vihellys kierrosten mukaan

Vastaa Viestiin
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

vihellys kierrosten mukaan

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Turbon vihellys alkaa jo syömään miestä muuten hiljaisessa autossa niin josko jollain olisi ideaa mistä voisi lähtä kitkemään tätäkin kotteroa hiljaisemmaksi.

kylmänä liikkeelle lähtiessä auto kuulostaa paloautolta hirveän vinkumisen saattelemana, karvan verran hiljenee kun saa lämmöt ylös muttei niin paljon etteikö häiritse.

vinkuminen kuuluu myös paikallaan kaasutellessa, kaasua ei tarvi pumpata vaan ihan parin millin maltillisella kaasun painalluksella jotta kierrokset nousee tonnin yli niin johan alkaa vihellys. vislaaminen alkaa silloinkin heti kun pakkasilla käynnistäessä kierrokset käy hetkellisesti ~1200rpm, normaaliin pudotessaan äänikin häviää. lämpimällä koneellakin tyhjäkäynnillä korotuksen mennessä päälle siten että kierrokset nousee karvan alle 1000 niin saattaa pieni viheltäminen alkaa, on kuitenkin sen verran pieni että kuuluu vain ulkoa kuunnellessa.

ajaessa korkea vinkuminen kuuluu kokoajan sisälle kierrosten mukaan ellei radio taikka puhallin ole vähän isommalla, moottoritiellä vakkari päällä saattaa paikoin särähtää korvaan niidenkin yli. poikkeuksena kun kylmänä lähtee niin viheltäminen on niin terävää sisälläkin että radio saa oikeesti huutaa täysillä jotta ääni peittyy kokonaan.

imuputkea käytinkin jo poissa niin akselissa ei turhia välyksiä tuntunut, siivet oli ehjät eikä myöskään ollut ylimääräistä öljyä pl. huohotus. käy täysin normaalisti, vedot tallella eikä tuprauttele sinistä/mustaa :roll:

Kuva

säätötankokin liikkui kaasutellessa reippaasti niin ei pitäisi jumia, samalla koitin kuulostella mistä ääni voisi tulla niin kyllä se sormi vaan turbolle osoittaa. kaikki ahtoputket oli kiinni eikä ääni muuttunut vaikka koitin heilutella. sitä en huomannut välyksiä tarkistaessa katsoa että onko itse imuputki putsarin ja kompuran välillä halki, voiko se aiheuttaa tuommosta vinkumista?

eikai tuo voi suoraan turbolta tulla kun viheltäminen alkaa jo tonnissa :eek:

melkeen vois verrata siten että tässä saat samanlaisen vihellyksen aikaan kun pilkit kaasua niin että kierrokset muuttuu pari satkua kun edellisessä väykyssä samaan ääneen sai polkea nilkka suorana kierroksia myllyyn.

pitää aamulla koittaa jos ääni saisi puhelimella taltioitua niin saa paremman käsityksen.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

[youtube]http://youtube.com/watch?v=j63bfXH7vgQ[/youtube]

[youtube]http://youtube.com/watch?v=gQtziPUY2DA[/youtube]

Tuossapa nyt pientä pätkää.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
MHe
Viestit: 1150
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Mun väykky vislaa vähn samanlailla, ei ihan noin alhaalta eikä noin kovaa. Loppuu kokonaan kun kone lämpiää. On tehnyt sitä imusarjan vaihdosta lähtien, jo vuosia. Joku rako sinne jäi mikä menee umpeen kun lämpiää... mulla savuttaakin vähän vaaleeta savua kylmänä, sekinloppuu kun kone n. 60 astetta. Ei mene nesteitä ja kulku on normaalia.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Tässä ei vihellys paljoakaan muutu lämmetessään, ei minullakaan mitään muuta ole tuon vihellyksen lisäksi, toimii ku kello ainakin vielä *kopkop* ärsyttävä ääni tuo kyllä on.

