S211 takacamper liikaa miinuksella

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Vastaa Viestiin
Avatar
tenutähti
Viestit: 155
Liittynyt: 31.12.2005 16:17
Paikkakunta: Tornio

S211 takacamper liikaa miinuksella

Viesti Kirjoittaja tenutähti »

Päivää kaikille!

Ihmettelyn kohde on tällä kertaa vm.2004 S211.
Pyöränsuuntauksessa asentajan kanssa yhdessä tultiin siihen tulokseen että vasen takaripustus on mahdollisesti saanut joskus pienen tällin. Camper on hieman liikaa miinuksella. Ts. rengas on liikaa kallellaan. Todennäköisesti tämän takia syö renkaat aivan sisälaidalta paljon muuta kulutuspintaa nopeammin. Ja auto puoltaa VÄHÄN oikealle.

Nyt tulee sitten se diplomitehtävä: mikä siellä on vääntynyt? Milläs pirulla tuota tutkisi kun ei naamalla (tietenkään) löydy mitään erikoisen näköistä?
Mitä siellä on todennäköisiä vaihtoehtoja kun tuolla tavalla on pielessä?
Napa, kumpikin ylätukivarsi, mitä muuta? Teoriassa kai mikä tahansa tanko...
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680 -79

Eihän se haittaa jos lapsi on isänsä näköinen kunhan on muuten terve!
Avatar
tenutähti
Viestit: 155
Liittynyt: 31.12.2005 16:17
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja tenutähti »

Mitähän pirua tuon kans osais tehä?
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680 -79

Eihän se haittaa jos lapsi on isänsä näköinen kunhan on muuten terve!
Avatar
tenutähti
Viestit: 155
Liittynyt: 31.12.2005 16:17
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja tenutähti »

Nyt alkaa nousta kädet pystyyn tämän kanssa! Sama mysteeri on ja pysyy!

Edellisen viestin jälkeen vaihdettu ainakin seuraavaa:
- takakelkan etummaiset tyynyt kummallekin puolelle (rikki kumpikin, mutta eipä vaikuttaneet)
- taakse vasemmalle poikittainen (taaempi) ylätukivarsi
- taakse kummallekin puolelle etummaiset (viistosti eteenpäin) ylätukivarret

n. 3,5 vuotta ja 79000km sitten narinahelat kummallekin puolelle (Lemförder)
Molemmat jousipussit identtisiä Bilsteiniä samalla osanumerolla.

Mikä muu enää edes teoriassa voi tuon tehdä?
Jos ei kori tai takakelkka ole vääntynyt. Luulisi näkyvän jotain jälkiä?

Mie lähen kohta Ylivieskaan ja pois en tule ennen kuin on selvinnyt! :x
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680 -79

Eihän se haittaa jos lapsi on isänsä näköinen kunhan on muuten terve!
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jahas :shock:

Muistatko minkä verran camber on pielessä tai onko suuntauslaput tallessa että katsoisit niistä ?
Molemmat renkaat kuitenkin kuluu ? Onko miten leveät, onko vakiokorkeus jousituksessa jne...
oulaistenliikenne.fi
Avatar
tenutähti
Viestit: 155
Liittynyt: 31.12.2005 16:17
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja tenutähti »

Juu suuntauslappu kesäkuulta 2016 on tässä. (Heinäkuussa 2017 kävin uudestaan, lappua en löydä mutta muistan että takacamperit oli aivan samoissa, jostain syystä kumman hyvin mielessä)

Taka-akselin camper, vasen: alussa -1,51 ja lopussa -1,50 astetta
oikea: alussa -1,38 ja lopussa -1,34 astetta

Vasen takarengas kuluu mielestäni nopeammin. Ja siis sisäreunasta todella paljon nopeampaa kuin ulompaa. Ehkä n. parin sentin leveydellä kesärenkaassa ei näy kuviota ollenkaan, kun ulompana on pintaa vielä reilusti laillisen verran.

Renkaat aivan normaali 225mm ja 17 tuumaa.
Ei mitenkään madallettu. Etupäässä iskareiden sokat kuudennessa urassa alhaalta laskettuna (ei tarvi olla yhtään alempana) ja sitten keulan perusteella starilla koittanut takapään säätää asiallisen näköiseksi.

Kyllä siellä "aivan oikea" vika on kun 10-15m päästä takaa katsoen näkee silmälläkin aivan selvästi että vasen takarengas on oikeaa enemmän sisäänpäin kallellaan! Ja kun osaa katsoa niin huomaa kyllä että on oikea puoli alempanakin! (9-10 mm kun mittaa rullamitalla lokasuojan kaaresta lattiaan tai keskelle rengasta)

Dealerille kiitoksia vaivannäöstä jo nyt!
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680 -79

Eihän se haittaa jos lapsi on isänsä näköinen kunhan on muuten terve!
Avatar
tenutähti
Viestit: 155
Liittynyt: 31.12.2005 16:17
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja tenutähti »

Hommahan ratkesi sitten parhain päin! Nosturilta kun laskin pirssin alas ja tallissa käsin liikuttelin muutamaa metriä ees taas niin autohan oli kierossa ja rengas kaltossa just samalla lailla kuin ennenkin. Siis aivan selvästi silminnähden!
Parinsadanmetrin piha tietä hankasin muutaman kerran edes takasin niin sehän näytti että auto ja rengas onkin suorassa! :shock: :shock: :shock:

Uskomatonta kuinka paljon koko auto/pyörä oli väärässä asennossa pelkästään sen vuoksi että paikkoja oli ollut löysällä/irti. Ja kaiken lisäksi olivat just samalla lailla pielessä kuin ennen koko remonttia!

Koko hommahan venyi huimasti, koska ensin melkeen kahden viikon työmatka ja kohta heti sen perään Teneriffalle viikoksi! Toisella autolla pärjätty niin ei ole laiskalla ollut niin hoppu koko hommalle...

Mutta nyt näyttäisi että on kunnossa! Ei kun kulmien tarkistukseen ja rengaskauppaan!
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680 -79

Eihän se haittaa jos lapsi on isänsä näköinen kunhan on muuten terve!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 alusta”