Viestit: 47
Liittynyt: 13.11.2007 19:02

Viesti Kirjoittaja sery »

No nyt on levyt, palat, kengät, vioittunut napa ja seisontajarruvaijerit molemmille puolille vaihdettu. Ongelmaa taas pukkaa, nimittäin se suojapeltien peitossa oleva vaijereiden kiristysmekanismi ei jostain syystä kiristä vaijereita, vaan on ihan toisessa laidassa löysänä. Kiristimessä olleesta ruuvista vapautin vaijereiden ja jarrukenkien vaihdon yhteydessä tuon kiristimen mutta nyt ei sitten enää kiristä ollenkaan. Onko kellään kokemuksia, mikähän siinä mahtaisi kanittaa ja millä sen saisi uudelleen säätämään ? Seisontajarrupoljin nimittäin painuu nyt pohjaan asti eikä pitoa saa seisontajarruun tämän vuoksi.
sery
Viestit: 47
Liittynyt: 13.11.2007 19:02

Viesti Kirjoittaja sery »

No nyt on levyt, palat, kengät, vioittunut napa ja seisontajarruvaijerit molemmille puolille vaihdettu. Ongelmaa taas pukkaa, nimittäin se suojapeltien peitossa oleva vaijereiden kiristysmekanismi ei jostain syystä kiristä vaijereita, vaan on ihan toisessa laidassa löysänä. Kiristimessä olleesta ruuvista vapautin vaijereiden ja jarrukenkien vaihdon yhteydessä tuon kiristimen mutta nyt ei sitten enää kiristä ollenkaan. Onko kellään kokemuksia, mikähän siinä mahtaisi kanittaa ja millä sen saisi uudelleen säätämään ? Seisontajarrupoljin nimittäin painuu nyt pohjaan asti eikä pitoa saa seisontajarruun tämän vuoksi.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olisikohan sielläkin jotain hajalla - jos vaijerit on kiinni kiristin kyllä vetää niitä, eikä sitä saa löysättyäkään muuten kuin pitämällä koko ajan jousta vasten.
oulaistenliikenne.fi
sery
Viestit: 47
Liittynyt: 13.11.2007 19:02

Viesti Kirjoittaja sery »

dealer kirjoitti:Olisikohan sielläkin jotain hajalla - jos vaijerit on kiinni kiristin kyllä vetää niitä, eikä sitä saa löysättyäkään muuten kuin pitämällä koko ajan jousta vasten.
Kiitos vinkistä. Nyt selkkis. Löytyi pikkunen peili, jolla sain katsottua mekanismin toiminnan. Simpukan muotoinen hammaslevy ei tavannut "kiristyshampaaseen" vaan oli höllennysvaiheessa jäänyt "ääriasentoon". Täytyi kääntää apuja löysennykseen ja samalla työntää vaijereiden keinuvipua kireemmälle, niin jo rupes pelittään. Olisipa autonosturi, jotta pääsisi auton alla vapaammin liikuskeleen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 jarrut”