Sais vaan selville että mistä moinen johtuu kun ei sen nyt noin ääneekkäästi pitäs vislata, vaikka vnt onkin :roll: vaihtoturboja saa kyllä yllättävän edullisesti, mutta jos ääni ei silläkään muutu niin turhaan kannata vaihtaa.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Ei laatikosta öljypumpun ulvontaa kuulu :roll:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

XUX63 kirjoitti:Ei laatikosta öljypumpun ulvontaa kuulu :roll:
Oliko tämä nyt toteamus vai kysymys? :roll: :oops: minkälaista ääntä huono pumppu pitää?
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Shatter kirjoitti:
XUX63 kirjoitti:Ei laatikosta öljypumpun ulvontaa kuulu :roll:
Oliko tämä nyt toteamus vai kysymys? :roll: :oops: minkälaista ääntä huono pumppu pitää?
:!: ois voinut olla toteamus mutta :roll: enemmänkin ihmettelyä :pappa:

Semmosta vinkumista/ulvontaa huono pumppu pitää.

Aattelin että äänen perusteella sitä voisi yrittää paikallistaa kun imusarja, turbo ja laatikko ovat kuitenkin kohtuu erillään toisistaan :wink:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Kyllähän tuo minusta turbolle kuulostaa? Pakosarja vuotaa, siivissä lommoa tms.
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Pakosarjakin on tarkistettu eikä näkynyt nokea yhtään + kaikki pultit tiukalla.

Minkälaista ääntä ahtovuoto pitää? Eikö se suhise enemmän kuin vinkuu kuten tässä tapauksessa. Vikatilaa kun ei anna vaikka kuinka polkee eikä savuta yhtään. Ahtovuotokin saa varmaan aika runsas olla että lyö vikatilan?

Xuxille vielä että ääni tulee turbon paikkeilta :wink:

Samanlaista vikaa ei tunnu kellään olevan vaikka on tongittu ulkomaalaisetkin foorumit läpi :?
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Shatter kirjoitti:Pakosarjakin on tarkistettu eikä näkynyt nokea yhtään + kaikki pultit tiukalla.

Minkälaista ääntä ahtovuoto pitää? Eikö se suhise enemmän kuin vinkuu kuten tässä tapauksessa. Vikatilaa kun ei anna vaikka kuinka polkee eikä savuta yhtään. Ahtovuotokin saa varmaan aika runsas olla että lyö vikatilan?

Xuxille vielä että ääni tulee turbon paikkeilta :wink:

Samanlaista vikaa ei tunnu kellään olevan vaikka on tongittu ulkomaalaisetkin foorumit läpi :?
Onko autosta historiaa tallessa miten tarkkaan
Paljonko on autolla/turbolla ajettu?
Minkälaisilla öljynvaihtoväleillä ja mitä öljyjä käytetty?
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Purimpa vielä imupuolen auki ja otin välyksen videolle, tuntui että ois vähän enemmän antanut periksi mitä viimeksi kokeiltaessa. ja tosiaan lämpimällä koneella, joten olettaa voi että kylmänä välys on vielä isompi :roll: akselista kun yrittää pyörittää niin aika tahmasesti rullaa kuten videossa näkyy.
[youtube]http://youtube.com/watch?v=Xs9dmrZzBls[/youtube]

tuossa vielä aamulta yksi pätkä, auton alla kun käytti puhelinta niin pakopuolella tuntuu kuuluvan vielä selvemmin?
[youtube]http://youtube.com/watch?v=2OqPq3zny5A[/youtube]

youtubesta löytyi video missä jollakin turbo ääntää täysin samalailla 270cdissä, tässä tosin viheltää vielä vähän enemmän.
[youtube]http://youtube.com/watch?v=zs7uN49pT9o[/youtube]
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
--Make78--
Viestit: 24
Liittynyt: 28.10.2013 17:33

Viesti Kirjoittaja --Make78-- »

Toi välyshän on ihan törkee!
Uutta ahdinta tai huoltoo
Paljonko on ajettu?
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

--Make78-- kirjoitti:Toi välyshän on ihan törkee!
Uutta ahdinta tai huoltoo
Paljonko on ajettu?
mittariin pyörähti justiinsa 500tkm, oiskohan ihan alkup. turbo?

