722.6 5-V automaatin huuhteluöljynvaihto-ohje

vaihteistot, perä,kardaani,vetoakseli
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Tulppa lähtee melko pienellä voimalla irti sinetteineen. Sitten sen sinetin voi irrottaa rikkomatta.

Itsellä oli ns. väliaikainen sinetti tehtynä sopivan paksuisesta muovista (muistaakseni jonkun työkalun ripustusklipsu). Sillä sai lukittua tulpan, ettei vahingossa irtoa, kun ajelee testiajoa. Sittemmin olen sen hävittänyt johonkin. :ttu:

Olen ajellut viikon verran myös kumihanskan irtosormi putken tulppana. Olin irrottamassa tulppaa, käsi hipaisi jotain kuumaa osaa, tulppa tipahti V-haaran päälle imusarjan alle. Siellä se on edelleen. :D Hommasin uuden tulpan.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ei sitä sinettiä siinä tarvii olla, pysyy ilmankin 100 varmasti.
tontsa626
Viestit: 4
Liittynyt: 02.5.2016 12:36

Viesti Kirjoittaja tontsa626 »

Onko tuohon jossain ohjeita miten tarkalleen tuo venttiilikoneisto lähtee irti? Ilmeisesti pitäisi olla helppo homma, että kannattaa varmaan nuo nopeusanturit puhdistaa samalla? Pitääkö pistoke vaihtaa joka kerta öljynvaihdon yhteydessä?
Kannattaako suosiolla laittaa Mobilin ATF 134 öljyä?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sähköpistokkeen sisällä on 7mm kanta jolla ruuvataan pistoke irti, venttiilikoneiston molemmissa päissä rivi TX30 ruuveja joilla koneisto irtoaa. Pistoketta en ole vaihtanut joka öljynvaihdossa. MobilATF134 on hyvä valinta.


Aina laitan uuden sinetin, ei anna ammattiylpeys periksi jättää ainoaa öljynvaihdosta päällepäin näkyvää osaa hajotettuna paikalleen kun se ei maksakaan juuri mitään.
Tiedän myös jos sinetti ei ole ehjä minä en ole se joka viimeksi on tikun putkeen kurkkinut, sanoi auton omistaja mitä tahansa.
oulaistenliikenne.fi
tontsa626
Viestit: 4
Liittynyt: 02.5.2016 12:36

Viesti Kirjoittaja tontsa626 »

Joo tuli jo aikaisemmin joskus vaihdettua edelliseen autoon tuo sähköpistoke, mutta silloin jäi käyttämättä venttiilikoneisto irti, nyt voisi senkin tehdä. Miten tuo sähköpistoke, ainakin viimeksi oli aivan pirun tiukka painaa se kiinni sinne sisään, kärsiikö siihen laittaa öljyä jonkun verran, että menee helpommin vai olikohan itsellä tuo pistoke joku maanantai-kappale?
Miten tuossa venttiilikoneiston takaisinlaitossa, pitääkö kiristää tiettyyn momenttiin nuo torxit vai?
CDI220S212
Viestit: 5
Liittynyt: 15.7.2018 18:17

Viesti Kirjoittaja CDI220S212 »

Miten tuo sähköpistoke, ainakin viimeksi oli aivan pirun tiukka painaa se kiinni sinne sisään, kärsiikö siihen laittaa öljyä jonkun verran, että menee helpommin vai olikohan itsellä tuo pistoke joku maanantai-kappale?

Mä "kuivaharjottelin" sen liittimen kiertämistä paikalleen silloin kun oli venttiilikoneisto lattialla. Mulla meinas unohtua toinen O-rengas kun laitoin paikalleen. Vaseliinia sipasin hiukan o-renkaisiin, menee paremmin paikalleen.

Miten tuossa venttiilikoneiston takaisinlaitossa, pitääkö kiristää tiettyyn momenttiin nuo torxit vai?[/quote]

Aika tiukkaan menee käsimomentilla, on sen verran pitkä jenga siinä.
tontsa626
Viestit: 4
Liittynyt: 02.5.2016 12:36

Viesti Kirjoittaja tontsa626 »

Aivan joo, tuota onko tuosta vaihdelaatikosta räjäytyskuvaa jossain, mistä näkisi tuon venttiilikoneiston kiinnityksen..? Kärsiikö venttiilikoneistossa olevat nopeusanturit putsata ihan vaan paperilla töhnästä?
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

tontsa626 kirjoitti:Aivan joo, tuota onko tuosta vaihdelaatikosta räjäytyskuvaa jossain, mistä näkisi tuon venttiilikoneiston kiinnityksen..? Kärsiikö venttiilikoneistossa olevat nopeusanturit putsata ihan vaan paperilla töhnästä?
KVG, kurkkaa vaikka guuglesta kuvahaku ja vaikka 722.6 automatic transmission hakusanoiksi niin alkaa tipahdella kuveja. Tosin ei venttiilikoneiston irroitus vaadi montaakaan ruuvia auki niin jo tipahtaa näppeihin.

