Ohjaustehostimenpumpun vaihto

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Vastaa Viestiin
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Ohjaustehostimenpumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja sonikki »

...vikisee/hieman rohisee. Itse pumppu ei pidä ääntä kun kone käynnissä kuuntelin ruuvimeisseliä apua käyttäen.
Asialle ei liene muuta tehtävissä kuin koko tehostimen vaihto?
Kyseessä siis OM646 delphi, missä on se öljysäiliö suoraan tehostimen päällä, eikä siellä sivussa kuten vanhemmissa.

EDIT. otsikko muutettu
Viimeksi muokannut sonikki, 26.11.2015 14:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Jos pelkkä pumpun vaihto riittää, niin ässään ostin aika halvalla uuden pumpun Alvadista (muistaakseni 140 eksua). Varmaan mister auto tms. paikka myy myös halvalla uutta varaosaa.

Omassa autossani pumppu oli mennyt rikki ja alumiinimurua oli kaikki paikat täynnä. Uutta pumppua asentaessani laitoin paluulinjaan suodattimen, jottei ohjausservoon jäänyt muru riko uutta pumppua.

Vaan jos sulla on tehostus kunnossa, niin ei kai ole vielä mitään pahempaa tapahtunut.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Ohjaus kevyt ja pehmeä... huomaa hyvin kun ajaa prefacella ja hyppää oman auton puikkoihin :) Niin ja öljyt tietty ihan kirkkaat.
Alvaldista en vielä tajunnut kurkata, mutta misterautossa oli 300€ joku peruskorjattu ja miranoolilla maalattu kököstys :D Ebayssä oli mapcoa 160€ hintaan, mikä on ihan OK hinta jos tuolle ei tosiaan muuta vaihtoehtoa ole?
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Nyt olisi pumppu kätösessä ja olisi tarkoitus alkaa vaihtamaan.
Hieman vaan kaihertaa nuo ko. järjestelmän liemet. Eli motonetistä kun katselin öljyjä, löytyi Febiltä oikealla luokituksella olevaa litkua vihreänä. Mulla kitusissa kuitenkin keltaiset öljyt ja löytyy hyllystä Febin keltaista ATF:ää. Kehtaako tuota tirauttaa (ilmeisesti parin dl verta) tilalle, mitä joudun imaisemaan säiliöstä pois ennen vaihtoa vai vaihdanko kokonaan nuo vihreät. Nykyiset keltaiset öljyt vielä aivan kirkkaat, joten sen puolesta ei vielä edellytä kokonaan vaihtamista.
Entä jos tekee kokonaisen vaihdon, saako koko järjestelmän tyhjäksi imemällä säiliölle tulevan paluuletkun kautta?
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Omasta nostin keulan ylös keskimmäisestä nostopisteestä ja huuhtelin koko järjestelmän rattia laidasta laitaan veivaamalla moottorin käydessä. Paluuletkun johdin jäteöljysäiliöön.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Timmyes
Viestit: 28
Liittynyt: 13.9.2011 21:19
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja Timmyes »

Mites tuon paluuletkun parhaiten saa käsiin. Tuntuu että on ihan ulottumattomissa. Tein hätäpäissäni imulla öljynvaihdon 3 kertaa. Vielä jäi mustaksi..
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

ram kirjoitti:Omasta nostin keulan ylös keskimmäisestä nostopisteestä ja huuhtelin koko järjestelmän rattia laidasta laitaan veivaamalla moottorin käydessä. Paluuletkun johdin jäteöljysäiliöön.
Näin minäkin loppupeleissä tein. Piti käydä hakemassa muitakin tarvikkeita, niin mukaan tarttui nuo ainakin "oikeat" vihreät öljyt.
Tuossa allekirjoituksen autossa, missä säiliö on suoraan pumpun päällä, paluuletkuun oli kuin tarjottimella :)
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Sehän meni sitten ihan samalla reseptillä. Omaani lisäsin vielä paluuletkuun suodattimen. Vanha pumppu kun oli mennyt rikki ja alumiinisilppua on paluuöljyn mukana luvassa vielä kauan.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Yhteen täystuhopumppuseen vehkeeseen kävin hakemassa paluuletkuun hiukan isommilla karoilla olevan pensasutin Ameriikan vauhtiputkasta. Peltikuorinen ja suuri siivilä kaiken hyvän päälle. Maksoko kokonaista kymppiä ihan. :idea:

En tiedä mitä tuo sitten sai siilattua. Toisen rikkuneen pumpun vaihdon jälestä panin, ja asiakkaan kanssa yhteisymmärtämyksessä se sinne jätettiin, eikä sen koommin ole tultu rekkuloimaan. :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Tiiä, vaikka näyttäisi aika samalta tämä asennus. Aika luonnollinen paikka suodattimelle, ihan kuin se olisi alunperin suunniteltu näin, mutta kustannusrakenteen keventäminen johtanut nykydesigneen.

Kuva
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 alusta”