Jyristää...

vaihteistot, perä,kardaani,vetoakseli
Vastaa Viestiin
Kodiak
Viestit: 39
Liittynyt: 03.3.2012 13:44
Paikkakunta: Pirkkalainen

Jyristää...

Viesti Kirjoittaja Kodiak »

w211 jyristää....
2007 280 cdi 4matic kombi airmatic, oireen alkaessa n. 330000km, nyt 349000km
Lähdetään maaliskuusta, kuskin puolen vetarin sisimmäinen nivel hajalle, kumi oli rikkoutunut.
Koivuselta tehdaskorjattu akseli.
Pian sen jälkeen huomasin, että liikennevaloissa seisoessa huomasin täristystä/jyristystä.
Eli vaihde päällä ja jarru kiinni tyhjäkäynnillä, ei oo väliä onko pakki vai D.
No, ensiksi tietty moottorin kumit vaihtoon, ei vaikutusta, tosin ensin olikin takavetoisen kumit.
Siinä meni pari-kolme viikkoa, no vihdoin laitettiin oikeat kumityynyt, ei vaikutusta.
Sitten meni vaihdelaatikon tukikumityyny vaihtoon, vaikkei vanha ollut rikki.
Ei vaikutusta, kaiken aikaa jyrinät vähä vähältä kovenee.
Lisäksi P:llä jyrisee, jos auto on mäessä, lisäksi liikkeelle lähdettäessä jyrisee terävämmin
kun ajaa monttuihin ym.
Kun auto on paikallaan Deellä ja jarrulla pitää ja toinen työntää samaan aikaan moottoria
repsikan suunnasta kuskin suuntaan, niin ääni kovenee.
No, aloin funtsiin, että onko Koivuselta tulleessa akselissa jotain vikaa, liian pitkä ym.
Laitettiin orkkis akseli, ei vaikutusta, oikealle puolellekin vaihdettiin akseli, kun oli väljää.
Huittisissa tutkittiin onko glykooolia loorassa, ei ollut, testerillä ajoi ja tutki, ei turbiinissa vikaa.
Öljyt oli 60tkm ajetut, hiukan tummat, vaihdoin ne ja suodattimen, siis looran...
Samoin jakolaatikon öljyt, vanhat oli hyvän väriset, ei vaikutusta.
Se paja missä alunperin vaihdettiin kuskin puolen vetari, kaveri ehdotti, että jos vaihtais
öljypohjan läpi menevän "väliakselin" tai sen laakerin, koska väljä akseli on voinut "vemputtaa"
laakerin rikki.
Vaihdettiin Febesiltä koko akseli, samalla, kun akseli oli vaihdettu, laitettiin ilman kuskinpuolen vetaria pyörän ripustukset nippuun, pyörä kiinni ja auto alas lattialle.
Käymään, Deelle jarru päälle....ei jyrissyt yhtään...
No, vetari paikalleen, jyrinät jatkuu. Tämä itse asiassa tapahtui, ennenkuin vaihdettiin orkkis
vetari tuon Koivusen akselin tilalle, koska silloin oltiin lähes varmoja, että vetarissa pitää
olla vikaa, no ei ollut.
Samalla kun auto jyristää, niin repsikan puolen etupyörä tärisee, niinkuin kuskin puolenkin,
mutta enemmän.
No, seuraavaksi jakolaatikosta etukardaani irti, deelle ja jarrua, ei jyrise yhtään.
Jakolaatikon laippa lähtee pyörimään, vaikka jarru päällä ( expertti sanoi, että silloin ei laatikko pyöri,
kun pitää jarrulla kiinni...), no laippa pyörii verkkaisesti.
Auto vapaalle, otan putkitongeilla laipasta kiinni, kaveri laittaa deelle ja jarrua,
minä pidän laipasta kiinni, ettei pääse pyörimään, ei jyrise.
Kun tiedämme, että jakolaatikko pyrkii pyörittämään etu kardaania ja pidättävä voima
tulee jarruista vetareita myöden etuperään ja edelleen jakolaatikkoon jne.,
niin alkaa viritä ajatus, että voiko etuperässä olla vikaa....
Sellainenkin tehtiin, että repsikan puolen pyörä nostettiin ilmaan, se alkoi verkkaisesti pyöri-
mään, eikä jyrissyt, vaan kun pysäytti kädellä pyörän, niin jyrinä alkoi.
Vielä kun etuperä alkoi tiputtelemaan öljyä ja alkoi tuossa 50-60kmh pitämään
sellaista korkeampi hertsistä jyrinää, joka tuntui myös jalkapohjissa, niin
ajatus etuperän viallisuudesta alkoi tuntua varmemmalta.
Vielä tehtiin sellainen, että otettiin molemmat vetarit irti, käännettiin
pyörän navat syrjään, vetarit takaisin etuperään kiinni, pyörän päästä
löysästi roikkumaan ilmaiskarin haarukkaan, ei jyrissyt, sitten pidimme
putkareilla akseleista kiinni, ettei päässyt pyörimään, niin itse kun pidin
veskarin puolelta, niin tuntui kahvoihin, että tärisee.
No, Saksasta rempattu etuperä Euro-Getriebetechnikiltä, vaihdettiin tällä viikolla,
jyrinät jatkuu paikallaan ollessa, ei enää 50-60kmh.
Kädellä kun vanhaa perää pyöritti pöydällä, niin rallattaa eli ei se vaihto turha ollut.
Samalla kun etukelkka pudotettiin lattialle, niin vaihdettiin kaikki puslat uusiksi...
On tutkittu laturit, kiristinpyörät ym.
Alkaa ideat loppumaan, ken osaa heittää oikean vastauksen pulmaan perusteluineen,
saa oivalluksestaan ison XO pullon, kun saadaan vika korjattua, toki toimenpiteen ollessa
järjellisissä mitoissa.....
Kuulostaakohan sekavalta....
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2930
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Yhdessä asiakkaan autossa samaa vikaa ja löytyi TIPS- missä oli vastaavat oireet ja tips käski vaihtamaan jakolaatikon... siinä oire hieman hellitti kun peruutti kahdeksikkoa. Jakovaihteistoa ei siihen vaihdettu kun ovat aika hinnakkaita eikä uskalla 100% varmuutta sanoa että auttaa
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2930
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Ja semmonen huomio tehtiin että keula ilmassa molempia eturenkaita samaan suuntaan pyörittäessä auto liikkuu pyöritys suuntaan takarenkaiden voimalla, kokeiltiin toista vastaavaa autoa niin siinä ei liikkunut vaan jakolaatikko luisti... Toisessa yksilössä ei myöskään tärinää havaittavissa...
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Kodiak
Viestit: 39
Liittynyt: 03.3.2012 13:44
Paikkakunta: Pirkkalainen

Jyristää...

Viesti Kirjoittaja Kodiak »

Juu moi,
jos vikaa on jakolaatikossa, eikö voisi olettaa, että jyrinä olisi kuulunut kun jakolaatikon laippaa esti pyörimästä putkitongeilla?
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2930
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Silläpä ei uskallettu varmuutta sanoa tokeneeko jakovaihteiston vaihdolla kun vähä kaukaa haettu...
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 voimansiirto”