OM642 jakoketjun venymä

Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

dealer kirjoitti:Ketjujumppaa on riittänyt...
OM 642, OM 651, M271, M272, M273, M276, M278... nämä jakopääongelmat tuntuu olevan mersun nykymoottoreissa varsinainen epidemia. :evil: Eipä onneksi ole pakko moisiin sekaantua. :wink:

OM 646 lienee olisi se huolettoman valinta jos nyt tähtimerkkiin vielä paluuta tekisi. :roll:
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onhan siinä totuttelua että ketjukin pitää joskus vaihtaa.
Klarion
Viestit: 20
Liittynyt: 26.4.2015 13:14

Viesti Kirjoittaja Klarion »

Minkäs hintaluokan remontista puhutaan, kun tuota ketjua lähdetään vaihtamaan esim. W211 320 CDI?
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

dealer kirjoitti:Onhan siinä totuttelua että ketjukin pitää joskus vaihtaa.
Juu mutta ennenvanhaan niillä uskalsi ajella muutaman satatonnia ihan rauhassa, nykyään kiristimet ja rullat/rattaat hajoilee pahimmillaan muutaman kymppitonnin ajon jälkeen.

Mutta ei tämä ole pelkästään MB:n "ominaisuus", on niitä samantyyppisiä murheita muillakin valmistajilla, esim. VAG:lla ja BMW:llä.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Klarion
Viestit: 20
Liittynyt: 26.4.2015 13:14

Viesti Kirjoittaja Klarion »

Eldorado kirjoitti:
dealer kirjoitti:Onhan siinä totuttelua että ketjukin pitää joskus vaihtaa.
Juu mutta ennenvanhaan niillä uskalsi ajella muutaman satatonnia ihan rauhassa, nykyään kiristimet ja rullat/rattaat hajoilee pahimmillaan muutaman kymppitonnin ajon jälkeen.

Mutta ei tämä ole pelkästään MB:n "ominaisuus", on niitä samantyyppisiä murheita muillakin valmistajilla, esim. VAG:lla ja BMW:llä.
Jep, kyllä tuntuu olevan kovin yleistä nykyään, että jakopäässä on ongelmaa oli se sitten toteutettu hihnalla tai ketjulla ja vielä yllättävän pienillä kilometreilläkin. Ihan siis auton valmistajasta riippumatta.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Eldorado kirjoitti:
dealer kirjoitti:Onhan siinä totuttelua että ketjukin pitää joskus vaihtaa.
Juu mutta ennenvanhaan niillä uskalsi ajella muutaman satatonnia ihan rauhassa, nykyään kiristimet ja rullat/rattaat hajoilee pahimmillaan muutaman kymppitonnin ajon jälkeen.

Mutta ei tämä ole pelkästään MB:n "ominaisuus", on niitä samantyyppisiä murheita muillakin valmistajilla, esim. VAG:lla ja BMW:llä.
Onhan noi ketjut pidentyneet nykyään ja painoa yritetty säästää jokapaikasta sekä koneet tehokkaita mutta suhteellisen matalakierroksisia nykyään ainakin dieseleissä joten isommat rasitukset kun ennen, pidemmässä ketjussa pienikin kuluma tekee ison venymän ja virheen sekä rasittaa kiristintä enemmän.

Siirrytään takaisin työntötanko koneisiin ja ratas jakopäähän niin koneet on siltä osin pajon parempia heti :idea:
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

pega kirjoitti:Siirrytään takaisin työntötanko koneisiin ja ratas jakopäähän niin koneet on siltä osin pajon parempia heti
Täältä tulee puoltolausunto. 8)


Tässä ketju kestää. (mm. Morris Marina, Talbot Horizon ja Talbot 1510)

Kuva


Ei ihme jos venyy... Audi V8 4.2ltr.

Kuva
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

.........
Viimeksi muokannut Bomber4, 19.3.2017 10:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Ilmoittaudun työntötankokoneeseen jakoketjun vaihtaneiden kerhoon.

C-Kadett ja 1.2 patarautamoottori, mutta niin vain alkoi ketju kilistää koteloonsa tyhjäkäynnillä jo puolentoistasadantuhannen kilometrin jälkeen, eli siis ennenaikaisesti tuollaisen moottorin käyttöiän huomioon ottaen.

Sattui niitä ennenkin, mutta silloin oli normaalia että moottoria auottiin jostain päin 100.000 km jälkeen, jos yleensä niin pitkälle päästiin.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

740 GLE kirjoitti:Ilmoittaudun työntötankokoneeseen jakoketjun vaihtaneiden kerhoon.
Eikä nekään ole aina niin näppäriä vaihtaa varsinkaan poikittaismoottoriin.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Oho, aika tavalla kiristin ulkona

Kuva

Merkki kohdalleen

Kuva

Ja kas, venynyt on

Kuva

Siispä uutta ketjua, ja pyörityksen jälkeen
(Laitoin merkin kohtaan punaista kun ei kunnolla erottunut pienemmästä kuvasta - se on kannen tasossa aika lailla, kuva siis valehtelee. Tästä hyvä verrata eroa venyneen ketjun kuvaan)

Kuva

Kilometrejä takana yli 300000. Nyt käy kauniisti.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

oliko tämä nyt se 212 korisen v6 cdi ? pelkällä ketjulla tuli kuntoon ? paljonkos tämä operaatio kustansi ?