Automaattilaatikon osia ei pidä pyyhkiä paperilla vaan kankaalla. Paperihan on itseasiassa hioma-ainetta
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
tontsa626
Viestit: 4
Liittynyt: 02.5.2016 12:36

Viesti Kirjoittaja tontsa626 »

No ainakin tämä löytyi 200 sivuinen manuaali löytyi https://www.scribd.com/document/3624995 ... er-Version

Sivulla 109 on kerrottu tosta ELECTROHYDRAULIC UNIT:in irroituksesta, mitä tuosta kannattaa käyttää irti ja puhdistaa? Tippuuko tuolta mitään osia irroituksessa? Ei vissiin ole mitään huomioon otettavia seikkoja...
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Ei tipu muuta kuin öljyä hihaan. :D Paikalleen asentaessa kannattaa huomioida sen muovisen hahlon osuminen tappiin. Hoksit kyllä, mitä tarkoitan, kun saat öljypohjan pois, ja kuviakin siitä löytyy tältä foorumilta.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Mou
Viestit: 1632
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Ja se että se venttiilipöytä ei ole ihan kevyt. Ei se nyt mikään vaarallisen painava ole, mutta että suhtautuu kunnioituksella. Itse yksinäni häärätessä nostin sen hallitunkilla takaisin vaihteistoon. Alas otin ihan käsin.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Mou kirjoitti:Ja se että se venttiilipöytä ei ole ihan kevyt. Ei se nyt mikään vaarallisen painava ole, mutta että suhtautuu kunnioituksella. Itse yksinäni häärätessä nostin sen hallitunkilla takaisin vaihteistoon. Alas otin ihan käsin.
Käsiteltävien osien paino on tosiaan syytä ottaa huomioon, varsinkin jos joutuu tunkin/pukkien kanssa pelaamaan.
Itse pudotin nöösipoikana Scorpion kardaanin otsakulmaan ~30cm korkeudelta :hurt:
JaniAntero
Viestit: 8
Liittynyt: 08.12.2018 13:49

Viesti Kirjoittaja JaniAntero »

722.6-loodalle on saatavissa jonkinlainen työkalusarja, jolla saadaan paineilman avulla puhallettua looda tyhjäksi. Adapteri sujahtaa (ilmeisesti) öljynsuodattimen reikään, lukitaan pultilla ja laitetaan maltillisesti paineilmaa perään. Kokemuksia tai tietoa? Meinasin työstää itse sellaisen alumiinista, jos käyttökelpoinen.

Muoks.. löytyi oikein videokin.

https://youtu.be/V5L4Lpvy5SM
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eipä ole kokemusta tuollaisesta. Ihan kätevältä näyttää, mutta toisaalta koko öljymäärän vaihtaminen sujuu siistimmin autoa välillä käyttäen kun tekee sopivan huuhteluletkun paluupuolen liitokseen ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

JaniAntero kirjoitti:722.6-loodalle on saatavissa jonkinlainen työkalusarja, jolla saadaan paineilman avulla puhallettua looda tyhjäksi. Adapteri sujahtaa (ilmeisesti) öljynsuodattimen reikään, lukitaan pultilla ja laitetaan maltillisesti paineilmaa perään. Kokemuksia tai tietoa? Meinasin työstää itse sellaisen alumiinista, jos käyttökelpoinen.

Muoks.. löytyi oikein videokin.

https://youtu.be/V5L4Lpvy5SM
Näyttää jotakin reittiä tosiaan tulevan öljyä pois. Mietityttää vaan että likainen öljy ja paineilma saattaa saada likaa tunkeutumaan jonnekkin minne sitä ei haluta.

Tietäjät varmaan osaa sanoa onko vaaraa että likaa pääsee jonnekkin minne ei haluta.

