Miksi lämppäri pukkaa kylmää korkeammilla kierroksilla?

Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Miksi lämppäri pukkaa kylmää korkeammilla kierroksilla?

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No niin, tuli mieleen nyt laittaa kaikenlaisen taidekikkailun ohella oikea kysymyskin :lol: . Asia kun oli ajankohtainen taas tänä aamuna.

Kun autolla päästelee tasaista vauhtia, sisälämpötila pysyy sekin tasaisena. Mutta kun sitten tullaan moottoriliikennetien rampille kiihdyttämään ja tarjoan kiesille kaasua sen verran, että kiepit haukkaavat tuonne 4000 tietämiin, alkaa lämppäri työntää hetken ajan viileää :shock: , eikä tahdo palata enää entiselleen ilman rukkausta.
Mikäs sen saa aikaan? Vika vai ominaisuus?
Sama juttu esim. liikenneympyrässä - kun kiesillä kurvaa tiukasti ja antaa sitten kierroksia koneelle ringistä poistumiseksi, niin taas huokaisee viileää pirttiin.

Sitten joitain poissulkevia seikkoja: Jäähdytysjärjestelmässä on riittävästi nestettä. Termari on melko uusi, se 85-87 tjsp, kuitenkin se kuumempi versio. Vesipumppu on ehjä tai ainakaan se ei metelöi eikä vuoda. Kannentiiviste on kunnossa. Ajossa lämmöt ovat tasaisesti neulan leveyden verran yli 80 astetta, oli ulkolämpö sitten helle tai pakkanen, ajo tiellä tai kaupungissa.

Mikä kivestää :shock:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

4000rpm? :shock: Kahtasataako se hullu siellä ajaa? :shock: Satasta kuleksitaan kumeksista riippuen 1800-2100 rpm, tällä matematiikalla on tärviöllä kyyti kylymää. :eek: :lol:

Suosittelen että lorottelet jäähdytyssysteemiin putsauslitkut, munajumilta haiskahtaa. :idea: Ceessä olis esissä sama juttu, oireetkin täsmäävät. :roll:

Ja sitten tietysti uudet nesteet sisään. :idea:
Avatar
Håkke
Tolokun mies
Viestit: 768
Liittynyt: 02.10.2005 18:17
Paikkakunta: Espoonlahti

Viesti Kirjoittaja Håkke »

Tuli tälläinen mutu juttu mieleen.
Kun ajelet normaalilla nopeudella niin termari ei päästä paljoa vettä syylariin, ts termari lähes kiinni. Kun annat kenkää niin termari aukeaa kokonaan ja syyläristä tulee kylmää vettä koneeseen ja samalla se lämppärin kenno jäähtyy. En tiedä onko järkee vai ei mutta mutta...
///AMG Owners Club Finland
S203 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 Kompura -98
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Sinulla on likaiset munat :!:

Minulla oli ennen sama ongelma. :D

Kun moottorin kierrokset nousevat, nousee myös vesipumpun virtausvoimakkaasti. Virtaus työntää närhenmunien ventiilit kiinni. Vialla ei siis ole mitään tekemistä sähköjen kanssa, vaan se on mekaaninen vika. Usein moottorin tyhjäkäynti tai moottorin sammutus saa ventiilit jälleen avautumaan.

Ratkaisua ongelmaan en keskinyt, vaan möin aikanaan koko auton pois käpyfoorumin hassiselle.

Olema ratkennee kuitenkin kaivelemalla munia tai hommaamalla kokonaan uudet.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Hyvä. nimittäin jos pääsee pälkähästä sähköjä ropaamatta. Pitänee sorkki munia sitten ja putsailla paikkoja. Pallit on vaihdettu uusiin toissa keväänä, joten tuskin ne muuten aivan rikkiloppu vielä ovat :shock:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Yksi selitys tähän voisi olla keskipakoisvoima (Fc). Kylmä ilma on lämmintä raskaampaa ja keskipakoisvoiman seurauksena se mutkassa, rampissa tai liikenneympyrässä pyrkii jatkamaan liikettä suoraan, joilloin auton kabiinin sisäilmassa tapahtuu pyörremyrskyilmiö. Tämän seurauksena iho aistii läpötilan muutoksen ja antaa oikealle kädelle impulssin säätää läpötilaa. Jos taas autolla ajetaan tasaisella nopeudella suoraan ei keskipakoisvoima aiheuta muutoksia sisäilmassa, muulloin kuin ajettaessa vauhdilla seinään, jolloin kylmä ilmamassa tunkeutuu kuljettajan takaraivoon. :ope:
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Jusambin selitys on kyllä todenperäinen vaikke ei ihan alkutilanteen ongelmaankuvaan yksyhteen käykkään. Autostahan nimeenomaan tulee suuttimista kylmää ilmaa :)