:)
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Veditkö sinä sillä vanhalla kettingillä uuden paikoilleen? Eikä pääse hyppäämään yhtään missään vaiheessa? Pitääkö siinä olla 6 peukaloa painamassa ketjua paikolleen ja kaksi kättä pitämässä ketjujen hännistä kiinni ja kolmas käsi veivaa konetta?
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tuo oli W221, vaihdoin ketjun ja kiristimen. Muuta ei tarvittu kuten ei yleensäkään, tai tietysti suuttimien pultteja ja tiivisteitä.
Työkaveri teki tänään W212:ta, en tiedä valmistuiko vai jäikö huomiselle jotain. Siinä oli muutakin hommaa samalla, mutta kyselenpä huomenna oliko enempää purkamista jakoketjuhommaan liittyen ja edelleen hintaa remontille.
oulaistenliikenne.fi
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Meinasinki kommentoida, että ketjusta päätellen w221 musta langi :lol:
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Minkälainen niittaustyökalu sopii OM 642:n ketjuun. Käviskö tämmöinen?
http://www.ebay.de/itm/Steuerkette-Wech ... 2a3bd206e8

Kuva
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

HannuS kirjoitti:Minkälainen niittaustyökalu sopii OM 642:n ketjuun. Käviskö tämmöinen?
Todennäköisesti. Jos et halua hommata omaa, niin varmaan saat multa lainaan.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Saattaisi sopia OM642:een ilman muutoksia, sen verran kapea "leuka".
Lisäksi nokille pukit ja laahari joka estää hyppäämisen.

OT: tänään oli OM271-päivä, maanantaina taas OM642-päivä 8)
oulaistenliikenne.fi
Klarion
Viestit: 20
Liittynyt: 26.4.2015 13:14

Viesti Kirjoittaja Klarion »

Mercedes-Benz - korjaamojen johtotähti? :lol:
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

dealer kirjoitti:Saattaisi sopia OM642:een ilman muutoksia, sen verran kapea "leuka".
Lisäksi nokille pukit ja laahari joka estää hyppäämisen.
Mistä tuo remontin aikainen pukki on peräisin? Sekö on venttilikopan kansi ja nokka-akselin yläpukki "integroitu" tuossa OM642:ssa !?!
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

HannuS kirjoitti:Minkälainen niittaustyökalu sopii OM 642:n ketjuun.
Mulla on tuo kiinalainen kopio ja mersun orkkis iwis. Tuon ketjun niittaamiseen ei käsittääkseni tarvita noita kaikkia lisäosia vaan pärjää tuolla pelkällä niittaustyökalulla.

Noitakin voin lainata, taitaa vaan olla välimatkaa :roll:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

HannuS kirjoitti:
dealer kirjoitti:Saattaisi sopia OM642:een ilman muutoksia, sen verran kapea "leuka".
Lisäksi nokille pukit ja laahari joka estää hyppäämisen.
Mistä tuo remontin aikainen pukki on peräisin? Sekö on venttilikopan kansi ja nokka-akselin yläpukki "integroitu" tuossa OM642:ssa !?!
Juuh, venakopalla on nokka-akselit kannessa kiinni. Jää ne metallisten koukkujen varaan vielä kun kopan irrottaa.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

epk kirjoitti:oliko tämä nyt se 212 korisen v6 cdi ? pelkällä ketjulla tuli kuntoon ? paljonkos tämä operaatio kustansi ?
Eipä tuosta saanut selvää minkä aikaa missäkin meni, mutta tarjousta voi kysyä huoltokeskus@gmail.com

Neliveto ceehen tänään, Hannulle kuvaa työkaluista:

Kuva
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Huomenna W212 ja muutaman päivän päästä W463 ...
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kuva
Uusi ketju ja kiristin paikallaan. Oli sopiva työskentelykorkeus, ei tarvinnut nosturilla kohotella 8)
oulaistenliikenne.fi
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

dealer kirjoitti: Uusi ketju ja kiristin paikallaan. Oli sopiva työskentelykorkeus, ei tarvinnut nosturilla kohotella 8)
Tämä olikin yllättävän pirteä painoisekseen, mitä joskus ajelin :mrgreen:
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Varmaankin on :roll: ei näyttänyt olevan ihan alkuperäinen downpipe eikä muutama muukaan osa 8)
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

dealer kirjoitti:
Kuva
Tuohon ohjuriin on tullu päivitys

Kuva
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

hotari kirjoitti:Tuohon ohjuriin on tullu päivitys
Onko tuo jotain muovia?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Roisto kirjoitti:
hotari kirjoitti:Tuohon ohjuriin on tullu päivitys
Onko tuo jotain muovia?

t.
Risto
Tuntuu pakeliittimäiseltä muovi saiccelta
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 moottori”