Itsellä ei muistaakseni ole turbiinissa proppua nykyisessä niin huuhtelemalla sit sen kanssa. Tuo lisätyhjennys varmaan säästäisi huuhtelumäärää jonkinverran.

Voisihan toisaalta öljypohjaan laittaa alipainepumpusta propun reikään alipainetta, kävisikö siinä huonosti vai miten en tiedä.

Jollain parin satasen lintalla voisi kokeilla...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
JaniAntero
Viestit: 8
Liittynyt: 08.12.2018 13:49

Viesti Kirjoittaja JaniAntero »

dealer kirjoitti:Eipä ole kokemusta tuollaisesta. Ihan kätevältä näyttää, mutta toisaalta koko öljymäärän vaihtaminen sujuu siistimmin autoa välillä käyttäen kun tekee sopivan huuhteluletkun paluupuolen liitokseen ?
Totta, eikä sekään vaikeaa ole. Tällä konstin säästyisi sen 8 litraa ATF:ää? Tuollaista murikkaa ei tietenkään järkeä sorvailla 1-2 öljynvaihtoon, jotka kohdalle osuvat, mutta metallityö on mukavaa :)
JaniAntero
Viestit: 8
Liittynyt: 08.12.2018 13:49

Viesti Kirjoittaja JaniAntero »

AK47 kirjoitti: Tietäjät varmaan osaa sanoa onko vaaraa että likaa pääsee jonnekkin minne ei haluta.

Voisihan toisaalta öljypohjaan laittaa alipainepumpusta propun reikään alipainetta, kävisikö siinä huonosti vai miten en tiedä.
Onhan tuo lika yksi hyvä pointti. Kehoittavat käyttämään max 0,5bar painetta, mikähän öljynpaine mahtaa loodassa vallita? Tuo öljypohjan propun reiästä puhaltaminenkin kävi mielessä, mutta lähteeköhän ne helyt ja kilkkeet (kuulat jne) liikkeelle, kun paine työntää niitä pois paikoiltaan? Normaalitilanteessahan öljy virtaa tuosta suodattimen reiästä sisäänpäin.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eipä tuolla puhaltamisella öljyä säästä, noin 10-11 litraa menee käyttelemällä ja tulee samalla huuhdottua. Paineilmallahan ei huuhtelua tapahdu lainkaan.
oulaistenliikenne.fi
JaniAntero
Viestit: 8
Liittynyt: 08.12.2018 13:49

Viesti Kirjoittaja JaniAntero »

dealer kirjoitti:Eipä tuolla puhaltamisella öljyä säästä, noin 10-11 litraa menee käyttelemällä ja tulee samalla huuhdottua. Paineilmallahan ei huuhtelua tapahdu lainkaan.
Ok, luin vain, että joku oli saanut 16 litraa kulumaan vaihtoon. Siispä huuhtelen. Kiitos näistä!
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joo ! On mahdollista että laatikossa on niin likaiset öljyt että joutuu enemmänkin kierrättämään, mutta sama juttuhan se olisi sitten öljymäärän osalta tavalla millä tahansa vaihtaa jos aikoo saada laatikon sisukset puhtaiksi. Ehkä on joskus ne 16 litraa enimmillään mennyt että on alkanut öljy punaisena tulemaan...
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2930
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Yhteen S55 amg huuhteluun tais mennä 18 litraa ennenkuin kirkastui täysin
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

dealer kirjoitti:Joo ! On mahdollista että laatikossa on niin likaiset öljyt että joutuu enemmänkin kierrättämään, mutta sama juttuhan se olisi sitten öljymäärän osalta tavalla millä tahansa vaihtaa jos aikoo saada laatikon sisukset puhtaiksi. Ehkä on joskus ne 16 litraa enimmillään mennyt että on alkanut öljy punaisena tulemaan...
Tarkoitin sitä että jos alkaa tietenkin huuhtelemaan niin että sisässä 2-3 litraa vanhaa verrattuna että ois "kuivahko" että ei tapahdu alussa sellaista eka 3 litran osalla olevaa 50/50 seosta jota huuhtelu aina laimentaa 3 l kerrallaan kunnes tulee puhdasta ja sit täyteen.

Uskoisin että sen verran säästää öljyä vähintään mitä sitä saa pois ennen ensimmäisenkään sisäänkaatamista.

