S211 keulan nivelten/hammastangon/ohjausvarren kuntotutkimus

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Vastaa Viestiin
Avatar
tenutähti
Viestit: 155
Liittynyt: 31.12.2005 16:17
Paikkakunta: Tornio

S211 keulan nivelten/hammastangon/ohjausvarren kuntotutkimus

Viesti Kirjoittaja tenutähti »

Jaha huomenta kaikille!

On hämärä muistikuva että täällä tai naapurifoorumilla on joskus ollut kattavat ohjeet 211 mersun etupään nivelten välysten tutkimiseen. (dealer?)
En vaan nyt löydä mistään! Oikealla edessä narisee käänneltäessä (alapallo?)
Jarruttaessa ratti vapisee, mutta ei jarrupoljin! Ja pienen pieni välys/kolahtelu on ollut pitkään kun ohjausta nytkyttää ees taas!

Eli joidenkin nivelten välys löytyi helpommin kun auto oli renkaillaan ja jotku taas auton ollessa renkaat ilmassa. Ja ohjeissa oli vielä hyviä ohjeita miten/millä työkalulla mitäkin niveltä väännellä! Rengasrauta/siirtoleukapihdit... jne

KIITOS!
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680 -79

Eihän se haittaa jos lapsi on isänsä näköinen kunhan on muuten terve!
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

En muista onko ollut ohjetta, mutta pikaisesti:

Auto koholla
- alapallot ja reaktiotankojen nupit, siirtoleukapihdeillä puristaen ja erikseen rengasraudalla väännellen
- reaktiotankojen helat rengasraudalla
- Yläpallot pihdeillä / nyrkillä kopauttaen

Auto pyörillään
- Vakaajan nupit pihdeillä, välys ei välttämättä tunnu millään muuten kuin ottaa tangot irti ja käsin väännellä nuppia

Narina ei välttämättä tarkoita välystä, löytyy paremmin kuuntelemalla
Vapina kertoo jarulevyn kieroudesta (tai harvoin napa)
oulaistenliikenne.fi
Avatar
tenutähti
Viestit: 155
Liittynyt: 31.12.2005 16:17
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja tenutähti »

Kiitos dealerille!

Voiko levyt olla kierossa vaikka poljin ei vapise jarruttaessa?
Joitain kymmeniä tuhansia sitten vaihdoin etulevyt ja palat kun olivat mielestäni kierot.
Vähän aikaa muka olivat paremmat, mutta ei mennyt pitkästi niin sama homma! Mikä niitä vääntäisi kieroon kun satulatkaan ei jumi, ainakaan niin että lämpenisi? Ja ajettu kuitenkin levyjen vaihdon jälkeen monta kymmentä tuhatta!
Ja lisäksi oikeastaan koko ajan kun auto on minulla ollut (n.60000km) on häirinnyt lievä mutta koko ajan huomattava oikealle puoltaminen! Yhtä ja toista olen alustaan vaihtanut ja kaksi kertaa kulmat säädetty kahdessa eri paikassa, mutta puoltaminen on ja pysyy 😫

Auttakee, mie kyllä vaihan noita alustan romuja kun tietäsin mitä vaihan!
Pitääköhän pysähtyä ylivieskassa torstaina kun ajellaan ylöspäin? 🙈
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680 -79

Eihän se haittaa jos lapsi on isänsä näköinen kunhan on muuten terve!
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Puoltamiseen lääke:

- säätöpultit casterille oikeaan asentoon
- jos voimakkaasti puoltaisi säätöpultit myös camberille
- tämän jälkeen nelipyöräsuuntaus jossa säädetään auraukset kohdalleen välittämättä caster-camber-arvoista
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Mahtaako noissa moterneissa sähköjarruissa levyjen kierous tuntua polkimen pumppauksena kovinkaan helposti?
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Tässähän on ne sähköjarrut, jolloin normitilanteessa ei ole hydraulista yhteyttä polkimelta jarruille. Ei varmaan haittaa, jos tarkistaa jarrut.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
tenutähti
Viestit: 155
Liittynyt: 31.12.2005 16:17
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja tenutähti »

