Näillä ajettu noin 50tkm, ML320cdi:stä:
![Kuva](http://www.mese.fi/forum/userpix/5_Kuva1963_1.jpg)
![Kuva](http://www.mese.fi/forum/userpix/5_Kuva1964_1.jpg)
Jep, kohta menee taas vaihtoon.dealer kirjoitti:Vaihtakaapa uudet hyvissä ajoin.
Ja ilmamassamittari, turbo, hiukkaspönikä tykää...dealer kirjoitti:Vaihtakaapa uudet hyvissä ajoin. Jostain syystä veekuutosen suodattimet suorastaan tukkeutuvat jo kohtalaisen lyhyellä ajolla eli jopa 20tkm alkaa olla aika likaiset.
Näillä ajettu noin 50tkm, ML320cdi:stä:
dealer kirjoitti:......... Jostain syystä veekuutosen suodattimet suorastaan tukkeutuvat jo kohtalaisen lyhyellä ajolla eli jopa 20tkm alkaa olla aika likaiset..........
Hmmm... 200 cdi on myös ahdettu, ehkä 320 cdi:kinteppo21 kirjoitti:Ahtamattomanahan diesselistä menee joka kierroksella juurikin iskutilavuuden verran ilmaa läpi, kaasun asennosta riippumatta
Tai no, vähänhän ne kuristukset jarruttaa volyymiä... Mutta suhde lienee 2litranen vs. 3litranen sama.
Ahtimen käyttö sitten hieman muuttaa asiaa, mutta kumman hyväksi/tappioksi selvittäminen tarvitsisi hieman enemmän pohtimista
Onko tähän jotakin faktaa esittää?thabandit^ kirjoitti:... Ennemmin syyttäisin ilmansuodatinkotelon korvausilmanoton sijoitusta tuohon likaisuuteen.
Eipäs olekkaanh5 kirjoitti:
Tottahan polttoaineen kulutuksestakin selviää paljonko suuntaa-antavasti ilmaa kulkee koneen läpi, seos on ainakin suhteellisesti tavoitteeltaan vastaava.
No hyvä että oletukseni olikin vääräässä, ajattelin tosiaan pentsiini-pohjalta tätä asiaa.teppo21 kirjoitti:Eipäs olekkaanh5 kirjoitti:
Tottahan polttoaineen kulutuksestakin selviää paljonko suuntaa-antavasti ilmaa kulkee koneen läpi, seos on ainakin suhteellisesti tavoitteeltaan vastaava.
Diesel moottori ei toimi kuten bensamoottori, vain tietyllä seossuhteella, vaan tyypillisesti raakasti laihalla.
Sitten kun moottorista aletaan ottamaan tehoa ulos niin seosta rikastetaan.
Kun pelkkä seoksen rikastus ei riitä, nin sitten aletaan työntämään lisää ilmaa löpön kaveriksi.
Näin.teppo21 kirjoitti: Diesel moottori ei toimi kuten bensamoottori, vain tietyllä seossuhteella, vaan tyypillisesti raakasti laihalla.
Sitten kun moottorista aletaan ottamaan tehoa ulos niin seosta rikastetaan.
Kun pelkkä seoksen rikastus ei riitä, nin sitten aletaan työntämään lisää ilmaa löpön kaveriksi.
Minähän taisin tipahtaa raiteiltah5 kirjoitti:No hyvä että oletukseni olikin vääräässä, ajattelin tosiaan pentsiini-pohjalta tätä asiaa.teppo21 kirjoitti:Eipäs olekkaanh5 kirjoitti:
Tottahan polttoaineen kulutuksestakin selviää paljonko suuntaa-antavasti ilmaa kulkee koneen läpi, seos on ainakin suhteellisesti tavoitteeltaan vastaava.
Diesel moottori ei toimi kuten bensamoottori, vain tietyllä seossuhteella, vaan tyypillisesti raakasti laihalla.
Sitten kun moottorista aletaan ottamaan tehoa ulos niin seosta rikastetaan.
Kun pelkkä seoksen rikastus ei riitä, nin sitten aletaan työntämään lisää ilmaa löpön kaveriksi.
Nythän tämä avaa aivan uusia ulottuvuuksia tähän ilman tarpeeseen.
Tämäkin siis siinä tapauksessa että on niinsanotusti "lusikka pohjassa".Mulqvist kirjoitti:Joku asiasta joskus kirjoitteli ja totesi että järestään dieselkoneet käy 15-20% ilmaylimäärällä, silloin estetään savun tuottaminen mitä taas dieseli tuottaa käydessään likimain optimaalisella polttoainemäärällä ilmaan nähden.
En sitten tiedä liekkö jotain perää moisissa kirjoitteluissa.
Tässä on kyllä erittäinkin paljon takapuolta tässä jutussa. Dieselmoottori on hyötysuhdetta ajatellen ihanteessa, kun sitä savua ja nokea tulee putkesta. Mutta siitä taas eivät kukkahattutädit yms saasteesta-huolestuneet tykkää, jolloin sitä ilmaa pitää sinne koneeseen syöttää "liikaa," jotta typen oksidit sun muut partikkelimäärät eivät kasva liian suuriksi. Tässä on oma osansa myös pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmällä, jolla on tarkoitus pakokaasujen lämpötilaa laskea. Hyötysuhteen kannalta optimaalisessa tilanteessa palotapahtumien lämpötila kasvaa suuremmaksi -> teho kasvaa polttoaineen kulutukseen nähden -> jälleen kerran haitallisten päästöjen (NOx, partikkelit jne) määrä kohoaa lähes eksponentiaalisesti. Nykyaikaisten moottoreiden säätäminen nykyaikaisiin ja vielä tiukentuviin päästönormeihin on melkoista kompromissien laatimista kompromissien perään.Mulqvist kirjoitti:Joku asiasta joskus kirjoitteli ja totesi että järestään dieselkoneet käy 15-20% ilmaylimäärällä, silloin estetään savun tuottaminen mitä taas dieseli tuottaa käydessään likimain optimaalisella polttoainemäärällä ilmaan nähden.
En sitten tiedä liekkö jotain perää moisissa kirjoitteluissa.
Kyllä. Fakta on vaan se ettei konepaketille ole saatu enempää tilaa kun se pukataan liukuhihnalta milloin mihinki korimalliin> pääasia että samat osat käy mahdollisimman moneen = halapaa tehä.hotari kirjoitti:Yhdyn samaanLucky-Dog kirjoitti:Mitoitukseltaan noi putsarit on, mun mielestä, liian pienet