vaikka keskipakoisvoimaa ei ole olemassakaan ja ilmiö perustuu lähinnä kekskeiskiihtyvyyteen sekä massan hitauteen on kyseinen kylmän iman siirtymä monesti havaittavissa esim. Golffissani, varsinkin silloin kun auto on vasta lämpeämässä.

-risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
jo vain
Viestit: 11
Liittynyt: 07.11.2005 14:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jo vain »

Onkos ilmaimua taustapeilin vierellä sijaitsevalle rakoaukolle havaittavissa? Elikkä onkos vänkärin jalkatilassa sijaitseva rakoaukkolämpötila-anturille infoa imevä imuri kondiksessa?

Voipi aiheuttaa samankaltaisia tuntemuksia (mutu) kun ilmanvaihto tehostuu vauhdin lisääntyessä.

Itse testailen imun hentoisen kauppakuitin rakoaukon kokoisella palasella.
300 SE
MESE300SE
Viestit: 2
Liittynyt: 28.2.2007 11:11

Viesti Kirjoittaja MESE300SE »

jusamb kirjoitti:Yksi selitys tähän voisi olla keskipakoisvoima (Fc). Kylmä ilma on lämmintä raskaampaa ja keskipakoisvoiman seurauksena se mutkassa, rampissa tai liikenneympyrässä pyrkii jatkamaan liikettä suoraan, joilloin auton kabiinin sisäilmassa tapahtuu pyörremyrskyilmiö. Tämän seurauksena iho aistii läpötilan muutoksen ja antaa oikealle kädelle impulssin säätää läpötilaa. Jos taas autolla ajetaan tasaisella nopeudella suoraan ei keskipakoisvoima aiheuta muutoksia sisäilmassa, muulloin kuin ajettaessa vauhdilla seinään, jolloin kylmä ilmamassa tunkeutuu kuljettajan takaraivoon. :ope:
_Meinaan niistä närhenmunista siellä venttiilissä niin siellä on kuulemma jonkinlainen ohut lanka,-ilmeisesti molempien närhenmunien läpi,eräs varoitti katkaisemasta lankaa,-lankoja,venttiilejähän on kaksi kappaletta,-miten sen saa siten auki että ne langat ei mene poikki,-ellei ne ole katkenneet itsellään iän myötä ?!
Avatar
gothammer
Viestit: 4
Liittynyt: 02.5.2007 13:34

Viesti Kirjoittaja gothammer »

Sama vaiva 500SEC -84:ssä; ohituksen tai railakkaamman kiihdytyksen jälkeen pukkaa viileätä säätörissan asetuksista riippumatta. Toinen vika sitten on, että vänkärin puolelle pukkaa pelkkää kuumaa. Jatkuvasti.

Internetin föörymeitä tutkailtuani olen tullut siihen tulokseen, että "närhenmunat" pitää putsata. Kuitenkaan ornitologia ei kuulu vahvoihin puoliini - niinpä ajattelinkin kysyä neuvoa viisaammilta:
* mitkä ne paljon puhutut munat ovat
* miltä ne näyttävät
* mistä ne löytyvät

Nimim. "Kuva oiz kiva"
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

3-satasessa munat ovat rintapellissä akun vieressä. Laitoin pari vuotta sitten uudet keleksit, mutta ilmiö jatkui. Nyt sitten pistettiin uusi lämmönohjausboxi ja sen myötä vika hävisi.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 / R & C 107 lämmitys, ilmastointi”