Tavallaan parannetaan sen ekan 3-4 litran "puhtautta".
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

JaniAntero kirjoitti:
AK47 kirjoitti: Tietäjät varmaan osaa sanoa onko vaaraa että likaa pääsee jonnekkin minne ei haluta.

Voisihan toisaalta öljypohjaan laittaa alipainepumpusta propun reikään alipainetta, kävisikö siinä huonosti vai miten en tiedä.
Onhan tuo lika yksi hyvä pointti. Kehoittavat käyttämään max 0,5bar painetta, mikähän öljynpaine mahtaa loodassa vallita? Tuo öljypohjan propun reiästä puhaltaminenkin kävi mielessä, mutta lähteeköhän ne helyt ja kilkkeet (kuulat jne) liikkeelle, kun paine työntää niitä pois paikoiltaan? Normaalitilanteessahan öljy virtaa tuosta suodattimen reiästä sisäänpäin.
Juu ei se voi imemällä siitä pohjapropusta mitään auttaa kun ajattelee tarkemmin. Korvausilmahan tulisi käytännössä öljytikun putken kautta ja mitään öljyä ei liikkuisi minnekkään.

Kyllä se sen suotimen reijästä pitää puhaltaa jos haluaa että tyhjenee vapaata laskua paremmin. Juurikin paineen laitto kanavaan jossa normaalisti on alipaine jonka pumppu tehnyt mietityttää... Toisaalta siitä se menee pumpulle ja sieltä taas tulee painetta normaalistikkin joten ei kai toi kovin paha voi olla...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
JaniAntero
Viestit: 8
Liittynyt: 08.12.2018 13:49

Viesti Kirjoittaja JaniAntero »

Vielä yksi kysymys: paljonko on mittatikun 80c ala- ja ylärajan välinen tilavuus desilitroina/litroina?
JaniAntero
Viestit: 8
Liittynyt: 08.12.2018 13:49

Viesti Kirjoittaja JaniAntero »

Nyt se on tehty. Mutta kaverin puolesta kysyn, onko joku joskus unohtanut magneettia pois öljypohjasta? :oops: Onneksi ei ollut vielä nesteet lootassa.
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Ei minun auton laatikon öljypohjassa ainakaan ollut magneettia ollenkaan edellisen suodattimen vaihtajan jäljiltä... Ite kun sitten lootaöljyjä/suodatinta vaihtelin niin olin varuilta hommannut magneetin etukäteen, joten minun jäljiltä sieltä nyt sellainen toki sitten seuraavalla kerralla löytyy :)
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

JaniAntero kirjoitti:Nyt se on tehty. Mutta kaverin puolesta kysyn, onko joku joskus unohtanut magneettia pois öljypohjasta? :oops: Onneksi ei ollut vielä nesteet lootassa.
Ei ole suurta haittaa.


Itsellä oli w201 magneetti moottorin öljypohjan tulpassa. Siihen päähän jäi kyllä jotain hituja kun nokka-akseli kului.

Vaihdelaatikkoon voi magneetin pistää ulkopuolellekkin :D Neodyymi pysyy jos ei aja kiveen sitä pohjaa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
JaniAntero
Viestit: 8
Liittynyt: 08.12.2018 13:49

Viesti Kirjoittaja JaniAntero »

Tämä selvä. Lisäsin sen rinkulan sinne, kun huomasin sopivassa vaiheessa puutteen. Oli siinä jotain harmaata/mustaa muhjua, joka tietysti muuten olisi suodattimessa ja kierrossakin. Metallia ei löytynyt ja looda oli muutenkin yllättävän puhdas sisuskaluiltaam. Toki tämä oli historian kolmas öljynvaihto tähän yksilöön, kilometrit 195000. Öljykin vielä selkeästi punertavaa, joskaan ei aivan läpinäkyvää mittakannussa. 3,8 litraa tuli propusta+suodattimesta.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Alunperin magneettia ei ole kaikissa ollut, mutta huolto-ohjeessa pyydetään lisäämään niihinkin missä ei ole.
Ei liene välttämätön, mutta hyvä olla...
oulaistenliikenne.fi
Ruuvimeisseli

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

Jos magneetit unohtaa eikä halua purkaa uudelleen niin vähän vahvempi magneetti öljypohjan ulkopuolelle ajanee suunnilleen saman asian. Se alkuperäinen neliskanttinen magneetti ei siinä ulkopuolella toimi, on sen verran heikko.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 voimansiirto”