Sorapihamekaanikon ristiretki ruosteen maailmaan

Luukut, ovet keskuslukitus, valot.
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Sorapihamekaanikon ristiretki ruosteen maailmaan

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Aamu kello 06.40 joskus talvella. Pakkasta hurjat -17 astetta taisi olla kylmin päivä koko talvena täälläpäin. Auto käyntiin ja peruutus lumivallin yli tielle. Tuulilasista kuuluu poks ja yläreunaan ilmestyy pieni halkeama.

Tänään keskipäivällä tuo halkeama venyi 3 senttiä lisää talvesta ja oli aika tutkia mistä mahtaa moinen johtua. Mitään iskemää ei näkynyt ja halkeama lähti listan alta.

Kuva

Kuva

Kappas kummaa siitähä lähti muutakin irti sikamassaan tarttuneena. Hetken käpistelyn ja kiroamisen jälkeen karu totuus. Lasi on pelkääjän puolen reunalta yläältä ja sivusta irti korista. Toki nyt siinä lasissa on kaksi halkeamaa kun se ruuvimeisseli vähä lipsahti.

Kuva

Rälläkkä käteen ruosteet pois ja pieni toivon kipinä koska pellin reuna on tinattu koko matkalta joten hyvällä tuurilla ruoste ei oo tuhonnu ikkunanpokia kokonaan. Päälle pohjamaalia ja silikoonin kanssa listat kiinni ettei vettä sada sisällä enempää mitä ulkona.

Tässävaiheessa tuntui jo siltä että naapurin räksyttävä koira saa kohta ilmaisen kastraation anaalin kautta joten ei muuta kuin räikkä käteen ja etukulmaa irti.

Kuva

Kappas kehveliä sehä irtos ja mitäs alta löytyy. Noin ämpärillinen multaa ruostetta ja sensemmosta. Lohduttavaa on kuitenki se että sorkkarauta meni vain yhdestä kohdin läpi pellistä ja sekin oli vanhan paikan kohta.

Yhteenvetona:
-Täytyy ostaa ooppeli
-Täytyy nostaa mersu pukeille kesäks
-Täytyy parantaa naapurisopua ja vuokrata riittävän iso kompressori hiekkapuhallusta varten

Niin ja täytys varmaan ettiä tallipaikkaa että saa tuon mörskän talveks muualle kuin pressun alle.
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

katoppas tuon kynkän kiinnitys kohta ympäriinsä,ite katoin,piikkasin massat pois ja löytyhän sieltä ihan kivaa ja ruskeen väristä :idea:
miksi kattoluukku on teipattu :?:
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Koetas arvata kaks kertaa miks se on teipattu :) Juuri sentakia että ilman teippaamista sisällä on talvella jääpuikkoja ja kesällä vesisateessa pieni niagaran putous eli se vuotaa kuin seula. Täytyy huomenna vähä tutkia mitä tuosta kulmasta löytyy
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Runtula kirjoitti:Koetas arvata kaks kertaa miks se on teipattu :) Juuri sentakia että ilman teippaamista sisällä on talvella jääpuikkoja ja kesällä vesisateessa pieni niagaran putous eli se vuotaa kuin seula. Täytyy huomenna vähä tutkia mitä tuosta kulmasta löytyy
aijjaa :roll: lainaan sulle piikki sikaa jos tarttet,sillä on napee päästää ruosteet ja massat pois,lähtee kuin kuppa töölöstä :idea:minkälainen kompura sulla on :?: tarttis ilmaa reilut 250l/min niin sika toimii kohtuullisesti :lol:
Avatar
Maiju-hoitsu
keittiön hengetär
Viestit: 158
Liittynyt: 24.2.2008 19:33
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Maiju-hoitsu »

TÄYTYY OSTAA OOPPELI!!!! :lol: :lol:
-sul on mun luonne :wink:
Sairaan hyvä hoitaja - nykyisin mersuilija, sydämeltään ooppelisti.
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Kompura on siinä kun puhaltaa ite letkuun kaiken kahdeksan litran voimalla mutta luulen että taju lähtee ennemmin kuin ruoste :) Työpöydällä on kyllä idea oman kompuran rakentamisesta mutta siinä on vielä pieniä mekaanisia ongelmia mitkä pitää ratkasta ennekuin pääsee kokeilemaan mutta onhan tässä kesään vielä hetki aikaa.

Ilmeisesti hoitsun luonne on sitten tosi kieroutunu jos samanlainen on mitä mulla :)
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Runtula kirjoitti:Kompura on siinä kun puhaltaa ite letkuun kaiken kahdeksan litran voimalla mutta luulen että taju lähtee ennemmin kuin ruoste :) Työpöydällä on kyllä idea oman kompuran rakentamisesta mutta siinä on vielä pieniä mekaanisia ongelmia mitkä pitää ratkasta ennekuin pääsee kokeilemaan mutta onhan tässä kesään vielä hetki aikaa.

