Ilmastoinnin kompuran korjauksen hinta MB SL vm .83

Vastaa Viestiin
pasifsc
Viestit: 20
Liittynyt: 13.2.2012 19:01

Ilmastoinnin kompuran korjauksen hinta MB SL vm .83

Viesti Kirjoittaja pasifsc »

Olen hieromassa kauppoja -83 mallin SL mersusta. sen ilmastointilaite on ollut noin 5 vuotta ilman kaasuja kuitenkin kompuran hihna irroitettuna. Onko tietoa/kokemusta minkä hintainen on tälläisen kunnostus ja missä kunnossa kompura voisi olla näin monen vuoden käyttämättömyyden jälkeen. Ja samalla minkä hintainen on uusi rättikatto ko. autoon?
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Roskiin koko kompura. Ei noita kukaan korjaa ainakaan ilman tuhatlappusia. Se toimii R12 ja sitä ei uutena saa ja korvaavat aineet ei sisällä pysy jos kompura vielä toimis. Pitäis uusia koko systeemi R134a:lle. Kompura, letkut, kuivain, mömmöt pois lauhduttimesta ja höyrystimestä tai uusia ne sekä alumiiniletkutkin voi olla kärsineet. Sähkötyöt luulisi olevan helpommat vanhas kun ei turhaa elektroniikkaa???

Jos se on kiilahihna vetoinen niin voi tuottaa ongelmaa korvata vastaavalla.
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Kannattaa kysellä alan liikkeistä (liikkuvan kaluston ilmastointiliikkeistä) jos on tarjolla tehdaskunnostettuja kompuroita. Mahdollisesti voivat maksaa jotain myös vanhasta. Vanhojen mersujen kompurat on usein peräisin jenkeistä jossa tuotetaan nykyään tehdaskunnostettuja oman maan tuotteisiin ja muihin.

Mahdollisesti jos saat jostain selville mitä tarroissa on joskus lukenut niin vastaavaa kompuraa voi hakea jonkin muun mersun mallin mukaan tai jonkin jenkkiauton mallin mukaan.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä se saattaa olla ihan toimivassa kunnossa ilman mitään kummempia kunnostuksia.
Mullakin Oli tuossa auton ilmastointi sen ~5vuotta tyhjillään ja niimpä alkoi suorilteen toimia kun täytti.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

-83 verrattuna -95. No minä olenkin pessimisti, poisluettuna Nokian osakekurssi. Tuo Kipsun tieto oli mielenkiintoinen.
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Kaikista pahin vuotopaikka noissa kompuroissa on oikeastaan akselin tiiviste. Sitä kun ei pystytä paineistustestissä kokeilemaan 100% tarkasti. Paineistustestissä järjestelmään laitetaan 15 bar normaali 8 bar sijaan. Vuotavien komponenttien pitäisi ilmoittautua reippaalla sihinällä, tosin sen kompuran akselin tiiviste on vaikeampi todeta koska laitetta ei pyöritetä. Toinen laite jota ammattilaiset käyttävät vuotojen todentamiseen on "haistelija" eli sähköinen koje joka reagoi piippaamalla kylmäaineeseen. Jälleen kerran haistelijalla on vaikea havaita pyörivän kompressorin falskaavaa akselitiivistettä. Tietysti se kompura voi myös sakata jos järjestelmässä ei ole tarpeeksi voiteluöljyä -> siivet/männät ja laakerit leipoo kiinni.


Irrallaan olevan kompuran voi maallikko kokeilla seuraavasti:

-vapaakytkin lukittuu kun syöttää 12V
-ja vapautuu kun virransyöttä katkeaa
-kompura pyörii käsivoimin akselista mutta tunnet kuitenkin n.puolen kierroksen välein vastusta (pyörittäessä kuuluu hiljaa: plop, plop, plop...)
-letkuliittimistä ei näy murtuneita lamelleja eikä sisältä varise metallisilppua tai paloja
-jos peität sormella toisen letkuliittimen ja pyörität niin tunnet vetoa
-jos peität sormella toisen letkuliittimen ja pyörität niin tunnet painetta
-laakerivälystä ei ole mihinkään suuntaan
-aina kun kompura on irroitettu kannattaa vaihtaa tiivisteet ja kuivain
-jos järjetelmä on R12 ja käytetään korvaavaa ainetta (Isceon...?) niin kaikki tiivisteet tulisi uusia ennen täyttöä (vanhat ei välttämättä pidä R12 korvaavan aineen kanssa)

Valmistajan YORK mäntäkompuraa tavataan 123 ja muissa Mersuissa joissa on vielä kiilahihna. Valmistajan AC DELCO (GM) lamellikompuraa (pyöreä) tavataan myös 123 ja "kiilahihnamersuissa." Em. mäntäkompura on vanhempi ratkaisu.

Moniurahihnaa käyttävissä mersuissa, kuten 124 onkin yleisimpiä japsikompurat (Nippon-Denso).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 / R & C 107 lämmitys, ilmastointi”