W211 moottorilämmitys

Vastaa Viestiin
MBE500
Viestit: 2
Liittynyt: 08.10.2005 1:00

W211 moottorilämmitys

Viesti Kirjoittaja MBE500 »

Moottorilämmittimestä;
Onko tietoo saako W211/500/v8 muuta kuin letkulämppäriä, letku oli Vehon ainoo vaitoehto ja vastaus kun kyselin lohkolämmitintä...kuulema alumiinilohkoon ei voi asentaa "oikeeta" lohkista........?

Siirretty moottoriforumiin, HVM
W211/vm-04/E500
Avatar
Mariini
Herrasmies
Viestit: 1018
Liittynyt: 02.10.2005 17:17
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

:shock:

Voisko olla bensakoneessa noin, minä kyselin TREn VEHOn asentajalta, että mikäs tuohon myllyyn on lyöty (320cdi) lämppäriksi kun en ole ollut itte silloin paikalla kuin sitä on laitettu niin siinä kuulemma on ihan perus lohkomalli, ei mitään säteilyturhakkeita.

Pikkusen kyllä tuntuis ihmeelliseltä, etteikö muka alumiinilohko sitä kestäisi, kestäähän se nyt saakeli paljon kuumempaa kun se mylly pyörii 5000rpm kesälomareissulla 33asteen lämmössä kohti Välimeren biitsejä. Syy miksi perinteistä lohkista ei välttämättä enää saa, on se, että niitä reikiä ei enää ole myllyissä valmistusteknisistä syistä, silloin ei myös ole paikkaa lämppärille.

edit: Senkin perusteella olisi aika ihmeellistä, koska 500:en on aika vanha konstruktio, ei mikään "moderni" peli kuten uuden S-sarjan kone, joka on on 5.5litrainen.(Mutta vieläkin olemattoman matalaviritteinen) Onhan w126:een ja w140:een saanut lohkolämärit, eikö? Tämän valossa se vähän "tuntuisi" erikoiselta... Ehkä ne roput on niin hankalassa paikassa, että on tullut tämä "työmääräys" sovellettavaksi

Jos todellakin on näin, että ei saa niin ihan turha ostaa mitään säteily tai letkusysteemiä, TM vertailussa nämä oli pelkkää "paremman omatunnon hankkimista" ihan yks paskan hailee lämmitysteholtaan. Ainoa, ja paras vaihtoehto on Webasto. (Eberspräheriä ei tueta :wink: )

Mutta "tuurihurtta" tai "jakopää" varmaan osaa sanoa 99%:lla varmuudella saako sinne lohko(n)t. Eikös kasiin pitäisi laittaa jo kaksi, molemmille puolille...
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Defa suositustaulukkosta poimittua;

DA 411448.....113,00€...LETKULÄMMITIN :roll:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Omassa ässässä alumiinilohko ja L :x E :x T :x K :x U :x L :x Ä :x M :x M :x I :x T :x I :x N. :( Ei tee mitään. :evil:
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Nyt ei taas tiedä aiheesta yhtään mitään mutta kun kyse on kuitenkin V8 koneesta niin sinnehän pitäs upottaa 2 kpl lämppäreitä että sen jotenkin järkevästi toimimaan saisi. Muuten toinen puoli koneesta on kuuma ja toinen jäässä. Myös Audi A8 V-koneissa on letkulämppäri ja muuta ei saa.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
Mariini
Herrasmies
Viestit: 1018
Liittynyt: 02.10.2005 17:17
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Eli 'asiantunteva' veikkaukseni (köh...) meni vikaan, pohjoisen oloja varten moottorinsuunnittelu mennyt reisille silti paljon aiemmin.

Eli ei kannata ruveta enää söheltämään noitten sähköisten, ei suoraan vesitilaan asennettavien lämmittimien kanssa, bensalämppärin asennutat suosista. Edes lohkolämäri ei saa tunnin lämmityksellä kunnon pakkasella aikaiseksi lehmän hönkäystä auton lämmityslaitteesta, ainoastaan, että mobiilin lämpömittari herää sen toisen ajetun kilometrin loppupuolella ja tästä seuraa jonkinasteista sisätilojen lämpiämistä ellei tila ole 'esilämmitetty' sähköpuhaltimella ja pidetty ne auton omat flektit sammuksissa sen liikkeellepääsemisen ajaksi. Sensijaan polttoainelämmitin tervehtii vähemmälläkin ajalla käyttäjäänsä miellyttävällä lämmöllä sisätiloissa, riippuen mihin asentoon arvon edellinen autonkäyttäjä lämppärin arvot on jättänyt ja käynnistettäessä moottorin jäähdytysveden lämpotilaa osoittava viisari könyää sinne 'normaalilämpöisen' asteikolle. Ja jokainenhan tietää, että tällöin sieltä hormeista myös tulee lämmintä kun vääntää nuppeja kohti punaista tai naputtelee bittejä kuumemmalle, riippuen ajoneuvoon ympätyn tietotekniikan määrästä.

