Kellossa ja sisävalossa kummittelee, mikä?

Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Kellossa ja sisävalossa kummittelee, mikä?

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kuka meedio tai ghostbuster osaa kertoa, mikä riivaa lossin piensähkölaitteita. Homma on lyhyesti seuraava:

Sähkölasit, pyyhkijät, radio, kattoluukku ja muut vastaavat laitteet pelaavat, vaikka avain ei edes ole virtalukossa. Toiminnot ovat siis vastaavat kuin virta-avaimen asennossa II eli pykälää ennen asentoa, jossa varsinainen virta kytkeytyy ja varoitusvalot yms. palavat ja myös lämppärin puhallin alkaa pelata. Sulakeaskissa sähkölasien rele on koko ajan "vedossa" ja lämpiää.

Otan sulakkeen nro 2 vallan pois (kello, etummainen sisävalo, diagnoosipistoke). Nyt toiminnot ovat kuin pitääkin, sähkövimpaimet aktivoituvat vasta virta-avaimen asennossa 2. Mutta tietenkään kello ja sisävalo eivät pelaa, kun virta ei ole kytkettynä.

Jotenkin toiminnat ovat nyt ristissä. Vaihtoehtoja on kaksi: pitää sulake 2. kiinni, jolloin autossa seisoessaankin on tavallaan virta päällä II asennossa, tai pitää sulake irti ja niellä se, että sisävaloa ei tule eikä kellokaan pelaa ennen kuin virrat kytkee.

Tavoiteasetelma on, notta kello ja sisävalo pelaa ilman että avaimen tarvitsee olla lukossa, mutta samalla muut sähkölaitteet ovat pois käyttövalmiudesta ennen kuin virta-avaimella näin käsketään.

Epäselvähkö selostus, mutta kuinka tuo homma oikaistaan, mistä vuotaa?

Ts. sulakkeen nro 2 laittaminen kiinni tarkoittaa samaa kuin virta-avain käännettäisiin asentoon II (vaikka koko avain ei lukossa olisikaan).
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Ässässähän on kuskin oven avauksesta aktivoituva ns. mukavuusvirtapiiri. Kuskin ovessa on kaksi ovikytkintä, toinen käyttää sulakerasiassa olevaa relettä. Kun kuskin ovea liikkuttelee, pitää releen naksahdella.

Muistelen, että oven rele on kytketty siten että se nollaa releen heräteliittimen 85 tai 86. Ovikytkin saattaa hyvinkin olla tiensä päässä.

Niitä releitä on siellä muuten kaksin kappalein. Toinen toimii ovesta ja toinen virtalukosta. Hintaa releellä on muistaakseni yli 30€. Yhden jouduin aikanaan vaihtamaan.

Tuon hienon systeemin tarkoitus on muuten mahdollistaa sähkölasien ym. sulkeminen autosta poistuessa, ilman että pitää mennä takaisin sisälle ja työntää avaimia virtalukkoon.

Edittiä: lämmityslaitteen puhallin, eikä pyyhkijät toimi normaalisti oven ollessa auki, joten jotain muutakin vikaa siellä on. Jotenkin lähtisin siitä, että selvittäisin sen yhden releen toiminnan aluksi, miksi se on koko ajan vedossa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Oiskohan se comfort-toiminnon rele jumissa :?
Tuossahan tuo edellä tulikin. Tapahtuukos mitään kun painelee niitä ovikytkimiä vai pelaako kaikki vempeleet silti ilman avainta?
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Perttu K kirjoitti: 1. Kuskin ovessa on kaksi ovikytkintä, toinen käyttää sulakerasiassa olevaa relettä. Kun kuskin ovea liikkuttelee, pitää releen naksahdella.

2. Muistelen, että oven rele on kytketty siten että se nollaa releen heräteliittimen 85 tai 86. Ovikytkin saattaa hyvinkin olla tiensä päässä.

3. Niitä releitä on siellä muuten kaksin kappalein. Toinen toimii ovesta ja toinen virtalukosta. Hintaa releellä on muistaakseni yli 30€. Yhden jouduin aikanaan vaihtamaan.

4. Tuon hienon systeemin tarkoitus on muuten mahdollistaa sähkölasien ym. sulkeminen autosta poistuessa, ilman että pitää mennä takaisin sisälle ja työntää avaimia virtalukkoon.

5. Edittiä: lämmityslaitteen puhallin, eikä pyyhkijät toimi normaalisti oven ollessa auki, joten jotain muutakin vikaa siellä on. Jotenkin lähtisin siitä, että selvittäisin sen yhden releen toiminnan aluksi, miksi se on koko ajan vedossa.
1. Ovikytkimiä on kaksi. Pitääpä koetaa lipsutella kytkintä, josko rele antaa kuulua itsestään.