Ilmeisesti hoitsun luonne on sitten tosi kieroutunu jos samanlainen on mitä mulla :)
mitä mekaanisia ongelmia sulla siinä on :?:
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Pitäs rakennella takaiskut niin sais käytettyä auton moottoria kompurana. Toki saahan niitä kaupasta mutta eihän siinä sitten oo mitään kivaa :)
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

millä meinaat pyörittää sitä moottoria :?:
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Traktorilla olis tarkotus pyöritellä
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mulla olis täällä sulle sopivat kompura tykötarpeet jos kiinnostaa,enkä tarkota sitten mitään takaisku venttiilejä :D
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Runtula kirjoitti:Pitäs rakennella takaiskut niin sais käytettyä auton moottoria kompurana. Toki saahan niitä kaupasta mutta eihän siinä sitten oo mitään kivaa :)
ja
millä meinaat pyörittää sitä moottoria
Nelisylinterinen kone... Kaksi pyttyä moottorina ja kaksi kompurana? Toimisikohan? Auttavasti varmaan?

Kuka kokeilee ensimmäisenä?
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Runtula kirjoitti:Pitäs rakennella takaiskut niin sais käytettyä auton moottoria kompurana. Toki saahan niitä kaupasta mutta eihän siinä sitten oo mitään kivaa :)
Iso oikosulukukone tai tosiaan raktori antamaan vauhtia. Hitsailee ja mirkelöi nokka-akselin uuteen uskoon ja laittaa jaon sopivasti kohalleen. Tulpanreikiin takaiskut ja lähtöpuoli, ja kaikki venttiilit imuhommiin. TC-koneessa vain pakoajoitus uuteen uskoon. Toinen vaihtoehto, ehkä toimivampi on ottaa pakokeinut, nostimet tai tikut pois ja pelata vain imutateilla. Siinä tulee vain turha tahti ellei saa nokka-akselille kampiakselin ratasta. Tuohon vielä rätkän kone tahdistettuna rinnalle hoitamaan loppurutistus, niin vot. Yksi sukulaismies teki joskus pienen polttomoottorikompressorin pääosin kahdesta B&S koneesta ja isosta sammuttimesta. Mutta tuo auton koneesta teko kuulostaa niin toteuttamiskelpoisen järjenköyhältä rojektilta, että tee se ihmeessä ja raportoi kuvien kanssa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Voispa vaikka tehdäkin, eläkkeellä... Jospa se joku ehtisi ensin niin voisi antaa hyviä neuvoja. 8) toisaalta yks om601:n olis kyllä joutilaana. :roll:
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Onhan noita vissiin tehty kuplan koneesta niin että kaks pyttyä toimii moottorina ja kahta käytetään kompurana. Mutta mutta tässä ideassa heitetään alkuperäinen kansi hiiteen ja tehdään lappu päälle missä on läppäventtiilit imu ja pakopuolelle. Vielä ei kannata kysyä miten nuo läpät kestää ja miten ne tulee kiinni ja niinpäinpois koska tätä vielä mietitään :)
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Miksi tehdä venttiilit jos sellaiset jo on? No tietysti paino, vastus, monimutkaisuus ja huollon hankaluus tulee auton kannella eteen. Toisaalta se olisi omalaadukkaampi ratkaisu, eikä ainakaan raktorissa loppuisi pupu kesken venttiilin jousien tai painon takia.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

olen nähnyt siinä 70-luvun alku puolella orivedellä kentin koneesta tehyn komressorin,sitä en enää muista millä sitä pyöritettiin :roll: mutta kyllä se ihan hyvin ilmaa puhku :D
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Eipä tuota kannattane alkaa värkkäämään kun on kerran jo semmoinen tehty ja toimivaksi havaittu. :wink:

Jäähdytin, polttoainesäiliö ja pakoputki äänenvaimentimineen, vähintään ison pesukoneen luokkaa, melko morkula. Painava ja pahaääninen.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Jiitek kirjoitti:Eipä tuota kannattane alkaa värkkäämään kun on kerran jo semmoinen tehty ja toimivaksi havaittu. :wink:

Jäähdytin, polttoainesäiliö ja pakoputki äänenvaimentimineen, vähintään ison pesukoneen luokkaa, melko morkula. Painava ja pahaääninen.
eipä kannata ei :idea: johan tuossa aikasemmin ehotin,että mulla olis rykötarpeet tavalliseen kompuraan :!: piha-asentaja taitaa olla vielä nappuloitten ulottamattomissa :shock:
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

touhottaja kirjoitti:
Jiitek kirjoitti:Eipä tuota kannattane alkaa värkkäämään kun on kerran jo semmoinen tehty ja toimivaksi havaittu. :wink:

Jäähdytin, polttoainesäiliö ja pakoputki äänenvaimentimineen, vähintään ison pesukoneen luokkaa, melko morkula. Painava ja pahaääninen.
eipä kannata ei :idea: johan tuossa aikasemmin ehotin,että mulla olis rykötarpeet tavalliseen kompuraan :!: piha-asentaja taitaa olla vielä nappuloitten ulottamattomissa :shock:
Tai siis kannattaa ja ei kannata. Riippuu täysin miltä kannalta asiaa ajattelee. Innovaatioarvoa laitteella olisi jonkin verran vaikka semmoisia on ennenkin tehty, rahallinen kannattavuus heitti jo kuperkeikkaa tätä suunnitellessa, halpiksia kun saa kymppikaupalla...