Siinä mainospuhetta.
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Juu ja sitte laitat eberin, vepastolla ei tee mittään!! Nimimerkillä "kyllästynyt volkkarin orkkisvepastoihin".
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Asiaa vähän sivuten... Mitäs kun tässä viimevuonna sain lukea sellaista asiaa, että sisätilanlämmittimet ovat itse perkeleestä kotoisin. Polttoainelämmittimien eduksihan tämä menee siis siinä vaiheessa kun polttoainelämmittimessä auton sisätiloihin tuleva ilma tulee ulkoa. Näin ollen kosteus pääsee poistumaan eikä aroissa sähkölaitteissa tule hapettumia. Sisätilalämppärit sen sijaan kierrättävät samaa ilmaa auton sisällä ja tuloksena on laittioille sulanut lumi ja ällisyttävän korkea kosteus joka johtaa hapettumiseen.

Maalaisjärjellä ajateltuna asia on juuri näin mutta onko hommassa kuitenkaan perää sähköjä ajatellen vaiko onko kyseessä vain turha vainoharha.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
Mariini
Herrasmies
Viestit: 1018
Liittynyt: 02.10.2005 17:17
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Eikös teilläpäin kopistella jalkoja ennen autoon astumista? Kumimatolla saa lapettua ne loput sulaneet vetet mäelle, ettei ne jää autoon pyörimään.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Mariini kirjoitti:Eikös teilläpäin kopistella jalkoja ennen autoon astumista? Kumimatolla saa lapettua ne loput sulaneet vetet mäelle, ettei ne jää autoon pyörimään.
Minä ainakin kopistelen, ja kopistelen niitäkin jotka tulevat lumisilla kuukengillä tai maihareilla autooni. :lol:

JOS käytän lämppäriä niin varmistan ettei lumisade uhkaa :arrow: auto on kuin iglu jos lämppäriä käyttää lumisateella. :evil: Jostain autosta vääntyi oven etunurkka hiirenkorvalle kun ovenväli oli täynnä jäätä avatessa. :evil: Lisäksi laitan lämppärin kuskin jalkatilaan, se on yleensä se märin paikka.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lohkolämmittimellä ei saa moottoria niin lämpimäksi että sisätilaan alkaisi heti tulla lämmintä, eikä ole tarkoituskaan.

Sisätilalämmittimestä, ei se helposti sulata lattioilta lunta koska lämpö nousee niin joutuin ylöspäin.
Tosin Suzukissa kun pitää sisätilalämmitintä päällä niin katosta roikkuu pisaroita - katossa kun ei liiemmälti verhoiluja ole.
Jos sitä kosteutta tiivistyy sinne kattopeltiin niin eipä ole oikein hyvä juttu.

Toisaalta - montako sisältä pahasti ruostunutta / hapettunutta autoa olette nähneet, niin että voisi syyttää sisätilalämmitintä ongelmista ?
wiimax.fi
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

En yhtään. Juttu oli jossain lehdessä. Ihan järkevää tekstiä muuten mutta se ei taida realisoitua oikeassa elämässä. Taisi olla webaston jälleenmyyjä joka tarinaa heitti :lol:
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

dealer kirjoitti:Lohkolämmittimellä ei saa moottoria niin lämpimäksi että sisätilaan alkaisi heti Toisaalta - montako sisältä pahasti ruostunutta / hapettunutta autoa olette nähneet, niin että voisi syyttää sisätilalämmitintä ongelmista ?
Meneekö vähän sivuraiteille mutta kuitenkin. Kokemusta parista Nissanista jotka talvisaikaan aina roikannokassa sisätilanlämppärin kanssa joka sijaitsi vänkärin jalkatilassa.

Case 1: Nissan Sunny vm:-95: Oli käytössä muistaakseni -99-04: Ensimmäiset näkyvät ruosteet oli vänkärin oven etureunassa ja ja saman oven peilin alta alkoi maali kupruilemaan.

Case 2: Nissan Almera vm:-99: Oli käytössä -04-06 ja tehty täydellinen ruostesuojaus. Samanlaisia oireita kuin tuon Sunnyn kanssakin tosin nyt kuskin puolella: Ruosterupea kuskin puolen peilin alla ja takaovien ikkunalasin pystypilarit alkoivat ruostumaan molemmin puolin autoa.