2. Tarkastetaan kytkin, lienee kytkimistä se alempi

3. Juu, releitä on kaksi, etummainen on sähkölaseille ja ehkä kattoluukulle. Toinen näyttäisi olevan samanlainen. Pitääpä katsoa mitä sen poistaminen vaikuttaa.

4. Kuinkas tuo käytännössä tapahtuu, aivan uutta minulle :shock: Avaimella?

5. Pyyhkijät ja lämppärin motti toimivat normaalisti oven ollessa auki, jos virta on syttyasennossa tai auto käy. Muuten en ole tullut koittaneeksikaan. Rele on vedossa koko ajan, jos sulake 2 on kiinni. Sen kuuluu ilmeisesti olla vedossa vasta silloin, kun virtalukko on asennossa II, koska sähkölasit pelaavat tuolloin - näin on myös silloin kun sulake on irti. Tuolloin kello ja sisävalokin pelaavat.

TS. kello ja sisävalo pelittävät ilman sulaketta, kun virrat ovat päällä. Sulake siis liittyy joten siihen virransyöttöön, jonka ne saavat virtalukon ollessa myös "suljettuna"... :shock: Hmmm... nyt menee jo itselle vaikeaksi :lol:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Se comfoortti-toiminto pitäs meinata sitä että voi käytellä klaseja ilman virtoja jos ovi on auki ja kattoluukkuakin kai ettei tarvii aina lähtiessään autosta todeta että ainiin, ikkuna auki laitanpa avaimen takasin virtalukkoon :roll:

Lisäksi toimii niin että kun akkunat on auki ja laitat avaimen oven lukkoon ja pidät lukitusasennossa muutaman sekunnin niin ikkunat alkaa mennä kiinni. Tietysti jos on kaukosäädettävä keskuslukitus niin pitää vaan nappia pohjassa ja ikkunat sulkeutuu.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kaapo kirjoitti:
4. Kuinkas tuo käytännössä tapahtuu, aivan uutta minulle :shock: Avaimella?
Ei kai ässässä ole comfor-toimintoa? Lie Perttu tarkoittanyt sitä, että lasit toimivat ovet auki ilman avaimia? Ovet kiinni taas eivät.
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

HVM kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:
4. Kuinkas tuo käytännössä tapahtuu, aivan uutta minulle :shock: Avaimella?
Ei kai ässässä ole comfor-toimintoa? Lie Perttu tarkoittanyt sitä, että lasit toimivat ovet auki ilman avaimia? Ovet kiinni taas eivät.
Aijuu, eikös tämä ole kaikissa? Ja se kortsuvoortti sitten pelaa sillä avaimella lisäksi tahi kaukolla eli voi availla ja sulkea ukseja ulkopuolelta autoa.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Juu ässässä ei ole uota "comfort" toimintoa. aika mielenkiintoista kieltämättä...

Kuuluuko kattoluukun pelata ilman avaimia kuskinovi auki? ei ole tullu ikinä kokeiltua :D

Jos ei niin ikkunoille ja kattoluukulle on omat releensä.
severi
Viestit: 201
Liittynyt: 30.9.2005 16:16

Viesti Kirjoittaja severi »

Muistelen Kaapon joskus kertoneen löytäneensä konehuoneesta tyhjän sulakepaikan, johon hän laittoi mielenkiinnosta sulakkeen. Olisiko syy-yhteyttä? :huh:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kuuluuko kattoluukun pelata ilman avaimia kuskinovi auki?
Ainakin satakakslankussa toimii, sähkölasien lisäksi.
Tietysti jos on kaukosäädettävä keskuslukitus niin pitää vaan nappia pohjassa ja ikkunat sulkeutuu.
Näin, mutta ilmeisesti ei toimi jälkiasennetun kaukkarin kanssa. :?
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

severi kirjoitti:Muistelen Kaapon joskus kertoneen löytäneensä konehuoneesta tyhjän sulakepaikan, johon hän laittoi mielenkiinnosta sulakkeen. Olisiko syy-yhteyttä? :huh:
En sitten kumminkaan tuikannut lootaan tyhjälle paikalle sulaketta, joten tämä yhteys voitaneen laskea yhtälöstä pois.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

dealer kirjoitti:
Kuuluuko kattoluukun pelata ilman avaimia kuskinovi auki?
Ainakin satakakslankussa toimii, sähkölasien lisäksi.
Saattaa toimia joissakin uudemmissa taikka mukavuustoiminnolla varustetuissa (minäkö kateellinen. :wink:) mutta ainakaan vanhemmissa perusmalleissa ei luukku toimi kuin virta-avaimen kanssa. Kattoluukku on ihan eri piirissä lasien kanssa eikä sille ole samanlaista relettä.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 / R & C 107 sähkö”