Roisto kirjoitti:Moro,

Tässähän on ne sähköjarrut, jolloin normitilanteessa ei ole hydraulista yhteyttä polkimelta jarruille. Ei varmaan haittaa, jos tarkistaa jarrut.

t.
Risto
Kts prhn! Enpä ole asiaa aatellutkaan!
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680 -79

Eihän se haittaa jos lapsi on isänsä näköinen kunhan on muuten terve!
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Joskus vikakoodeja tutkiessani tälläisestä oli myös erikoisempi vikakoodi herjasi jarrulevyjen kieroutta tms koska järjestelmä huomaa jarrupaineen pomppimisen levyn ollessa kiero tai niin sen itse järkeilin..
Avatar
tenutähti
Viestit: 155
Liittynyt: 31.12.2005 16:17
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja tenutähti »

Kun vaihdoin etulevyt niin miehän laitoin samalla uudet palatkin!
Nehän oli renkaasta käsin pyörittämällä vähän nihkeät. Olisko niin että lämpesivät saman tien...
Jos nyt menee levyjen vaihtoon niin jätän kyllä vanhat palat.
Noh, pitää tutustua kun selviää reissusta!
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680 -79

Eihän se haittaa jos lapsi on isänsä näköinen kunhan on muuten terve!
MHe
Viestit: 1150
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Juu ei SBC täristä poljinta... (vaikka muistan yhden tapauksen tuollaisestakin mainitun, sitä en muista mikä 'kirous' sen aikaan sai, ihan helpolla sellainen ei onnistu)

Näissähän on 'klassinen' ominaisuus se että (varsinkin takana) jarrut jumii palojen vaihdon jälkeen. Joku foorumilainen sitä vähän tutkikin, ainakin joskus syynä on jarrumäntä mikä on jotakin hieman elastisempaa ainetta, se pullistuu hieman ja alkaa kanittaa kun joutuu eri asemaan missä oli. Pikahoito ongelmaan on vaihtaa koko satula romppeineen.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
tenutähti
Viestit: 155
Liittynyt: 31.12.2005 16:17
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja tenutähti »

Onkos kokemuksia etujarrujen kanssa?
Minkä merkkisiä levyjä ainakin kannattaa välttää?
Hintaeroja ei näytä niin paljon olevan että sillä juurikaan merkitystä olisi...
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680 -79

Eihän se haittaa jos lapsi on isänsä näköinen kunhan on muuten terve!
Jacka
Viestit: 20
Liittynyt: 27.9.2011 7:52
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jacka »

dealer kirjoitti:En muista onko ollut ohjetta, mutta pikaisesti:

Auto koholla
- alapallot ja reaktiotankojen nupit, siirtoleukapihdeillä puristaen ja erikseen rengasraudalla väännellen
- reaktiotankojen helat rengasraudalla
- Yläpallot pihdeillä / nyrkillä kopauttaen

Auto pyörillään
- Vakaajan nupit pihdeillä, välys ei välttämättä tunnu millään muuten kuin ottaa tangot irti ja käsin väännellä nuppia

Narina ei välttämättä tarkoita välystä, löytyy paremmin kuuntelemalla
Vapina kertoo jarulevyn kieroudesta (tai harvoin napa)
Auto koholla:
- pitääkö tai kannattaako eturenkaat olla silloin irti kun siirtolenkapihdeillä
puristaa ylä-, ala- ja reaktiopalloja?
- miten reaktiotankojen heloja (sisäpäitä) pitää väänellä että saa välyksen
tuntumaan?

Auto pyörillään:
- Vakaajannuppeja koitin pihdeillä väännellä silloin kun itse koiranluut oli
nupeista irroitettuna. Jos ja kun välystä ei löydy, niin miten
kallistuksenvakaajan muita välyksiä tutkitaan?

ps. ja jos ja kun iskaritkin on uusittu, niin mitä muita vaihtoehtoja kolinalle vielä on?
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 alusta”