Toisaalta MB-merkkisiä kompuroita ei monella olisi. 8) ja se on kova sana nykypäivänä kun voi ilmoittaa jonkin laitteensa tehneensä itse, kädentaidot kun ovat ja ovat olleet katoavaa kansanperinnettä jo aikaa sitten. :?
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

no näin aateltuna,asiahan olis aika mukava :D
jiitek on kyllä oikeassa tuon tekemisen kantilta,mutta jos ite haluaa tehä niin tekisin kyllä valmiista osista :roll:
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Valmiit osat tulee kysymykseen vain totaalisen epäonnistumisen tai projektin monimutkaisuuden takia. Vielä en oo nähny kummastakaan ominasuudesta merkkejä joten kokeillaan nyt rakennella ja katotaan mitä tulee :) Onneks Kuusakosken iso hakkuri on tuossa reilu kahen kilometrin päässä jos tulee tilanne ettei se toimi ja pihalla ei ole tilaa niin voi työntää koko motin sinne :)
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Runtula kirjoitti:Valmiit osat tulee kysymykseen vain totaalisen epäonnistumisen tai projektin monimutkaisuuden takia. Vielä en oo nähny kummastakaan ominasuudesta merkkejä joten kokeillaan nyt rakennella ja katotaan mitä tulee :) Onneks Kuusakosken iso hakkuri on tuossa reilu kahen kilometrin päässä jos tulee tilanne ettei se toimi ja pihalla ei ole tilaa niin voi työntää koko motin sinne :)
nonnii,eiköhän jatketa tuolla sun ässä rojektilla :D
että mitä on tullu taas tehtyä lissää :?:
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Kuva

Kuva

Kuva

Tämmöstä tänään ja huomenna jotaki massan tapasta päälle ja luukut kiinni. Toista puolta ei uskalla ees aukasta tai tuo kosla seisoo koko kesän tuossa samassa paikassa.
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Työkalut ovat vakuuttavat. Tuo mersussa käytetty "massa" palaa melko mukavasti savuten :) Kummaa tököttiä. Ota vaan se toinen puoli auki :toks:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Pappi kirjoitti:Työkalut ovat vakuuttavat. Tuo mersussa käytetty "massa" palaa melko mukavasti savuten :) Kummaa tököttiä. Ota vaan se toinen puoli auki :toks:
Nättiä jälkee joo, meillä on kans tommonen minarc mutten oo vielä lattarautaan vedettyä koesaumaa ja kannenpulttiin vedettyä "ei-koe-saumaa" kummempaa vetänyt :oops: Nekin täytelangalla ilman kaasua.

Mitä kaasua ja lankaa oot käyttäny kun noin makian näköstä saumaa oot vanahaan peltiin saanu aikaan :roll:

T:Nimim. Kaasuluokka vuodelta -86 ja mig-kokemusta ei lainkaan.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Hiilidioksidia ja esabin 0,8 OK autorod 12.51 lankaa. Tossa 180 minarcissa on kätevää ku säätää pellin paksuuden sopivaks ja sitten toisesta nappulasta tekeekö matalaa saumaa vai möykkysaumaa :) Pelastaa aika monessa tilanteessa jos tarvii muurata enemmän. Tuo mersun kumimassa on aivan kauheaa ainetta kun sitä ei saa irti pellistä muuten kuin polttamalla tai sitten se on irronnut itestään ja välissä on sitten ruoste.
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Siinä vaiheessa kun tuo kumimassa palaa saa sitä kaavittua isommaltakin alueelta esim teräsharjalla. Tahtoo vaan mennä harja tukkoon. Eikä niitä liekkejä kannata liian isoksi päästää, ellei ole "vakuutus" kunnossa. :)
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Se vissiin tuo minarcki miggi toimii ihan kätevästi tuon adaptiivisen säädön kanssa ? Mulle tommosta kaupattiin rautakaupassa mutta ihmettelin että mikäs lelu se tommonen on.

Polttaako se helposti ohuemman pellin läpi ? Tai miksei vaikka paksummankin :roll: Saako sillä räittyä yhtenäistä saumaa paksumpaan peltiin sen kummemmin ette kokoajan töki ?

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Edittiä. Eli maksimit tuolle koneelle on 4mm mustalle 3mm ruostumattomaan ja 2,5mm alumiiniin. Niin ja miten se sitten polttaa

Kuva

Tässä 0,9 sähkösinkittyä tietokoneen koppaa mihin on tehty viilto peltisaksilla joka turattu sitten kiinni

Kuva

Samaa ainetta mutta sauman kohalla pellit limittäin pari kolme milliä. Koneeseen arvot 1mm/sopiva sauma nappi pohjaan ja tommonen siitä tuli

Kuva

Kuva

6mm levy koneeseen nupit kaakkoon ja hitsaamaan. Seoskaasulla olis varmaan tullu parempaa jälkeä ja olis saattanu sulaa pitemmälle mutta kyllä se tuolla hiilelläki melkein läpi meni.
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 kori / R & C 107”