Lisäksi molemmissa teki sen jääklöntin sinne kusin oven saranan väliin niin että kiirellä kun aamulla tempasi oven auki niin mutkallehan se ovipelti meni siitä etureunasta. Eihän nämä tietenkään mitenkään vakavia ole mutta tämmöisiä huomioita kuitenkin :?
ei koskaan vikaa
Viestit: 16
Liittynyt: 01.12.2010 23:25

Viesti Kirjoittaja ei koskaan vikaa »

se olikin väärä malli mihin vastasin
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Tuohon OM642 moottoriin Defa suosittelee letkulämppäriä

http://www.defa.com/file/647284e438a/460401.pdf

Mutta minkälainen Webasto/Eeberi kannattais hankkia jos siirtyis nykyaikaan?

Muutenkin tämä hyppy W124 maailmasta W211 maailmaan on niin suuri, että samalla kait sen vois nielaista tuonkin uutuuden.

:shock:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Itse ainakin suosittelen asentamaan jonkinlaisen kaukokäytön. Itse en töihin tullessani tiedä, moneltako pääsen lähtemään, joten kellolla en tee mitään. Kun hommat alkavat olla pulkassa, pistän Weban kauko-ohjaimella pöhisemään. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Roisto kirjoitti:Terve,

Itse ainakin suosittelen asentamaan jonkinlaisen kaukokäytön. Itse en töihin tullessani tiedä, moneltako pääsen lähtemään, joten kellolla en tee mitään. Kun hommat alkavat olla pulkassa, pistän Weban kauko-ohjaimella pöhisemään. :D

t.
Risto
Elikkäs ääni Webaston arkkitehtuurille. Saakos sen juttelemaan sisätilan puhalluksen päälle. Sitten pitäis varmaan integroida akun lataus systeemit myös ettei webasto pumppuineen syö akkua piloille. Siihen mulla jo on C-tek laturi. Se pitäis olla pistorasiassa silti. Onko ne webastot sellasia että niihin pääsee normaalityökaluilla sisään, jos vaikka myöhemmin tulee vikaa? Normityökaluilla tarkoitan Staaria ja VCDS:ää.

Onko sulla Roisto sellanen kännykällä käynnistettävä malli. Se olis hyvä jos vois vaikka Köpiksen kentällä jo laittaa Oulun kentällä olevan webaston päälle...
Viimeksi muokannut HannuS, 20.11.2012 15:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

HannuS kirjoitti:Tuohon OM642 moottoriin Defa suosittelee letkulämppäriä

http://www.defa.com/file/647284e438a/460401.pdf

Mutta minkälainen Webasto/Eeberi kannattais hankkia jos siirtyis nykyaikaan?

Muutenkin tämä hyppy W124 maailmasta W211 maailmaan on niin suuri, että samalla kait sen vois nielaista tuonkin uutuuden.

:shock:
webasto. Thermo top c on ainakin hyväksi todettu, evosta ei kokemusta.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

HannuS kirjoitti:Onko sulla Roisto sellanen kännykällä käynnistettävä malli. Se olis hyvä jos vois vaikka Köpiksen kentällä jo laittaa Oulun kentällä olevan webaston päälle...
Ei ole. Ihan paikallisia radioita käyttäen huutelee autolle. Uudemmissa kaukosäätimissä on myös kellot mutta tässä on vaan ON/OFF-napit. Eberistäkin löytyy vastaavia – kaverin Bemussa on semmoinen.

Vaatinee varmaan jonkun herättelyn ilmastoinnin yksikölle, jotta puhaltimet ja lämmönsäätimet saadaan toimimaan. Tässä 124:ssa ei tarvi kuin puhaltimen virran – närhenmunathan on virrattomina auki.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
MHe
Viestit: 1151
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Tohon saa sitten sen väylämallisenkin (orkkisasennus on sellainen), eli ohjelmointi mittariston näytön kautta. Tietty parisataa kalliimpi kun tavallinen :lol:
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

MHe kirjoitti:Tohon saa sitten sen väylämallisenkin (orkkisasennus on sellainen), eli ohjelmointi mittariston näytön kautta. Tietty parisataa kalliimpi kun tavallinen :lol:
Saako niihin sitten kaukosäädön? Ainakaan Saapin lämppäreihin ei saa. :(

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
MHe
Viestit: 1151
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Juusaa, mulla on sellainen on/off kake. Näytöllinen olis kyllä paljon kivampi, W210:n jälkiasenteisessa eberissä on taas sellanen... sillä saa kuittauksen että weba tosiaan lähtee päälle (plus kertoo paljonko kabiinissa on lämpötila). Kai tuohonkin sellasen näyttöversion sais, mahtaa vaan maksaa...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 moottori”