Videolla sen näköjään näin jälkeenpäin huomaa vielä paremmin entä siinä kun ite heilutteli :D ei se noin paljoa viimeksi heilunut :shock:

Tosiaan jos ottaa akselin päästä kiinni ja vispaa nopeaa ylös/alas tietyllä lailla niin saa kuulumaan ihan pientä klonksumista :roll:

pitääkö se sitten vaan tuomita väljäksi :lippu:


E: miten passaako nuo 200 ja 220cdin turbot ristiin kun näkyy löytyvän neljällä eri koodilla A6460960499, A6460960099, A6460900080 ja A6460901080? ja onko mahdollista siirtää nykyisestä sähköinen ohjainboksi uuteen vai vaatiiko erillisiä toimenpiteitä jos vaihtaa? näyttää olevan aika paljon myynnissä ilman ohjainlaitetta.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29070
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Päittäisvälystä ei saisi paljoa olla. Sivusuunnassa ei niin väliä.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

dealer kirjoitti:Päittäisvälystä ei saisi paljoa olla. Sivusuunnassa ei niin väliä.
Akselin suuntaisesti ei ole väljää yhtään, sivusuunnassa sitten enemmän (video ylempänä)
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
--Make78--
Viestit: 24
Liittynyt: 28.10.2013 17:33

Viesti Kirjoittaja --Make78-- »

dealer kirjoitti:Päittäisvälystä ei saisi paljoa olla. Sivusuunnassa ei niin väliä.
Noppeesti karkeesti keskimäärin 0.5mm max sivuttain
Mallikohtaisesti eroja!
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Turbohuollossa kävin autoa näyttämässä ja akselivikaiseksi totesi :roll:

pitääpi uusi hommata jotain eriä kautta kun huollossa oli 1300e pelkkä ahdin.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Avatar
tenzo
Viestit: 26
Liittynyt: 12.11.2010 18:31
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja tenzo »

Shatter kirjoitti:Turbohuollossa kävin autoa näyttämässä ja akselivikaiseksi totesi :roll:

pitääpi uusi hommata jotain eriä kautta kun huollossa oli 1300e pelkkä ahdin.
Mulla äänti samalla lailla oma s211 280CDI OM648 ja turbo vaihtoon.

Tilasin Turbotukusta, kunnostettu ahdin, vanha meni vaihdossa. Hintaa 740,00€.

Kaikki tiivisteet ja pakosarjan pinnaputit ja mutterit hain Marmori tiskiltä.
Ne teki n.90€

http://www.turbotukku.com/
MB E280 CDI TA Elegance -04 Tanzanite Blue Metallic (S211)

EX. BMW 520i -97 Schwarz II (E39)

EX. MB 190E 1.8 Sportline -91 Bornit (W201)
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

Shatter kirjoitti:Turbohuollossa kävin autoa näyttämässä ja akselivikaiseksi totesi :roll:

pitääpi uusi hommata jotain eriä kautta kun huollossa oli 1300e pelkkä ahdin.
http://www.ebay.de/itm/Mercedes-E220-CD ... 3365c759da

ja jos vähääkään pysyy työkalut käsissä niin kannattaa tilata uusi kesiosa niin ei tarvi palautella vanhaa
http://www.ebay.de/itm/Turbocharger-CHR ... 540536f571
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Tämä vaiva tuli kuntoon vaihtoturbolla, ompa taas huomattavasti mukavempi ajella kun ei kuulu jatkuvaa vihellystä :wink:

kasaus vaiheessa pääsi ärräpää kun oli turbon ja pakoputken välinen kartiotiiviste pakkeloitu ihan muodottomaksi pakoputken asennustahnalla, pienen metsästyksen jälkeen löytyi vastaava samoilla mitoilla Fixukselta, tosin se oli voortin varaosanumerolla :shock: mersun oma tiiviste ois tarviketorilla menny tehdastilaukseksi :roll:
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 moottori”